Någon skrev för ett tag sedan om de gamla övergångsväxlarna på Långdragslinjen, som hamnade vid stallarna för gamla 8:an. Varför var det så många övergångsväxlar på denna linje? Vem vet? Det fanns ju div div. övergångsväxlar på andra ställen i stan oxå såsom på Engelbrektsgatan (för gamla 11:an/12:an och sedan X-tra trafiken.), utanför Jubileumskliniken och Husargatan (för gamla 6:an) etc, men dessa hade ju en funktion.
KANSKE lite villt bygg nya framförallt i centrum, så kan man köra korta bitar med väntertrafik under personlig signalkontroll vid vagnsfel etc. Vad säger ni som kör vagn???
Övergångsväxlar i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: tisdag 10 september 2002 14:46
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Det som på norsk kalles overkjøringsspor finnes fortsatt i Oslo. Mest på T-bane og forstadsbane, hvor det er greit å kjøre på enkeltspor (ingen biltrafikk).
I bygatene er det ikke mange overkjøringsspor igjen, men her brukes de - akkurat som i "gamle dager" - for å snu vogner med førerplass i begge ender og dører på begge sider. Da trengte man ikke å bygge dyrere og mer plasskrevende vendesløyfer.
I bygatene er det ikke mange overkjøringsspor igjen, men her brukes de - akkurat som i "gamle dager" - for å snu vogner med førerplass i begge ender og dører på begge sider. Da trengte man ikke å bygge dyrere og mer plasskrevende vendesløyfer.
-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: tisdag 10 september 2002 14:46