ATO premiär.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mjukare, mindre ryckig körning och genom att "rakt" följa bör-värdet möjlighet till något kortare tågintervall än idag tycker jag låter som en stor förbättring, åtminstone för resenärerna (vilket är det allra viktigaste)! Med tanke på att Siemens-systemet har svårt att klara ett tåg varannan minut idag (vilket väl har varit trafikeringen på banan i 50 år) så kan också så små förkortningar av tågintervallen som några få sekunder göra stor nytta. Kanske är ATO det som behövs för att återigen kunna köra den trafik som planeras!Patrick skrev: Har ännu inte insett fördelen med ATO - vare sig ur förar- eller trafikansynpunkt, trots alla argument på denna tråd. Verkar mera vara en kul grej för teknikerna att leka medSpeciellt med de väderleksbegränsningar som medföljer - halka av olika typer bl a. ATO hade nog fungerat bättre på TUB3 (Kungsträdgården - Akalla/Hjulsta) ån på TUB1, men nu finns ju inte Siemens-systemet där så....
![]()
Att ständigt köra med ATO är kanske, som andra skriver, ingen bra idé. Men under dagtid vardagar ser jag bara fördelar.
Re: ATO premiär.
Mer elchocker åt folket, det låter helt klart som en bra idéPatrick skrev:Problemet är att människor har förmågan att vänja sig vid olika ljud - t ex den vanliga dörrstängningspipet blev folk så vana vid att dom inte reagerar lägre, därför infördes det "brölande" ljud som finns vid dörrstängningen. Vad blir nästa steg när folk inte reagerar för det? Högtalare vid varje bänkrad kombinerad med elchock?Kanske överdrivet men ändock!

Man kan också titta i signalsystemet för att se hur tågen rört sig. Om tåget tagit längre tid på sig än vad det skulle göra vid ATO-körning så får föraren förklara vad som hänt. "lövhalka" är t.ex. en godtagbar förklaring.Patrick skrev:Jovisst kan man kolla loggar mm för att jaga "syndare" - men vad jag har hört och läst kommer det inte att bli påbjudet - troligtvis just pga att så många förare är tveksamma till hela övningen.![]()
Visst går en hel del av TUB1 utomhus men de sträckor som är gemensamma för alla grenar och som trafikeras av alla tåg går ju ganska mycket i tunnel, visst finns undantag såsom slussen-gamla stan som går öppet, men merparten går ju ändå i tunnel där det är som trängst, om man kan vinna kapacité där så är mycket vunnet. Det är ju inte alls samma trängsel ute på grenarna, eller på de sträckor där vissa/många tåg har vänt tidigare.Patrick skrev:Har ännu inte insett fördelen med ATO - vare sig ur förar- eller trafikansynpunkt, trots alla argument på denna tråd. Verkar mera vara en kul grej för teknikerna att leka medSpeciellt med de väderleksbegränsningar som medföljer - halka av olika typer bl a. ATO hade nog fungerat bättre på TUB3 (Kungsträdgården - Akalla/Hjulsta) ån på TUB1, men nu finns ju inte Siemens-systemet där så....
Nej, inte om man till och med har ATO-förbud ute på grenarna, framförallt i lågtrafik. Eller hur?Patrick skrev:Förresten - är ATO inte ännu ett steg på vägen mot ett totalt omyndigförklaring av förarna - "ni är så dåliga på att köra att datorn får ta över!"
Kom på idag den del av banan som ATO kan vara en lättnad för förarna - vid ändstationerna och vändning på brygga - där ska man ju krypa in med en hastighet på ca 10 km/t, då blir det lätt ryckigt och inbromsningar till stillastående. Tryck igång ATO innan man lämnar stationen innan slutstationen så kommer tåget att köra in "perfekt" till hållmärket! - Se där, jag kunde skriva något positivt om ATOmats skrev:
Nej, inte om man till och med har ATO-förbud ute på grenarna, framförallt i lågtrafik. Eller hur?Patrick skrev:Förresten - är ATO inte ännu ett steg på vägen mot ett totalt omyndigförklaring av förarna - "ni är så dåliga på att köra att datorn får ta över!"

-
ingen tycker väl att Airbus omyndigförklarar piloterna?
Alla trafikslag drabbas av problem p g a vädret. Det kan vara snöoväder, storm, halka o s v. Tunnelbanan har väl ändå mycket mindre av de problemen än de flesta andra trafikslag. Om det nu råkar vara lövhalka någon vecka om året så får man väl koppla bort ATO just då och köra med lite färre tåg så störningarna blir mindre.Patrick skrev:Har ännu inte insett fördelen med ATO - vare sig ur förar- eller trafikansynpunkt, trots alla argument på denna tråd. Verkar mera vara en kul grej för teknikerna att leka medSpeciellt med de väderleksbegränsningar som medföljer - halka av olika typer bl a. ATO hade nog fungerat bättre på TUB3 (Kungsträdgården - Akalla/Hjulsta) ån på TUB1, men nu finns ju inte Siemens-systemet där så....
Förresten - är ATO inte ännu ett steg på vägen mot ett totalt omyndigförklaring av förarna - "ni är så dåliga på att köra att datorn får ta över!"
Om ATO skulle vara ett omyndigförklarande av förarna, då kan man lika gärna säga att Airbus är ett omyndigförklarande av piloterna. Är det verkligen någon som hävdat att piloterna är så dåliga på att flyga så att datorn får ta över? Att Airbus fått sådana framgångar och till och med lyckats bli världens största flygplanstillverkare är just för att man ersatt ryckandet i spakar på Boeing/McDonnelDouglas med datorer. Och de som jobbar i processindustrin, är det ett omyndigförklarande av dem att man ersatt nedslitande och montona arbeten med att de istället övervakar maskinernas arbete med hjälp av datorer? Är det verkligen någon som i de sammanhangen påstått att de som är inom processindustrin jobbar så dåligt så datorn får ta över? Att säga så, är inte det att nedvärdera dem som får den ansvarsfulla uppgiften att övervaka att ATO-körningen fungerar bra.
Och den viktiga arbetsuppgiften att på ett bra sätt bedöma när av- och påstigning är avslutad på stationerna kvarstår ju oförändrad.
Ja, det visade sig ju att det behövdes bara marginella försämringar (nya signalsystemet) för att det plötsligt skulle bli svårare att klara varannanminutstrafik. Om man tar tillbaka den lilla försämringen genom en förbättring som ATO på olika sätt medför (åtminstone under högtrafik) så kanske det plötsligt går bra igen att köra varannanminutstrafik. Det är väl inte så dåligt.Kúba Lestiv skrev:Mjukare, mindre ryckig körning och genom att "rakt" följa bör-värdet möjlighet till något kortare tågintervall än idag tycker jag låter som en stor förbättring, åtminstone för resenärerna (vilket är det allra viktigaste)! Med tanke på att Siemens-systemet har svårt att klara ett tåg varannan minut idag (vilket väl har varit trafikeringen på banan i 50 år) så kan också så små förkortningar av tågintervallen som några få sekunder göra stor nytta. Kanske är ATO det som behövs för att återigen kunna köra den trafik som planeras!
ATO-provet fungerade ju bra, enligt vad vi fick rapport om. Man mår bättre om man försöker gilla läget och ser lite positivt istället för att gå runt och vara missnöjd. OK, det är säkert roligare att bromsa manuellt, och säg den bilförare med en snabb bil som gillar att fastna i en bilkö. Att gasa i tunnelbanan har aldrig varit särskilt roligt, bara att flytta en spak. Förr i tiden på spårvagnarna så fick man koppla upp steg för steg själv med en ratt eller spak. Det var säkert jätteroligt. Och visst, det har sin lilla charm att anpassa körningen efter alla börvärden (även om långt ifrån alla tunneltågförare håller med om det). Men det är en del av livet att man inte alltid får göra det som är absolut roligast.
Saknar man det roliga i körningen kan man kanske börja köra spårvagn på Djurgårdslinjen.

Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Re: ingen tycker väl att Airbus omyndigförklarar piloterna?
Utan att hålla med om allt Gunnar säger får man nog inse att ATO är här för att stanna och att SL avser att införa tekniken, åtminstone på TUB1. För TUB2 och 3 krävs "uppgraderingar" i signalsystemet, som nog kommer att dröja. Jag vill inte på något sätt sparka på kamraterna i tuben, men de på TUB1 som absolut inte kan förlika sig med ATO får väl gå över till TUB2 eller 3. Eller komma över till oss. Eller gå över till Saltis, där man kör helt utan övervakning av något system som börjar på A, och får 1.000 kr. mer i månaden för besväret.Gunnar Eriksson skrev:Alla trafikslag drabbas av problem p g a vädret. Det kan vara snöoväder, storm, halka o s v. Tunnelbanan har väl ändå mycket mindre av de problemen än de flesta andra trafikslag. Om det nu råkar vara lövhalka någon vecka om året så får man väl koppla bort ATO just då och köra med lite färre tåg så störningarna blir mindre.Patrick skrev:Har ännu inte insett fördelen med ATO - vare sig ur förar- eller trafikansynpunkt, trots alla argument på denna tråd. Verkar mera vara en kul grej för teknikerna att leka medSpeciellt med de väderleksbegränsningar som medföljer - halka av olika typer bl a. ATO hade nog fungerat bättre på TUB3 (Kungsträdgården - Akalla/Hjulsta) ån på TUB1, men nu finns ju inte Siemens-systemet där så....
Förresten - är ATO inte ännu ett steg på vägen mot ett totalt omyndigförklaring av förarna - "ni är så dåliga på att köra att datorn får ta över!"
Om ATO skulle vara ett omyndigförklarande av förarna, då kan man lika gärna säga att Airbus är ett omyndigförklarande av piloterna. Är det verkligen någon som hävdat att piloterna är så dåliga på att flyga så att datorn får ta över? Att Airbus fått sådana framgångar och till och med lyckats bli världens största flygplanstillverkare är just för att man ersatt ryckandet i spakar på Boeing/McDonnelDouglas med datorer. Och de som jobbar i processindustrin, är det ett omyndigförklarande av dem att man ersatt nedslitande och montona arbeten med att de istället övervakar maskinernas arbete med hjälp av datorer? Är det verkligen någon som i de sammanhangen påstått att de som är inom processindustrin jobbar så dåligt så datorn får ta över? Att säga så, är inte det att nedvärdera dem som får den ansvarsfulla uppgiften att övervaka att ATO-körningen fungerar bra.
Och den viktiga arbetsuppgiften att på ett bra sätt bedöma när av- och påstigning är avslutad på stationerna kvarstår ju oförändrad.
Ja, det visade sig ju att det behövdes bara marginella försämringar (nya signalsystemet) för att det plötsligt skulle bli svårare att klara varannanminutstrafik. Om man tar tillbaka den lilla försämringen genom en förbättring som ATO på olika sätt medför (åtminstone under högtrafik) så kanske det plötsligt går bra igen att köra varannanminutstrafik. Det är väl inte så dåligt.Kúba Lestiv skrev:Mjukare, mindre ryckig körning och genom att "rakt" följa bör-värdet möjlighet till något kortare tågintervall än idag tycker jag låter som en stor förbättring, åtminstone för resenärerna (vilket är det allra viktigaste)! Med tanke på att Siemens-systemet har svårt att klara ett tåg varannan minut idag (vilket väl har varit trafikeringen på banan i 50 år) så kan också så små förkortningar av tågintervallen som några få sekunder göra stor nytta. Kanske är ATO det som behövs för att återigen kunna köra den trafik som planeras!
ATO-provet fungerade ju bra, enligt vad vi fick rapport om. Man mår bättre om man försöker gilla läget och ser lite positivt istället för att gå runt och vara missnöjd. OK, det är säkert roligare att bromsa manuellt, och säg den bilförare med en snabb bil som gillar att fastna i en bilkö. Att gasa i tunnelbanan har aldrig varit särskilt roligt, bara att flytta en spak. Förr i tiden på spårvagnarna så fick man koppla upp steg för steg själv med en ratt eller spak. Det var säkert jätteroligt. Och visst, det har sin lilla charm att anpassa körningen efter alla börvärden (även om långt ifrån alla tunneltågförare håller med om det). Men det är en del av livet att man inte alltid får göra det som är absolut roligast.
Saknar man det roliga i körningen kan man kanske börja köra spårvagn på Djurgårdslinjen.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
spvf
- wheniwasinspace
Gunnar Eriksson skrev:Jag läste nyligen om de farhågor som fanns när järnvägen skulle tas i allmänt bruk på 1800-talet. Det fanns människor som var oroliga för att de skulle slitas sönder av fartvinden.
Ruggigt.
Gunnar Eriksson
Riktigt så rädd för ATO är jag inte. Däremot tror jag att det finns risker med att passivisera förarna. Ett kännt faktum är att det sker fler bilolyckor orsakade av att föraren somnat vid ratten på raka motorvägar än vid krokiga landsvägar eller i innerstadstrafik. Varför? Jo för att föraren har så lite att göra på den raka motorvägen.
När kroppen slappnar av för mycket ökar också tröttheten. Jag har inga som helst problem att jobba natt. Men det värsta som finns är nattpass med en timmas rast som föregår den sista timmans körning. Efter att ha "vilat" i 60 minuter när det är mörkt ute är det nästan omöjligt att inte vara trött efter rasten fast man inte var det före.
Vad jag menar är problemet med ATO är inte att den tar ifrån oss vårt jobb. Problemet är att ATO bara gör 99% av vårt jobb och det är så pass mycket att vi både slappnar av och blir okoncentrerade.
Senast igår hade jag arbetare på spåret framför mitt tåg som inte var beredda att flytta på sig när jag kom. Fick stanna helst framför klistrarnas tågvarnare och vänta tills de flyttat på sig.
I ett _helt automatiskt_ system hade man antagligen inte haft arbetare där. Med ATO kommer det vara förarens jobb att bromsa, men kommer han att göra det?
Jag tycker inte att man ska ta den typen av risker med säkerheten för att tjäna vadå? 2 minuter Hässelby-Hagsätra? När tågen rätt ofta ändå är 3 minuter sena pga av att folk inte kan hålla fingrarna borta från dörrarna?
Tyvärr kan ATO inte köra hela vägen fram till hållmärket på slutstation p.g.a. det ligger en stopp-punkt ungefär på mitten av slutstationen som ATO inte kan passera. ATO kommer alltså att köra fram till stopp-punkten och där stanna, därefter får föraren ta körspaken och köra den sista biten själv. Med andra ord vore det alltså bäst att köra hela vägen själv för att slippa behöva stanna halvvägs in..Patrick skrev:Kom på idag den del av banan som ATO kan vara en lättnad för förarna - vid ändstationerna och vändning på brygga - där ska man ju krypa in med en hastighet på ca 10 km/t, då blir det lätt ryckigt och inbromsningar till stillastående. Tryck igång ATO innan man lämnar stationen innan slutstationen så kommer tåget att köra in "perfekt" till hållmärket! - Se där, jag kunde skriva något positivt om ATO
ATO Körning
Citat ur TRI TUB Ätr 5: §35 mom 14 :wheniwasinspace skrev:Gunnar Eriksson skrev:Jag läste nyligen om de farhågor som fanns när järnvägen skulle tas i allmänt bruk på 1800-talet. Det fanns människor som var oroliga för att de skulle slitas sönder av fartvinden.
Ruggigt.
Gunnar Eriksson
Riktigt så rädd för ATO är jag inte. Däremot tror jag att det finns risker med att passivisera förarna. Ett kännt faktum är att det sker fler bilolyckor orsakade av att föraren somnat vid ratten på raka motorvägar än vid krokiga landsvägar eller i innerstadstrafik. Varför? Jo för att föraren har så lite att göra på den raka motorvägen.
När kroppen slappnar av för mycket ökar också tröttheten. Jag har inga som helst problem att jobba natt. Men det värsta som finns är nattpass med en timmas rast som föregår den sista timmans körning. Efter att ha "vilat" i 60 minuter när det är mörkt ute är det nästan omöjligt att inte vara trött efter rasten fast man inte var det före.
Vad jag menar är problemet med ATO är inte att den tar ifrån oss vårt jobb. Problemet är att ATO bara gör 99% av vårt jobb och det är så pass mycket att vi både slappnar av och blir okoncentrerade.
Senast igår hade jag arbetare på spåret framför mitt tåg som inte var beredda att flytta på sig när jag kom. Fick stanna helst framför klistrarnas tågvarnare och vänta tills de flyttat på sig.
I ett _helt automatiskt_ system hade man antagligen inte haft arbetare där. Med ATO kommer det vara förarens jobb att bromsa, men kommer han att göra det?
Jag tycker inte att man ska ta den typen av risker med säkerheten för att tjäna vadå? 2 minuter Hässelby-Hagsätra? När tågen rätt ofta ändå är 3 minuter sena pga av att folk inte kan hålla fingrarna borta från dörrarna?
ATO
ATO-körning får ej ske på sträcka där arbete med klistring, utmärkt med märke enligt §24 moment 16, pågår. TL skall underrätta berörda förare.
Till Patrick. ATO tåget klarade att köra GAS-SLU utan att gå i "nödis" vilket ju inte alla TUTF klarar.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: ATO Körning
Beror till står del på att ATO:n får ju reda på vad nästkommande börvärde är vilket föraren aldrig får. Sedan skall man ju inte sticka under stolen att alltför många förare struntar i om dom kör mjukt och effektivt eller inte.17AGR skrev: ATO tåget klarade att köra GAS-SLU utan att gå i "nödis" vilket ju inte alla TUTF klarar.
//Rojje
-
Jag vill minnas att liknande regler finns i München. Under högtrafik är ATO obligatoriskt. I dagens första tåg på respektive sträcka och efter kl 21.00 får ATO inte användas.Cero skrev:Kanske läge att göra som i Paris. Där är ATO obligatoriskt under rusningen, ska inte användas under lågtrafik och i mellanperioden, dvs när högtrafiken byggs upp eller trappar av får föraren själv bestämma. Därigenom anser man sig få både ett jämt och bra flöde i rusningen samtidigt som förarna behåller sin körkompetens.Mr. Burns skrev:
Du verkar dock veta att ATO inte kommer att påbjudas i rusningen. Det förvånar mig om så är fallet. Såsom alternativ för intresserade förare låter det som en ytterst kostnadsineffektiv investering.
/Cero
Eftersom du alltid klagar när någon kör illa så undrar jag om det aldrig händer att någon kör mjukt och fint när du åker för du kan ju inte mena att hela förarkåren på gröna linjen kör så illa. Om du tycker att det är så kan du väl söka jobb på tunnelbanan som förare och komma och visa oss hur man ska köra, så kan vi bedömma sen om du är så duktig på att framföra ett tågbruse skrev:Kan ATO få förarna att stänga direkt när alal gått av å på, å inte vänta 10-20 sekunder?Daniel skrev: Kan ATO få folk att kliva ombord smidigare? Kan ATO få folk som ska till A och B att sluta ta första bästa tåg (C) till Gullmarsplan för att där byta till rätt tåg tillsammans med alla andra tusentals människor, istället för att den som ska till A tar tåget till A?
ATO kanske gör att vi får en optimal hastighet mellan stationer men det kommer alltid att bli förseningar som inte måste bero på att vi förare är värdelösa på att hålla rätt hastighet.. även om det ska bli lite kul att testa.
Kan ATO få föraren att öppna dörren med en gång, å inte snacka i privat mobiltelefon istället?
ATO kommer iaf göra så vi kunder slipper stå på näsan, fara in i en vägg, eller grannens armhåla, för att föraren tycker det är kul att se på videon hur folk gör sig illa?

De som gnäller värst och högst i trafiken på andra brukar i själva verket vara de sämsta bilförarna.Kanske det går igen om personen skulle bli tågförare.Isak skrev:Eftersom du alltid klagar när någon kör illa så undrar jag om det aldrig händer att någon kör mjukt och fint när du åker för du kan ju inte mena att hela förarkåren på gröna linjen kör så illa. Om du tycker att det är så kan du väl söka jobb på tunnelbanan som förare och komma och visa oss hur man ska köra, så kan vi bedömma sen om du är så duktig på att framföra ett tågbruse skrev:Kan ATO få förarna att stänga direkt när alal gått av å på, å inte vänta 10-20 sekunder?Daniel skrev: Kan ATO få folk att kliva ombord smidigare? Kan ATO få folk som ska till A och B att sluta ta första bästa tåg (C) till Gullmarsplan för att där byta till rätt tåg tillsammans med alla andra tusentals människor, istället för att den som ska till A tar tåget till A?
ATO kanske gör att vi får en optimal hastighet mellan stationer men det kommer alltid att bli förseningar som inte måste bero på att vi förare är värdelösa på att hålla rätt hastighet.. även om det ska bli lite kul att testa.
Kan ATO få föraren att öppna dörren med en gång, å inte snacka i privat mobiltelefon istället?
ATO kommer iaf göra så vi kunder slipper stå på näsan, fara in i en vägg, eller grannens armhåla, för att föraren tycker det är kul att se på videon hur folk gör sig illa?

Körkortslös