Byggare Bob skrev:Bilden är bra, men jag ställer mig osökt frågan:
Vad är egentligen intentionen med Djurgårdslinjen.
- Att visa hur spårvagnarna i Stockholm såg ut förr?
- Att visa hur spårvagnar i Göteborg ser ut?
Bilden ger tyvärr budskapet att "vi saknar väldigt många ideellt aktiva, därför kör vi med enmansbetjänade vagnar från Göteborg".
Har Djurgårdslinjen bara aktiva förare eller???
Att köra två gästvagnar samma dag på två separata turer är högst olyckligt ur turistsynpunkt! Det ger ingen bra goodwill för vare sig Stockholm eller Djurgårdslinjen!
Och jag misstänker att både 754 och 845 kommer att toppa vagnkilometrarna på Djurgårdslinjen till augusti!
Hej!
Intentionen med Djurgårdslinjen bör vara är en intern sak för Svenska Spårvägsällskapets medlemmar att dikutera.
Att vi har gästvagnar på Djurgårdslinjen kombinerar nytta med nöje.
1. Vi två som körde pedelvagnarna just den aktuella dagen hade väldigt trevligt med vagnarna! Personalen får ytterligare en vagntyp att bekanta sig med. Det ger alltid mersmak och sporrar personalen att vi får besök av nya vagnar. Det är trevligt att vi har den förmånen att ha gästvagnar tycker jag. Vi som är aktiva är det för att vi har ett gemensamt intresse och tycker att det är trevligt att tjänstgöra på den banan man är aktiv på. Inget tvång, man är där på frivillig basis.
2. Ut trafikanternas synpunkt är det säkert lika spännande och trevligt att vi kan visa upp en gästande vagn. Oavsett om det är en äldre vagn eller en modernare vagn, så ger det banan något "nytt" att åka med. Djurgårdslinjen är en unik bana på så vis att vi kan erbjuda ngt "nytt" att åka med nästan varje säsong. Vi lånar vagnar från vårat Riksmuseum och även från andra trafikbolag runt om i Europa. När vi har en modern vagn är det ett UTMÄRKT tillfälle att visa Stockholmarna hur det skulle kunna se ut på våra gator. Men tills vidare får vi skumpa runt i sakta mak i illaluktande bussar som är så "flexibla" att de fastnar i bilköer och inte kommer fram till sina hållplatser p g a felparkerade bilar...
3. Budskapet Mickes bild ger tycker jag är att vi två som körde vagnarna hade mycket trevligt tjänstgöringspass den dagen! Vi kunde glatt vinka till varandra då vi möttes på banan och drömma oss bort för några sekunder att vi kanske körde runt i Sveriges spårvagnsstad Nr 1...
4. Bara ena vagnen kördes enmansbetjänad och det var en riktig utmaning denna dag kan jag lova! Jag har inte sålt så mkt kontantbiljetter på länge, men det var riktigt roligt! Det blev lite svettigt det varvet 25 ryssar skulle betala kontant var för sig vid Nybroplan med en hundring. Min växel började ta slut, men en SSS-medlem i närheten hjälpte mig och tömde sin plånbok på mynt som jag kunde växla till mig! Valet var att jag inte skulle kunna ta ut min extravagn eller köra enmans vilket gick mycket bra. Det går ju ganska fort att biljettera med våra biljetter jämfört med i Norrköping. Där kan man ju få magsår när en trafikant börjar prata om att man ska göra om dennes tätortsperiodkort till ett länsexpresskort med tilläget "blittanblattan". Man riktigt ser hur vagnarna och bussarna köar bakom en ;o)
5. Jag är övertygad om att vi fick en hel del goodwill denna dag! Massor av folk åkte med alla vagnarna hela dagen och flera Göteborgare kom fram till mig och kände sig precis som hemma sa dom! Det var väldigt mycke turister på stan denna dag, de flesta Stockholmare var väl inte i stan just denna dag såklart.
mvh PCC
PS. Ang växelmanövreringen så sköts det med den växelmagnet som tillhör vagnen.