Smustiga gas-Den Oudsten

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
P.J.

Smustiga gas-Den Oudsten

Inlägg av P.J. »

Hej,

Ibland undrar man om gas-ostarna (Den Oudsten) egentligen drivs av gas; ja jag menar då hela sidan där utsläppet sitter är helt grått och skitigt... Sotar verkligen dessa bussar så?

/ mvh P.J.
Joohan

Inlägg av Joohan »

Är det denna model han menar ?

Bild
P.J.

Inlägg av P.J. »

Hej,

Ja, fast den är en ledbuss jag menar, blålackerad, med vita "pucklar" på taket... Fast märket är ju samma som på bilden.

/ mvh P.J.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

P.J. skrev:Hej,

Ja, fast den är en ledbuss jag menar, blålackerad, med vita "pucklar" på taket... Fast märket är ju samma som på bilden.

/ mvh P.J.
----------------------
För att inte producera alltför mycket kväveoxider (som ofta är problemet vid gasdrift) måste motorn ställas in så att förbränningen i stället blir 'sämre'. Då uppstår fenomenet att oförbrända motoroljerester kan komma med avgaserna ut. Trots att gasdrift egentligen inte skall kunna ge upphov till sotbildning kan den alltså det pga. motoroljan. Och oavsett vilken typ av smörjolja man använder blir effekten mycket cancerogena partiklar i utsläppen.

Därför skall man helst inte gå nära en sådan gasbuss med motorn igång.

Självklart vore det bättre med trådbussar men det behöver jag väl inte säga.

mvh/spårsnoken
pgbg

Inlägg av pgbg »

Skiten på sidan där bak beror nog på att värmen från den på insidan liggande ljuddämparen mm gör att det bränner fast. Spårvägen borde kunna tvätta lite oftare så slipper man se det problemet
P.J.

Inlägg av P.J. »

Ja ibland undrar man som sagt om dessa verkligen drivs av gas? :?: För dom är stundtals rejält GRÅA och SOTIGA vid utsläppet bak.

/ mvh P.J.
Användarens profilbild
daca

Inlägg av daca »

Tacka vet jag gammal hederlig diesel och bensin! :wink: Trevlig bild på en trevlig buss, 529. Får man fråga om någon vet när den är tagen?
Länge leve Den Oudsten!
Joohan

Inlägg av Joohan »

jupp, jag vet den är tagen den 6/6 (nationaldagen) vid Mölndals Bstn medans föraren gick och pissade i en buske upp backom bussen 8)
Skriv svar