Bildfråga
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Bildfråga
Vad var det den vita punkten på fronten som sitter på 594 betydde?

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
Radion vill jag minnas
Jag vill minnas att detta hade med det d[tida nya radiosystemet att g;ra.
Vagnar med prick hade antingen den nya eller den gamla radion monterad.
Vagnar med prick hade antingen den nya eller den gamla radion monterad.
Bilden är tagen senast 5/7 1971! (Vagnen går över Kämpebron)Byggare Bob skrev:Måsskit???
![]()
Tydligen betydde fläcken ingenting, eftersom våra forumanvändare fån Göteborg som typ Grovsnus eller Slagpåse brukar vara alerta när det gäller frågor om Göteborg.
Med tanke på att R5 (det än så länge nuvarande radiosystemet) introducerades 1971 är Ulfs gissning ganska trolig.
Pricken bakpå är säkerligen dock en reflex, eftersom sådana skulle sitta på alla vagnar.
Utan att förställa äran för vare sig Slagpåse eller Grovsnus så är detta - numera - ganska gammal historia. 1971 var för övrigt det år man gjorde den senaste riktigt stora avstängningen i Brunnsparken, de sista växlarna som lades ner detta år (däribland den entungade "659") försvann i Måndags morse.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Nu har jag forskat ytterligare...
Ulf har rätt, men rätt fel ändå
1. R5 Driftsattes 1972
2. Kämpebron stängdes för spårvägstrafik på ovan angivet datum
3. Pricken innebär alltså inte att vagnen har R5.
Däremot användes vit prick för att indikera R5 på vagnar, detta då dock först från 1972.
Före 1972 användes vit prick för att indikera något helt annat. Storleken på prickarna var för övrigt olika, nämligen att vagnen är ombyggd för att kunna gå som obemannat släp (utan konduktör)
Betydelsen på just denna bild blir alltså det senare - eftersom vagnen befinner sig på just Kämpebron. Dock kan man få vissa svårigheter att tyda dylika prickar på senare foton, eftersom de fanns kvar långt in på 1980-talet.
//Tony
Ulf har rätt, men rätt fel ändå

1. R5 Driftsattes 1972
2. Kämpebron stängdes för spårvägstrafik på ovan angivet datum
3. Pricken innebär alltså inte att vagnen har R5.
Däremot användes vit prick för att indikera R5 på vagnar, detta då dock först från 1972.
Före 1972 användes vit prick för att indikera något helt annat. Storleken på prickarna var för övrigt olika, nämligen att vagnen är ombyggd för att kunna gå som obemannat släp (utan konduktör)
Betydelsen på just denna bild blir alltså det senare - eftersom vagnen befinner sig på just Kämpebron. Dock kan man få vissa svårigheter att tyda dylika prickar på senare foton, eftersom de fanns kvar långt in på 1980-talet.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Nepp så vitt jag vet är det antennen för komborten. R5-antennen sitter längre upp på taket?!Hyena skrev:R5 systemets radiotrafik går väl genom gummipinnen över dörr 1 på M31or och bredvid linjenummer fram på M28/m29. Sådan antenn saknas på dessa vagnar.
Sen vill jag se mer av dessa trevliga bilder mellan 70 och 95.
Björn
Fel, fel, fel.
Gummipinnen är mottagarantennen för FM-radion.
R5 har en antenn, ca 0,2 m lång, som normalt inte syns från markplanet, den är monterad nära vagnens mittlinje och en bit in sett från fronten.
KomFram:s Mobitex har en antenn som är ca 3/4 m lång och knäckt i 90 grader för att inte trassla in sig i kontaktledningsdetaljer.
Tetra får en hajfensliknande antenn, ca 0,15 m hög, som nonteras där R5 antennen satt.
Dessutom finns även ett antal GPS antenner, minst 2 st, samt GSM antenn (typ hajfena) för GPRS från biljettsystemet.
/JAgr
R5 har en antenn, ca 0,2 m lång, som normalt inte syns från markplanet, den är monterad nära vagnens mittlinje och en bit in sett från fronten.
KomFram:s Mobitex har en antenn som är ca 3/4 m lång och knäckt i 90 grader för att inte trassla in sig i kontaktledningsdetaljer.
Tetra får en hajfensliknande antenn, ca 0,15 m hög, som nonteras där R5 antennen satt.
Dessutom finns även ett antal GPS antenner, minst 2 st, samt GSM antenn (typ hajfena) för GPRS från biljettsystemet.
/JAgr
Det är alltså den som har en liten kort spole precis ovanför fästet som är R5-antennen på pedalvagnarna, M31:orna har en rak om jag inte sett fel?!JAgr skrev:Fel, fel, fel.
/JAgr
-
Ok, en liten fotoexpedition skadar aldrigNerdBoy skrev:Det är inte möjligen någon som kan tänka sig att ta ett par bilder av antennerna ifråga?

Antennliknande föremål markerade på bilderna, klicka på resp bild för okluddad version.
Den kunnige må gärna berätta vilka system de olika antennerna på resp fordon och bild hör till.
Dessutom kan ju den som är hugad lista ut på vilken plats bilderna tagits (alla tagna idag på samma plats).

Bild 1: M31

Bild 2: M28 eller M29

Bild 3: Stombuss linje 16

Bild 4: Regionalbuss (Den Oudsten #511) på linje 760. Föremålet E förefaller endast vara ett antennfäste. Ett sådant tomt antennfäste observerades på flera bussar av denna typ.

Bild 5: Buss (Volvo) på linje 49

Bild 6: GS Färdtjänstbil #480
Intressant, kan man få se den sista bilden?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
A= R5-antenn
B= GPS-antenn till biljettsystemet
C= Mobitex-antenn
D= Fäste för ögleskruv (används vid bärgning, lyftning av vagn på linjenätet)
E= FM-radioantenn
Vagnen är en M29
A= Fm-radio (antennen är monterad på bortre sidan av linjenummerhuset)
B= GPS-antenn för biljettsystemet
C= Mobitex-antenn
D= R5-antenn (egentligen Tetra-radioantenn men används till R5 i väntan på Tetra), en liknande antenn används även för biljettsystemets GPRS-kommunikation.
/JAgr
-
Används Mobitex till KomFram och/eller något annat?JAgr skrev:C= Mobitex-antenn7 Tynnered skrev:Bild 1: M31
Aha, hur ser man det?JAgr skrev:Vagnen är en M297 Tynnered skrev:Bild 2: M28 eller M29
Används Mobitex till KomFram och/eller något annat?JAgr skrev:C= Mobitex-antenn
Innebär det att där finns ytterligare en antenn (för GPRS) som inte är med på bilden? Om "Ja", vart ska man titta för att hitta den?JAgr skrev:D= R5-antenn (egentligen Tetra-radioantenn men används till R5 i väntan på Tetra), en liknande antenn används även för biljettsystemets GPRS-kommunikation.
Körs detta GPRS i något GSK-nät eller i något publikt GSM-nät? Vilken information ska överföras för biljettsystemet?