Tiggare på t-banan (och äckliga studenter)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Daniel Mott

Tiggare på t-banan (och äckliga studenter)

Inlägg av Daniel Mott »

En bra kolumn har av Carlos Rojas Beskow skrivits i dagens Metro. Eller vad tycker ni?
Daniel Mott
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Jag ger ingen pengar, som två fyllon sa häromdagen, det måste ge mer pengar att samla burkar o flaskor, om alla slutar att ge pengar så slutar folk kuta omkring.
Coppas

Re: Tiggare på t-banan (och äckliga studenter)

Inlägg av Coppas »

Daniel Mott skrev:En bra kolumn har av Carlos Rojas Beskow skrivits i dagens Metro. Eller vad tycker ni?
Nja, jag tycker tvärtom att kolumnen var ganska dålig, men ids inte debattera eländet på sidan som det hänvisas till. Bara en sådan sak som nedanstående citat anser jag dock vara bevis för uselheten

"Personligen skiter jag i att alla säkert ljuger om varför dom är i Sverige eller varför dom behöver pengar. Eller om det är någon liga som organiserar dom. Bara att dom går runt och tigger och utsätter sig för folks nedvärderande blickar är för mig tillräckligt bevis för att jag ska vara övertygad om att dom är människor som verkligen verkligen behöver pengar."

Är bara glad att jag inte själv har den världsbilden. Att folk är beredda att göra (nästan) vad som helst för pengar verkar inte denne skribent ens ha tänkt på och just att folk gör det legitimerar tydligen allt. Nääh, inte är det någon bra kolumn, snarare naiv och skev rappakalja enligt min syn på saken. :evil:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
M_M

Re: Tiggare på t-banan (och äckliga studenter)

Inlägg av M_M »

Coppas skrev:
Daniel Mott skrev:En bra kolumn har av Carlos Rojas Beskow skrivits i dagens Metro. Eller vad tycker ni?
Nja, jag tycker tvärtom att kolumnen var ganska dålig, men ids inte debattera eländet på sidan som det hänvisas till. Bara en sådan sak som nedanstående citat anser jag dock vara bevis för uselheten

"Personligen skiter jag i att alla säkert ljuger om varför dom är i Sverige eller varför dom behöver pengar. Eller om det är någon liga som organiserar dom. Bara att dom går runt och tigger och utsätter sig för folks nedvärderande blickar är för mig tillräckligt bevis för att jag ska vara övertygad om att dom är människor som verkligen verkligen behöver pengar."

Är bara glad att jag inte själv har den världsbilden. Att folk är beredda att göra (nästan) vad som helst för pengar verkar inte denne skribent ens ha tänkt på och just att folk gör det legitimerar tydligen allt. Nääh, inte är det någon bra kolumn, snarare naiv och skev rappakalja enligt min syn på saken.
Jag håller verkligen med.

Det som sällan tas med är hur lönsamheten rimligtvis ser ut för tiggare.

Om man räknar på att man kan leva ett rätt hyffsat liv på 10.000kr/månad svart, och tar samma arbetstid som vanliga arbetare, d.v.s. 8 timmar per dag och i snitt 23 dagar per månad, så måste man tigga ihop strax under 55kr/timma. Är det NÅN som tror att de här tiggarna inte får ihop betydligt mer? Om man tigger ihop 110kr/timma så får man 10 papp svart på bara ett halvtidsjobb. Om man lyckas jobba undan lite så man får 440kr/timma så får man 10 papp svart på kvarsttid, eller 40 papp svart på heltidsjobb! Spenderar man dessutom några timmar hos arbetsförmedlingen och socialen varje månad så blir det här rena bonuspengar förutom det som behövs för att klara att leva, förutsatt att man är svensk medborgare, vilket säkert inte är helt ovanligt.

Nu lägger jag in brasklappen att jag vet inte hur mycket pengar folk skänker. Det kanske inte alls är så mycket. Det kanske är riktigt mycket också. Dessa 55:- kräver ju i alla fall att någon skänker en femma drygt var femte minut, i snitt. Knappast omöjligt att folk gör, eller hur?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Apropå delar av kolumnens innehåll:

I dag lördag (tillika Pingstafton) är det Qarneval i Stockholm! Tåget avgår från Östra station klockan 14.08.
Förhoppningsvis återvänder huvuddelen av tåget ett par timmar senare till utgångstpunkten. Vissa inslag brukar dock falla ur under tågets gång, varför det är smart att beskåda det hela i början av färdvägen.

Om man läser den utpekade Metrokolumnen så får man intryck av att det är fritt fram att sälja Brux i T-banan! Men det är väll lika förbjudet som att tigga eller att sälja andra produkter?

För forumläsare från den del av världen som ligger utanför Stockholm, och för andra ovetande, så är Brux förkortning av Bruxanvisningen, vilket är namnet på karnevalstidningen som studenterna går runt på stan och kränger för 40 bagis!

Kolumnisten hade alltså fel när han skrev
Dom där jävla högskole- och universitetsstudenterna i sina fula rosa, orange eller ljusgröna overaller som ska sälja sin skittidning som jag inte vill veta namnet på men heter nåt på Q
Det var något på B, inte Q :lol:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Apropå delar av kolumnens innehåll:

I dag lördag (tillika Pingstafton) är det Qarneval i Stockholm! Tåget avgår från Östra station klockan 14.08.
Förhoppningsvis återvänder huvuddelen av tåget ett par timmar senare till utgångstpunkten. Vissa inslag brukar dock falla ur under tågets gång, varför det är smart att beskåda det hela i början av färdvägen.

Om man läser den utpekade Metrokolumnen så får man intryck av att det är fritt fram att sälja Brux i T-banan! Men det är väll lika förbjudet som att tigga eller att sälja andra produkter?

För forumläsare från den del av världen som ligger utanför Stockholm, och för andra ovetande, så är Brux förkortning av Bruxanvisningen, vilket är namnet på karnevalstidningen som studenterna går runt på stan och kränger för 40 bagis!

Kolumnisten hade alltså fel när han skrev
Dom där jävla högskole- och universitetsstudenterna i sina fula rosa, orange eller ljusgröna overaller som ska sälja sin skittidning som jag inte vill veta namnet på men heter nåt på Q
Det var något på B, inte Q :lol:
Jepp. Och en annan studenttidning på B brukar också ropas ut, två gånger om året. You know what I mean. Fast den är riktigt bra, oftast. Brux bör man (ha) se(tt) tåget för att hänga med i. (Åtm. de två nummer jag har, 84 och 87).
Professionell tyckare
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Brux bör man (ha) se(tt) tåget för att hänga med i. (Åtm. de två nummer jag har, 84 och 87).
Är det verkligen så? Ett par uppslag är innehållsförteckning till karnevalen och kan va bra att ha när man är publik. Men resten är väll allmän humor, ungefär som Blandaren.

Ett utdrag ur årets nummer:
- Jag förstår inte varför regeringen fortsätter att satsa pengar på JAS?
- Göran P gillar at omge sig med jasägare!

:lol:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Min erfarenhet av Brux är inte så stor som du såg i mitt inlägg. Men det mesta var antingen reklam (iofs väldigt annorlunda, men reklam gör att humorvärdet blir diskutabelt), beskrivning av fordon (eller vad det nu kallas) samt små gags lite varstans. De är väldigt skojiga, men de är en försvinnande del av tidningen. Då är Blandaren bättre. Den är full av humor.

Men vad jag tycker är inte allenarådande.
Professionell tyckare
Skriv svar