Vagnsomlopp i tunnelbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Patrik77
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 29 juli 2004 13:01

Vagnsomlopp i tunnelbanan?

Inlägg av Patrik77 »

Hur fungerar det här med omlopp i tunnelbanan? Låter man t ex vagnsättet som startar i Vällingby tidigt på morgonen gå hela dygnet mellan VY-FAS, eller tar man ur fordonen för städning/underhåll under dagen? Någon som vet hur det funkar?
60419

Re: Vagnsomlopp i tunnelbanan?

Inlägg av 60419 »

Patrik77 skrev:Hur fungerar det här med omlopp i tunnelbanan? Låter man t ex vagnsättet som startar i Vällingby tidigt på morgonen gå hela dygnet mellan VY-FAS, eller tar man ur fordonen för städning/underhåll under dagen? Någon som vet hur det funkar?
Heldagsturerna går ute ca 04:00-06:00 och kommer in i depån 21:00-01:45 (ca) dessa är ute under hela denna tiden.
Kortturerna går ut mellan 06:00-07:00 och kommer 08:30-09:00 och städas (oftast) sen går de ut igen vid 15:00-16:00 och kommer in igen vid 17:30-18:30 (ca)
Detta är taget ur minnet, varpå tiderna kan diffa lite men i grunden bygger det på detta konceptet...
Gunnar Eriksson
Inlägg: 532
Blev medlem: torsdag 03 juli 2003 11:29

specialfall i Mörbydepån på röda linjen

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Sedan när det gäller tunnelvagnsomloppen så är det ett specialfall på röda linjen, eftersom Mörbydepån inte är en fullvärdig depå utan mer en uppställningshall. Det betyder att de inte kan gå in och ut ur Mörbydepån mer än ett visst antal dagar innan de måste till Nybodadepån för översyn. Det styr man upp genom att tunnelvagnar som behöver komma till Nybodadepån får gå i turer som ankommer dit efter fullgjord tjänst den dagen.

Det beror lite på hur turlistan ser ut om man behöver lägga ner stor eller liten möda på hur detta ska ordnas. För dessutom är det så att tåg kan blockera varandra p g a de få spåren i Mörby. Men för att få rotation så låter man där inte samma vagnar gå ut på samma tur två dagar i följd. Det kan man däremot göra utan problem i de andra depåerna på tunnelbanan.

I Mörby kan man säga att de vagnar som ankommer dit på kvällen efter att ha gått ut från Nybodadepån tidigare under dagen, sedan går ut på en annan tur nästa dag och om den kommer tillbaka till Mörby på kvällen ut på en tredje tur nästa dag. Så där kan vagnarna följa en viss rotationsordning inne i depån som också blir ett slags omlopp, fast utsträckt över flera dagar. Men detta är alltså mycket speciellt för Mörbydepån just p g a att det är så trångt där. Och det beror alltså på vilken turlista som används, hur stort detta behov är.

Det kan även nämnas gemensamt för alla linjerna, att för ett antal år sedan så provade man att låta tunnelbanan gå dygnet runt på helgerna. Där styrde man upp det så att de turer som varit ute på natten gick in i depå när trafiken började glesas ut påföljande kväll. Medan turer som gick ut på morgonen fick hänga kvar i trafik påföljande natt. Detta för att vagnarna inte skulle vara ute flera dygn i sträck. Då kunde de alltså vara ute ett drygt dygn. Numera är de ute som mest ett knappt dygn.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
Patrik77
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 29 juli 2004 13:01

Inlägg av Patrik77 »

Stort tack för att ni tog er tid att svara på min fråga :P
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Vagnomlopp Tub 2

Inlägg av Lars Stegenius »

En sak som komplicerar det hela är tillsynsintervallen för vagnarna. En vagn måste tas undan innan den gått "minus" på serviceintervallet, som räknas i både dagar och kilometer. Rangerarna i Nyboda måste alltså se till att en vagn som gått ut från Nyboda men ska övernatta i Mörby Uppställning inte går "minus" eller kommer väldigt nära "minus" under dagens körning. Ett tåg med "minusvagn" får inte gå i trafik från Mörby Uppställning utan tåget måste då köras i transport till Nyboda för tågbyte.
Det här kan ibland bli ett väldigt pusselläggande, i synnerhet när det är vagnbrist (som det är nu) och akuta vagnfel tillkommer som kan göra att planeringen spricker.

//Lars S
Skriv svar