En M29a...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
- Thomas Lange
Andy skrev:Hmmm, dette må ha skjedd i det skjulte, har ikke hørt noe om at 845 skulle til Stockholm....
Andreas
På Forums sida för Djurgårdslinjens aktiva meddelades för ett par veckor sedan:
Nu är det klart med årets gästvagnar: Det blir en M28 och en M29 från Göteborgs Spårvägar, så det är dags att öva på pedaltrampandet!
M28 var en vagntyp som var hotad för några år sedan. Den skulle försvinna när de nya M32 hade levererats. Nu talar mycket för att M28 blir kvar under överskådlig tid.
Vagnarna anländer i början av vecka 24 och stannar till mitten av augusti.
Några av Djurgårdslinjens instruktörer typutbildas på vagnarna för att därefter utbilda oss andra. I första hand kommer de som jobbar i vardagstrafiken i juni att få utbildning.
Kontakta TX och lyssna när du kan få din utbildning. Passa på att lära dig skillnaderna mellan vagntyperna. De är lika men ändå inte...
Ju förr dess bättre.
-
- Stefan Widén
utdeponerade vagnar
Under gästvagnarnas tid kommer vagn 700 och 616 få en sommarvistelse i Mkp. vagnarna är driftklara och kanske nu med slingan, kan man få se detta tåg där nere. störst chans är under vecka 29. 700 kommer sedan åter till Akh när gästvagnarna återgår till Gbg. Vagn 616 kommer att stå kvar för att låta 196 komma tillbaka. Vi räknar då med att ha 71 klar för trafik. Återtransporter sker under vecka 32
/stefan
/stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: utdeponerade vagnar
Takker for svaret!Stefan Widén skrev:Under gästvagnarnas tid kommer vagn 700 och 616 få en sommarvistelse i Mkp. vagnarna är driftklara och kanske nu med slingan, kan man få se detta tåg där nere. störst chans är under vecka 29. 700 kommer sedan åter till Akh när gästvagnarna återgår till Gbg. Vagn 616 kommer att stå kvar för att låta 196 komma tillbaka. Vi räknar då med att ha 71 klar för trafik. Återtransporter sker under vecka 32
/stefan
700 (249) begynner nå å bli ganske bereist, nå mangler det vell bare at den kommer til Göteborg, Skjoldenæsholm og Bergen, så hadde lista vært komplett over de byene i Norden skinnegangen tilater vognen å bevege seg på.
Andreas
Jag fick bilder på 845 idag under utbildning/Övningskörning med Danne bakom spakarna.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Dags å uppgradera? http://www.ss.se/djurgardslinjen/fordon ... gastvagnar
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Njäe det borde jag kanske skrivit. Det är endast en mekanisk genomgång som gjorts, iaf så var det så sist jag kolladeIncognito skrev:Invändigt alltså. Tråkigt att visa upp kl-tt-r och ristade rutor när M28 är på turné.

Hehe o då ska jag "hacka" på dig, värmereglagespaken sitter på vänster sida om förarpstolen på M28, inte bakom.TonyM skrev:Nu skall du inte vara sån Michael![]()
![]()
.... Det finns spakar i pedalvagnarna också, men de sitter bakom föraren..... (Värme bl.a.)
//Tony
På M29 kan det stämma men där sitter den ute i passagerarutrymmet under en stol

Nånn mer spak lär man inte hitta på pedalerna

Hade ni tänkt köra dem var för sig eller i multipel?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
-
Enkelt, gästspel från Göteborg.daca skrev:Hade ingen aning om att göteborg skulle hyra/låna(?) ut vagnar till stockholm. Kan någon berätta lite vad detta handlar om så vore jag tacksam...
Gästvagnar från övriga svenska spårvägsstäder som Norrköping och Göteborg, har förekommit till och från på Djurgårdslinjen sedan starten 1991.
Läs även här:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=75690#75690