Igår morse hällregnade det värre än på länge och jag kände mig lätt förkyld efter måndagens regnpromenad. Att stanna hemma och strunta i alltihop lockade väldigt mycket men på något sätt lyckades jag motivera mig att dra på varma kläder, en regnjacka och en fånig regnmössa, och ge mig ut i vätan. Alldeles för tidigt kom jag till Engarn där vattnet hann tränga in genom mina spruckna sulor innan

("672 Överby") kom och tog mig till Ytterby. Där stod jag och kollade på skolpolisernas möda en stund innan

kom tillbaka från Överby med en annan skyltning. Jag följde med till Danderyds sjukhus och

som tog mig till Solna station. Där tog jag

och var snart framme vid Solna centrum. Efter sedvanligt irrande

som jag steg på. Vad jag inte märkte då, men misstänker nu när jag ser bilderna, är att det är samma vagn som jag nyss steg av. I vilket fall åkte jag med den till Västra skogen. Där kom solen fram och jag kunde lägga bort regnjackan för resten av dagen. Efter en stund kom

som tog mig till Armégatan. Allt gick enligt tidsplaneringen och snart kom

som jag åkte till Allén och

som i sin tur tog mig till Spånga station. Efter ungefär en kvarts väntan kom

som jag följde med till Tavastehusgatan. Där hade jag ett tajt byte i tidsplaneringen men allt gick bra och

fick ta mig till Kista centrum. Efter ett depåstopp gick jag till Torsnäsgatan och

som jag hoppade av vid Torshamnsgatan. Nu sken solen på allvar och svettig kom jag fram till Helenelunds station och

som jag följde med till Sollentuna station. Där blev väntan oväntat lång på

som dök upp cirka sex minuter sent. Fyra av dessa minuter kördes in de kommande åtta minuterrna genom bl.a. överskridande av fartgränser. Tydligen kan man även tjäna en del tid på att se till att dörrarna redan är öppna när bussen stannar och sedan inte stänga dörrarna igen förrän bussen har fått fart. Det var därför skönt att få gå av vid Anhaltsvägen där

strax dök upp. Den tog mig tryggt och säkert till Haga norra där

snart dök upp. Den åkte jag med till Sundbybergs skola där jag (utan att se någon skola) bytte till

som tog mig till Hallonbergen. Nu låg jag plötsligt en bra bit före min tidsplan men jag tänkte att det alltid är bra med marginaler ifall man blir försenad någonstans. Därför tog jag

till Artillerivägen. Det valet var inte det allra bästa, väl framme visade det sig att det var 72 minuter kvar till eftermiddagens första tur på linjen jag skulle byta till. Ajaj. Med hjälp av en karta och ett par tidtabeller försökte jag klura ut en alternativ färdväg men det var helt kört. Därför blev det en oplanerad långpromenad i Rissne innan jag kunde ta

till Akalla. Där började följderna av gårdagens och morgonens promenader i regnet visa sig, jag började frysa och insåg snart att jag hade feber. Nåväl,

dök upp efter en stund och förde mig till Amorinavägen. Där stod jag i solskenet och frös en stund innan

dök upp. På den satt folk och svettades medan jag satt ordentligt påklädd i en timme. Sedan var jag framme i Arninge där

dök upp efter en till synes oändligt lång väntan. Efter att ha stigit av vid Rydbo station behövde jag inte vänta lika länge innan

dök upp och efter en färd över Bogesund stannade vid en hållplats ett stenkast från där jag bor. Två dagars tokresande var över.
Summa summarum:
* Under de två dagarna hann jag åka 54 olika busslinjer. Jag hade gärna åkt en tredje dag (vilket inte var planerat från början) och sett lite mer av Stockholms södra delar men nu har jag helt uttömt möjligheterna att ta mig till och från Vaxholm utan att bryta mot reglerna (och så är jag hemma med feber idag).
* Mitt samlade intryck av chaufförerna i SL-trafiken är att det stora flertalet är väldigt proffsiga och kör väldigt bra. Bara tre av dem körde onödigt fort, varav en obehagligt fort.
* Mitt samlade intryck av bussarna, av allehanda slag, är att det stora flertalet är OK städade och inte alltför slitna. Jag kunde inte lägga märke till några som helst tecken på att en viss entreprenör skulle vara bättre än någon annan.
* Endast två chaufförer reagerade på mitt fotograferande. Den ena undrade glatt om bilden blev bra och om han fick se den, den andre ville inte vara med på bild men nöjde sig med att jag lovade att retuschera bort honom (vilket jag självklart har gjort).
* Att åka buss är roligare än man kanske tror.

/Calle, febrig