Hej,
före jul frågade signaturen mr G i postvagnen varför linje 22 inrättades först 1930 medan linjerna 23-27 fanns redan i början av 20-talet.
Frågan, som inte fick något vettigt svar (fast jag ska skriva ett idag), tycker jag är intressant: det finns ju åren 1920-22 en lucka i nummerserien. Fast den luckan är ju betydligt större än bara linje 22, det är noga taget linjerna 13-22 som saknas, fastän 20 faktiskt hade funnits.
Alltså vadan denna lucka?
Är det så enkelt som att SS, som rimligen visste att de hade en större linjenätsändring på gång (slussenombyggnaden) när de inrättade linje 23-27 (linjernumren fanns 1½ år ungefär), inte ville förstöra "bra" linjenummer och tyckte att en lucka på tio nummer borde vara lagom?
Eller fanns det något djupare skäl?
Lucka i linjenumreringen 1920
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 591
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Jo, så var det, att SS visste att en stor linjenummeromlägning var på gång.
1922 var det året som den stora linjeomlägningen ägde rum.
Citat från Stockholmstyper:
1922 var det året som den stora linjeomlägningen ägde rum.
Citat från Stockholmstyper:
För att samordna spårvägstrafiken i Stockholm bildades 1917 AB Stockholms Spårvägar. Den 1 januari 1917 övertogs SNS, följt av SSB och SF den 1 januari 1918. Den 1 oktober 1920 samordnades linjenumren, dock var spårvägsnätet fortfarande fysiskt delat vid Slussen, enligt följande:
1. Lilla Ringlinjen
2. Mariebergsgatan - Kungsgatan - Karlaplan - Strandvägen - Tegelbacken - Fridhemsgatan
3. Roslagstull - Slussen - Sundbyberg
4. Stora Ringlinjen
5. Karlberg - Gustaf Adolfs torg-Haga (Sundbyberg)
6. Slussen - Katarinavägen - Skånegatan - Hornstull
7. Norrmalmstorg - Djurgården
8. Slussen - Ragvaldsgatan - Enskede
9. Slussen - Ragvaldsgatan - Danvikstull
10. Slussen - Hornstull
11. Marinbergsgatan - Stureplan-Värtan
12. Tegelbacken - Äppelviken
13. Tegelbacken - Ulvsunda
23. Hornstull - Mälarhöjden
24. Hornstull - Tellusborg
25. Hornstull - Midsommarkransen
26. Karlberg - Slussen - Värtan
27. Kornhamnstorg - Haga
Linjerna 1-5,7 och 11-13 härstammade från SNS, linjerna 6, 8-10 från SSB, samt linjerna 23-25 från SF.
Den 1 april 1922 invigdes de nya broarna vid Slussen, varvid linjerna blev genomgående:
1. Ringlinjen
2. Mariebergsgatan - Kungsgatan - Karlaplan - Strandvägen - Tegelbacken - Fridhemsplan - Essingevägen
3. Haga - Slussen - Hornstull
4. Skanstull - Ragvaldsgatan - Slussen - Östermalm - Odenplan - Kungsholmen - Slussen - Katarinavägen - Hornstull
5. Karlberg - Gustaf Adolfs torg - Haga
6. Roslagstull - Slussen - Skanstull
7. Norrmalmstorg - Djurgården
8. Slussen - Katarinavägen - Enskede
9. Karlberg - Slussen - Danvikstull
10. Värtan - Slussen - Hornstull
11. Värtan - Kungsgatan - Mariebergsgatan
12. Tegelbacken - Äppelviken
13. Tegelbacken - Ulvsunda
14. Roslagstull - Kornhamnstorg
15. Norra Bantorget - Sundbybergsgränsen
16. Slussen - Mälarhöjden
17T. Slussen - Tellusborg
17M. Slussen - Midsommarkransen
Detta linjenät stod sig i stort sett fram till nedläggningen 1967.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark