Busstrafikk i Bergensområdet

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Andy

Busstrafikk i Bergensområdet

Inlägg av Andy »

Hei!
Disse bildene har jeg fått av en veninne som jobber som bussfører for Gaia trafikk i Bergen, og bussen er en Volvo B12R 8700

Som man kan se av bildene er det litt trangt når man kjører busstrafikk i dette området

Bild
B12R 2525 på Jonsdalsbrua

Bild
B12R 2525 på Jonsdalsbrua

For å få et bedere intrykk av avstanden har fotografen også tatt noen bilder fra førerplassen.

Bild

Bild

Og det siste bildet kommer her, bildet er tatt et annet sted enn de forrige.

Bild

Tale: Jeg finner ingen bussruter hos Gaia som har rute nummer 100.....

Andreas
Senast redigerad av Andy den tisdag 28 juni 2005 0:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Men den Bussruten finns, den kjører mellom Sentrum og Busstasjonen og er en gratisrute.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
marc.weimann

Inlägg av marc.weimann »

Det här kallar jag underbart!
Äntligen får man göra lite skäl för lönen, tror jag måste packa säcken och flytta! :lol:

Linje 100 är det nummer som främst ingående bussar på ytterlinjerna skyltar, då de närmar sig Bergen. Skall vara enkelt att se vilken buss som går till stan.

/Marc
T-bane Trollet

Inlägg av T-bane Trollet »

Hei Andreas, ser du har lagt ut noen av bildene du fikk ja :)

Joda, er sant som Weimann sier... Alle busser som går inn til Bergen sentrum og har endestasjon på Bystasjonen skiltes 100. Som bussmicke sier er 100 bussen gratis, men bare i sentrum, mellom busstasjonen og Olav Kyrresgate/Festplassen. Likeledes skiltes busser med endestasjon Åsane Terminal 200. På en måte gjør det reisen enklere for de som skal til sentrum, de slipper å sette seg inn i hvilken ruter som går hvor, og kan ta "hvilken som helst 100 buss" til byen. Men det kan skape problemer for de som ikke er godt kjent i byen. Når det bare står 100 bystasjonen vet en ikke om den går via f.eks Eidsvågsneset (joda som oftest skiltes det via på denne strekningen), men i Salhus går både linje 260 og 280 til Åsane Terminal. Begge er skiltet 200 Åsane Terminal, så det er ikke godt å vite om den tar omveien rundt Hordvikneset som forlenger reisetiden med ca 20 minutter, eller om den er direkte. Her må en enten spørre sjåføren eller vite hvilken buss som har avgang når :wink: Greit system i det store og det hele, men vi burde hatt muligheten til å skilte alle via destinasjonene eller det originale rutenr med liten skrift eller noe

Får si ifra om du vil ha flere bilder da Andreas :wink:

Tale
T-banefører
T-bane Trollet

Inlägg av T-bane Trollet »

Og bussen på bildene er en av Gaia`s nye Volvoer ja. Men de heter ikke 3000, men Volvo B12R 8700 :wink: Er visst ett navn Gaia valgte da de "satte sammen" busstypen de skulle bestille fra Volvo... Denne modellen leveres forresten også som boggi med total lengde 14, 45 eller 14,75 meter... Husker ikke helt :roll: Men de skal iallefall erstatte alle Gaias leddbusser med tiden. Imidlertid har det vært noen små irriterende innkjøringsproblemer med disse vognene. Dørbremsene var i begynnelsen så sensitive at dørene åpnet seg igjen på holdeplasser som lå i bakker. Da måtte sjåføren bruke nødåpneventilen, dytte dørene på plass fra utsiden, også sette luft på døren etter at de var lukket.
Skal få tatt noen bilder av boggibussene til deg etter ferien min Andreas :wink:
T-banefører
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

T-bane Trollet skrev:Og bussen på bildene er en av Gaia`s nye Volvoer ja. Men de heter ikke 3000, men Volvo B12R 8700 :wink:
Da har jeg endret litt på teksten i toppen av inlegget mitt!

Forøvrig, så takker jeg for alle opplysningene angående det med bussruter i Bergen!

Andreas
Användarens profilbild
HE-E
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

Bild

Här är bild ifrån vintras på en boggiebuss då jag var i Bergen. Bilden är tagen på Mannsverk depå.

Man man ser på bilderna av Tale så undrar man hur det sen går när det Bergensiska regnet fryser till is på vägarna.

I Oslo har man ju några bussar med kättingar. har man det också i Bergen? Används kättingar överhuvudatget mycket på bussar i stadstrafik i Norge?

Om par veckor är jag igen i den fina staden Bergen! :D

/Skurubisin
Medlem i:FSS, BHSF
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Skal man ta buss i Bergen, og har muligheten vil jeg nok ambefale denne busstypen, det er vell bare Bergen og Lanskrona som har trolleybuss for øyeblikket.

Bild

Andreas
Skriv svar