Metron i Kph

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Metron i Kph

Inlägg av bruse »

Dem äger Metron i Köpenhamn och eller driver den? Är det HT, Hovedstadsområdets Trafikselskab, eller Ørestadsselskabet?

Var har vagnarna för littera? Eller är det litteralösa?

Vem har byggt dom? Vilket år levererades dom osv etc mm...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Metron i Kph

Inlägg av Andy »

bruse skrev:Dem äger Metron i Köpenhamn och eller driver den? Är det HT, Hovedstadsområdets Trafikselskab, eller Ørestadsselskabet?

Var har vagnarna för littera? Eller är det litteralösa?

Vem har byggt dom? Vilket år levererades dom osv etc mm...
Hei!
Det er ihvertfall Ørestadselskapet som driver metroen, Ørestadselskapet eies av København komune (55%) og staten (45%)
Mere kan leses her: http://www.m.dk/om_metro/organisation/o ... skabet.htm

Etter det jeg veit, så har ikke vognene litterering, kun vognummer!

Vognene er bygget av Ansaldobreda, den samme produsenten som skal levere sporvogner til Göteborg.
Mere info om vognerne her: http://www.m.dk/metrotoget.htm

Andreas
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Tack var där jag letade info.
Vet du vilka vagnsnummer de har, och hur många vagnar som är levererade eller ska levereras?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

bruse skrev:Tack var där jag letade info.
Vet du vilka vagnsnummer de har, och hur många vagnar som är levererade eller ska levereras?
Hei!
Det skal leveres totalt 34 3 vognsett, hvor mange som er levert veit jeg desverre ikke
Hvilke nummer vognene har er jeg heller ikke sikker på, men det er det sikkert noen andre som veit.

Andreas
Ragnar D

Inlägg av Ragnar D »

Det är inte Örestadselskabet som driver trafiken utan ett privat företag Metro Service A/S. Se på http://www.m.dk/metroservice
Det är tydligen på uppdrag av Ansaldo. Se http://www.m.dk/om_metro/organisation/ansaldo.htm

Ragnar D
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Ragnar D skrev:Det är inte Örestadselskabet som driver trafiken utan ett privat företag Metro Service A/S. Se på http://www.m.dk/metroservice
Det är tydligen på uppdrag av Ansaldo. Se http://www.m.dk/om_metro/organisation/ansaldo.htm

Ragnar D
Men de är väl så kallade en entreprenör? eller äger dom vaganrna också?
Vem äger dem
Jämför med Stockholm, där SL äger vagnarna, mend används av Connex.

När levererades vagnarna till Kph? Vagnsnummer?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Om man tittar på bilderna i Bytrafik nr 6 så verkar dom ha nummer som t.ex 03 och 13. Framför siffran stå det B eller A, beroende på vilken ända man ser.
Antar alltså att vagnarna får nummer 01-35.
Bantekniker
Ted Selander

Leverans Metrovagnar 2001

Inlägg av Ted Selander »

Följande länk ger leveransdagar för vagnarna 7-16.

http://192.38.242.109/UM/imgcat/Oss/S5_ ... et0102.pdf
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Metron

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
Om jag kommer ihåg rätt efter vårt besök vid Metron under luciahelgen är det Öresällskapet som äger allt.
Man gjorde som i Vilda Västern, köpte obebyggd mark ute i no-where för en billig penning. Gick till banken och lånade pengar för bygge och vagnar. Drift och underhåll köptes i paket av en entrepenör under en begränsad period.
När banan började byggas steg markpriset och marken såldes till hugade byggherrar för dyra pengar. På så sätt fick man tillbaka pengarna till banklånet ganska snabbt. Och förmodligen en rejäl vinst.
Vem som äger Öresällskapet tror jag inte vi fick information om - men det har varit jul och nyår emellan så en del har fallit i glömska. Kanske champagnen?
Hälsningar
-Per
Ragnar D

Inlägg av Ragnar D »

I England är det vanligt att man använder privata företag för att både konstruera (design = D), bygga (Build = B), trafikera (Operate = O), underhålla (Maintain = M) och ibland även överföra (Transfer =T) banan och ansvaret efter en viss tid. Detta kallas exempelvis DBO, DBOM, DBOT o s v. Jag tror man har använt detta förfarande med Örestadsselskabet som ägare. Verkar då vara DBOM. På http://www.ansaldo.dk/dk/ kan man läsa att Ansaldo har kontrakt även på drift och underhåll i första hand under fem år.

Ragnar D
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Metroen i København

Inlägg av Svend Christensen »

Ørestadsselskabet ejes i fællesskab af Københavns Kommune og den danske stat. Det var også de samme der ejede marken og overlod den til Ørestadsselskabet, som skulle betale metroen ved at sælge byggegrunde. Salget går langsomt og mest til offentlige formål. (Københavns Universitet, Danmarks Radio, Hovedstadens Sygehusfællesskab). Underskudet kommer skattebetalerne til at betale :roll: Ørestadsselskabet har overladt driften de første 5 år til Ansaldo, således at fejl på vogne og systemer bliver Ansaldos eget problem :twisted: Ansaldo har dog indgået i et partnerskab med det engelske busfirma Arriva om driften af metroen (Metroservice). Trafikken drives imidlertid for HUR (Hovedstadsområdets Udviklings Råd) der også står for busdriften, som man køber af forskellige entreprenører, bl.a. også Arriva. HUR ejer også Hovedstadens Lokalbaner (HL) der driver de tidlige "privat"-baner, hvis aktier tidligere tilhørte Staten, amter, kommuner og enkelte private personer, men som nu helt ejes af HUR. S-tog, regionaltog og Øresundstog drives af DSB, men i Hovedstadsområdet er der fælles takster for alle disse tog og busser.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Skriv svar