Andel egen bana på spårvägen i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Andel egen bana på spårvägen i Göteborg
En trevlig sida att surfa runt på är http://www.urbanrail.net.
Den europeiska avdelningen har, förutom "metro"-system, även med en del "light rail"-system, särskilt i Tyskland, men även annorstädes. På senare tid har jag blivit allt mer övertygad om att Göteborgs spårvägssystem passar i ett sådant sammanhang, men för att föreslå det behöver jag lite mer kött på benen.
Därför några frågor:
Hur stor andel av nätet är fullständigt oberoende från annan trafik?
(tänker närmast på Linnéplatsen-Opaltorget, Vågmästareplatsen-Varmfrontsgatan, Gamlestadstorget-Angered, Kviberg-Aprilgatan/Komettorget samt Munkebäckstorget-Östra Sjukhuset)
Hur stor del av nätet är på egen bana (utan samtrafik med buss) men med plankorsningar?
Om någon kunde bidra med upplysningar om stadsbaneplanerna från 1960-talet vore det också vänligt.
God Jul!
Den europeiska avdelningen har, förutom "metro"-system, även med en del "light rail"-system, särskilt i Tyskland, men även annorstädes. På senare tid har jag blivit allt mer övertygad om att Göteborgs spårvägssystem passar i ett sådant sammanhang, men för att föreslå det behöver jag lite mer kött på benen.
Därför några frågor:
Hur stor andel av nätet är fullständigt oberoende från annan trafik?
(tänker närmast på Linnéplatsen-Opaltorget, Vågmästareplatsen-Varmfrontsgatan, Gamlestadstorget-Angered, Kviberg-Aprilgatan/Komettorget samt Munkebäckstorget-Östra Sjukhuset)
Hur stor del av nätet är på egen bana (utan samtrafik med buss) men med plankorsningar?
Om någon kunde bidra med upplysningar om stadsbaneplanerna från 1960-talet vore det också vänligt.
God Jul!
Särskild banvall från Drottningtorget/Polhemsplatsen till Angered.
Särskild banvall från Munkebäckstorget till Östra sjukhuset.
Särskild banvall från Sankt Sigfrids plan till Kåll/torp.
Särskild banvall med plankorsningar har du från Getebergs äng till Mölndal centrum.
Särskild banvall med plankorsningar från Kungssten till Långedrag.
Särskild banvall med plankorsningar från Redbergsplatsen till Kålltorp alt. Munkebäckstorg.
Kalles väg har dock en vägöverfart och borde ha en snutt mitt emellen där det då blir Särskild banvall med plankorsning
Lite tillägg här ovan från det du skrev.
Särskild banvall från Munkebäckstorget till Östra sjukhuset.
Särskild banvall från Sankt Sigfrids plan till Kåll/torp.
Särskild banvall med plankorsningar har du från Getebergs äng till Mölndal centrum.
Särskild banvall med plankorsningar från Kungssten till Långedrag.
Särskild banvall med plankorsningar från Redbergsplatsen till Kålltorp alt. Munkebäckstorg.
Kalles väg har dock en vägöverfart och borde ha en snutt mitt emellen där det då blir Särskild banvall med plankorsning

Lite tillägg här ovan från det du skrev.
Tack för informationen, som kompletterar det som går att utläsa från Henning Makholms spårdiagram och Eniros kartor. Jag har också gjort lite efterforskningar på Forum om stadsbaneplanerna, och även hittat ett och annat om utbyggnaden av nätet.
Det jag fortfarande funderar på är hur många procent av nätet som har de olika standarderna? Visserligen är väl gränsdragningen lite svår att göra mellan med och utan plankorsningar, men en ungefärlig siffra borde väl ändå gå att få fram?
Det jag fortfarande funderar på är hur många procent av nätet som har de olika standarderna? Visserligen är väl gränsdragningen lite svår att göra mellan med och utan plankorsningar, men en ungefärlig siffra borde väl ändå gå att få fram?
Men du har sträckorna ovan (med vissa undantag) det är väl bara att sätta sig med Eniros kartor och räkna. Har inte Grovsnus en officiell siffra så finns den inteessin skrev:Tack för informationen, som kompletterar det som går att utläsa från Henning Makholms spårdiagram och Eniros kartor. Jag har också gjort lite efterforskningar på Forum om stadsbaneplanerna, och även hittat ett och annat om utbyggnaden av nätet.

Sträckorna som saknas: Bellevue-Komettorget Särskild Banvall
Backaplan-Varmfrontsgatan: Särskild Banvall
Korsvägen-Chalmers (i tunneln) Särskild Banvall
Linnéplatsen/Änggårdskomplexet-Marklandsgatan-Opaltorget: Särskild Banvall
Det finns ett antal kortare sträckor som räknas som Gatuspår, exempelvis grässpårvägarna i Skånegatan och Första Långgatan
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Nu har jag satt ihop en karta över Göteborgsnätet som visar de olika standardtyperna mer schematiskt än Makholm, men lite mer enligt geografin i Urbanrail-stil. Om man jämför den med många spårvägs- och stadsbanenät på kontinenten, som fått egna sidor på nämnda sajt, tycker jag att Göteborg definitivt hör hemma i det sammanhanget.
Jag kan tänka mig att det är grässträckorna och andra spår i gatumitt som gjort mig lite fundersam när det gäller spåren väster om Järntorget. De markeras nämligen ofta som egen bana på Makholms diagram, men eftersom jag senast var där 1997 kommer jag inte riktigt ihåg hur det ser ut. Kan till exempel hpl Godhemsgatan-hpl Bokekullsgatan betraktas som särskild banvall med plankorsningar, eller är det gatuspår?
Jag tänker åka till Göteborg någon gång nu i vår, så jag får väl ta mig en titt då om inte annat...
Jag kan tänka mig att det är grässträckorna och andra spår i gatumitt som gjort mig lite fundersam när det gäller spåren väster om Järntorget. De markeras nämligen ofta som egen bana på Makholms diagram, men eftersom jag senast var där 1997 kommer jag inte riktigt ihåg hur det ser ut. Kan till exempel hpl Godhemsgatan-hpl Bokekullsgatan betraktas som särskild banvall med plankorsningar, eller är det gatuspår?
Jag tänker åka till Göteborg någon gång nu i vår, så jag får väl ta mig en titt då om inte annat...
Sträckan Järntorget - Masthuggstorget - Stigbergstorget är klassade som gatuspår. Dock sitter skyltarna "Förbjudet att beträda spårområdet" uppe, sådana sitter normalt annars enbart på särskild banvall (med eller utan plankorsning).essin skrev: Jag kan tänka mig att det är grässträckorna och andra spår i gatumitt som gjort mig lite fundersam när det gäller spåren väster om Järntorget. De markeras nämligen ofta som egen bana på Makholms diagram, men eftersom jag senast var där 1997 kommer jag inte riktigt ihåg hur det ser ut. Kan till exempel hpl Godhemsgatan-hpl Bokekullsgatan betraktas som särskild banvall med plankorsningar, eller är det gatuspår?
Godhemsgatan - Bokekullsgatan är också gatuspår.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Det som är mest märkbart för utomstående är väl hur fort man får köra, där skiljer det sig mellan gatuspår och särskild banvall. På särskild banvall utan plankorsning gäller heller inte trafikförordningen utan enbart reglerna i TRI. Även reglerna för hur arbetsplatser (tex spårarbeten) ska märkas ut skiljer sig mellan de olika sorternas spår.Mr. Burns skrev:Vad har denna klassning för betydelse i praktiken?Daniel R skrev:Sträckan Järntorget - Masthuggstorget - Stigbergstorget är klassade som gatuspår. Dock sitter skyltarna "Förbjudet att beträda spårområdet" uppe, sådana sitter normalt annars enbart på särskild banvall (med eller utan plankorsning).
- Daniel
Planeringsavdelningen på GS brukade förr i tiden föra statistik på "Spårnätets fördelning på linje och kvalitet". Hittade statistik för 1987-12-31. Då var fördelningen
Spår på egen banvall 75 %
Kollektivkörfält och -bana 15 %
Spår i gata 11 %
Sedan har ju främst Kringen tillkommit, men troligen påverkar det inte procentuella fördelningen mer än någon enstaka procent.
Hälsningar
Ragnar D
Spår i gata 11 %
Sedan har ju främst Kringen tillkommit, men troligen påverkar det inte procentuella fördelningen mer än någon enstaka procent.
Hälsningar
Ragnar D
Det här är intressanta siffror.Ragnar skrev:Planeringsavdelningen på GS brukade förr i tiden föra statistik på "Spårnätets fördelning på linje och kvalitet". Hittade statistik för 1987-12-31. Då var fördelningen
Spår i gata 11 %
Hälsningar
Ragnar D
Dock är indelningen en annan än idag då man har kategorierna
Särskild Banvall och Gatuspår, där Särskild banvall delas upp i med och utan plankorsningar. Detta är förvisso trafikeringsteknkiska benämningar emedan jag tolkar Ragnars siffror här som rent "bantekniska".
Som jag ser det så faller exmpelvis "Första Långgatan" och "Skånegatan" in under det som är "egen banvall" i Ragnars sammanställning emedan trafikeringsformen är "Gatuspår" Vem sa att detta var ett trivialt ämne

Är det för övrigt någon som tänkt på att frågan om vad som är "egen bana" kan besvaras på många sätt beroende på vad man lägger i ordet egen. Ur Göteborgs Spårvägar AB vinkel är andelen egen bana 0% då man inte äger banan själv. Emedan man även kan säga att den är 100% då man är ensamma på banan. Dock var det inte detta som efterfrågades - förutsätter jag.
Hursom helst, den sammanställning som Ragnar nu bidragit med är odelat den mest rättvisande hittils så som jag tolkar frågeställaren.
/Tony
Tack Ragnar för de siffrorna! Dock verkar det vara svårt att veta exakt var gränsen går mellan "egen bana med plankorsningar" (eller vad man ska kalla det) och kollektivkörbana (som jag antar att t ex Skånegatan är). Jag har börjat fundera på om man kanske ska skilja kollektivkörbana från kollektivkörfält/gata på diagrammet, vilket skulle ge fyra kategorier (egen banvall utan plankorsningar, egen banvall med plankorsningar, eget körfält/bana i gata, spår i blandtrafik med buss och/eller bil).
Ragnars siffror skiljer inte på med/utan plankorsningar, men det borde inte vara så svårt att uppskatta.
Hur är förresten fördelningen på spåren mot Länsmansgården? Börjar den särskilda banvallen redan före Frihamnen, eller är det längre bort? Och hur klassifieras Bokekullsgatan-Marklandsgatan?
/Nils
Ragnars siffror skiljer inte på med/utan plankorsningar, men det borde inte vara så svårt att uppskatta.
Hur är förresten fördelningen på spåren mot Länsmansgården? Börjar den särskilda banvallen redan före Frihamnen, eller är det längre bort? Och hur klassifieras Bokekullsgatan-Marklandsgatan?
/Nils
Först och främst tror jag att man skall skilja på hur ett spår trafikeras och hur spåret fysiskt ser ut.essin skrev:Tack Ragnar för de siffrorna! Dock verkar det vara svårt att veta exakt var gränsen går mellan "egen bana med plankorsningar" (eller vad man ska kalla det) och kollektivkörbana (som jag antar att t ex Skånegatan är). Jag har börjat fundera på om man kanske ska skilja kollektivkörbana från kollektivkörfält/gata på diagrammet, vilket skulle ge fyra kategorier (egen banvall utan plankorsningar, egen banvall med plankorsningar, eget körfält/bana i gata, spår i blandtrafik med buss och/eller bil).
/Nils
Låt oss därför införa följande benämningar för trafikering:
Gatuspår=Spår som ej är särskild banvall
Särskild banvall med plankorsningar
Särskild banvall utan plankorsningar.
Särskild banvall är då en längre sammanhängande sträcka där ingen annan trafik än spårvägstrafik förekommer. Förekomsten av plankorsningar på den längre sträckan meddelas genom "med/utan plankorsningar".
För den bantekniska biten låt oss införande följande begrepp:
Spår i gata, allmänt körfält
Spår i gata, kollektivkörfält
Spår på egen banvall samt ev. därtill hörande plankorsningar.
För att trafikeringsform "Särskild Banvall" skall vara möjlig måste bankonstruktionen vara "Spår på egen banvall"
För trafikeringsform "Gatuspår" kan bankonstruktionen vara Spår i gata eller spår på egen banvall.
Exempel på där "Gatuspår" gäller för "Spår på egen banvall" är exempelvis: Underåsbro-Sankt Sigfrids Plan, Skånegatan, Första Långgatan-Karl Johansgatan (bitvis), Ekedal.
Spår i gata, allmänt körfält - finns bland annat i Brunnsparken, Vasagatan, Karl Johansgatan (vid Jaegerdorffsplatsen... hur det nu stavas igen), Långedrag-Saltholmen
Som jag tolkade Ragnars siffror så rör de den konstruktionsmässiga aspekten framför den trafikeringstekniska. Är detta korrekt Ragnar?
//Tony
Vill minnas att Spår på egen banvall omfattade både med och utan plankorsning. Vidare att kollektivtrafikkörfält räknades då det var målad gräns. Då det var fysisk gräns, framförallt betongkanter på den tiden, kallade man det kollektivtrafikkörbana. Nuförtiden har vi väl inte kvar så många avmålade strcäkor eller sträckor med betongkantsten, eftersom det är vanligt att höja banan vid ombyggnader. Att bussar kör i spårområdet på många ställen "diskvalificerade" inte klassningen - det är ju kollektivtrafik.
Ragnar D
Ragnar D
Från Frihamnsmotet till korsningen efter Hjalmar Brantingsplatsen är det särskild banvall med plankorsning, från nyss nämnda korsning är det särskild banvall utan plankorsning hela vägen ut till Varmfrontsgatan (det kan alltså förekomma gångöverfarter i samband med hållplatser även om det är särskild banvall utan plankorsning).essin skrev: Hur är förresten fördelningen på spåren mot Länsmansgården? Börjar den särskilda banvallen redan före Frihamnen, eller är det längre bort? Och hur klassifieras Bokekullsgatan-Marklandsgatan?
/Nils
Bokekullsgatan till Marklandsgatan är också särskild banvall utan plankorsning.
- Daniel
En mycket klargörande sammanfattning! Kruxet är alltså om gatuspår på särskild banvall ska markeras på kartan som "light rail with level crossings" eller "street level". Just nu lutar det nog åt det senare, mest för att jag ritat diagrammet på det viset hittills.TonyM skrev:Först och främst tror jag att man skall skilja på hur ett spår trafikeras och hur spåret fysiskt ser ut.
Låt oss därför införa följande benämningar för trafikering:
Gatuspår=Spår som ej är särskild banvall
Särskild banvall med plankorsningar
Särskild banvall utan plankorsningar.
Särskild banvall är då en längre sammanhängande sträcka där ingen annan trafik än spårvägstrafik förekommer. Förekomsten av plankorsningar på den längre sträckan meddelas genom "med/utan plankorsningar".
För den bantekniska biten låt oss införande följande begrepp:
Spår i gata, allmänt körfält
Spår i gata, kollektivkörfält
Spår på egen banvall samt ev. därtill hörande plankorsningar.
För att trafikeringsform "Särskild Banvall" skall vara möjlig måste bankonstruktionen vara "Spår på egen banvall"
För trafikeringsform "Gatuspår" kan bankonstruktionen vara Spår i gata eller spår på egen banvall.
Exempel på där "Gatuspår" gäller för "Spår på egen banvall" är exempelvis: Underåsbro-Sankt Sigfrids Plan, Skånegatan, Första Långgatan-Karl Johansgatan (bitvis), Ekedal.
Spår i gata, allmänt körfält - finns bland annat i Brunnsparken, Vasagatan, Karl Johansgatan (vid Jaegerdorffsplatsen... hur det nu stavas igen), Långedrag-Saltholmen

Det var det jag misstänkte, men med tanke på det som sagts om olika spårtyper kände jag mig inte säker längre...Daniel R skrev:Från Frihamnsmotet till korsningen efter Hjalmar Brantingsplatsen är det särskild banvall med plankorsning, från nyss nämnda korsning är det särskild banvall utan plankorsning hela vägen ut till Varmfrontsgatan (det kan alltså förekomma gångöverfarter i samband med hållplatser även om det är särskild banvall utan plankorsning).
Bokekullsgatan till Marklandsgatan är också särskild banvall utan plankorsning.
/Nils
Efter en hel del filande på kartan är den nu klar! Jag har också slängt ihop en liten tillhörande text om Göteborg och skickat iväg till urbanrail.net. Idag fick jag svar att Göteborg snart kommer att dyka upp på sidan, med min karta 
Webmastern hade dock ett par frågor som någon här på Forum kanske kan hjälpa till att svara på:
Får fotgängare korsa spåren i anslutning till hållplatser på särskild banvall utan plankorsningar, eller gäller "utan plankorsningar" även fotgängare? Om sådana plankorsningar finns, finns de då vid Frölunda Torg och/eller Hammarkullen?
Är det någon som vill bidra med foton till urbanrail.net, helst på sträckorna på särskild banvall?

Webmastern hade dock ett par frågor som någon här på Forum kanske kan hjälpa till att svara på:
Får fotgängare korsa spåren i anslutning till hållplatser på särskild banvall utan plankorsningar, eller gäller "utan plankorsningar" även fotgängare? Om sådana plankorsningar finns, finns de då vid Frölunda Torg och/eller Hammarkullen?
Är det någon som vill bidra med foton till urbanrail.net, helst på sträckorna på särskild banvall?
Finns övergångar i anslutning till hållplatserna som fotgängare kan bruka men i spårområdet är det förbjudet att vistas i.
Röda/rosa betongblock utmärker sig oftast övergången sig med.
Hammarkullen och Frölunda torg har ingen sådana överfarter.
Hammarkullen station har vänstertrafik och det gör att passageraren hamnar mitt emellan spåren och rulltrappor o hiss finns i mitten.
Frölunda torg har en gångtunnel under spåren samt torget ovan som så kallad överfart.
Röda/rosa betongblock utmärker sig oftast övergången sig med.
Hammarkullen och Frölunda torg har ingen sådana överfarter.
Hammarkullen station har vänstertrafik och det gör att passageraren hamnar mitt emellan spåren och rulltrappor o hiss finns i mitten.
Frölunda torg har en gångtunnel under spåren samt torget ovan som så kallad överfart.
GM har gångpassage, strax innan Hjällbo mot AC finns ett spårkryss som gör att vagnarna går i "vänstertrafik" därifrån till AC och åter Hjällbo med hpl mellan spåren.
Hjällbo ingen gångöverfart, förutom en mot GM, Hammarkullen redan nämnd, Storås samma som Hjällbo förutom en gångöverfart efter hpl mot Hammarkullen.
AC finns det tre gångöverfarter plus en bussöverfart när man ankommer AC vändslinga med vagn. Vändslinga medsols med omkörninspår vid ankomst, dessutom reservhpl i vändslingans början.
Hjällbo ingen gångöverfart, förutom en mot GM, Hammarkullen redan nämnd, Storås samma som Hjällbo förutom en gångöverfart efter hpl mot Hammarkullen.
AC finns det tre gångöverfarter plus en bussöverfart när man ankommer AC vändslinga med vagn. Vändslinga medsols med omkörninspår vid ankomst, dessutom reservhpl i vändslingans början.