Brand i tunnelbanetåg...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Politkerna är inte mycket bättre som låtar dessa ränna omkring utan att vida åtgärder. Om det nu stämmer, så ska dom sättas i fängelse i minst 15 år för försök till mordbrand!------- skrev:Ja man kan undra vad för idioter vi lever med.kildor skrev:Otäckt att höra att det finns misstankar om sabotage. Två kraftiga smällar ska ha hörts i tåget mellan Duvbo och Rissne. Tur att tåget inte började brinna ståendes mitt i tunneln mellan två stationer.
-
Citerar ur DN:
"Sekos fackklubb skriver i ett meddelande till DN att branden ska ha uppstått under vagnen och att klubben tänker lägga ett skyddsombudstopp för vagnar av samma typ i tunnelbanan tills alla vagnar har undersökts."
Så nu lär det väl bli en kort men allvarlig vagnbrist i tunnelbanan igen isåfall???
Tur att det inte var en C20 som brann isåfall!
Men det är kanske dags att säga farväl till CX för gott nu, eftersom de inte klarar bränder så bra...
"Sekos fackklubb skriver i ett meddelande till DN att branden ska ha uppstått under vagnen och att klubben tänker lägga ett skyddsombudstopp för vagnar av samma typ i tunnelbanan tills alla vagnar har undersökts."
Så nu lär det väl bli en kort men allvarlig vagnbrist i tunnelbanan igen isåfall???
Tur att det inte var en C20 som brann isåfall!
Men det är kanske dags att säga farväl till CX för gott nu, eftersom de inte klarar bränder så bra...
svd.se har bilder på den brandhärjade vagnen
http://www.svd.se
http://www.svd.se
Sluta nu med alla spekulationer!
Det är bara två saker, som vi med säkerhet vet i denna historia:
* Det var C14 nr 1301 som brann.
* Det finns inget som säger att det absolut skulle vara fråga om mordbrand.
Så nu lägger vi av med alla spekulationer och väntar på besked från dem som i sinom tid kommer att leverera ovedersägliga fakta!
För min egen del återgår jag till ett försenat em-fika!
/Den Ruggige
* Det var C14 nr 1301 som brann.
* Det finns inget som säger att det absolut skulle vara fråga om mordbrand.
Så nu lägger vi av med alla spekulationer och väntar på besked från dem som i sinom tid kommer att leverera ovedersägliga fakta!
För min egen del återgår jag till ett försenat em-fika!
/Den Ruggige
Skyddstoppet tycks ha blivit verklighet. Det är 10-minuterstrafik på röda linjen p.g.a. vagnsbrist och på blå linjen är det bara linje 11 som körs (tidigare trafikerades sträckan Kungsträdgården-Sundbyberg på linje 10). Och polisen har avfärdat misstankarna om sabotage. De tekniska undersökningarna visar på ett elfel, enligt sr.se.
Elfel?
Om det stämmer så var det ju väl att det inte var anlagt...
En sak som slog mig är att jag finner det överraskande att massmedia inte gick ut, när polisen tillkännagav misstanke om sabbotage, med tanken att det skulle röra sig om ett terrordåd...
Kanske en aning långsökt, men efter en stunds eftertanke så skulle det verkligen inte överaskat mig om Massmedia hade gått ut med såna spekulationer...
På Aftonbladets bild på vagnen ser det ut som en C9, men Rugge T-banediggaren borde ju veta vad han pratar om...
En sak som slog mig är att jag finner det överraskande att massmedia inte gick ut, när polisen tillkännagav misstanke om sabbotage, med tanken att det skulle röra sig om ett terrordåd...
Kanske en aning långsökt, men efter en stunds eftertanke så skulle det verkligen inte överaskat mig om Massmedia hade gått ut med såna spekulationer...

På Aftonbladets bild på vagnen ser det ut som en C9, men Rugge T-banediggaren borde ju veta vad han pratar om...
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Äger fd SL H22 6431.
Av ren nyfikenhet, varför tycker du att det ser ut som en C9? Vagnen på bilden har ju bruna stolpar, C9 har blå.Kvarne skrev:Elfel?
Kanske en aning långsökt, men efter en stunds eftertanke så skulle det verkligen inte överaskat mig om Massmedia hade gått ut med såna spekulationer...![]()
Enl uppgift på radion så var det någon som hade dragit i nödbromsen i tunneln men tåget ändå hade fortsatt vidare. Stämmer det? Isåfall kan vi nog tacka uppfinningen "nödbromsblockering" för att ingen omkom...Aftonbladets webbupplaga skrev:Tågia, som står för underhållet av tunnelbanevagnarna, undersöker om det har slarvats med underhållet av elmotorerna i de gamla vagnarna.
– Det har funnits en misstanke om det, det är skälet till utredningen, säger Tony Holmgren, underhållsansvarig för tunnelbanevagnarna på Tågia.
Misstanken gäller att man inte "blåst ur" - rengjort - motorerna när så skulle göras. Att slarva med rengöringen innebär brandrisk.
Enligt Tony Holmgren finns det ingen misstanke om att man skulle slarvat med den här typen av underhåll på de gamla vagnar som trafikerar den blåa linjen.
Spekulationer:
I slutet på nittiotalet var det väl något tidsintervall på underhållet av banmotorer som glesades ut vilket i sin tur orsakade ett antal motorbränder. Kan det vara samma sak här? Ni som känner till om tågias resurser och direktiv: har man glesat ut intervallerna igen eller är detta en engångshändelse?