Barsebäck
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Barsebäck
Ja, då var Barsebäcks andra reaktor nedstängd.
Är det verkligen vettigt? Vad har vi för alternativa energikällor som kan ersätta kärnkraften?
Vi har ju energibrist på vintern, men ändå stängs den mest tillförlitliga källan vi har.
Eller?
Är det verkligen vettigt? Vad har vi för alternativa energikällor som kan ersätta kärnkraften?
Vi har ju energibrist på vintern, men ändå stängs den mest tillförlitliga källan vi har.
Eller?
Re: Barsebäck
Ja man kan ju undra...MartinW skrev:Ja, då var Barsebäcks andra reaktor nedstängd.
Eller?
Det här har ju varit ett ovanligt långt politiskt spel, kanske ett spel för gallerierna. På den tiden när beslutet togs, eller hur det var egentligen... Var väl opinionen mot kärnkraft stark, nu har den ju tunnats ut och enligt nyheterna i natt så har det ju nu istället förekommit protester mot avstängningen.
Och i nuläget finns det ju inget alternativ egentligen som kan ersätta den stora kapacitet en reaktor producerar, undrar hur många hundra vindsnurror det behövs..?
Utbyggnaden av andra energikällor kommer ju ofta i konflikt med naturintressen, vindkraft, vågkraft, vattenkraft etc...
På vintern kan det ju bli kallt, det blir väl för alla gifta, sambor och en del andra grupper att krypa närmare varandra i sängvärmen.
Detta kan ju i de flesta fall påverka nativiteten, och nativiteten i sin tur påverkar folkmängden. En ökad folkmängd kräver mer energi och så är ekorrhjulet i gång...
Förresten där är en idé! Hur många hamstrar, tamråttor och andra husdjur finns det i landet som springer i hjul?

Dessa skulle ju kunna få bidraga till energiproduktionen

Koppla en generator till varje ekorrhjul!
Undrar hur många hamstrar det behövs för ett få upp en fullastad M31:a uppför Achebergsbacken?
Bj.
Vadå jag dyster?
-
Ja, vi får väl återgå till medeltiden och elda med ved???
Är inte vindkraften på frammarsch???
Det var väl Danmark som hade störst motstånd till Barsebäck, vid en eventuell härdsmälta, om jag inte minns helt fel...
Så nu är nog alla nöjda och glada.
Fast jag håller med om att det är dumt att stänga ett kärnkraftsverk med tanke på att Sverige inte har så mycket egen el att producera.
Men det lär vi märka när det blir mörkt...
Och hur många hamstrar det behövs till spårvägen i Göteborg???
Går det inte att utveckla kollektivtrafiken med en ny spårvagnsmodell typ M33:
d v s en vagn a la Familjen Flinta, alla springer igång den?
Är inte vindkraften på frammarsch???
Det var väl Danmark som hade störst motstånd till Barsebäck, vid en eventuell härdsmälta, om jag inte minns helt fel...
Så nu är nog alla nöjda och glada.
Fast jag håller med om att det är dumt att stänga ett kärnkraftsverk med tanke på att Sverige inte har så mycket egen el att producera.
Men det lär vi märka när det blir mörkt...

Då får vi stora miljöproblem.Byggare Bob skrev:Ja, vi får väl återgå till medeltiden och elda med ved???
Många tusentals vindsnurror krävs för att ersätta ett kärnkraftverk. Och då gnäller miljöpartisterna över att man förstör naturen om man smäller upp dom.Byggare Bob skrev:Är inte vindkraften på frammarsch???
Danskarna har alltid klagat på Barsebäck. Och nu får de ju precis vad de vill. Sälja sin kolel till svenskarna.Byggare Bob skrev:Det var väl Danmark som hade störst motstånd till Barsebäck, vid en eventuell härdsmälta, om jag inte minns helt fel...
Att svenskarna har gått på den enkla finten är för mig obegripligt.
Nä, inte svenskarna. Vi har stängt ner en förhållandes ren kraftkälla, mot att köpa el från danskarna, och dessutom få deras avgaser från kolet blåsandes in över landet.Byggare Bob skrev:Så nu är nog alla nöjda och glada.
Grattis Danmark, ännu en gång.
Visst har vi mycket egen el att producera. Men frågan är om man vill ta alla älvar i anspråk. Vid full utbyggnad av alla älvar skulle vi kunna stänga all kärnkraft, men då skulle älvarna vara totalförstörda.Byggare Bob skrev:Fast jag håkller med om att det är dumt att stänga ett kärnkraftsverk med tanke på att Sverige inte har så mycket egen el att producera.
I vinter alltså.Byggare Bob skrev:Men det lär vi märka när det blir mörkt...
-
Re: Barsebäck
-----------------MartinW skrev:Ja, då var Barsebäcks andra reaktor nedstängd.
Eller?
Nej, vettigt var det inte.
Kärnkraften är på lite längre sikt det enda realistiska alternativet till kol- och oljekraft i Europa.
Låt vara att vattenkraften kan byggas ut litegrann och vindkraften kan ge marginella bidrag.
Eftersom CO2-utsläppen måste ned tror jag kärnkraften kommer att få en renässans. Dess miljöpåverkan är ändå marginell jämfört med kol- och oljekraft. Förutsatt att driften sköts på ett professionellt sätt och inte som var i Tjernobyl....
mvh/spårsnoken
Framdrivningssystem modell "Flintstone" kanske vi skall diskutera i annan tråd, men det är inte bara för att få i gång vagnen detta system behövs, utan också för att vagnen skall hålla farten, visserligen behövs det ju mer kraft för att starta än att hålla farten, vilket vår inlåndade hästspårvagnshäst, Sir John, smärtsamt upptäckte på sensommaren förra året. Fordon med framdrivningsysten "Flintstone" är också behäftade med ett irriterande golvdrag, spårvagnar med detta system för framdrivning är också beroende på passagerarunderlaget i vagnen... en tom vagn kan inte flyttas, en klar nackdel. Problem under lövfällningsperioden finns ju även hos sådana vagnar.Byggare Bob skrev:...
En energiform som jag tycker låter spånnande är den med bergvärme, minns inte vad den heter. Men man låter bergvärmen värma upp vatten som via värmepumpar och kanske sterlingmotorer driver generatorer.
Det gäller bara att borra tillräckligt djupa borrhål i berggrunden. Kanske denna energikälla inte ger så mycket, men alltid blir det väl några kW?
Ett alternativ annars till ekorrhjulen är ju att låta alla GS M31:or gå i ständig nedförsbacke och återmata energi till nätet...
Bj.
Vadå jag dyster?
-
- Kontakt:
- Reimersholme71
- Kontakt:
Det har redan berörts ytligt men ändå:
Det är lite av en industrilanserad myt att vi måste ersätta Barsebäck med något.
I själva verket skulle det ha gått alldeles utmärkt att spara både två och tre reaktorer bara genom att konsekvent genomföra energibesparande åtgärder, såsom att helt sluta med eluppvärmda hus, byta ut alla gamla kylskåp, köra med lågenergilampor och så vidare... om nu politikerna verkligen menat allvar med att stänga kärnkraften "med förnuft", som det hette 1980.
Med lite riktat stöd till byte av elpannor till pelletspannor eller fjärrvärme skulle merparten av den onödiga elförbrukningen kunna byggas bort. Men dagens miljö-ROT-avdrag gäller bara biobränsleeldat uppvärmnings system i nyproduktion, och fönsterbyte i gamla hus. Hur korkat är inte det?
M
Det är lite av en industrilanserad myt att vi måste ersätta Barsebäck med något.
I själva verket skulle det ha gått alldeles utmärkt att spara både två och tre reaktorer bara genom att konsekvent genomföra energibesparande åtgärder, såsom att helt sluta med eluppvärmda hus, byta ut alla gamla kylskåp, köra med lågenergilampor och så vidare... om nu politikerna verkligen menat allvar med att stänga kärnkraften "med förnuft", som det hette 1980.
Med lite riktat stöd till byte av elpannor till pelletspannor eller fjärrvärme skulle merparten av den onödiga elförbrukningen kunna byggas bort. Men dagens miljö-ROT-avdrag gäller bara biobränsleeldat uppvärmnings system i nyproduktion, och fönsterbyte i gamla hus. Hur korkat är inte det?
M
Byt politik - inte klimat!
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Dessutom var väl tanken att importera finsk kärnkraftsel, från deras delvis nybyggda kärnkraftverkmickeb skrev:Som jag förstått det så har man ersatt bortfallet med att uppgradera och höja normalproduktionen
i alla de andra reaktorerna motsvarande ungefär samma energimängd. Så ja, man har ersatt kärnkraften...med kärnkraft.
/M

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
- Kontakt:
Angående vågkraftverk....
Nåväl, den ytliga diskussionen den gången det diskuterades mynnade då ut i att om man maximalt utnyttjade vågenergin så skulle detta på sikt kanske bromsa jordens rotation, eftersom man inte får någon energi gratis... jämför fenomenet att när jag sätter på elbakrutan på min bil så minskar motorns tomgångsvarvtal, eftersom generatorn får mer belastning och därmed bromsar motorn något.
Ersätta med någonting annat...
Ja det är ju inte nödvändigt alltid, få innevånarna att spara istället, de redan uppräknade besparingsåtgärderna, men man kan ju också släcka ljuset i tomma rum, stänga av datorer då de inte används, stänga av tomma rulltrappor, sänka inomhustemperaturen i alla statliga och kommunala byggnader...
Men jag tror att man i ett hushåll, en mindre villa eller större lägenhet kan spara in uppåt 20-25% bara genom att stänga av sådant som inte används och släcka ned i tomma rum. Det är väl visserligen inte hushållen som förbrukar mest energi, det gör väl industrin, men ändå...
Hur många onödiga elektriska apparater finns det inte i ett hem? elektrisk korkskruv...popcornpoppmaskin... ja den listan kan säkert göras väldigt lång. Nu tänker jag på alla laddare till tandborstar och mobiltelefoner som är anslutna till nätet utan att de laddar någonting, dra ur kontakten! Stäng av TV´n ordentligt inte bara via fjärrkontrollen. Visserligen drar dessa apparater litet ström i viloläge... men många bäckar små... det finns säkert tusentals i hela vårt avlånga land.
Nu skall jag stänga av datorn och släcka ljuset, jag skall läsa en tidning i ljuset från min självlysande väckarklocka!
Bj.
De roligaste ordvitsarna är de omedvetna...Reimersholme71 skrev:Det har redan berörts ytligt men ändå:
Nåväl, den ytliga diskussionen den gången det diskuterades mynnade då ut i att om man maximalt utnyttjade vågenergin så skulle detta på sikt kanske bromsa jordens rotation, eftersom man inte får någon energi gratis... jämför fenomenet att när jag sätter på elbakrutan på min bil så minskar motorns tomgångsvarvtal, eftersom generatorn får mer belastning och därmed bromsar motorn något.
Ersätta med någonting annat...
Ja det är ju inte nödvändigt alltid, få innevånarna att spara istället, de redan uppräknade besparingsåtgärderna, men man kan ju också släcka ljuset i tomma rum, stänga av datorer då de inte används, stänga av tomma rulltrappor, sänka inomhustemperaturen i alla statliga och kommunala byggnader...
Men jag tror att man i ett hushåll, en mindre villa eller större lägenhet kan spara in uppåt 20-25% bara genom att stänga av sådant som inte används och släcka ned i tomma rum. Det är väl visserligen inte hushållen som förbrukar mest energi, det gör väl industrin, men ändå...
Hur många onödiga elektriska apparater finns det inte i ett hem? elektrisk korkskruv...popcornpoppmaskin... ja den listan kan säkert göras väldigt lång. Nu tänker jag på alla laddare till tandborstar och mobiltelefoner som är anslutna till nätet utan att de laddar någonting, dra ur kontakten! Stäng av TV´n ordentligt inte bara via fjärrkontrollen. Visserligen drar dessa apparater litet ström i viloläge... men många bäckar små... det finns säkert tusentals i hela vårt avlånga land.
Nu skall jag stänga av datorn och släcka ljuset, jag skall läsa en tidning i ljuset från min självlysande väckarklocka!

Bj.
Vadå jag dyster?
- Reimersholme71
- Kontakt: