Spårväg Haga Norra - Brunnsviken?

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Daniel Blanck-Lans

Spårväg Haga Norra - Brunnsviken?

Inlägg av Daniel Blanck-Lans »

Jag har idag varit på en härlig promenad runt Brunnsviken tillsammans med min ögonfägring, och nordost om Koppartälten, öster om Fjärilshuset tycks det ligga en banvall ner mot ett inhägnat båtklubbsområde(?) där änden närmast vattnet blivit bortschaktad. Jag har ett vagt minne av att jag någonstans har läst att det funnits ett tillfälligt spår mellan Haga Norra och Brunnsviken, men kan inte kontrollera detta då jag saknar mitt linjehäfte för 3:an. Vet någon om det möjligen är spåren av detta spår jag hittat eller om jag bara inbillar mig? Var det bara ett enkelspår ut på en brygga, eller fanns det fler spår vid vattnet?
Per Jacobson (147)

Inlägg av Per Jacobson (147) »

.....vi byggande av "Sundbybergsbanan" bygges ett spår från Haga Norra och ner till en lastbrygga nere vid Brunnsviken.
Per Jacobson (147)

Inlägg av Per Jacobson (147) »

I Spårväg och Buss 7/59 finns en intervju avWilhelm Öjarson med tidigare baningenjören Emil Axberger. Artikeln som skrevs i samband med Sundbybergslinjens,linje 15, nedläggning 1959 hette " Den gång vi byggde banan".
Emil Axberger berättade att ..."arbetsstyrkan varierade mellan 20 och 50 man och den maskinella utrustningen inskränkte sig till en liten smalspårig bana med två ånglok och några trallor som fraktade grus från groparna vid Linvävartorpet och Haga Norra och annnat byggnadsmaterial från en provisorisk lastkaj nere vid Brunnsviken, nordost om Koppartälten.

Banan mellan Haga Södra och Sundbybergsgränsen utbyggdes i tre etapper mellan 11/6 1908 och 11/5 1911.
Daniel Blanck-Lans

Tackar!!!

Inlägg av Daniel Blanck-Lans »

Det låter ju riktigt spännande! I boken "Industrilok i Uppland" står det om en 600mm bana för transport av schaktmassor vid bygget av spårvägen till Hagalund-Sundbyberg fram till hösten 1908. Loket, O&K 2456/1907, avställdes 1909 och såldes till Avesta Järnverk (lok nr 7) där den 1965 blev museiföremål på järnverksområdet och möjligen fortfarande finns kvar där. Det torde ju vara detta lok och denna bana som baningenjören talade om (även om denne nämnde två lok!). Hjärtligt tack för infon! :D
Skriv svar