Islands flagga

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jörgen_G

Islands flagga

Inlägg av Jörgen_G »

Jag har snurrat runt lite på nätet utan att finna något om Islands flaggas historia. Nu undrar jag om någon av forumets skribenter vet var man kan få veta något om detta?
Bakgrunden är denna:
I tråden om en nordisk flagga nämns att Islands flagga skapades ungefär samtidigt som Finlands, det vill säga runt 1920. På en bilden för mars i Stockholms trafikalmanacka 2002 finns en bild från 1930-talet med Islands flagga hissad på Norrbro. Men Island blev självständigt från Danmark 1944. Jag blev därför mycket konfunderad när jag såg bilden.

Islands flagga skapades alltså drygt tjugo år innan landet blev självständigt. Och det jag undrar hur detta kommer sig.

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Johannes Erra

Inlägg av Johannes Erra »

Island blev självständig redan år 1918.
Åren 1918-1944 var Danmarks konung också Islands konung (under andra världskriget nog bara formellt pga tyska occupationen i Danmark och brittiska/amerikansa trupper på Island) och därmed kan man inte tala om ett helt självständigt stat.

mvh
J Erra
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

bruse skrev:Står det inget här: http://atlasgeo.span.ch/fotw/flags/is.html ?
Jojomensan. Precis vad jag sökte. Varför har ingen sökmotor hittat den åt mig?

Tack för hjälpen/ Jörgen G
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Dem sajten är en guldgruva! Där kan man finna officiella gällande flaggor, gamla flaggor, icke officiella flaggor, tom fantasiflaggor från Star Trek osv!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Låst