Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Det här ämnet har nyligen avhandlats men vi tar det igen.
TRI Tub § 32 pkt 9:
Rätt att färdas i kör- eller ledarhytt har för fullgörande av sin tjänst personal med behörighetskort samt Järnvägsinspektionen. Behörigheten skall styrkas med behörighetskort utfärdat av SL S eller trafikutövaren och vid behov legitimation/tjänstekort.
Tillfälligt medgivande att färdas i körhytt på tunneltåg utfärdas av CS, TÖV eller av denne utsedd person. I brådskande fall får sådant medgivande lämnas av TL. Om Tl ger medgivande skall detta, inklusive orsaken, journalföras.
Så var det med det. Är man dessutom omyndig krävs skriftligt medgivande från målsman, men det står inte i TRI Tub.
om man nu vill åka förarhytt så kan man alltid ringa till platts chefen på gup ( gullmarsplan ) han tycker det är kul när folk vill se hur förarna jobbar , har själv åkt mycket hytt på tuben och fått tillstånd via platts chefen på gullmarsplan
Diggaren skrev:om man nu vill åka förarhytt så kan man alltid ringa till platts chefen på gup ( gullmarsplan ) han tycker det är kul när folk vill se hur förarna jobbar , har själv åkt mycket hytt på tuben och fått tillstånd via platts chefen på gullmarsplan
Då begår platschefen nog ett grovt avsteg från TRI Tub
Vad skulle hända vid en eventuell olycka??? Vem bär ansvaret??? Hur är du försäkrad vid ett eventuellt tillbud, när du får som du säger, åka med efter att du har ringt???
Den dagen du ser en PUT, så åker du nog inte i fler hytter, det lovar jag!
Diggaren skrev:om man nu vill åka förarhytt så kan man alltid ringa till platts chefen på gup ( gullmarsplan ) han tycker det är kul när folk vill se hur förarna jobbar , har själv åkt mycket hytt på tuben och fått tillstånd via platts chefen på gullmarsplan
Väldigt smart att du hänger ut honom här med tanke på att det nog nästan är ett tjänstefel som begås...
Som civil person har man egentligen ingeting att göra i hytten och det är om jag förstått det hela rätt mycket svårt att få ett tillstånd på ärlig väg..
Enligt TRI Tub så är det garanterat inget för civilister att åka i hytten...
"Tillfälligt medgivande att färdas i körhytt på tunneltåg utfärdas av CS, TÖV, eller av denne utsedd person."
CS = chefen för SL Säkerhet
TÖV = trafikutövare
Det finns alltså inga hinder i TRI TUB för kreti och pleti att, med tillstånd enl. ovan, färdas i körhytt på tunneltåg. Att man sedan antagligen är restriktiv med dylika tillstånd för utomstående och att det är förenat med en del risker är en annan femma. Jag har själv, med erforderliga tillstånd från arbetsledningen, haft med såväl PRAO-elever som vänner i hytten.
Diggaren skrev:om man nu vill åka förarhytt så kan man alltid ringa till platts chefen på gup ( gullmarsplan ) han tycker det är kul när folk vill se hur förarna jobbar , har själv åkt mycket hytt på tuben och fått tillstånd via platts chefen på gullmarsplan
Väldigt smart att du hänger ut honom här med tanke på att det nog nästan är ett tjänstefel som begås...
Som civil person har man egentligen ingeting att göra i hytten och det är om jag förstått det hela rätt mycket svårt att få ett tillstånd på ärlig väg..
Enligt TRI Tub så är det garanterat inget för civilister att åka i hytten...
Det är nog bara att instämma. Att hänga ut en enskild person på det här sättet är olyckligt, för att uttrycka det milt.
Lars Stegenius skrev:Att hänga ut en enskild person på det här sättet är olyckligt, för att uttrycka det milt.
Kan bara instämma.
En gång i tiden fick jag lära mig den nyttiga frågeställningen "Vem säger vad, varför?". De frågorna är bra att ha i åtanke, i synnerhet när folk hängs ut för något.
Då jag arbetade som tutf vid LIH, 88-89, hade jag med mig besök i hytten vid flera tillfällen. Det var aldrig några problem att få dessa tillstånd. Man kontaktar TL några dagar innan, lämnar namn/namnen på den/de medföljande. Då tillståndet är ordnat finns detta infört i "papperen" hos tjänstgörande TL.
Är det flera personer gäller i regel att endast en åt gången får vistas i hytten. Med yngre besökare (barn/ungdomar) kan det vara mer problematiskt att få tillstånd. Det är viktigt att medföljande person/personer har klart för sig att vederbörande riskerar att bli vittne till olyckshändelse, och att trafikutövaren i en sådan situation inte har möjlighet att ordna så denne får hjälp/stöd. Självklart är också att den medföljande inte får "pilla på knappar" och givetvis inte heller får prova att "ta över spakarna".
För tre år sedan fick jag möjlighet att medfölja i hytten på ett C20-tåg, under ett varv på linje 19. Jag kontaktade platschefen, GUP, som skickade ärendet vidare till en kollega. Efter ett par dagar fanns ett intyg att avhämta på TX. Där står också klart och tydligt att medföljande i hytt kan bli vittne till olyckshändelse, samt att ingen möjlighet finns att erbjuda denne hjälp i en sådan situation.
1984 fick jag, under en veckas studiebesök hos SL, möjlighet att med en instruktör köra ett C4-tåg under ett par timmar (på linjen). Som ensam "elev", inte dåligt!
Min uppfattning är alltså att, om man kontaktar TL i god tid, det finns goda möjligheter att få tillstånd att ta med besökare i hytten.