då (18/5-04) (nu med tillstånd från fotografen)

nu (19/4-05)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Nu bytte väl Barre andra bilden, men antagligen är jag blind eller helt supertrött men jag ser då ingen stombuss på första bilden. Är du säker på att du har vaknat än, Daniel?Daniel R skrev:Fast hade du inte kunnat få med en stombuss på den nytagna bilden? Då hade det ju varit pedalvagnar, M31:a och en stombuss på båda bilderna.
Nää, bilden är inte bytt, bara nedtagen till samma format som den gamla, Tror Daniel var lite sömndrucken då han skrev inlägget, orginalbilden innehåller ju ingen stombuss.rojo skrev:Nu bytte väl Barre andra bilden, men antagligen är jag blind eller helt supertrött men jag ser då ingen stombuss på första bilden. Är du säker på att du har vaknat än, Daniel?Daniel R skrev:Fast hade du inte kunnat få med en stombuss på den nytagna bilden? Då hade det ju varit pedalvagnar, M31:a och en stombuss på båda bilderna.
När Stockholm var "Kulturhuvudstad", för en del år sedan, visade man ett bildspel med just "Då och nu"-bilder. Mins särskilt en då man såg Riddarholmskanalen, med båtar och med träd och torgförsäljnig på kajen. Ljuv musik spelades. Och så bytte man bild och visade samma plats, men med centralbron som i stort sett täcker hela vattenytan. Musiken byttes ut mot trafikbuller!NerdBoy skrev:"Då och nu"-bilder är kul, fram för fler såna!Och då gärna ur samma vinkel, som de två bilderna som ligger i trådens början just nu, där man lätt kan se vad som har förändrats. Eller inte förändrats, även det kan vara nog så intressant.
Jag håller själv på med ett liknande projekt, dock dröjer det innan det är klart. Men jag lovar att visa resultatet.
/Calle
Jag undrar om det var i den vevan som jag gick längs Odengatan i riktning Valhallavägen. På en reklamskylt på en av busshållplatserna satt ett stort fotografi föreställande vyn jag just hade framför mig, men för hundra år sedan eller så. Jag vet inte om det var beskuret på något sätt men det såg faktiskt ut som om fotografen hade stått på ganska exakt samma plats som jag stod på när jag jämförde vilka hus som fortfarande var kvar, vilka som hade förändrats, o.s.v. Framför allt var det kul att se hur Odengatan tog slut mot en "vägg" av träd på andra sidan Valhallavägen.LÅ1 skrev:När Stockholm var "Kulturhuvudstad", för en del år sedan, visade man ett bildspel med just "Då och nu"-bilder. Mins särskilt en då man såg Riddarholmskanalen, med båtar och med träd och torgförsäljnig på kajen. Ljuv musik spelades. Och så bytte man bild och visade samma plats, men med centralbron som i stort sett täcker hela vattenytan. Musiken byttes ut mot trafikbuller!
Samma bildspel har senare visats i Stadsmissionens lokal, bullkyrkan, i något sammanhang.
Och det finns en bok med bilderna i. Stockholm – en resa i tiden
Mycket möjligt att det var i den vevan! Kul upplägg att sätta bilderna på sin "rätta" plats! Förmodar att du hade Sveavägen bakom dej då! För en gång i tiden gick Odengatan så lågt att Sveavägen passerade på bro över Odengatan! (Eller var det tvärt om?) Och bron finns kvar, under marken! För några år sedan diskuterades om det kunde finnas en luftficka under bron, som kunde medföra rasrisk. Vet inte om man gjorde någon detaljerad utredning/undersökning!NerdBoy skrev:Jag undrar om det var i den vevan som jag gick längs Odengatan i riktning Valhallavägen. På en reklamskylt på en av busshållplatserna satt ett stort fotografi föreställande vyn jag just hade framför mig, men för hundra år sedan eller så. Jag vet inte om det var beskuret på något sätt men det såg faktiskt ut som om fotografen hade stått på ganska exakt samma plats som jag stod på när jag jämförde vilka hus som fortfarande var kvar, vilka som hade förändrats, o.s.v. Framför allt var det kul att se hur Odengatan tog slut mot en "vägg" av träd på andra sidan Valhallavägen.LÅ1 skrev:När Stockholm var "Kulturhuvudstad", för en del år sedan, visade man ett bildspel med just "Då och nu"-bilder. Mins särskilt en då man såg Riddarholmskanalen, med båtar och med träd och torgförsäljnig på kajen. Ljuv musik spelades. Och så bytte man bild och visade samma plats, men med centralbron som i stort sett täcker hela vattenytan. Musiken byttes ut mot trafikbuller!
Samma bildspel har senare visats i Stadsmissionens lokal, bullkyrkan, i något sammanhang.
Och det finns en bok med bilderna i. Stockholm – en resa i tiden![]()
/Calle
2) Är det inte stolpen med signaler som är flyttad?Martin skrev:Har inte hänt så mycket på 11 månader vad jag kan se. Två saker märker jag dock:
1) Skylten med två runda vägmärken (baksidan mot fotografen) har flyttats från vänster till höger sida on stolpen med signaler (som M31:an strax kommer till)
2) Till höger om vägportalen (höger om hållplatsen) står 2 st pållare (eller om det är sidomarkeringsskärmar för nåt arbete i vägen/gångbanan) på nedre bilden. Det ser även ut att ligga betongblock vid foten av vägportalens högra ben.
I övrigt har väl bara folk och fordon flyttat på sig och moder natur visar sig från olika stadier i sin årscykel.