Inbromsning M31, Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
MickeJGbg

Inbromsning M31, Göteborg

Inlägg av MickeJGbg »

Hej,

Någon som är duktig på å förklara hur man bromsar en M31 med joysticken? Är det svårt? Drar man bara joysticken mot sig, eller ska den röras på ett särskilt sätt?

Med vänliga hälsningar

Micke
Nautica

Inlägg av Nautica »

Ja, man drar den bara åt sig.
I slutet på manövern finns ett farobroms läge, där alla broms system slår till med maximal kraft, inklusive sandning.
Visst kan man därmed bara dra pinnen åt sig och få ett sedvanligt tvärstopp, men precis som i en bil, varierar man ju broms läget för en kontrollerad bromssträcka och komfort.

Beroende på fart/bromsbegär används både el och mek broms.
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
CJA

Inlägg av CJA »

Hej,

Vissa förare drar joysticken först mot sig, sen framåt, sen bakåt, liksom "vickar" på den... Vad beror detta på?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Detta har förklarats tidigare i en massa trådar :roll:

Säger som så att man ändrar körhandtaget efter hur mkt man måste bromsa, vet inte om du kör bil men där håller man ju inte pedalen alltid i ett och samma läge heller under inbromsning.
CJA

Inlägg av CJA »

Jo, men varför drar man inte bara pinnen åt sig, måste man verkligen dra den fram och tillbaka? Förklaring önskas..... :D
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Jo det är klart att man "bara" kan dra den åt sig o inte släppa efter vid inbromsning men vet att färden inte blir så trevlig, kommer att bli massa "fall i vagn" och andra otrevligheter, det är liksom inte bara att dra i den spaken hur som helst. Du kanske varit med om en häftig inbromsning?? Då vet du också hur det är att "bara" dra den åt sig.

Folk klagar för jämnan på hur obekvämt det är att åka spårvagn så låt oss förare göra vad Vi kan för att göra färden såpass bra som möjligt.
Sterner

Inlägg av Sterner »

Precis som på saltsjöbanan och i tunnelbanan i stockholm så går det att köra betydligt komfortablare än vad de allra flesta förare gör! Det är egentligen bara på roslagsbanan som en majoritet av förarna anstränger sig för att köra riktigt komfortabelt och jag tror det beror på att de är lokförare och att lokförare har en helt annan inställning till sitt yrke än spårvagns, motorvagns och tunneltågförare.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

CJA skrev:Jo, men varför drar man inte bara pinnen åt sig, måste man verkligen dra den fram och tillbaka? Förklaring önskas..... :D
Man börjar ju som oftast mjukt(gäller nog alla förare) men ibland har man beräknat fel eller något hinder eller annat störande dyker upp.
Dröjer oftast en halvtur på linjen med vagnarna innan man vet vad dom begär för bromsning för att få det mjukt och bekvämt.
JDS

Inlägg av JDS »

CJA skrev:Jo, men varför drar man inte bara pinnen åt sig, måste man verkligen dra den fram och tillbaka? Förklaring önskas.....
En bromsning kan se ut så här:
Först väljer man ett bromsläge nånstans på mitten av spaken. Strax innan vagnen stannar så för man spaken framåt, så att bromsen är nästan helt lossad när vagnen stannar (annars blir det ett ryck och tant Agda kan ramla). Därefter drar man vid behov spaken bakåt igen så att vagnen står kvar (behövs inte på alla vagntyper).

Under själva bromsningen bör man väl rent idealt eftersträva att hålla samma bromsläge hela tiden. Men det förusätter att man börjar bromsa på exakt rätt ställe och med exakt samma bromskraft, annars stannar ju vagnen på fel ställe! Alltså blir man ofta tvungen att justera bromsningen lite efterhand så att det blir bra. (Om föraren vispar väldigt mycket med spaken så är han/hon förmodligen ny. Då kan det vara lite svårare att bedöma bromssträckan exakt rätt!)

På vissa vagntyper kommer det dessutom alltid ett litet ryck vid en bestämd hastighet. För att minska detta kan man eventuellt minska lite på bromsen vid just den hastigheten. Vet inte om det är så på just M31, men det brukar vara så på tyristorvagnar.
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

JDS beskriver her en normal innbremsing for vogner med en "joystick". De som hele tiden skyver spaken fram- og tilbake er enten nervøse eller stresset, og de har en ubehagelig kjørestil.
Sterner skrev:Precis som på saltsjöbanan och i tunnelbanan i stockholm så går det att köra betydligt komfortablare än vad de allra flesta förare gör! Det är egentligen bara på roslagsbanan som en majoritet av förarna anstränger sig för att köra riktigt komfortabelt och jag tror det beror på att de är lokförare och att lokförare har en helt annan inställning till sitt yrke än spårvagns, motorvagns och tunneltågförare.
Sorry, dette er helt feil. Hvorvidt man anstrenger seg for å kjøre pent har nok med andre ting å gjøre enn stillingsbetegnelsen (og lønnstrinnet). Jeg foreslår heller at dette skyldes den enkeltes innstilling til jobben, kombinert med kjøretidene. Det skal også sies at en stresset kjørestil nødvendigvis ikke medfører at du kommer fortere fram, snarere tvert i mot :wink:

hilsen Baard
sporvognsfører
t-banefører
lokomotivfører
(ex bussfører)
Sterner

Inlägg av Sterner »

Jag vet inte vad jag ska tro, Förra gången Jag bad att få åka med i förarhytten på Roslagsbanan så var det en inhyrd Lokförare som körde som brukade köra godståg annars, han körde väldigt mjukt och fint. Jag har just varit inne på Connex hemsida och där står det att deras lokförare kör norrlandstågen och kinnekullebanan. Det stod på hemsidan att förarna på Saltsjöbanan är spårvagnsförare så det är nog deras officiella ståndpunkt? Jag tycker alla sorters förare är lika mycket värda
men förstår inte hur någon kan tycka att de som kör på saltsjöbanan är vare sig Lokförare eller Spårvagnsförare! Motorvagnsförare måste det väl ändå vara för Connex lokförare tjänar mer och har längre utbildning, det är just dessa två saker som skiljer Lokförare och Motorvagnsförare åt! Dessutom så finns det ju inga lok på SB, bara en lokomotor Z, sådana får motorvagnsförare köra, större lok får bara lokförare köra.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Jag kör ju heltid i Gbg och jag kan säga att jag försöker i den mån det går oavsett vagnstyp att köra efektivt men ändå mjukt för passagerarna, det nrukar ven synas på mig om jag misslyckas vid en inbromsning.

Det har nämligen kommenterats från passagerarhåll, rätt kul faktikst.

Även fått kommentaren från min arbetsledare "Du vet hur man kör spårvagn effektivt men ändå mjukt o behagligt för passagerarna!"

Detta var dock en pettitess, vet att det finns förare som totalt skiter i hur det känns för passagerarna, vilket kan vara skämmigt när man sitter i unifrom o "reser" med en vagn vars förare skiter i det.
Dock har detta inget med lönegrad att göra, kan mest bero på att man inte bryr sig längre.
7 Tynnered

Inlägg av 7 Tynnered »

Slagpåse skrev:Jag kör ju heltid i Gbg och jag kan säga att jag försöker i den mån det går oavsett vagnstyp att köra efektivt men ändå mjukt för passagerarna
Som passagerare har jag fått uppfattningen att det är pedalvagnarna som på något sätt skiljer agnarna från vetet. Stämmer det och beror i så fall ryckiga starter/stopp med dessa enbart på förarens ambition, eller är en del vagnindivider betydligt svårare/omöjliga att köra mjukt jmf med andra pedalvagnar?

Jag har nog aldrig, åtminstone inte nykter, hållit på att ramla i en M21 eller M31 vid normal körning utan endast vid de tillfällen då någon tok-:evil: farit ut framför vagnen och föraren bromsat rejält. Är det sandapparaten och skenbromsen som ger upphov till det karaktäristiska ko-klonk-ljudet vid dessa inbromsningar?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Skenbromsen "klonkar" i gatan då den suger sig fast mot rälsen.
Sanden hörs då det klickar i golvet under sandboxarna.

Vissa pedalvagnar går ypperligt medan andra "bråkar".
Slitaget är stort på de gamla vagnarna som hinna med dagens trafik så man hinner knappt laga dom innan dom går sönder igen.
Sterner

Inlägg av Sterner »

Det är skenbromsen! M32 kommer nog göra underverk för åkkomforten i G!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Grovsnus skrev:Skenbromsen "klonkar" i gatan då den suger sig fast mot rälsen.
Sanden hörs då det klickar i golvet under sandboxarna.

Vissa pedalvagnar går ypperligt medan andra "bråkar".
Slitaget är stort på de gamla vagnarna som hinna med dagens trafik så man hinner knappt laga dom innan dom går sönder igen.
Lägg därtill att M28 och M29 har olika acceleration, vilket gör att alla kombinationer går lite extra ryckigt, som krydda på moset.

Antyder Grovis här att tillförlitligheten på pedalerna dalar? Tidigare har just pedalvagnarna varit mer tillförlitliga än M31.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Nautica

Inlägg av Nautica »

7 Tynnered skrev:
Slagpåse skrev:Jag kör ju heltid i Gbg och jag kan säga att jag försöker i den mån det går oavsett vagnstyp att köra efektivt men ändå mjukt för passagerarna
Som passagerare har jag fått uppfattningen att det är pedalvagnarna som på något sätt skiljer agnarna från vetet. Stämmer det och beror i så fall ryckiga starter/stopp med dessa enbart på förarens ambition, eller är en del vagnindivider betydligt svårare/omöjliga att köra mjukt jmf med andra pedalvagnar?
Grovsnus har redan svarat, men jag vill gärna understryka detta fenomen som ibland gör sig gällande!

Pedal vagnarna, och då främst M28, är för det mesta okay att köra.
Lite ryck här och var, men ändå.
Vissa M28 däremot (mer sällan också M29) är dock "omöjliga" att köra på ett mjukt och bekvämt sätt.

Folk lyfter på ögonbrynen och tycker man är en av dom där vårdslösa förarna - tyvärr. Värre blir det när man av ena eller andra anledningen måste "ligga på" och mindre tid för långa och mjuka inbromsningar/start finnes.

Med detta avses tekniska detaljer, vad gäller samspel vagn-vagn, mekbroms, antal steg i pedal överföringen (!?) och andra underverk som Jag ej går vidare in på.
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Sedärja, då har vi hamnat på baksidan igen i en tråd som är uppstartad för Göteborgstrafik/problem. :roll:
Sterner

Inlägg av Sterner »

Körspaken sitter till vänster på M31. Vad avser bekväm körning av alla spårgående fordom så handlar det oftast om att stanna mjukt utan ryck. Detta är olika svårt med olika sorters fordon och nästan helt omöjligt med endel. Principen är den att bromsarna skall vara nästan helt eller helt lossade i det ögonblick fordonet stannar. Många "dåliga" förare bromsar fullt eller nästan fullt just innan fordonet stannar och då blir det ett kraftigt ryck. Sedan kan vissa fordon och fordonskombinationer ha traktionsutrustning som rycker under uppkoppling och elbromsning och är svår att bemästra, det är egentligen då det ställs störst krav på förarna, Att lossa bromsen strax före fordonet stannar är inte särskillt svårt men många verkar inte bry sig? Är det rätt att anta att entusiaster generellt försöker köra snyggare än de som inte är intresserade an spårvagnar och tåg?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

M31 har ju sedan ett tag tillbaka även bromsar i C-delen(Låggolvsdelen) och dessa hugger in i stopp just innan mekanisk broms på främre och bakre boggien tillsätter och detta brukar vara en av orsaken till att M31 upplevs som "bråkig" vid inbromsning.

När C-delen stannat dras vagnen ihop och boggien i B-delen bak dras med låsta hjul och speciellt om tar i för hårt bakåt vid inbromsning.

Föredrar 2 gamla M29 i tåget för då vet jag att körningen kan hållas på en mjuk nivå(sorry, off topic, igen).
Skriv svar