A32 Budgetvagnar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
A32 Budgetvagnar?
Är A32 en snålvariant av en modern spårvagn?
Jag tänker först och främst på avsaknaden av en tillfredställande ventilation eller ännu hellre luftkonditionering.Åkte häromdagen och det var fullständigt Olidligt varmt i vagnen.Inte ens ett rejält fönster som går att öppna bara några smala gluggar längst upp som verkade göra varken till eller från.Jämför man med C20 så känner man i alla fall där numer att det blåser rätt bra från ventilationen så där går ändå att stå ut.
Sedan är det bullret i vagnen.Måste en modern spårvagn låta som en smärre stenkross?
I mitten av vagnen så skramlar det så till den milda grad att även där måste man säga Olidligt.Jag jämför återigen med C20 som ju nästan ljudlöst flyter fram på spåren.
Skall en modern spårvagn inte kunna gå lika mjukt och fint?
Till ansvariga för A32 vill jag säga, Skämmes!
Jag tänker först och främst på avsaknaden av en tillfredställande ventilation eller ännu hellre luftkonditionering.Åkte häromdagen och det var fullständigt Olidligt varmt i vagnen.Inte ens ett rejält fönster som går att öppna bara några smala gluggar längst upp som verkade göra varken till eller från.Jämför man med C20 så känner man i alla fall där numer att det blåser rätt bra från ventilationen så där går ändå att stå ut.
Sedan är det bullret i vagnen.Måste en modern spårvagn låta som en smärre stenkross?
I mitten av vagnen så skramlar det så till den milda grad att även där måste man säga Olidligt.Jag jämför återigen med C20 som ju nästan ljudlöst flyter fram på spåren.
Skall en modern spårvagn inte kunna gå lika mjukt och fint?
Till ansvariga för A32 vill jag säga, Skämmes!
Re: A32 Budgetvagnar?
Både C20 och A32 är väl lite "snålvariant" i just avseendet behaglig innertemperatur. I Istanbul rullar spårvagnar av typ A32 men dessa är fullt utrustade med luftkonditionering. A32 och C20 är HEMSKA att åka sommartid eftersom de saknar luftkonditionering. SL borde skämmas att man beställer så fina och moderna vagnar utan luftkonditionering! På det stora hela kostar luftkonditionering en bråkdel av vad en hel vagn kostar. Jag köper inget urbota dumt argument att det bara är varmt några få dagar om året i Stockholm. IDIOTI! Ska man inte åka med SL under varma dagar då!?A-train skrev:Är A32 en snålvariant av en modern spårvagn?
Jag tänker först och främst på avsaknaden av en tillfredställande ventilation eller ännu hellre luftkonditionering.Åkte häromdagen och det var fullständigt Olidligt varmt i vagnen.Inte ens ett rejält fönster som går att öppna bara några smala gluggar längst upp som verkade göra varken till eller från.Jämför man med C20 så känner man i alla fall där numer att det blåser rätt bra från ventilationen så där går ändå att stå ut.
Sedan är det bullret i vagnen.Måste en modern spårvagn låta som en smärre stenkross?
I mitten av vagnen så skramlar det så till den milda grad att även där måste man säga Olidligt.Jag jämför återigen med C20 som ju nästan ljudlöst flyter fram på spåren.
Skall en modern spårvagn inte kunna gå lika mjukt och fint?
Till ansvariga för A32 vill jag säga, Skämmes!
P g a felaktig kurvsmörjning på linje 12 och 22 har nästan alla A32 hjulplattor av varierande storlek i dagens läge. Det förbättrar dessvärre inte vagnarnas bullernivå...
Jag tycker inte att A32:s gångegenskaper är så hemsk, men man kan ju jämföra med en PCC från 1952. 11:an i Malmköping bokstavligen svävar fram över spåret, även i växlar och flänsbärande partier av spår även fast vagnen inte har luftfjädring. Dessutom rullar vagnen nästan ljudöst fram!
Den absolut häftigaste och mest fulländade PCC:n måste väl ändå vara vagn 1512 "The SilverSightseer" i Washington DC, den hade luftkonditionering! Vagnen sparades åt eftervärlden men eldades upp av någon pyroman under 70-talet.
Ha det gott i värmen! / PCC
A32
Nu skall vi väl inte överreagera.
Hur många dagar på ett år behövs luftkonditionering i sin riktiga benämning, kyla? I år är det mycket överskott på soliga dagar, vilka vi längtat efter under hela vintern och enligt utsago även under flera år.
Hur många dagar med över 25 grader har vi en normal sommar?
10?
Är det då riktigt att kosta på en luftkonditioneringsanläggning för stora pengar per fordon när vi istället behöver en bra värmeanläggning under så många fler dagar?
Vi står nog ut de få stunder vi befinner oss i ett fordon.
Det var inte så länge sedan luiftkonditionering var mycket ovanligt i Sverige, ochg i resten av världen också, så man undrar hur folk i riktigt varma länder överlevt utan dessa moderniteter när vi klagar efter några ynkliga veckors värme.
-Per
Hur många dagar på ett år behövs luftkonditionering i sin riktiga benämning, kyla? I år är det mycket överskott på soliga dagar, vilka vi längtat efter under hela vintern och enligt utsago även under flera år.
Hur många dagar med över 25 grader har vi en normal sommar?
10?
Är det då riktigt att kosta på en luftkonditioneringsanläggning för stora pengar per fordon när vi istället behöver en bra värmeanläggning under så många fler dagar?
Vi står nog ut de få stunder vi befinner oss i ett fordon.
Det var inte så länge sedan luiftkonditionering var mycket ovanligt i Sverige, ochg i resten av världen också, så man undrar hur folk i riktigt varma länder överlevt utan dessa moderniteter när vi klagar efter några ynkliga veckors värme.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Per, det kan bli olidligt hett i en spårvagn även om det är under 20 grader ute! Ligger solen på hela dan, även vid kasnke 16-18 grader, kan det bli dålig luft. Är det sedan dessutom fullsatt med människor så stiger temperaturen avsevärt. Det kan tom bli olidligt när det är minusgrader ute.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Grejen är väl den att man egenligen heller inte ska prata om AC längre i moderna sammanhang utan mera om ECC (eller motsvarande). Alltså inte så mycket luftkonditionering som (inomhus)klimatkontroll och det är något som faktiskt behövs både sommar som vinter. Både för jämn kylning på sommaren, värmning på vintern, luftavfuktning, ventilation etc. På det stora hela handlar det mest om snålhet från SL:s sida när man nu väljer bort denna typ av tilläggs/komfortutrustning och det gör det ju även svårt att i vissa lägen övertyga folk om varför det är bra att åka kollektivt.
Lite elakt kan man ju säga att det SL väljer bort är ett av de egna (starkare?) försäljningsargumenten. Jämför med privata entreprenörer i andra branscher där man fattat det hela och inser att det är ¨åde en konkurrensfördel (och i princip oundgängligt), men även en fördel för att uppnå en drägligare arbetsmiljö. Det går t.ex. i dagens läge i stort sett inte att hitta en taxibil utan klimatanläggning och även i många andra fall är det ju nästan krav på klimatkontroll om man ska ha en sportmössa när det gäller att fightas om de jobb som finns.
Mvh // Nico
Lite elakt kan man ju säga att det SL väljer bort är ett av de egna (starkare?) försäljningsargumenten. Jämför med privata entreprenörer i andra branscher där man fattat det hela och inser att det är ¨åde en konkurrensfördel (och i princip oundgängligt), men även en fördel för att uppnå en drägligare arbetsmiljö. Det går t.ex. i dagens läge i stort sett inte att hitta en taxibil utan klimatanläggning och även i många andra fall är det ju nästan krav på klimatkontroll om man ska ha en sportmössa när det gäller att fightas om de jobb som finns.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Per Lind, jag håller inte med dig! Vi kan mycket väl ha 1-3 månader med höga temperaturer. Och vill man få folk att ställa sina nya Volvobilar med den bästa klimatanläggning som finns, DÅ MÅSTE KOLLEKTIVTRAFIKENS FORDON BLI ATTRAKTIVA!!!
Jag har tjatat om det i andra trådar. Men stadsbussarna i Örebro är för jävliga just nu. När föraren öppnar dörren slås man bakåt av trycket från värmen ombord. Det är runt 25-30 grader ute, i bussen är det väl uppåt 50 grader. Den enda luft som finns är genom EN taklucka, och tyvärr kan det finnas lådor på busstaken som även hindrar luften att komma in.
Jag säger bara, stackars förare som har sådan arbetsplats. Det är en yrkesgrupp som får stå ut med mycket i sin tjänstgöring. Förarna i Örebro uppmanas i anrop att ha mycket vatten med sig på turerna!
Mikael
Jag har tjatat om det i andra trådar. Men stadsbussarna i Örebro är för jävliga just nu. När föraren öppnar dörren slås man bakåt av trycket från värmen ombord. Det är runt 25-30 grader ute, i bussen är det väl uppåt 50 grader. Den enda luft som finns är genom EN taklucka, och tyvärr kan det finnas lådor på busstaken som även hindrar luften att komma in.
Jag säger bara, stackars förare som har sådan arbetsplats. Det är en yrkesgrupp som får stå ut med mycket i sin tjänstgöring. Förarna i Örebro uppmanas i anrop att ha mycket vatten med sig på turerna!
Mikael
Re: A32
Tja... det börjar väl i allmänhet nån gång i april-maj och sträcker sig till september.. det är ju bara några få veckor.... så där 20 stycken...Per Lind skrev:Nu skall vi väl inte överreagera.
Hur många dagar på ett år behövs luftkonditionering i sin riktiga benämning, kyla? I år är det mycket överskott på soliga dagar, vilka vi längtat efter under hela vintern och enligt utsago även under flera år.
Hur många dagar med över 25 grader har vi en normal sommar?
10?
Är det då riktigt att kosta på en luftkonditioneringsanläggning för stora pengar per fordon när vi istället behöver en bra värmeanläggning under så många fler dagar?
Vi står nog ut de få stunder vi befinner oss i ett fordon.
Det var inte så länge sedan luiftkonditionering var mycket ovanligt i Sverige, ochg i resten av världen också, så man undrar hur folk i riktigt varma länder överlevt utan dessa moderniteter när vi klagar efter några ynkliga veckors värme.
-Per
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: A32 Budgetvagnar?
Snacket om A32s bullernivå är kraftigt överdrivet. Däremot har SL fortfarande problem med att komma tillrätta med plattorna, oklart varför. Men en hjulplatta är en skada som ska åtgärdas, ingenting normalt som man ska leva med. När jag påtalade detta för fordonsansvarig fick jag till svar att "vi har vissa systematiska problem i samspelet mellan hjul och räl". Det var år 2001!PCC skrev:Både C20 och A32 är väl lite "snålvariant" i just avseendet behaglig innertemperatur. I Istanbul rullar spårvagnar av typ A32 men dessa är fullt utrustade med luftkonditionering. A32 och C20 är HEMSKA att åka sommartid eftersom de saknar luftkonditionering. SL borde skämmas att man beställer så fina och moderna vagnar utan luftkonditionering! På det stora hela kostar luftkonditionering en bråkdel av vad en hel vagn kostar. Jag köper inget urbota dumt argument att det bara är varmt några få dagar om året i Stockholm. IDIOTI! Ska man inte åka med SL under varma dagar då!?A-train skrev:Är A32 en snålvariant av en modern spårvagn?
Jag tänker först och främst på avsaknaden av en tillfredställande ventilation eller ännu hellre luftkonditionering.Åkte häromdagen och det var fullständigt Olidligt varmt i vagnen.Inte ens ett rejält fönster som går att öppna bara några smala gluggar längst upp som verkade göra varken till eller från.Jämför man med C20 så känner man i alla fall där numer att det blåser rätt bra från ventilationen så där går ändå att stå ut.
Sedan är det bullret i vagnen.Måste en modern spårvagn låta som en smärre stenkross?
I mitten av vagnen så skramlar det så till den milda grad att även där måste man säga Olidligt.Jag jämför återigen med C20 som ju nästan ljudlöst flyter fram på spåren.
Skall en modern spårvagn inte kunna gå lika mjukt och fint?
Till ansvariga för A32 vill jag säga, Skämmes!
P g a felaktig kurvsmörjning på linje 12 och 22 har nästan alla A32 hjulplattor av varierande storlek i dagens läge. Det förbättrar dessvärre inte vagnarnas bullernivå...
Jag tycker inte att A32:s gångegenskaper är så hemsk, men man kan ju jämföra med en PCC från 1952. 11:an i Malmköping bokstavligen svävar fram över spåret, även i växlar och flänsbärande partier av spår även fast vagnen inte har luftfjädring. Dessutom rullar vagnen nästan ljudöst fram!
Den absolut häftigaste och mest fulländade PCC:n måste väl ändå vara vagn 1512 "The SilverSightseer" i Washington DC, den hade luftkonditionering! Vagnen sparades åt eftervärlden men eldades upp av någon pyroman under 70-talet.
Ha det gott i värmen! / PCC
Mvh.
Björn Ehnberg
Re: A32 Budgetvagnar?
Vi som jobbar eller åker med A32 dagligen kan konstatera att vagnen bullrar ganska mycket i C-delen. På rakspår, utan växlar är det ok, men en spårvagn rullar också i kurvor och växlar och där är det inte bra. Väldigt oisollerat i C-delen. Allt har sina för och nackdelar, inget och ingen är perfekt, även om A32 till det stora hela är en mycket bra spårvagn.Snacket om A32s bullernivå är kraftigt överdrivet. Däremot har SL fortfarande problem med att komma tillrätta med plattorna, oklart varför. Men en hjulplatta är en skada som ska åtgärdas, ingenting normalt som man ska leva med. När jag påtalade detta för fordonsansvarig fick jag till svar att "vi har vissa systematiska problem i samspelet mellan hjul och räl". Det var år 2001!
Mvh.
Björn Ehnberg
Att det är problem med hjulplattor på A32 är inte alls oklart varför! Man smörjer spåren på fel sätt, det är spåhalt på sina ställen året runt, särskilt på linje 12. Mindre plattor åtgärdas inte på vagnarna eftersom de försvinner av sig själv så småningom, men mindre plattor kan även vara störande, och man kan inte hålla på och svarva hjul i tid och otid för småplattor, då mindskar man hjulens livslängd avsevärt snabbare än tänkt.
Och gällande luftkonditioneringen i vagnarna så är det inte attraktivt att åka vare sig tunnelbana eller spårvagn sommartid hos SL. Dom som tvingas åka i dessa varma vagnar sommartid har inget val. Jag har ett val och åker därför alltid bil sommartid. Undantag till och från jobbet, det går snabbare och jag kan åka i en luftkonditionerad förarhytt.
Om det var svalt och skönt i vagnarna så skulle jag definitivt åka mer med SL, men sommartid förvandlas jag till att nobba SL privat till förmån för bilen dessvärre. Idag upplever trafikanterna att det är skönt när man kliver AV vagnen! Det ska ju vara tvärt om! När man kliver IN ska det vara skönt och behagligt! "Åh va skönt och bekvämt det är att åka med C20/A32 sommartid!".... så ska det vara ;o)
/PCC
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: A32 Budgetvagnar?
Du har ingen som helst aning om hur mycket jag åker på Tvärbanan. Det som Du kallar konstatera är väl Din personliga åsikt.....PCC skrev:Vi som jobbar eller åker med A32 dagligen kan konstatera att vagnen bullrar ganska mycket i C-delen. På rakspår, utan växlar är det ok, men en spårvagn rullar också i kurvor och växlar och där är det inte bra. Väldigt oisollerat i C-delen. Allt har sina för och nackdelar, inget och ingen är perfekt, även om A32 till det stora hela är en mycket bra spårvagn.Snacket om A32s bullernivå är kraftigt överdrivet. Däremot har SL fortfarande problem med att komma tillrätta med plattorna, oklart varför. Men en hjulplatta är en skada som ska åtgärdas, ingenting normalt som man ska leva med. När jag påtalade detta för fordonsansvarig fick jag till svar att "vi har vissa systematiska problem i samspelet mellan hjul och räl". Det var år 2001!
Mvh.
Björn Ehnberg
Att det är problem med hjulplattor på A32 är inte alls oklart varför! Man smörjer spåren på fel sätt, det är spåhalt på sina ställen året runt, särskilt på linje 12. Mindre plattor åtgärdas inte på vagnarna eftersom de försvinner av sig själv så småningom, men mindre plattor kan även vara störande, och man kan inte hålla på och svarva hjul i tid och otid för småplattor, då mindskar man hjulens livslängd avsevärt snabbare än tänkt.
Och gällande luftkonditioneringen i vagnarna så är det inte attraktivt att åka vare sig tunnelbana eller spårvagn sommartid hos SL. Dom som tvingas åka i dessa varma vagnar sommartid har inget val. Jag har ett val och åker därför alltid bil sommartid. Undantag till och från jobbet, det går snabbare och jag kan åka i en luftkonditionerad förarhytt.
Om det var svalt och skönt i vagnarna så skulle jag definitivt åka mer med SL, men sommartid förvandlas jag till att nobba SL privat till förmån för bilen dessvärre. Idag upplever trafikanterna att det är skönt när man kliver AV vagnen! Det ska ju vara tvärt om! När man kliver IN ska det vara skönt och behagligt! "Åh va skönt och bekvämt det är att åka med C20/A32 sommartid!".... så ska det vara ;o)
/PCC
Dessutom kan jag läsa innantill i Ditt tidigare inlägg. Det är högst troligt att det är bristande spårsmörjning som ligger bakom problemen med plattorna, men vad jag sade var att det är oklart varför SL inte kommer tillrätta med problemen efter så många år.
Björn Ehnberg
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Det är synd att SL (som vanligt, får jag nästan säga) klantat till det när man skulle handla upp nya spårfordon. Det började redan med C20, som givetvis inte skulle ha luftkyla i kupéerna, och framför allt inte i förarhytterna, för det behövdes ju inte. Efter att ha låtit förarna plågas så till den grad i värmen (C20-hytterna saknar nämligen öppningsbara fönster) att det krävdes skyddsstopp backade man och såg till att kommande delserier utrustades med klimatanläggning. Hytterna i de redan levererade vagnarna försågs efter mycket om och men med en kommodliknande luftkylare. I kupéerna blev den enda förändringen större ventilationshål i taket och möjligen ett större luftflöde. Såvitt jag vet är C20F Inkognito den enda vagn som har luftkyla även i kupéerna, men så är den också en experimentvagn. Möjligen kan man acceptera denna lösning på linjer som går mest i tunnlar.
Nu, mina vänner börjar det gå prestige i det hela, för hade inte C20 fått luftkyla så skulle f-rbanne mig inte A32 få det heller, tycks upphandlingsansvariga ha resonerat. Enligt obekräftade uppgifter ville SL t.o.m. att Bombardier skulle montera bort den luftkylning som standardmässigt konditionerar förarhytterna i A32, men så blev det tack och lov inte. Tyvärr fattar inte alla här att det inte bara rör sig om att stå ut "de få stunder vi befinner oss i ett fordon" utan faktiskt också om människors arbetsplats!
SL är symtomatiskt ointresserad av personalens arbetsmiljö, det visar inte bara ovanstående utan också att man vägrar att göra någonting åt klimatet i de gamla vagnarna på Nockebybanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan. Det ansvaret har man tydligen med glädje vältrat över på trafikentreprenörena. Förra året tog man dock under sommaren initiativet att sätta in ett par mätdosor i några vagnar på LB och SB. Resultatet av dessa mätningar myglades dock bort. Själv mätte jag häromdagen upp + 36 gr. C i Lidingöbanans A30B. Enligt uppgift skyddsstoppades NB A30/B30 igår och fick ersättas med A32, eftersom man kan göra så där. Det är bara LBs allför lojala personal som medger att man kan köra trafiken under sådana här extremförhållanden, när den egentligen borde avbrytas. I botten ligger förstås SL latenta hot mot LB: "sticker ni upp det minsta och klagar så lägger vi ned".
Alltnog åkte jag vidare till Tvärbanan, och där var det lika hett i kupéerna som på LB. Pratade med konduktrisen och fick berättat för mig att efter något varv kände man sig helt utochinvänd. Om arbetet tillät gav emellertid A32 fördelen att konduktören kunde gå in i sluthytten och svalka sig då och då. Den möjligheten har inte LB och SB. Att man har det så här på TvB betydligt längre perioder än 10 dagar/år anser jag redan visat. Den som påstår motsatsen har bristande egen erfarenhet av att åka på banan!
Här talar vi alltså om moderna fordon som avses hålla i 30 - 40 år. Vagnarnas inköpspris är i storleksordningen 17 Mkr styck och jag har mycket svårt att tro att luftkyla i kupéerna skulle kosta mer än 1 - 2 % av vagnarnas värde. Detta beroende på ren dumsnålhet från de dåvarande upphandlarnas sida. Ansvaret för denna fadäs faller tungt på den som då var fordonsansvarig inom SL. Något har man ändå lärt sig, tydligen, eftersom X60 tack och lov försetts med luftkylning. De som nu har ansvaret för SLs spårfordon har förhoppningsvis något mindre prestigelåsningar vid det förflutnas misstag. Därför utgår jag från att den sista delserien A32 (den som ska ersätta NBs A30/B30) liksom den kommande förlängda A32L (min benämning) som kommer att gå på SB och förhoppningsvis LB förses med luftkylning redan vid leverans.
Mvh.
Björn Ehnberg
Nu, mina vänner börjar det gå prestige i det hela, för hade inte C20 fått luftkyla så skulle f-rbanne mig inte A32 få det heller, tycks upphandlingsansvariga ha resonerat. Enligt obekräftade uppgifter ville SL t.o.m. att Bombardier skulle montera bort den luftkylning som standardmässigt konditionerar förarhytterna i A32, men så blev det tack och lov inte. Tyvärr fattar inte alla här att det inte bara rör sig om att stå ut "de få stunder vi befinner oss i ett fordon" utan faktiskt också om människors arbetsplats!
SL är symtomatiskt ointresserad av personalens arbetsmiljö, det visar inte bara ovanstående utan också att man vägrar att göra någonting åt klimatet i de gamla vagnarna på Nockebybanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan. Det ansvaret har man tydligen med glädje vältrat över på trafikentreprenörena. Förra året tog man dock under sommaren initiativet att sätta in ett par mätdosor i några vagnar på LB och SB. Resultatet av dessa mätningar myglades dock bort. Själv mätte jag häromdagen upp + 36 gr. C i Lidingöbanans A30B. Enligt uppgift skyddsstoppades NB A30/B30 igår och fick ersättas med A32, eftersom man kan göra så där. Det är bara LBs allför lojala personal som medger att man kan köra trafiken under sådana här extremförhållanden, när den egentligen borde avbrytas. I botten ligger förstås SL latenta hot mot LB: "sticker ni upp det minsta och klagar så lägger vi ned".
Alltnog åkte jag vidare till Tvärbanan, och där var det lika hett i kupéerna som på LB. Pratade med konduktrisen och fick berättat för mig att efter något varv kände man sig helt utochinvänd. Om arbetet tillät gav emellertid A32 fördelen att konduktören kunde gå in i sluthytten och svalka sig då och då. Den möjligheten har inte LB och SB. Att man har det så här på TvB betydligt längre perioder än 10 dagar/år anser jag redan visat. Den som påstår motsatsen har bristande egen erfarenhet av att åka på banan!
Här talar vi alltså om moderna fordon som avses hålla i 30 - 40 år. Vagnarnas inköpspris är i storleksordningen 17 Mkr styck och jag har mycket svårt att tro att luftkyla i kupéerna skulle kosta mer än 1 - 2 % av vagnarnas värde. Detta beroende på ren dumsnålhet från de dåvarande upphandlarnas sida. Ansvaret för denna fadäs faller tungt på den som då var fordonsansvarig inom SL. Något har man ändå lärt sig, tydligen, eftersom X60 tack och lov försetts med luftkylning. De som nu har ansvaret för SLs spårfordon har förhoppningsvis något mindre prestigelåsningar vid det förflutnas misstag. Därför utgår jag från att den sista delserien A32 (den som ska ersätta NBs A30/B30) liksom den kommande förlängda A32L (min benämning) som kommer att gå på SB och förhoppningsvis LB förses med luftkylning redan vid leverans.
Mvh.
Björn Ehnberg
Re: A32 Budgetvagnar?
Jag tänker inte "blunda" för de problem som faktiskt finns med t.ex. bullret eller ventilationen i A32, på så vis löser man inget. Det som är bra, kan alltid bli bättre om vi ska få fler att åka kollektivt. Att bagatellisera bullerproblemet eller ventilationsproblemet i A32 känns inte så klokt, det vinner vi inget på. Problem är till för att lösas.
/PCC
Sorry, det var visst jag som inte kunde läsa denna gångDessutom kan jag läsa innantill i Ditt tidigare inlägg. Det är högst troligt att det är bristande spårsmörjning som ligger bakom problemen med plattorna, men vad jag sade var att det är oklart varför SL inte kommer tillrätta med problemen efter så många år.
Björn Ehnberg

/PCC
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: A32 Budgetvagnar?
Visst. Självklart är det så. Däremot har vi olika åsikter om bullrets omfattning. Jag tycker för min del att det är ett förhållandevis litet problem, givet att man kan komma tillrätta med plattorna, utan att jag för den skull bagatelliserar detsamma. Bombardier kan säkert jobba vidare med detta. Frågan är bara om SL vill? Och vad det får kosta?PCC skrev:Jag tänker inte "blunda" för de problem som faktiskt finns med t.ex. bullret eller ventilationen i A32, på så vis löser man inget. Det som är bra, kan alltid bli bättre om vi ska få fler att åka kollektivt. Att bagatellisera bullerproblemet eller ventilationsproblemet i A32 känns inte så klokt, det vinner vi inget på. Problem är till för att lösas.
/PCC
Långt värre tycker jag problemet med bristande klimatanläggning är. Det framgår tydligt av mina inlägg ovan.
Mvh.
Björn Ehnberg
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Jag har också hört det där ryktet, dvs. att SL accepterade en kontantersättning från Bombardier (Adtranz hade väl hunnit gå upp i Bombardier då) när dittills levererade vagnar inte uppfyllde bullerspecifikationerna. Om det är sant vet jag inte.Sterner skrev:Fick inte SL pengar av Adtranz för att inte bråka mer om bullret i A32?
Vagnarna är 5-6 år gamla nu så om inte SL agerat hitils så lär de inte göra det nu heller. Det är bara att hoppas på att nästa leverans av spårvagnar till stockholm har AC.
Det är väl i mångt och mycket vi resenärer som avgör om det kommer att hända något med A32 när det gäller inneklimatet. Sätter vi inte tryck på SL kommer SL inte att göra något - inte heller när det gäller kommande leveranser av vagntypen.
Om Johan Wahlstedt i ovanstående inlägg i denna tråd återgivit Elwe Nilssons reaktion korrekt tyder det på att frågan om klimatanläggning i A32 aldrig varit uppe bland politikerna i SLs styrelse. Hur förstockade SLs tjänstemän är vet jag egentligen inte, men det är naturligtvis mot politikerna vi ska agera.Johan Wahlstedt skrev:I passagerarutrymmet är det tvärt om, på vintern är det dålig värme i A32 och på sommaren bastu, så i passagerarutrymmet är temperaturen i A30/B30 bättre.
(Har lite svårt att glömma invigningen av Sicklaförlängningen då dummElwe invigningstalade utanför vagnen och avslutade med att uppmana alla att fly värmen in i spårvagnen. Vagnen hade stått och värmt i solen i en bra stund så det var säkert 40grader i kupen... Han trodde han hade köpt spårvagnar med AC, men jag hade iallafall svalt och skönt i förarhytten...)
Mvh.
Björn Ehnberg
Något om upphandling av spårfordon
Jag går endast med viss olust in och replikerar i debatter på webben i sammanhang där SL, eller någon utpekad på SL, direkt kritiseras för något som gjorts. Det skulle, så länge jag ännu är kvar på SL, kunna uppfattas som att SL levererar sin åsikt, även om jag är noga med att påpeka att repliken är min egen och inte SLs. Tyvärr har tidigare inlägg från mig i sådana sammanhang ibland uppfattats som SLs och inte som mina egna och det har inte alltid setts med blida ögon, som den litet mera insiktsfulle läsaren nog kan förstå.
Björn Ehnbergs inlägg om bl a sommarklimatet i våra spårfordon är dock av den karaktären, att det är svårt av att avstå ifrån att här komma med någon form av replik/svar. Han utpekar ju trots allt, även om han inte explicit nämner mitt namn, mig som den som var ansvarig för Fordonsavdelningen på SL Bansystem/SL Infrateknik under åren då bl a C20, A32 och X60 kom till.
Observera nu alltså att det jag i fortsättningen skriver är mina personliga kommentarer och inte SLs!
Björn E levererar en hel del konstateranden och påståenden som jag nedan undan för undan kommenterar inklippta i en kopia av hans inlägg. Björns text omges i fortsättningen med citationstecken och återges i blått.
Jag konstaterar också att det, sedan jag skrivit mina kommentarer enligt nedan, förekommit mer kring hur upphandlingen av A32 gått till, t ex m a p bullret i C-vagnen. Jag bryr mig dock inte om att kommentera det utan låter denna replik också vara min sluteplik.
---------------------------- 0000 -----------------------------
â€Det är synd att SL (som vanligt, får jag nästan säga) klantat till det när man skulle handla upp nya spårfordon.â€
Kommentar måhända överflödig. Knappast annat än en trist, onödig och meningslös generalisering.
â€Det började redan med C20, som givetvis inte skulle ha luftkyla i kupéerna, och framför allt inte i förarhytterna, för det behövdes ju inte.
Efter att ha låtit förarna plågas så till den grad i värmen (C20-hytterna saknar nämligen öppningsbara fönster) att det krävdes skyddsstopp backade man och såg till att kommande delserier utrustades med klimatanläggning. Hytterna i de redan levererade vagnarna försågs efter mycket om och men med en kommodliknande luftkylare. I kupéerna blev den enda förändringen större ventilationshål i taket och möjligen ett större luftflöde. Såvitt jag vet är C20F Inkognito den enda vagn som har luftkyla även i kupéerna, men så är den också en experimentvagn. Möjligen kan man acceptera denna lösning på linjer som går mest i tunnlar.â€
…givetvis inte skulle ha luftkyla…? …framför allt inte i förarhytterna…?
Jag känner inte till att någon hade sådana direktiv eller â€religiösa†uppfattningar! Och varför skulle förarhytterna vara lägre prioriterade än kupéerna – närmast ett oförskämt påstående betr. inställningen till förarnas arbetsmiljö! När C20 upphandlades, dvs med förfrågan 1993 och leveransavtal 1994, gjordes det en bedömning av kostnad/nytta för bl a luftkonditionering i såväl hytter som kupéer. Statistiskt sett gällde då, att det i medeltal var över +25 grader i Stockholmsområdet under 20 dagar per år (en siffra som dock nog är på väg uppåt i dessa klimatförändringarnas tider). Med anbuden i hand kunde det konstateras att komplett luftkonditionering i en C20 skulle kosta ca 7% av vagnens totalpris + att det skulle uppstå aktningsvärda årliga kostnader för drift (energi), för störningar i driften och för underhåll. Klimatförbättring i vagnarna skulle dessutom kunna leda till klimatförsämring på vissa marknära stationer (den bortförda värmen skall ju någonstans ta vägen), vilket skulle leda till krav på ny ventilation i de anläggningarna (ett stort problem i t ex New York). Det skulle också, vid en större vagnpark, behövas en litet större vagnreserv + att det måste inrättas takarbetsbryggor mm i depåerna för underhåll och reparationer, alltså ganska stora investeringar ovanpå vagnpriset. Frågan var uppe i styrgruppen för C20 till särskild diskussion och man kom efter diskussion (året var alltså 1994!) till slutsatsen att kostnaden översteg nyttan. Att man senare och med facit i hand kunnat konstatera att beslutet blev fel, vilket numera också är min uppfattning, är en annan sak. Vi var då alltför optimistiska när det gällde vad en god ventilation skulle kunna åstadkomma. Provet med början år 2003 i C20F nr 2000 gjordes för att vi skulle se vad en sofistikerad komplett s k HVAC skulle innebära för eventuella fortsatta leveranser av C20, men sådana leveranser är som bekant tyvärr inte längre aktuella.
â€Nu, mina vänner börjar det gå prestige i det hela, för hade inte C20 fått luftkyla så skulle f-rbanne mig inte A32 få det heller, tycks upphandlingsansvariga ha resonerat. Enligt obekräftade uppgifter ville SL t.o.m. att Bombardier skulle montera bort den luftkylning som standardmässigt konditionerar förarhytterna i A32, men så blev det tack och lov inte. Tyvärr fattar inte alla här att det inte bara rör sig om att stå ut "de få stunder vi befinner oss i ett fordon" utan faktiskt också om människors arbetsplats!â€
Här hänger sig Björn E åt såväl oförskämdheter som lögnaktiga påståenden/alt. spridning av falska rykten! Valet av klimatlösning för A32 hade ingen som helst koppling till valet hos C20. Vad vi från början visste var att föraren i A32, till skillnad från föraren i C20, dels aldrig öppnar någon förarsidodörr vid varje hållplats/station och dels under större delen av körningen är i solbestrålad utomhusmiljö. Alltså var luftkyla i förarhytterna en självklarhet. Det var aldrig tal om att övertyga Bombardier om att â€standardmässig†AC i hytter skulle â€monteras bortâ€! Man kan undra varifrån vissa illvilliga rykten ibland kommer, men tyvärr är man ofta förhindrad att forska i sådana saker! Hur är det f ö, har t ex förarhytterna i A32s släktingar i Köln och Croydon någon AC? Jag vet faktiskt inte säkert själv.
â€SL är symtomatiskt ointresserad av personalens arbetsmiljö, det visar inte bara ovanstående utan också att man vägrar att göra någonting åt klimatet i de gamla vagnarna på Nockebybanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan. Det ansvaret har man tydligen med glädje vältrat över på trafikentreprenörerna. Förra året tog man dock under sommaren initiativet att sätta in ett par mätdosor i några vagnar på LB och SB. Resultatet av dessa mätningar myglades dock bort. Själv mätte jag häromdagen upp + 36 gr. C i Lidingöbanans A30B. Enligt uppgift skyddsstoppades NB A30/B30 igår och fick ersättas med A32, eftersom man kan göra så där. Det är bara LBs allför lojala personal som medger att man kan köra trafiken under sådana här extremförhållanden, när den egentligen borde avbrytas. I botten ligger förstås SL latenta hot mot LB: "sticker ni upp det minsta och klagar så lägger vi ned".
Visst finns problemen, de har aldrig förnekats, men varför dessa illvilliga, falska och föga konstruktiva påståenden om ointresse, vägran att göra något, övervältring, mygel, latenta hot osv? Vad kan man säga? Bättre att avstå!
â€Alltnog åkte jag vidare till Tvärbanan, och där var det lika hett i kupéerna som på LB. Pratade med konduktrisen och fick berättat för mig att efter något varv kände man sig helt utochinvänd. Om arbetet tillät gav emellertid A32 fördelen att konduktören kunde gå in i sluthytten och svalka sig då och då. Den möjligheten har inte LB och SB. Att man har det så här på TvB betydligt längre perioder än 10 dagar/år anser jag redan visat. Den som påstår motsatsen har bristande egen erfarenhet av att åka på banan!â€
Inga särskilda kommentarer!
â€Här talar vi alltså om moderna fordon som avses hålla i 30 - 40 år. Vagnarnas inköpspris är i storleksordningen 17 Mkr styck och jag har mycket svårt att tro att luftkyla i kupéerna skulle kosta mer än 1 - 2 % av vagnarnas värde. Detta beroende på ren dumsnålhet från de dåvarande upphandlarnas sida. Ansvaret för denna fadäs faller tungt på den som då var fordonsansvarig inom SL. Något har man ändå lärt sig, tydligen, eftersom X60 tack och lov försetts med luftkylning. De som nu har ansvaret för SLs spårfordon har förhoppningsvis något mindre prestigelåsningar vid det förflutnas misstag. Därför utgår jag från att den sista delserien A32 (den som ska ersätta NBs A30/B30) liksom den kommande förlängda A32L (min benämning) som kommer att gå på SB och förhoppningsvis LB förses med luftkylning redan vid leverans.
Mvh.
Björn Ehnberg â€
Bäste Björn, Du må gärna kalla mig för dumsnål eller beteckna mig som prestigelåst, det får stå för Ditt sätt att debattera och argumentera! När man genomför ett uppdrag av den kaliber, som en vagnupphandling innebär, så hanterar man ofattbart stora pengar. I mitt fall har det rört sig om i storleksordningen 11 miljarder kronor enbart för de nya fordonen och uppdraget har inte bara varit att skaffa ett visst antal fordon, utan även att göra det till en rimlig kostnad och inom givna budgetramar. Då måste man alltid väga kostnad mot nytta vid förslagen till beslut om val av system och komponenter, det hör till ansvaret. Utformningen av ett fordon är alltid i slutändan en kompromiss mellan massor av krav, där även det ekonomiska spelar en mycket stor roll.
Jag kommer aldrig att påstå att valen av olika lösningar i C20, A32 eller X60 blev perfekta och de alltigenom rätta, men på många punkter står jag ändå för att vi gjorde rätt. Det har dock gjorts val och prioriteringar, som man, med facit i hand inser att de inte blev de bästa eller de mest optimala. Man måste också inse, att prioriteringar och synsätt ändras med tiden, vilket i sig innebär att val, som gjordes för kanske bara 10 år sedan, i nuläget kan betraktas som uppenbart felaktiga.
Om jag skall avsluta med någon form av efterkloka konstateranden, och då vill jag inte på något vis undandra mig något ansvar, så skulle det vara att detta med klimatet, såväl sommartid som vintertid, borde ha kunnat hanteras bättre. Denna insikt är inte dagsfärsk utan har funnits i flera år och bl a resulterat i de ändringar på C20 som ändå gjorts. Min förmåga t ex att skåda i kristallkulan betr hur klimatkraven på sikt skulle utveckla sig var inte tillräckligt god. Så som man idag ser på saken, så är t ex luftkylning i fordonen i en eller annan tappning något mycket mera självklart än för 10 år sedan. Inte minst beror detta på att man numera, tack och lov, tänker mycket mer kundorienterat. Här skiljer sig inte min uppfattning från min efterträdares vad jag kunnat förstå. Vidare inser jag, för att nämna något annat, att man mycket mer skulle satsat på en omfattande och ständigt pågående introduktionsprocess för t ex C20, så att vagnen fått en bättre chans till accept bland alla dem som skulle hantera den. Leveranstakten för C20 blev också för hög, vilket medförde att mycket annat s a s inte hanns med. Mitt i allt detta genomfördes det också flera omorganisationer och förändringar i ansvarsförhållanden, vilket, tillsammans med ett parallellt och inte helt smärtfritt införande av ett nytt signalsäkerhetssystem, komplicerade tillvaron för många av oss.
Det senaste stora som hänt på fordonsfronten är upphandlingen av X60. Förhoppningsvis finns det en eller annan person som observerat att man i det sammanhanget dragit lärdom av vad som inträffade vid upphandlingarna av C20 och A32. Inte heller X60 kommer väl att betecknas som ett perfekt fordon, när man väl har facit i hand om några år, men nog har man ändå stegvis gått allt bättre framåt och inte bara suttit där på sina stolar hängivna åt dumsnålhet och prestigelåsning?
Avslutningsvis: Jag har inget emot debatt och kritik, men jag blir besvärad när det sprids illvilligheter, lögner, rykten och tvärsäkra påståenden utan grund. Det var därför jag ägnade min keyboard några minuter denna gång. Med en mugg kaffe inom räckhåll!
/Den Ruggige Klimatklanten
Björn Ehnbergs inlägg om bl a sommarklimatet i våra spårfordon är dock av den karaktären, att det är svårt av att avstå ifrån att här komma med någon form av replik/svar. Han utpekar ju trots allt, även om han inte explicit nämner mitt namn, mig som den som var ansvarig för Fordonsavdelningen på SL Bansystem/SL Infrateknik under åren då bl a C20, A32 och X60 kom till.
Observera nu alltså att det jag i fortsättningen skriver är mina personliga kommentarer och inte SLs!
Björn E levererar en hel del konstateranden och påståenden som jag nedan undan för undan kommenterar inklippta i en kopia av hans inlägg. Björns text omges i fortsättningen med citationstecken och återges i blått.
Jag konstaterar också att det, sedan jag skrivit mina kommentarer enligt nedan, förekommit mer kring hur upphandlingen av A32 gått till, t ex m a p bullret i C-vagnen. Jag bryr mig dock inte om att kommentera det utan låter denna replik också vara min sluteplik.
---------------------------- 0000 -----------------------------
â€Det är synd att SL (som vanligt, får jag nästan säga) klantat till det när man skulle handla upp nya spårfordon.â€
Kommentar måhända överflödig. Knappast annat än en trist, onödig och meningslös generalisering.
â€Det började redan med C20, som givetvis inte skulle ha luftkyla i kupéerna, och framför allt inte i förarhytterna, för det behövdes ju inte.
Efter att ha låtit förarna plågas så till den grad i värmen (C20-hytterna saknar nämligen öppningsbara fönster) att det krävdes skyddsstopp backade man och såg till att kommande delserier utrustades med klimatanläggning. Hytterna i de redan levererade vagnarna försågs efter mycket om och men med en kommodliknande luftkylare. I kupéerna blev den enda förändringen större ventilationshål i taket och möjligen ett större luftflöde. Såvitt jag vet är C20F Inkognito den enda vagn som har luftkyla även i kupéerna, men så är den också en experimentvagn. Möjligen kan man acceptera denna lösning på linjer som går mest i tunnlar.â€
…givetvis inte skulle ha luftkyla…? …framför allt inte i förarhytterna…?
Jag känner inte till att någon hade sådana direktiv eller â€religiösa†uppfattningar! Och varför skulle förarhytterna vara lägre prioriterade än kupéerna – närmast ett oförskämt påstående betr. inställningen till förarnas arbetsmiljö! När C20 upphandlades, dvs med förfrågan 1993 och leveransavtal 1994, gjordes det en bedömning av kostnad/nytta för bl a luftkonditionering i såväl hytter som kupéer. Statistiskt sett gällde då, att det i medeltal var över +25 grader i Stockholmsområdet under 20 dagar per år (en siffra som dock nog är på väg uppåt i dessa klimatförändringarnas tider). Med anbuden i hand kunde det konstateras att komplett luftkonditionering i en C20 skulle kosta ca 7% av vagnens totalpris + att det skulle uppstå aktningsvärda årliga kostnader för drift (energi), för störningar i driften och för underhåll. Klimatförbättring i vagnarna skulle dessutom kunna leda till klimatförsämring på vissa marknära stationer (den bortförda värmen skall ju någonstans ta vägen), vilket skulle leda till krav på ny ventilation i de anläggningarna (ett stort problem i t ex New York). Det skulle också, vid en större vagnpark, behövas en litet större vagnreserv + att det måste inrättas takarbetsbryggor mm i depåerna för underhåll och reparationer, alltså ganska stora investeringar ovanpå vagnpriset. Frågan var uppe i styrgruppen för C20 till särskild diskussion och man kom efter diskussion (året var alltså 1994!) till slutsatsen att kostnaden översteg nyttan. Att man senare och med facit i hand kunnat konstatera att beslutet blev fel, vilket numera också är min uppfattning, är en annan sak. Vi var då alltför optimistiska när det gällde vad en god ventilation skulle kunna åstadkomma. Provet med början år 2003 i C20F nr 2000 gjordes för att vi skulle se vad en sofistikerad komplett s k HVAC skulle innebära för eventuella fortsatta leveranser av C20, men sådana leveranser är som bekant tyvärr inte längre aktuella.
â€Nu, mina vänner börjar det gå prestige i det hela, för hade inte C20 fått luftkyla så skulle f-rbanne mig inte A32 få det heller, tycks upphandlingsansvariga ha resonerat. Enligt obekräftade uppgifter ville SL t.o.m. att Bombardier skulle montera bort den luftkylning som standardmässigt konditionerar förarhytterna i A32, men så blev det tack och lov inte. Tyvärr fattar inte alla här att det inte bara rör sig om att stå ut "de få stunder vi befinner oss i ett fordon" utan faktiskt också om människors arbetsplats!â€
Här hänger sig Björn E åt såväl oförskämdheter som lögnaktiga påståenden/alt. spridning av falska rykten! Valet av klimatlösning för A32 hade ingen som helst koppling till valet hos C20. Vad vi från början visste var att föraren i A32, till skillnad från föraren i C20, dels aldrig öppnar någon förarsidodörr vid varje hållplats/station och dels under större delen av körningen är i solbestrålad utomhusmiljö. Alltså var luftkyla i förarhytterna en självklarhet. Det var aldrig tal om att övertyga Bombardier om att â€standardmässig†AC i hytter skulle â€monteras bortâ€! Man kan undra varifrån vissa illvilliga rykten ibland kommer, men tyvärr är man ofta förhindrad att forska i sådana saker! Hur är det f ö, har t ex förarhytterna i A32s släktingar i Köln och Croydon någon AC? Jag vet faktiskt inte säkert själv.
â€SL är symtomatiskt ointresserad av personalens arbetsmiljö, det visar inte bara ovanstående utan också att man vägrar att göra någonting åt klimatet i de gamla vagnarna på Nockebybanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan. Det ansvaret har man tydligen med glädje vältrat över på trafikentreprenörerna. Förra året tog man dock under sommaren initiativet att sätta in ett par mätdosor i några vagnar på LB och SB. Resultatet av dessa mätningar myglades dock bort. Själv mätte jag häromdagen upp + 36 gr. C i Lidingöbanans A30B. Enligt uppgift skyddsstoppades NB A30/B30 igår och fick ersättas med A32, eftersom man kan göra så där. Det är bara LBs allför lojala personal som medger att man kan köra trafiken under sådana här extremförhållanden, när den egentligen borde avbrytas. I botten ligger förstås SL latenta hot mot LB: "sticker ni upp det minsta och klagar så lägger vi ned".
Visst finns problemen, de har aldrig förnekats, men varför dessa illvilliga, falska och föga konstruktiva påståenden om ointresse, vägran att göra något, övervältring, mygel, latenta hot osv? Vad kan man säga? Bättre att avstå!
â€Alltnog åkte jag vidare till Tvärbanan, och där var det lika hett i kupéerna som på LB. Pratade med konduktrisen och fick berättat för mig att efter något varv kände man sig helt utochinvänd. Om arbetet tillät gav emellertid A32 fördelen att konduktören kunde gå in i sluthytten och svalka sig då och då. Den möjligheten har inte LB och SB. Att man har det så här på TvB betydligt längre perioder än 10 dagar/år anser jag redan visat. Den som påstår motsatsen har bristande egen erfarenhet av att åka på banan!â€
Inga särskilda kommentarer!
â€Här talar vi alltså om moderna fordon som avses hålla i 30 - 40 år. Vagnarnas inköpspris är i storleksordningen 17 Mkr styck och jag har mycket svårt att tro att luftkyla i kupéerna skulle kosta mer än 1 - 2 % av vagnarnas värde. Detta beroende på ren dumsnålhet från de dåvarande upphandlarnas sida. Ansvaret för denna fadäs faller tungt på den som då var fordonsansvarig inom SL. Något har man ändå lärt sig, tydligen, eftersom X60 tack och lov försetts med luftkylning. De som nu har ansvaret för SLs spårfordon har förhoppningsvis något mindre prestigelåsningar vid det förflutnas misstag. Därför utgår jag från att den sista delserien A32 (den som ska ersätta NBs A30/B30) liksom den kommande förlängda A32L (min benämning) som kommer att gå på SB och förhoppningsvis LB förses med luftkylning redan vid leverans.
Mvh.
Björn Ehnberg â€
Bäste Björn, Du må gärna kalla mig för dumsnål eller beteckna mig som prestigelåst, det får stå för Ditt sätt att debattera och argumentera! När man genomför ett uppdrag av den kaliber, som en vagnupphandling innebär, så hanterar man ofattbart stora pengar. I mitt fall har det rört sig om i storleksordningen 11 miljarder kronor enbart för de nya fordonen och uppdraget har inte bara varit att skaffa ett visst antal fordon, utan även att göra det till en rimlig kostnad och inom givna budgetramar. Då måste man alltid väga kostnad mot nytta vid förslagen till beslut om val av system och komponenter, det hör till ansvaret. Utformningen av ett fordon är alltid i slutändan en kompromiss mellan massor av krav, där även det ekonomiska spelar en mycket stor roll.
Jag kommer aldrig att påstå att valen av olika lösningar i C20, A32 eller X60 blev perfekta och de alltigenom rätta, men på många punkter står jag ändå för att vi gjorde rätt. Det har dock gjorts val och prioriteringar, som man, med facit i hand inser att de inte blev de bästa eller de mest optimala. Man måste också inse, att prioriteringar och synsätt ändras med tiden, vilket i sig innebär att val, som gjordes för kanske bara 10 år sedan, i nuläget kan betraktas som uppenbart felaktiga.
Om jag skall avsluta med någon form av efterkloka konstateranden, och då vill jag inte på något vis undandra mig något ansvar, så skulle det vara att detta med klimatet, såväl sommartid som vintertid, borde ha kunnat hanteras bättre. Denna insikt är inte dagsfärsk utan har funnits i flera år och bl a resulterat i de ändringar på C20 som ändå gjorts. Min förmåga t ex att skåda i kristallkulan betr hur klimatkraven på sikt skulle utveckla sig var inte tillräckligt god. Så som man idag ser på saken, så är t ex luftkylning i fordonen i en eller annan tappning något mycket mera självklart än för 10 år sedan. Inte minst beror detta på att man numera, tack och lov, tänker mycket mer kundorienterat. Här skiljer sig inte min uppfattning från min efterträdares vad jag kunnat förstå. Vidare inser jag, för att nämna något annat, att man mycket mer skulle satsat på en omfattande och ständigt pågående introduktionsprocess för t ex C20, så att vagnen fått en bättre chans till accept bland alla dem som skulle hantera den. Leveranstakten för C20 blev också för hög, vilket medförde att mycket annat s a s inte hanns med. Mitt i allt detta genomfördes det också flera omorganisationer och förändringar i ansvarsförhållanden, vilket, tillsammans med ett parallellt och inte helt smärtfritt införande av ett nytt signalsäkerhetssystem, komplicerade tillvaron för många av oss.
Det senaste stora som hänt på fordonsfronten är upphandlingen av X60. Förhoppningsvis finns det en eller annan person som observerat att man i det sammanhanget dragit lärdom av vad som inträffade vid upphandlingarna av C20 och A32. Inte heller X60 kommer väl att betecknas som ett perfekt fordon, när man väl har facit i hand om några år, men nog har man ändå stegvis gått allt bättre framåt och inte bara suttit där på sina stolar hängivna åt dumsnålhet och prestigelåsning?
Avslutningsvis: Jag har inget emot debatt och kritik, men jag blir besvärad när det sprids illvilligheter, lögner, rykten och tvärsäkra påståenden utan grund. Det var därför jag ägnade min keyboard några minuter denna gång. Med en mugg kaffe inom räckhåll!
/Den Ruggige Klimatklanten
Tack Ragnar!
Det är lätt att ägna sej åt allmänt tyckande när det gäller fattade beslut. T.ex. Företagsledningars beslut, politiska beslut, domstolsutslag eller upphandlingsbeslut som det som avhandlas här.
I sådana fall är det alltid givande att få förstahandsinformation från dem som varit delaktiga i besluten. Att få höra vilket faktaunderlag som fanns, vilka ramar man måste hålla sej innom, vilka övervägningar som gjordes etc. är alltid intressant!
Hur många oinsatta personer tänker t.ex. på att en klimatanläggning på tunneltåg medför uppvärmning av tunlar och stationer, att det t.o.m. kanske krävs så mycket underhåll att fler fordon kan behövas, eller att man måste bygga servicebryggor?
Det är lätt att ägna sej åt allmänt tyckande när det gäller fattade beslut. T.ex. Företagsledningars beslut, politiska beslut, domstolsutslag eller upphandlingsbeslut som det som avhandlas här.
I sådana fall är det alltid givande att få förstahandsinformation från dem som varit delaktiga i besluten. Att få höra vilket faktaunderlag som fanns, vilka ramar man måste hålla sej innom, vilka övervägningar som gjordes etc. är alltid intressant!
Hur många oinsatta personer tänker t.ex. på att en klimatanläggning på tunneltåg medför uppvärmning av tunlar och stationer, att det t.o.m. kanske krävs så mycket underhåll att fler fordon kan behövas, eller att man måste bygga servicebryggor?
Klima
OK, efter att ha kört buss både på kontinenten och i Sverige under 25 år vet jag vad det innebär att vara i en varm buss.ö På den tiden, från 1975, var AC väldigt sällsynt - men vi överlevde. Klarade att arbeta och alla var nöjda. Men förstås, då hade inte Svensson någon AC i sin bil heller och visste knappt vad ordet betydde.Mikael Karlsson skrev:Jag har tjatat om det i andra trådar. Men stadsbussarna i Örebro är för jävliga just nu. När föraren öppnar dörren slås man bakåt av trycket från värmen ombord. Det är runt 25-30 grader ute, i bussen är det väl uppåt 50 grader. Den enda luft som finns är genom EN taklucka, och tyvärr kan det finnas lådor på busstaken som även hindrar luften att komma in.
Mikael
Nu tror jag inte AC har så stor betydelse när det gäller att få folk att åka kollektivt. Du får väldigt svårt att få över en bilist till en skakig buss som kör på samma gata som han själv kör sin bil.
Det måste till något med kvalité, något som man vet var man har, stabilt.
Helt enkelt ett rälsgående fordon.
Först då får vi över bilisterna till kollektivtrafiken.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: A32
I år ja, men en vanlig svensk sommar?Odd skrev:Tja... det börjar väl i allmänhet nån gång i april-maj och sträcker sig till september.. det är ju bara några få veckor.... så där 20 stycken...Per Lind skrev:Nu skall vi väl inte överreagera.
Hur många dagar på ett år behövs luftkonditionering i sin riktiga benämning, kyla? I år är det mycket överskott på soliga dagar, vilka vi längtat efter under hela vintern och enligt utsago även under flera år.
Hur många dagar med över 25 grader har vi en normal sommar?
10?
Är det då riktigt att kosta på en luftkonditioneringsanläggning för stora pengar per fordon när vi istället behöver en bra värmeanläggning under så många fler dagar?
Vi står nog ut de få stunder vi befinner oss i ett fordon.
Det var inte så länge sedan luiftkonditionering var mycket ovanligt i Sverige, ochg i resten av världen också, så man undrar hur folk i riktigt varma länder överlevt utan dessa moderniteter när vi klagar efter några ynkliga veckors värme.
-Per
Hur många dagar över 25 grader hade vi förra sommaren?
Vd jag vet klagade alla över hur kallt det var och hur mycket det regnade.
När hade vi en sommar som i år sist?
Är det 15 år sedan?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: A32
Tja, nu håller jag mig ju till bussar å inte spårvagnar (ur en mera professionell synvinkel även om problemen högst sannolikt är likartade) och nog var det duktigt hett, varmt å svettigt av å till under förra året, å under förrförra, å under förrförrförra osv. Det var definitivt inte heller femton år sedan den senaste kanonsommaren. Grejen är som sagt att klimatreglering inomhus eller ombord på olika former av persontransporter inte heller är något som är begränsat enbart till sommarperioden utan ofta kan det bli hett under andra tider på året bara solen visar sig/ligger på tillräckligt länge.Per Lind skrev:I år ja, men en vanlig svensk sommar?Odd skrev:Tja... det börjar väl i allmänhet nån gång i april-maj och sträcker sig till september.. det är ju bara några få veckor.... så där 20 stycken...Per Lind skrev:Nu skall vi väl inte överreagera.
Hur många dagar på ett år behövs luftkonditionering i sin riktiga benämning, kyla? I år är det mycket överskott på soliga dagar, vilka vi längtat efter under hela vintern och enligt utsago även under flera år.
Hur många dagar med över 25 grader har vi en normal sommar?
10?
Är det då riktigt att kosta på en luftkonditioneringsanläggning för stora pengar per fordon när vi istället behöver en bra värmeanläggning under så många fler dagar?
Vi står nog ut de få stunder vi befinner oss i ett fordon.
Det var inte så länge sedan luiftkonditionering var mycket ovanligt i Sverige, ochg i resten av världen också, så man undrar hur folk i riktigt varma länder överlevt utan dessa moderniteter när vi klagar efter några ynkliga veckors värme.
-Per
Hur många dagar över 25 grader hade vi förra sommaren?
Vd jag vet klagade alla över hur kallt det var och hur mycket det regnade.
När hade vi en sommar som i år sist?
Är det 15 år sedan?
-Per
Orsaken till att detta numera tagits upp (och uppfattas) som ett problem torde bero på att man nuförtiden har mycket bättre och billigare möjligheter att göra något åt detta. Även tempot är annorlunda vilket även det i sin tur är något som ställer nya krav. Förr kanske man körde en två, tre varv innan rast. Nu kanske man kör fem eller sex på ett pass innan paus. Likaså tömdes städerna till viss del på människor under semesterperioderna, men i dagens läge är det också ofta mycket mera människor (både lediga och arbetande) i farten även under denna tid vilket också ökar vissa behov.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me