Underhållsupphandlingar på SL
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Underhållsupphandlingar på SL
Är det några nya upphandlingar av underhåll på gång inom SL-banorna i år 2005?
Vid den här tiden förra året avgjordes underhållsupphandlingarna på TB 3 och RB. Vinnare blev BV Produktion som fick el- och spårunderhållet på båda banorna, medan Svensk Banproduktion fick behålla signalunderhållet.
Nu är det väl bara TB 1 och 2 där inget av underhållet har varit ute på anbud ännu. Såvitt jag vet är inte heller teleunderhållet på någon bana upphandlat.
Någon här på forumet kanske vet exakt vilka entreprenörer som gör underhåll och felavhjälpning på de olika SL-banorna, det vore kul att se en sammanställning.
Mvh,
Bolofsson
Vid den här tiden förra året avgjordes underhållsupphandlingarna på TB 3 och RB. Vinnare blev BV Produktion som fick el- och spårunderhållet på båda banorna, medan Svensk Banproduktion fick behålla signalunderhållet.
Nu är det väl bara TB 1 och 2 där inget av underhållet har varit ute på anbud ännu. Såvitt jag vet är inte heller teleunderhållet på någon bana upphandlat.
Någon här på forumet kanske vet exakt vilka entreprenörer som gör underhåll och felavhjälpning på de olika SL-banorna, det vore kul att se en sammanställning.
Mvh,
Bolofsson
Det verkar galet, jag trodde att SL omfattades av offentlighetsprincipen.Anonymous skrev:en komplett lista kan inte lämnas ut, det är sekretess på det.
När ny upphandligar görs brukar de alltid finnas i anbudsjournalen.

Dessutom fins det säkert massor av Forum-läsare som kan hjälpa Bo att göra en komplett lista...
Ja, vem eller vilka som har ett visst entreprenad är ju känt, så varför skulle en sammanställd lista vara hemligstämplad?Fred skrev:Det verkar galet, jag trodde att SL omfattades av offentlighetsprincipen.Anonymous skrev:en komplett lista kan inte lämnas ut, det är sekretess på det.
När ny upphandligar görs brukar de alltid finnas i anbudsjournalen.Är det säkert att du inte bara hittar på nu...
Dessutom fins det säkert massor av Forum-läsare som kan hjälpa Bo att göra en komplett lista...
Vilka entreprenörer som gör underhållet kan inte vara hemligt. Sånt kan man ju läsa i öppna källor som Rallaren, Spåradiskt, eller BV Produktions informationsblad. Dessutom personalen som gör arbetet är skyldiga att bära arbetskläder med entreprenörens logotyp väl synlig...LÅ skrev:Ja, vem eller vilka som har ett visst entreprenad är ju känt, så varför skulle en sammanställd lista vara hemligstämplad?Fred skrev:Det verkar galet, jag trodde att SL omfattades av offentlighetsprincipen.Anonymous skrev:en komplett lista kan inte lämnas ut, det är sekretess på det.
När ny upphandligar görs brukar de alltid finnas i anbudsjournalen.Är det säkert att du inte bara hittar på nu...
Dessutom fins det säkert massor av Forum-läsare som kan hjälpa Bo att göra en komplett lista...
Underhåll som inte är upphandlat görs av Svensk Banproduktion som tidigare var SL Bansystems avdelning Produktion.
Här är en sammanställning. Kommentera gärna felaktigheter. Årtal inom parentes är året upphandlingen ägde rum.
Tele och tågradio, samtliga banor: ej upphandlat
Nockebybanan (upphandlat år 2002)
bana: Sv Banproduktion
el 400 V: Sv Banproduktion
kontaktledning: Sv Banproduktion
signal: BV Produktion
Tvärbanan (2002)
bana: Sv Banproduktion
el 400 V: Sv Banproduktion
kontaktledning: Sv Banproduktion
signal: BV Produktion
Saltsjöbanan (2002)
bana: BV Produktion
el 400 V: BV Produktion
kontaktledning: BV Produktion
signal (ej upph): Sv Banproduktion
Lidingöbanan (2002)
bana: BV Produktion
el 400 V: BV Produktion
kontaktledning: BV Produktion
signal (ej upph): Sv Banproduktion
Roslagsbanan (2004)
bana: BV Produktion
el 400 V: övrig elfirma
kontaktledning: BV Produktion
signal (ej upph): Sv Banproduktion
Tub 1 (inget upphandlat)
bana: Sv Banproduktion
el 400 V: Sv Banproduktion
strömskena: Sv Banproduktion
signal: delat mellan Sv Banproduktion och Siemens
Tub 2 (2004)
bana (ej upph): Sv Banproduktion
el 400 V (ej upph): Sv Banproduktion
strömskena (ej upph): Sv Banproduktion
signal: Sv Banproduktion
Tub 3 (2004)
bana: BV Produktion
el 400 V: övrig elfirma
strömskena: BV Produktion
signal: Sv Banproduktion
Sekretess var ett olyckligt val av ord.Entreprenör skrev:Vilka entreprenörer som gör underhållet kan inte vara hemligt.LÅ skrev:Ja, vem eller vilka som har ett visst entreprenad är ju känt, så varför skulle en sammanställd lista vara hemligstämplad?Fred skrev: Det verkar galet, jag trodde att SL omfattades av offentlighetsprincipen.Är det säkert att du inte bara hittar på nu...
Dessutom fins det säkert massor av Forum-läsare som kan hjälpa Bo att göra en komplett lista...
Personal på SL/SLI skall ej sprida information som denne fått genom sin tjänst.
Därför fick ni ingen sammanställning.
Den som du återger ser riktig ut.
Byt ut övrig elfimra till Elektro-Signal så är nog allt rätt...
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
En spontan fråga; hur fungerar samordningen när det är olika entreprenörer som har hand om olika delar; typ signal resp bana/strömförsörjning? T ex vad gäller underhåll (så att man inte måste stänga av banan mer än nödvändigt, menar jagEntreprenör skrev:Vilka entreprenörer som gör underhållet kan inte vara hemligt. Sånt kan man ju läsa i öppna källor som Rallaren, Spåradiskt, eller BV Produktions informationsblad. Dessutom personalen som gör arbetet är skyldiga att bära arbetskläder med entreprenörens logotyp väl synlig...LÅ skrev:Ja, vem eller vilka som har ett visst entreprenad är ju känt, så varför skulle en sammanställd lista vara hemligstämplad?Fred skrev: Det verkar galet, jag trodde att SL omfattades av offentlighetsprincipen.Är det säkert att du inte bara hittar på nu...
Dessutom fins det säkert massor av Forum-läsare som kan hjälpa Bo att göra en komplett lista...
Underhåll som inte är upphandlat görs av Svensk Banproduktion som tidigare var SL Bansystems avdelning Produktion.
Här är en sammanställning. Kommentera gärna felaktigheter. Årtal inom parentes är året upphandlingen ägde rum.
Tele och tågradio, samtliga banor: ej upphandlat
Nockebybanan (upphandlat år 2002)
bana: Sv Banproduktion
el 400 V: Sv Banproduktion
kontaktledning: Sv Banproduktion
signal: BV Produktion
Tvärbanan (2002)
bana: Sv Banproduktion
el 400 V: Sv Banproduktion
kontaktledning: Sv Banproduktion
signal: BV Produktion
Saltsjöbanan (2002)
bana: BV Produktion
el 400 V: BV Produktion
kontaktledning: BV Produktion
signal (ej upph): Sv Banproduktion
Lidingöbanan (2002)
bana: BV Produktion
el 400 V: BV Produktion
kontaktledning: BV Produktion
signal (ej upph): Sv Banproduktion
Roslagsbanan (2004)
bana: BV Produktion
el 400 V: övrig elfirma
kontaktledning: BV Produktion
signal (ej upph): Sv Banproduktion
Tub 1 (inget upphandlat)
bana: Sv Banproduktion
el 400 V: Sv Banproduktion
strömskena: Sv Banproduktion
signal: delat mellan Sv Banproduktion och Siemens
Tub 2 (2004)
bana (ej upph): Sv Banproduktion
el 400 V (ej upph): Sv Banproduktion
strömskena (ej upph): Sv Banproduktion
signal: Sv Banproduktion
Tub 3 (2004)
bana: BV Produktion
el 400 V: övrig elfirma
strömskena: BV Produktion
signal: Sv Banproduktion

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
SL I (Numera teknikenheten) planerar samtliga arbeten inklusive avstängningar etc.Ulrik Berggren skrev:En spontan fråga; hur fungerar samordningen när det är olika entreprenörer som har hand om olika delar; typ signal resp bana/strömförsörjning? T ex vad gäller underhåll (så att man inte måste stänga av banan mer än nödvändigt, menar jagEntreprenör skrev:Vilka entreprenörer som gör underhållet kan inte vara hemligt. Sånt kan man ju läsa i öppna källor som Rallaren, Spåradiskt, eller BV Produktions informationsblad. Dessutom personalen som gör arbetet är skyldiga att bära arbetskläder med entreprenörens logotyp väl synlig...LÅ skrev: Ja, vem eller vilka som har ett visst entreprenad är ju känt, så varför skulle en sammanställd lista vara hemligstämplad?
Underhåll som inte är upphandlat görs av Svensk Banproduktion som tidigare var SL Bansystems avdelning Produktion.
Här är en sammanställning. Kommentera gärna felaktigheter. Årtal inom parentes är året upphandlingen ägde rum.
Tele och tågradio, samtliga banor: ej upphandlat
Nockebybanan (upphandlat år 2002)
bana: Sv Banproduktion
el 400 V: Sv Banproduktion
kontaktledning: Sv Banproduktion
signal: BV Produktion
Tvärbanan (2002)
bana: Sv Banproduktion
el 400 V: Sv Banproduktion
kontaktledning: Sv Banproduktion
signal: BV Produktion
Saltsjöbanan (2002)
bana: BV Produktion
el 400 V: BV Produktion
kontaktledning: BV Produktion
signal (ej upph): Sv Banproduktion
Lidingöbanan (2002)
bana: BV Produktion
el 400 V: BV Produktion
kontaktledning: BV Produktion
signal (ej upph): Sv Banproduktion
Roslagsbanan (2004)
bana: BV Produktion
el 400 V: övrig elfirma
kontaktledning: BV Produktion
signal (ej upph): Sv Banproduktion
Tub 1 (inget upphandlat)
bana: Sv Banproduktion
el 400 V: Sv Banproduktion
strömskena: Sv Banproduktion
signal: delat mellan Sv Banproduktion och Siemens
Tub 2 (2004)
bana (ej upph): Sv Banproduktion
el 400 V (ej upph): Sv Banproduktion
strömskena (ej upph): Sv Banproduktion
signal: Sv Banproduktion
Tub 3 (2004)
bana: BV Produktion
el 400 V: övrig elfirma
strömskena: BV Produktion
signal: Sv Banproduktion?)
Har 2005 års underhållsupphandling avgjorts ännu?Entreprenör skrev:
Vilka entreprenörer som gör underhållet kan inte vara hemligt. Sånt kan man ju läsa i öppna källor som Rallaren, Spåradiskt, eller BV Produktions informationsblad. Dessutom personalen som gör arbetet är skyldiga att bära arbetskläder med entreprenörens logotyp väl synlig...
Underhåll som inte är upphandlat görs av Svensk Banproduktion som tidigare var SL Bansystems avdelning Produktion.
Här är en sammanställning. Kommentera gärna felaktigheter. Årtal inom parentes är året upphandlingen ägde rum.
Tele och tågradio, samtliga banor: ej upphandlat
Nockebybanan (upphandlat år 2002)
bana: Sv Banproduktion
el 400 V: Sv Banproduktion
kontaktledning: Sv Banproduktion
signal: BV Produktion
Tvärbanan (2002)
bana: Sv Banproduktion
el 400 V: Sv Banproduktion
kontaktledning: Sv Banproduktion
signal: BV Produktion
Saltsjöbanan (2002)
bana: BV Produktion
el 400 V: BV Produktion
kontaktledning: BV Produktion
signal (ej upph): Sv Banproduktion
Lidingöbanan (2002)
bana: BV Produktion
el 400 V: BV Produktion
kontaktledning: BV Produktion
signal (ej upph): Sv Banproduktion
Roslagsbanan (2004)
bana: BV Produktion
el 400 V: övrig elfirma (kommentar till citerad text: ska vara Elektrosignal)
kontaktledning: BV Produktion
signal (ej upph): Sv Banproduktion
Tub 1 (inget upphandlat)
bana: Sv Banproduktion
el 400 V: Sv Banproduktion
strömskena: Sv Banproduktion
signal: delat mellan Sv Banproduktion och Siemens
Tub 2 (2004)
bana (ej upph): Sv Banproduktion
el 400 V (ej upph): Sv Banproduktion
strömskena (ej upph): Sv Banproduktion
signal: Sv Banproduktion
Tub 3 (2004)
bana: BV Produktion
el 400 V: övrig elfirma (kommentar till citerad text: ska vara Elektrosignal)
strömskena: BV Produktion
signal: Sv Banproduktion
Nu i år ska teleunderhållet på alla banor, samt signal på Tub 1 konkurrensutsättas. Eventuellt ingår även bana och el på Tub 1 och 2 i årets upphandling men min källa var lite osäker på detta, någon av forumläsarna kanske vet?
Därefter återstår bara(?) signal på RB, SB och LB att upphandla.
Mvh,
Bolofsson
- wheniwasinspace
- Inlägg: 63
- Blev medlem: torsdag 24 juli 2003 14:04
- Ort: Hässelby
400V?
Är det säkert att det bara är 400 V? På kursen får man lära sig att tub1 har 650 och tub2&tub3 har 750V. 700 brukar det stå på skåpen. 300 Ampere brukar man säga också, vad gäller?
Re: 400V?
Skulle tippa på att "600"-volten (dvs strömskenor och kontaktledningar) ingår i begreppen "strömskena" och "kontaktledning".wheniwasinspace skrev:Är det säkert att det bara är 400 V? På kursen får man lära sig att tub1 har 650 och tub2&tub3 har 750V. 700 brukar det stå på skåpen. 300 Ampere brukar man säga också, vad gäller?
400-voltsinstallationerna är alltså övriga elinstallationer, förmodligen med ett trefas växelströmssystem med 400V som huvudspänning. Något som inte är helt obekant för ens hemmabruk (fasspänningen vid 400V huvuspänning är nämligen 230V)
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Misstänker att de skatte- och intäcktskronor som dessa personer kostar är betydligt mindre än den besparing som görs! Dessutom ger det förmodligen en bättre uppföljning av vad olika delar av trafiken kostar SL.skeptisk skrev:Detta upphandlande.Är det verkligen lönsamt?Hur många slipsnissar går det inte åt att sitta och räkna på sådant här och vad kostar inte det?
Med det gamla systemet så var det lätt att "kulorna" bara fick fortsätta att rulla, och till slut så skulle man tappa greppet om kostnaderna!
Sedan gäller det förstås att SL ställer krav i sina upphandlingar!
Områden där krav borde ställas är t.ex följande:
* Punktlighet.
* Nogranhet vid biljettvisitering / förfäljning.
* Biljettkontrol.
* Underhåll och standard på fordonen.
* Acceptabel personalpolitik.
* Korrekt bemötande mot resenärer / kunder.
* God ordning på stationer och i fordon.
* Städning med lagom korta intervaller.
Listan kan göras lång, och jag antar att det finns hundratals krav som också ställs. Det behövs självklart en uppföljning också.
En sak jag funderat över är varför entreprenörerna själva skall stå för biljettkontrollen i den egna trafiken! Borde det inte vara mer effektivt om t.ex. ett vaktbolag hade entreprenad på biljetkontrollen i hela SL-trafiken? Bara för att det är t.ex. Connex som har hand om biljettförsäljningen i T-banan så behöver det väll inte vara de som också kontrollerar att ressenärerna gör rätt för sej! Eller har jag missat någon vesäntlig logisk eller juridisk koppling här?