Att röka

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
yujin
Kontakt:

Att röka

Inlägg av yujin »

Är det tillåtet för förare att röka in i bussen om bussen är Ej i Trafik eller under tidsregelering?
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Beror nog på i vilket land du avser ;-)

I Sverige är svaret med största säkerhet nej. (om det inte finns något litet obskyrt bolag som faktiskt tillåter detta)

Jag antar dock att det här rör sig om att du sett en förare röka under de omständigheter som du beskriver. I så fall - låt dennes kolleger ta hand om ärendet för du kommer inte att ha något för att du påpekar det hela. Det må vara fel att röka i denna situation - men att hålla på att leka polis är fel sätt att åtgärda problemet på.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M224

Re: Att röka

Inlägg av M224 »

yujin skrev:Är det tillåtet för förare att röka in i bussen om bussen är Ej i Trafik eller under tidsregelering?
Självklart nej, jag hade ringt till berört garage så fort jag såg det.

Åkte en gång med en förare som satt o rökte med öppen ruta (Connex Råsta) vi var ca 5 personer på bussen, linje 514 var det. Jag blev skogstokig, men sa inget för det var så länge sedan så jag var för liten.
JDS

Inlägg av JDS »

M224 skrev:Åkte en gång med en förare som satt o rökte med öppen ruta (Connex Råsta) vi var ca 5 personer på bussen, linje 514 var det. Jag blev skogstokig, men sa inget för det var så länge sedan så jag var för liten.
För liten? Hur gammal är du egentligen med tanke på att "Connex i Råsta" har funnits i ett par år, menar du "Linjebuss i Råsta" eller t o m "SL Buss i Råsta"? :D

För övrigt måste rökning på förarplatsen vara ett av de mest korkade tilltag som finns (okej då, bortsett från fyrverkeripjäser i bröstfickan, bilkörning på fyllan och en massa annat), det luktar ju så in i *** ganska länge efteråt.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

JDS skrev:
M224 skrev:Åkte en gång med en förare som satt o rökte med öppen ruta (Connex Råsta) vi var ca 5 personer på bussen, linje 514 var det. Jag blev skogstokig, men sa inget för det var så länge sedan så jag var för liten.
För liten? Hur gammal är du egentligen med tanke på att "Connex i Råsta" har funnits i ett par år, menar du "Linjebuss i Råsta" eller t o m "SL Buss i Råsta"? :D

För övrigt måste rökning på förarplatsen vara ett av de mest korkade tilltag som finns (okej då, bortsett från fyrverkeripjäser i bröstfickan, bilkörning på fyllan och en massa annat), det luktar ju så in i *** ganska länge efteråt.
Sorry hehe, jag menar självklart Linjebuss Råsta :wink:

Jo, jag instämmer, det är mycket illa mot de som är allergiska.
Bertan

Inlägg av Bertan »

Inte SJ Solnabuss, då?
Användarens profilbild
Driver28

Inlägg av Driver28 »

Rökning i bussen är ett absolut NEJ. Har hänt att kollegor suttit och rökt i vagnen under tomkörning och skräpat ner heka instrumentbrädan med aska som fallit av eller blåst IN i vagnen igen när man sörsökt aska ut genom fönstret. Mycket otrevligt.

Men på ämnet kan väl noteras att även trafikanterna borde tänka litet på hur de beter sig.
Betänk följande:

Du kör buss. Du närmar dig en hållplats med en trafikant som röker. Redan på håll ser du att trafikanten har fått syn på dig och börjar tokblossa på ciggen. Även fast det är ljust ute ser du gläden växa. Du stannar till, och öppnar dörren. Trafikanten tar sitt sista bloss och släcker ciggen mot bussens högra framhörn, går in och visar sitt kort samtidigt som han andas ut röken han just inhalerat från sista blosset, rakt mot dig, eftersom han vill vara trevlig och faktiskt bevärdiga bussföraren med en blick eller tilloch med ett "hej". Stanken från utandningsröken liggre tät i det begränsade utrymme en buss utgör. Eftersom stackarn även har dålig kondis av sitt rökande slår han sig ned någon enstaka rad bakåt. Det är litet varmt så fönstret är öppet. Draget från rutan gör att luft inifrån vagnen letar sig ut genom ditt öppna fönster. Stanken från den tidigare rökande trafikantens utandning drar förbi gång på gång..

Inget drömläge men tyvärr realitet nästan varje dag. Jag har själv varit rökare, men eftersom jag ser båda sidorna av myntet har jag aldrig ägnat mig åt hetsrökning innan hag gått på bussen utan i god tid släckt ciggen och andats ett par djupa friska andetag innan jag gått på bussen/gått in på bion/in i affären eller vart jag nu skall in.

Kan ni tänka er att hålla med mig, även ni som röker idag, om att mitt sätt var mer omtänksamt?
/Hasse
totts

Inlägg av totts »

Jag öppnar inte dörrarna fören han har släkt och andats ut ett par gånger, dom får blir hur sura som helst, men sån e jag :wink: // Totte
Sterner

Inlägg av Sterner »

Lokförare både på Green Cargo och SJ röker på loken fast det är totalförbjudet. Där finns det inga resenärer som drabbas och det är vädrat i god tid tills avbytande lokförare kommer, då måste väl ändå brottet betraktas som ringa?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Man röker inte på en arbetsplats där det råder rökförbud, oavsett om det vädras eller ej.

Har ett par kollegor som blir riktigt riktigt sjuka av röklukt, röklukt sitter i oavsett om du vädrar eller inte. Sannering är det som gäller efter en rökare.

Så Ni som tycker det är ok med att röka på förarplatsen för att sedan vädra o tro det räcker, SLUTA röka, måste Ni röka så gör det vid ändhpl utanför fordonet eller på Era raster. Rökare klagar på att deras utrymmen ständigt minskas, men normalt sett finns det inget rökförbud i det fria rummet oavsett om det stör en ickerökare.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Slagpåse skrev:Så Ni som tycker det är ok med att röka på förarplatsen för att sedan vädra o tro det räcker, SLUTA röka, måste Ni röka så gör det vid ändhpl utanför fordonet eller på Era raster.
Och ni som tycker att ni vädrat ordentligt, sluta tro på era avtrubbade luktsinnen. :cry:
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Slagpåse skrev:Man röker inte på en arbetsplats där det råder rökförbud, oavsett om det vädras eller ej.
Det råder rökförbud på alla arbetsplatser i Sverige. Det är bara att läsa innantill i Tobakslagen... :wink:

M
Byt politik - inte klimat!
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Inte om det är/finns anordnat rökrum, vilket jag inte hittat i en buss/spårvagn/tunnelbanetågs förarutrymme :roll:

Fast ska man vara noga så är inte dessa utrymmen en arbetsplats, det är ett arbetsredskap med förarplats. Tro mig när jag säger så, efter att slått i tomma intet gällande värme på förarplats fick jag reda på att våran arbetsplats är på den adressen du är anställd, inte där du verkligen sitter och jobbar.
Undrar varför folk kallar Sverige för en sovjetstat...............

EDIT!! Ser ni detta ofog, anmäl förövaren, var inte så j'''a kollegiala att ni låter rökare skita på en ickerökare, vet av egen erfarenhet att det lönar sig.......
Användarens profilbild
Saturnus

Inlägg av Saturnus »

Rökrum är väl snart ett minne blott? Fast händer det att det röks i pausrummen vid ändhållplatserna?
mvh / S.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Rökrum som finns kommer att finnas kvar sålänge det inte byggs om.

Jovisst har Vi kollegor som räker i våra "pausrum" vid ändhpl.
I dom fallen jag känner röklukt skrivs det en "händelserapport" på det inträffade, då kan man kanske skönja ett system i det o komma fram till vem som röker också.
Användarens profilbild
Saturnus

Inlägg av Saturnus »

Tycker det är äckligt att röka inomhus på arbetet. Hur kan man ens göra det på sitt arbete? Röken går ju inte att vädra ut så lätt................
mvh / S.
Skriv svar