SL:s vill och inte vill.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL:s vill och inte vill.
Vet inte om det är jag som är konstig eller om det är SL som bara har bestämt sig för att trilskas.
Har skrivit till dem tidigare angående dörrknappen på C20 som endast verkar sitta där för syns skull, samt spårkarta (eller brist på sådan snarare...), i C20 som bör sättas som i Cx: en stor blaffa i taket..
Fått i stil med följande svar:
* Knapp: Det är problem i rusningstid då det bara blir förseningar och resenärerna vet inte hur den skall användas.
- Min kommentar: Överflödig, efter tidigare diskussion om denna knapps vara eller icke vara. Själv propsar jag på att den används till sitt syfte.
*Karta: Finns inte plats.
- Mitt svar tillbaka: Finns det visst det. En stor grå blaffa mellan mittskarv och lysrör.
* Svar: Resenärerna får problem att se kartan då det är lägre till tak än i Cx och detta således ger problem med resenärernas nackar samt svårighet att då se kartan.
- Min kommentar: Tvekar verkligen på att det är sådant besvär att titta uppåt. En stor tydlig karta i taket är klart bättre än de pygmé-kartor (i de vagnar som överhuvudtaget har karta), som sitter limmade lite var stans på, i trängsel, osynbara ställen.
Vem är knäpp? Jag eller SL?
Ser gärna ser syn på det hela...
Altså:
*Stor tydlig karta i taket i C20 som i Cx (inte de nya kartorna i Cx dock som jag tycker är mer otydliga än de gamla)
* Koppla in dörrknappan vet vi alla så den behöver nog inte kommenteras mer då jag tror ala redan sagt sitt om den...
/Jonas.
Har skrivit till dem tidigare angående dörrknappen på C20 som endast verkar sitta där för syns skull, samt spårkarta (eller brist på sådan snarare...), i C20 som bör sättas som i Cx: en stor blaffa i taket..
Fått i stil med följande svar:
* Knapp: Det är problem i rusningstid då det bara blir förseningar och resenärerna vet inte hur den skall användas.
- Min kommentar: Överflödig, efter tidigare diskussion om denna knapps vara eller icke vara. Själv propsar jag på att den används till sitt syfte.
*Karta: Finns inte plats.
- Mitt svar tillbaka: Finns det visst det. En stor grå blaffa mellan mittskarv och lysrör.
* Svar: Resenärerna får problem att se kartan då det är lägre till tak än i Cx och detta således ger problem med resenärernas nackar samt svårighet att då se kartan.
- Min kommentar: Tvekar verkligen på att det är sådant besvär att titta uppåt. En stor tydlig karta i taket är klart bättre än de pygmé-kartor (i de vagnar som överhuvudtaget har karta), som sitter limmade lite var stans på, i trängsel, osynbara ställen.
Vem är knäpp? Jag eller SL?
Ser gärna ser syn på det hela...
Altså:
*Stor tydlig karta i taket i C20 som i Cx (inte de nya kartorna i Cx dock som jag tycker är mer otydliga än de gamla)
* Koppla in dörrknappan vet vi alla så den behöver nog inte kommenteras mer då jag tror ala redan sagt sitt om den...
/Jonas.
Håller med dig.
Reflekterade igår vid resa till stan, att vagnen blir ju utkyld hela tiden, när dörrarna ska öppnas hela tiden. Det blir aldrig plusgrader i vagnen.
Är det kundvård? Nej! Å hur det med arbetsmiljön för tågvärdarna att stå ut med drag å kyla hela tiden? Humant? Nej! En gris till slakt har det bättre i sin slaktbil än vi människor i SL:s tunnelbana.
Reflekterade igår vid resa till stan, att vagnen blir ju utkyld hela tiden, när dörrarna ska öppnas hela tiden. Det blir aldrig plusgrader i vagnen.
Är det kundvård? Nej! Å hur det med arbetsmiljön för tågvärdarna att stå ut med drag å kyla hela tiden? Humant? Nej! En gris till slakt har det bättre i sin slaktbil än vi människor i SL:s tunnelbana.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Egentligen skiljer altså bara transportmiljön oss från Grisarna då: Grisarna har det grisant (eller vad humant nu blir i grisens ställe), på väg till slakt, medan vi har ett helvete på väg till slakt...bruse skrev:Håller med dig.
Reflekterade igår vid resa till stan, att vagnen blir ju utkyld hela tiden, när dörrarna ska öppnas hela tiden. Det blir aldrig plusgrader i vagnen.
Är det kundvård? Nej! Å hur det med arbetsmiljön för tågvärdarna att stå ut med drag å kyla hela tiden? Humant? Nej! En gris till slakt har det bättre i sin slaktbil än vi människor i SL:s tunnelbana.

Fast - varför klaga?
Ok, på sommaren smälter man bort (då skall tamej** inte den där knappan användas, utan allt skall vädras helst hela tiden - annars dör man!), på vintern fryser man fast på Lasse Åbergs trevliga skapelse, men! På våren och hösten finns där totalt ett par månader då det är lagom klimat i vagnarna.
Kontentan: Åk som bara den under vår och höst och cykla resten av tiden (samma komfort men spar 500 kr/månad och ger dig dessutom gratismotion).

/Jonas.
SL svar om dörrar och försening = rätt
Svaret om försening vid passöppning stämmer tyvärr. Om man ställer dörrarna på frigivning= passöppna så står tyvärr de flesta av trafikanterna och glor på de stängda dörrarna och föraren blir utskäld av de trafikanter som står närmast, föraren blir tvungen att öppna igen på varnligt sätt för att få med alla vid stationen = försening. 1: Passöppna fungerar vid ändstationer därför att där har passöppna används i många år. 2: Passöppna fungerar på A32 därför att det har används sedan vagnarna levererades. Passagerarna på tunnelbanan verkar tyvärr oförmögna att se att dörrknappen lyser på C20 och att man då ska trycka för att få upp dörrarna. En orsak till detta är att så länge det går CX tåg så finns det inget passöppna vid alla dörrar det ställer till mera trubbel i fråga om passöppna vid andra stationer än ändstationerna.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Då underskattar du folk. Visst, i början komemr det att blo så. Men se så duktiga folk är att öppna dörrarna på blåbussarna och A32.
Om SL bara kör en informationskampanj, som alla företag gör vid förndringar, i tidningar, på affischer, lappar i vagnarna osv, så ska du se att det inte tar många dar att lära sig.
Vill man så kan man.
Om SL bara kör en informationskampanj, som alla företag gör vid förndringar, i tidningar, på affischer, lappar i vagnarna osv, så ska du se att det inte tar många dar att lära sig.
Vill man så kan man.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
SL:s vill och inte vill.
Eller en stor klisterlapp på dörren i ögonhöjd: Tryck på knappen! Du måste öppna dörren själv!
Så gör man en rolig kampanj också, innan knapparna kopplas in, för att förbereda.bruse skrev:Då underskattar du folk. Visst, i början komemr det att blo så. Men se så duktiga folk är att öppna dörrarna på blåbussarna och A32.
Om SL bara kör en informationskampanj, som alla företag gör vid förndringar, i tidningar, på affischer, lappar i vagnarna osv, så ska du se att det inte tar många dar att lära sig.
Vill man så kan man.
Typ vattenfallreklamen "Två hål i väggen".
Man sätter upp affischer, annonserar i tidningar e.t.c. Och allt som visas är knappen. När så kampanjken pågått ett tag lägger man dit ett smått "SL" eller liknande. När det pågått ett tag så är det dags att 'avslöja' vad det handlar om med en text till knappen: "Fr.o.m. 1/3 får du öppna dörrarna på tunnelbanan själv".
Detta kommer garanterat att gå tack vare folks nyfiknhet på dessa spridda knappar.
/Jonas.
Enligt samtal med SL Forum så är det upp till förarna själva att utnyttja denna funktion redan i nuläget. (Så till tidigare skeptiker - tekniken finns på C20!). Men otroligt nog har Connex inte gått ut med en generell apropå / trafikantinformation om att individuell dörröppning skall gälla, trots bitande kyla. Givetvis måste detta introduceras på samtliga nya tåg och inte endast på vissa.
"Svårigheter" till trots, ändå används systemet på Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan, Nockebybanan, Tvärbanan, Blå bussarna...
Kontakta gärna SL Forum (686 25 25) och ligg på! Ju fler...desto bättre...!
Ps. Bättre att förekomma än att förekommas: Detta är inte gnäll utan förslag på förbättringar, vilket verkar ha brett stöd på både detta forum och ute i real life!. Ds.
"Svårigheter" till trots, ändå används systemet på Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan, Nockebybanan, Tvärbanan, Blå bussarna...
Kontakta gärna SL Forum (686 25 25) och ligg på! Ju fler...desto bättre...!
Ps. Bättre att förekomma än att förekommas: Detta är inte gnäll utan förslag på förbättringar, vilket verkar ha brett stöd på både detta forum och ute i real life!. Ds.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Busslinje 181 mellan Skarpnäck och Farsta Strand har fått nya bussar, röda, med dörröppningsknapp. Denna är det problem med, många verkar inte fatta. Men jag tror att tydligare inforamtion och mer konsekvent användande av dörröppningsknappar i fler av SL:s fordon löser problemet..
Ett problem i dessa bussar är också att ett klick öppnar dörren, ett till stänger den igen. Två klick från passagerarna för att öppna dörren, öppnar den alltså inte. Dumt!
Ett problem i dessa bussar är också att ett klick öppnar dörren, ett till stänger den igen. Två klick från passagerarna för att öppna dörren, öppnar den alltså inte. Dumt!
Re: SL:s vill och inte vill.
Visst kan man sätta en klisterlapp på dörrarna - det gjorde man på bl a ledbussarna på linje 47 - resultatet? Passagerarna stod framför dessa lappar och väntade på att dörrarna skulle öppnasDaniel F Sthlm skrev:Eller en stor klisterlapp på dörren i ögonhöjd: Tryck på knappen! Du måste öppna dörren själv!

Hur stor lapp måste man ha? På Djurgårdslinjen står det tydligt på t ex mustangerna "INGÅNG BAK" vid fram- och mittdörrarna - lika f-benat står folk och rycker i framdörren - säger man till som förare att ingången är baktill så knallar dom snällt och rycker i mittdörren - sic!

Tyvärr så ser inte alla lappar och dekaler! Skulle gärna vilja köra med passöppning - åtminstone på utomhusstationerna under vintern - men vill också hålla tidtabellen!

Mmm... fast jag tycker att passöppning endast bör användas på utomhusstationer (men då konsekvent).... Bara man kör klistermärken + kampanj (som flera redan påpekat) så funkar det säkert bra. Det funkar ju faktiskt med A32 på tvärbanan och nockebybanan (där förarna i en del fall ändå "öppnar allt")bruse skrev:Ja, så går det om man gör så på en linje. Men om man genomför det på alla tunnelbanelinjer. Alla vagnar, alla stationer. OCh genomför en kampanj, så är de ingen som undgår det.
"Vill man inte så kan man inte".
Skeptikerna till passöppning invänder oftast att folk inte fattar att de skall öppna själva. Så klart de inte gör om endast vissa tåg utnyttjar detta och andra fortfarande kör med central dörröppning. Men vi förespråkare säger ju att detta skall introduceras i SAMTLIGA C20 från ett visst datum. Är det svårt att uppnå?!?
Dekaler i vagnar, info på stationer, rullande info på IDTS plattformsskyltarna osv. T ex: " Fr o m 15 januari öppnar ni trafikanter dörrarna på vagn 2000 själva. Öppnaknapp sitter vid varje dörrpar." Sedan kan man ju lämpligen informera vidare om alla de fördelar detta innebär; klimat, energi, ljud etc.
Paris och många andra storstäder har detta. Någongång måste man börja. Men direktivet skall komma "uppifrån" - inte enstaka initiativ från förare; då fungerar det ej.
Connex - kom igen!!
Dekaler i vagnar, info på stationer, rullande info på IDTS plattformsskyltarna osv. T ex: " Fr o m 15 januari öppnar ni trafikanter dörrarna på vagn 2000 själva. Öppnaknapp sitter vid varje dörrpar." Sedan kan man ju lämpligen informera vidare om alla de fördelar detta innebär; klimat, energi, ljud etc.
Paris och många andra storstäder har detta. Någongång måste man börja. Men direktivet skall komma "uppifrån" - inte enstaka initiativ från förare; då fungerar det ej.
Connex - kom igen!!
Häpp!
Premiärinlägg här:
På RB trycker folk på knappen för att öpnna. Inga problem! Någon gång händer det att folk inte förstår, men kanske bara en gång var 3:dje dag jag jobbar som jag råkar ut för det.
På de ombyggda X10 på pendeln är det så fånigt att "Greta" infosystemet, tappar bort sig om inte dörrarna öppnas från en hytt, då det är dörröppningen/stägningen som nollställer räkneverket för stationsutropen. Systemet räknar körda meter och ropar sedan efter detta. För att det ska funka tillförlitligt (!) *host* måste man ha referenspunkter - dörröppningen.
/Niklas B
Premiärinlägg här:
På RB trycker folk på knappen för att öpnna. Inga problem! Någon gång händer det att folk inte förstår, men kanske bara en gång var 3:dje dag jag jobbar som jag råkar ut för det.
På de ombyggda X10 på pendeln är det så fånigt att "Greta" infosystemet, tappar bort sig om inte dörrarna öppnas från en hytt, då det är dörröppningen/stägningen som nollställer räkneverket för stationsutropen. Systemet räknar körda meter och ropar sedan efter detta. För att det ska funka tillförlitligt (!) *host* måste man ha referenspunkter - dörröppningen.
/Niklas B
-
- Inlägg: 466
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
- Ort: Narrowsburg, NY, USA
Lamporna i dörrknapparna skulle blinka när de måste öppnas av trafikanterna själva. Gör dom det inte kommer dom inte med tåget eller får åka en station till, tills dom upptäcker vad som behövs göras.
Folk är inte så dumma att dom inte lär sej av ett misstag. Se bara hur kvickt bilisterna lär sej nya smitvägar.
mvh Dennis
Folk är inte så dumma att dom inte lär sej av ett misstag. Se bara hur kvickt bilisterna lär sej nya smitvägar.
mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Hej!
Kan också hålla med om att det vore bra med pass-öppna. Med Stockholms tunnelbana gående så pass mycket ovan jord och i det klimat som finns i Sverige, vore det väl nästan en självklarhet att låta dörrar öppnas av passagerarna vid behov, vilket ju borde gälla även för pendeltågen. Det borde väl även spara lite på dörrmaskineriet. Fördelar finns ju både vid för stark kyla liksom vid varma somrar.
Bor (sedan alldeles för länge) i Zürich, och här liksom i stora delar av Schweiz och Tyskland använder man ju detta, och då helt konsekvent på spårvagnar och pendeltåg, inklusive bussar där man kliver av och på genom valfri dörr. När nu temperaturen även här närmar sig "arktisk kyla" (d.v.s. -5 grader), är det ju lämpligt att inte smälla upp alla dörrar i alla vagnar för de nu något kylslagna Schweizarna.
Och, det är inte heller några svårigheter att lära upp besökande hur systemet fungerar här, så de inhemska i Stockholm skulle nog inte ha så svårt att lära sig det heller... Självklart som sagt tidigare sagt måste det göras konsekvent. En annan sak är väl den att knapparna sitter så bra till att handikappade och rullstolsburna når de från en lägre nivå, men det gör de väl?
/Gunnar
Kan också hålla med om att det vore bra med pass-öppna. Med Stockholms tunnelbana gående så pass mycket ovan jord och i det klimat som finns i Sverige, vore det väl nästan en självklarhet att låta dörrar öppnas av passagerarna vid behov, vilket ju borde gälla även för pendeltågen. Det borde väl även spara lite på dörrmaskineriet. Fördelar finns ju både vid för stark kyla liksom vid varma somrar.
Bor (sedan alldeles för länge) i Zürich, och här liksom i stora delar av Schweiz och Tyskland använder man ju detta, och då helt konsekvent på spårvagnar och pendeltåg, inklusive bussar där man kliver av och på genom valfri dörr. När nu temperaturen även här närmar sig "arktisk kyla" (d.v.s. -5 grader), är det ju lämpligt att inte smälla upp alla dörrar i alla vagnar för de nu något kylslagna Schweizarna.
Och, det är inte heller några svårigheter att lära upp besökande hur systemet fungerar här, så de inhemska i Stockholm skulle nog inte ha så svårt att lära sig det heller... Självklart som sagt tidigare sagt måste det göras konsekvent. En annan sak är väl den att knapparna sitter så bra till att handikappade och rullstolsburna når de från en lägre nivå, men det gör de väl?
/Gunnar