Anslutning mot Gnista i Södertälje hamn??!!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Anslutning mot Gnista i Södertälje hamn??!!

Inlägg av aik_putte »

Nej, jag stavade inte fel.

När jag åkte pendeltåget igår så har den automatiska rösten börjat tala ut att det finns en anslutning i Södertälje hamn mot Gnesta men det konstiga är att dom säger Gnista, inte Gnesta..
Jag hörde inte fel för jag hörde den säga Gnista 3 gånger i Upplands Väsby och 1 gång i Solna.
Användarens profilbild
M_M

Re: Anslutning mot Gnista i Södertälje hamn??!!

Inlägg av M_M »

aik_putte skrev:Nej, jag stavade inte fel.

När jag åkte pendeltåget igår så har den automatiska rösten börjat tala ut att det finns en anslutning i Södertälje hamn mot Gnesta men det konstiga är att dom säger Gnista, inte Gnesta..
Jag hörde inte fel för jag hörde den säga Gnista 3 gånger i Upplands Väsby och 1 gång i Solna.
Vissa hållplatsutrop mellan bellevue och teleskopgatan, minns inte exakt vilka, låter som om de säger något helt annat om man inte har koll på vad hållplatserna heter och inte är göteborgare från grunden :)

På lokalbussarna i uppsala är det däremot inga direkta problem att höra av de säger, men de pratar med en dialekt jag hört enstaka uppsalabor använda, men aldrig någonsin hört personer i affärer, offentliga sektorns inrättningar och liknande i den trakten använda.
Wildhog
Kontakt:

Inlägg av Wildhog »

Har ni tänkt på att den automatiska rösten som vi internt kallar för "Greta" ropar "Tåget fortsätter mot södertälje central" i södertälje hamn och när den närmar sig södertälje centrum ropar den rätt... Nåja, Greta lär försvinna mer och mer då leverantören av reservdelar gått i graven... Aj då... Illa... Jag har varit med om när greta fått tokspatt och ropat ut en station efter den andra längst med hela sträckan trots att tåget fysiskt rört sig mellan två stationer. O då är greta alltid aktiverat i en hytt som varken vi tågvärdar eller förare sitter i... hehhe.. Pinsamt
/tågvärd på stockholmståg
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

Även om det finns hemska utrop i stockholmsområdet i stil med "nästa våjbej" (vårberg heter förorten söder om skärholmen) så är ju betoningsfelen nästan det värsta problemet.. "byte till tunnelbana mot XXX samt pendeltÅG.." på tubtågen på centralen är ju hemskt.. en gång i tiden fungerade det när de ropade "..pendeltåg och flygbussar" men nu.. nä fan..
Joel

Inlägg av Joel »

-"TÅÅeg mot: VästerHAnInge okk Nyynäshamm... avgår från spåår: åtta! Åmm: fyera.. minUter."

Jag kommer fan bli galen förr eller senare :>
-"SPÅRSPRING!!"
Joel

Inlägg av Joel »

Däremot var det lite roligt igår morse när jag skulle till skolan..
Gick på i Trångsund och när vi närmade oss Farsta Strand:

*Pling-plyng-plong*... Nästa: Trångsund

*Pling-plyng-plong*... Nästa: Farsta Strand

Man är så lättroad på morgnarna ;)
-"SPÅRSPRING!!"
Daniel Mott

Inlägg av Daniel Mott »

Eller när man åker TUB3 mot T-Centralen:

- Nästa: T-Centralen. Byte till: övriga tunnelbanelinjer. :D

Av någon anledning är denna inspelning lägre och låter burkigare än de andra utropen.
Daniel Mott
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Joel skrev:Däremot var det lite roligt igår morse när jag skulle till skolan..
Gick på i Trångsund och när vi närmade oss Farsta Strand:

*Pling-plyng-plong*... Nästa: Trångsund

Man är så lättroad på morgnarna ;)
Men kom igen, det där är ingenting mot vad komfram presterar.

*dong* Nästa Hållplats: Nästa, Ändhållplats (Normalt utrop på bl.a. linje 6 300m innan Aprilgatan.)

Man kan också åka buss 28 eller 29 då kommer följande hållplatser:

Nästa hållplats: Volvo KE-Ä-A (TRA heter den)
Nästa hållplats: Volvo KE-He-E-Å (TPVH heter den)
Nästa hållplats: Volvo Ke He-E (TPV)
Nästa hållplats: Volvo IT (Rätt!)
Nästa hållplats: Volvohallen (Också rätt)
Nästa hållplats: Volvo City
Nästa Hållplats: Volvo E-Å (TK)
Nästa Hållplats: Volvo E-N (TN)

(På 29:an kommer hållpl. dock i omvänd ordning)

Man får väl rikta ett tack till de förare som faktiskt slår av utropet, eftersom det ändå är fullständigt värdelöst även om det kommer i samband med rätt hållplats. På spårvagn, skall tilläggas, fungerar det faktiskt någorlunda smärtfritt i jämförelse med hur det är på bussarne.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Joel

Inlägg av Joel »

Gah, hoppas att vi får en ordentlig inspelning av nya Årstaberg, och inget ÅårstaBERRJ :shock:
-"SPÅRSPRING!!"
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Innan automatiska utrop på Tuben skedde "manuella" utrop av antingen förare eller "tågvärd" eller vad de nu kallades. Men under en gränsperiod kom det ett dubbelt tut innan stationsnamnet, vilket inte utroparen alltid uppmärksammade. Kunde låta "<tutut>torget" eller "<tutut>plan" vilket ju inte var så upplysande. Det sista skulle ju i praktiken kunna gälla 4 stationer i rad. Jaja, det var inte alltid bättre förr. De "manuella" utropen var ju högst beroende av att roparen talade tydligt, vilket han/hon inte alltid gjorde. Så det är nog bättre nu i alla fall...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Något kanske var bättre förr men inte allt.
Det var ju en liten fördröjning innan förstärkaren till högtaleriet kom i gång så ofta hörde man bara sista delen av utropet. Det fanns ju förare som kunde tekniken och då var det härligt att höra utrop på klingande södertugg. Själv är jag uppvuxen längst ut på gamla linje 68 i Stockholm (det blev 141 när tunnelbanan kom till våra trakter 1964). En förare brukade ropa ut ändhållplatsen med ett kort "så var vi framme" när han rattade in Metropolen i vändslingan UTOM när det regnade. Då sa han mycket tydligt SOOOLberga så att det hördes över mullret från den Scania 8 som mullrade under baken då man ju givetvis satt längst bak i bussen. Samma förare fick även applåder då han först bad om ursäkt för att "vi tar en liten omväg" och sedan med hjälp av en passagerare levererade en man som var mer än lovligt rund under fötterna till polisstationen vid Liljeholmen. Det var länge sedan men jag tror att den föraren hade ett förflutet som elitboxare och avhysandet av den något stökige passageraren gick så snabbt att många i bussen inte märkte ingripandet.
Det var gamla minnen.
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:Innan automatiska utrop på Tuben skedde "manuella" utrop av antingen förare eller "tågvärd" eller vad de nu kallades. Men under en gränsperiod kom det ett dubbelt tut innan stationsnamnet, vilket inte utroparen alltid uppmärksammade. Kunde låta "<tutut>torget" eller "<tutut>plan" vilket ju inte var så upplysande. Det sista skulle ju i praktiken kunna gälla 4 stationer i rad. Jaja, det var inte alltid bättre förr. De "manuella" utropen var ju högst beroende av att roparen talade tydligt, vilket han/hon inte alltid gjorde. Så det är nog bättre nu i alla fall...
Det jag minns av de utropen, som jag iofs inte hört så mycket av, var att det var totalt omöjligt att uppfatta vad som sades :)
Skriv svar