Snabbbåtar i Göteborgs skärgård.

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
PerW

Snabbbåtar i Göteborgs skärgård.

Inlägg av PerW »

Hej!
Någon som vet hur försöket gick med den inlånade norska snabbgående färjan i göteborgs skärgård. Det blev märkligt tyst om det hela, gick inte försöken bra??
gunnar nordström

Inlägg av gunnar nordström »

Jo, det gick bra. Jag reste själv från Saltholmen till Styrsö, men här vann man bara 2 min. Skall de användas i södra skärgården bör de förlängas in till stan mao Skeppsbron tex via Klippan och Lindholmen. Här blir det en tidsvinst på c:a 15 min till Skeppsbron till Lindholmen vet jag inte beroende på vilken landväg man skulle ta.

Däremot passar snabbfärjorna utmärkt till norra skärgåden, så här hoppas jag de kommer. Det kommer i så fall att lätta trycket på Torslandavägen/Hjuvikvägen etc.

Vad häder nu? Det tycks vara diskustioner om pengar, vem betalar vad och vad taxan skall bli. Många tycker mycket.

Taxan, jag tycker inte man skall betala mer till Saltholmen från södra skärgården, men kör båten in till stan ja, ta då tre kuponger, som det är på snabbussen.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Testades de från innerstan till södra skärgården?
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Mr. Burns skrev:Testades de från innerstan till södra skärgården?
Egentligen inte.
Men ett par resor företogs från Lilla Bommen men då i relativt låg hastighet...
Det hänger väl en del på det fakto att älven innanför Älvsborsbron är fartbegränsad till 8 kn. För att snabbåtstrafik skall tillåtas måste sjöfartsverket ge dispans för högra farter, och för att kunna ge sådan måsta våghöjden och båtens inverkan på miljön noga utvärderas.

Bj.
Vadå jag dyster?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Åkte med snabbåten vid ett par tillfällen, den ger nästan ingen sjö alls efter sig vid marchfart runt 30knop max är 32knop
Vid lägre hastighet innanför Älvsborgsbron gav den mer sjö än en stenafärja :wink:
Så det lär isåfall inte bli några större problem med högre hastigheter såsom 15-20knop, problemet som kan uppstå är gentemot alla andra småbåtar som har dårlig koll på sin egen posirion.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Slagpåse skrev:Åkte med snabbåten vid ett par tillfällen, den ger nästan ingen sjö alls efter sig vid marchfart runt 30knop max är 32knop
Vid lägre hastighet innanför Älvsborgsbron gav den mer sjö än en stenafärja :wink:
Så det lär isåfall inte bli några större problem med högre hastigheter såsom 15-20knop, problemet som kan uppstå är gentemot alla andra småbåtar som har dårlig koll på sin egen posirion.
Jag hade det tvivelaktiga nöjet att vid ett par tillfällen korsa Rygefjords svall, med en 8 meter lång RIB, utanför Älvsborg samt på ett par ställen i södra skärgården.... Visst svallet är mindre, men jag kan väl tycka att så där värst stor skillnad mot dagens passagerarbåtar är det inte..
Ja iallafall då inte när Rygefjord går i ungefär 7-10 kn. När farten är högre så blir svallet mindre, men det märks, vill jag löva, när man passerar det.... i hög fart med en RIB... nu är det ju inte meningen man skall köra så fort som vi gjorde, genom svallet, men man måste ju testa...

Det värsta svallet jag upplever från passagerarbåtar, är det som passagerarbåten "M/S Byfjorden" drar upp, möjligen har jag nämnd det förr. Detta fartyg går passagerarturer från Uddevalla och ut längs mellersta Bohuskusten. Jag ger mig fasiken på att Byfjorden har ett schaktblad fastsvetsat under vattenlinjen i fören... Fler än jag kallar båten för "Byfånen"...
Bogvågen som byggs upp blir som en vertikal vägg på ca. 75 cm, det blir tvärstopp när man kommer tvärs den vågen.
Mest synd är det om seglare i mindre segelbåtar som blir upphunna och får svallet in tvärs om aketern.

Däremot är det inga större problem med svallet från ångfartyget Bohuslän, hon är så smal i förhållande till sin längd så hon klyver sjön på ett helt annat sätt. Dessutom framföres Bohuslän med vett och förnuft i farleder som också trafikeras av betytligt mindre tonnage.

De större av Röda Bolagets bogserare kan också vara mariga att möta uta på.
Men till skillnad från Byfjorden så blir deras svall mer som en lång och djup dyning, visserligen obehaglig men den går att passera i god fart.

Stena Lines snabbfärja "vad-den-nu-heter" (Carisma??) är också obehaglig att möta då den gör fart runt 10 -15 kn, när den går fortare blir svallet mindre, möjligen kan det vara så att den ökar farten först på djupt vatten och då byggs det inte upp så stor våg. Men varning iallafall... även om man är förtöjd i naturhamn vid Vinga eller runt Rivöfjorden då denna färja passerar.

Bj.
Vadå jag dyster?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Nä det var bara min uppfattning av svallvågen från Rygerfjord, tyckte att det såg så farligt ut :P

Röda Bolagets bogserbåtar ska man verkligen akta sig, speciellt när dom kör fullt i maskin, svärfar råkade ut för dom, han hade mer eller mindre tur att han inte kantrade och han är rättså sjövan.

Själv har jag råkat ut för Carismas svall och det var allt annat än trevligt.
gunnar nordström

Björn J, Tack för det fina omdömmet om Bohuslän.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

gunnar nordström skrev:Björn J, Tack för det fina omdömmet om Bohuslän.
Äldre damer skyndar sällan.

Flera är de gånger jag mött ångaren på diverse platser längs Bohuskusten, vi har också slussat samtidigt i Trollhättan om jag inte missminner mig.
Närkontakt i Sotenäs kn har vi dock inte haft.

Senast sågs vi för några veckor sedan då hon backade ut från huvudstaden på Tjörn.
Jag förstod nog inte riktigt varför man backade ut ur hamnen, möjligen var det för trångt att vända.

Senast hörde jag henne blåsa i går i Kyrkesund.

Bj.
Vadå jag dyster?
gunnar nordström

Huvudstaden på Tjörn, det lär finnas flera. Vilken? Hur som helst jag körde inte då, däremot har jag gjort div kanalturer både Trollhättan och Sotenäs.
MarcusA

Inlägg av MarcusA »

gunnar nordström skrev:Huvudstaden på Tjörn, det lär finnas flera. Vilken? Hur som helst jag körde inte då, däremot har jag gjort div kanalturer både Trollhättan och Sotenäs.
Skärhamn är ju centralort.
Skriv svar