hej, var ute nu ikväll alldeles nyss och tog några bilder nere på Frölunda Torg...
Det är itne så bra bilder för det är så mörkt där nere nu får gå ner imorogn igen då uppdateras bilderna men att man ens låter förarna använda den skabbiga saken
Ett litet tips:
Stativ, i värsta fall hålla kameran mot t.ex. betongväggen, och lååång exponeringstid är kungligt att ta till i sånahär lägen!
Fast om kameran inte kan ta med längre än en viss exponerintstid är ju inte mycket vunnet. Fast åtminstone nån av de där bilderna har ju rörelseoskärpa, det försvinner iaf med stativ.
Nåt som man kan prova om man har stativ men inte kan ta med lång exponeringstid nog är att ta flera likadana bilder i rad, och lägga ihop dem i datorn, om man lyckats ta dem utan att kameran rubbats alls så minskar bruset för varje bild man klämmer in. Tänk på att det är exponentiellt, sammma vinst man gör på att ta två istället för en bild kräver fyra istället för två bilder, åtta istället för fyra o.s.v....
Hur kom du in i den vändslingan Är det inte tillträde förbjudet
Mikael
Visst är det tillträde förbjudet men man kan ju tjöta med någon spårvagnsförare så man får åka med in i slingan Eller så kan man göra på det mycket dåliga sättet, springa in i tunneln
Syftet är att visa fram miljön i tunneln - det blir svårt om man inte får visa även de mindre önskvärda dekorationerna.
Eftersom det inte är kl-ttr-t som är huvudmotivet och det ej heller med direkt tydlighet mer än på ett ställe framgår hur kl-ttr-t egentligen ser ut är Jourmasters bedömning just nu att det här är ok. Detta är en bedömning som kan komma att ändras.
Jourmaster påpekar dock att vi ser allvarligt på spårspring, för att ta vissa av de bilder som Johan visar krävs tillstånd att vistas i spårområdet. Vi är dock inte ordningsmakten, men vill dock påpeka allvaret och uppmanar därför samtliga debattörer att inte utan vederbörliga tillstånd ge sig in på ställen där man inte har att göra - det som kanske ser ofarligt ut är kanske livsfarligt.
jo, som redan sagts så var jag och spårtobbe nere på spåren men vi gick i gången som går in i Tuneln och var därför aldrig ute på spåret som användes vid den tiden efter som linje 8 redan hade skutat gå för kvällen... Och sen hade vi kollat noga innan så inga vagnar var på ingång... Och sen är det faktiskt itne så farligt långt max 5 meter:D
Edit:
Nederstaa bilden är itne på kl-ttr-t ...
Det ser ut som det men igentligen ska det vara på ett fönstersom syns där .. tänkte om det är någon sorts av ficka rum dom har där nere i betongen?
BussJohan skrev:jo, som redan sagts så var jag och spårtobbe nere på spåren men vi gick i gången som går in i Tuneln och var därför aldrig ute på spåret som användes vid den tiden efter som linje 8 redan hade skutat gå för kvällen... Och sen hade vi kollat noga innan så inga vagnar var på ingång... Och sen är det faktiskt itne så farligt långt max 5 meter:D
Hade ni även koll på ingående vagnar som inte är skyltade i tidtabellen? Hade jag kommit körandes och sett att det var folk i tunneln hade det blivit IL-samtal till TLX som gått ut och varnat alla andra vagnar för obehöriga i tunneln. Detta oavsett hur försiktiga ni ansåg att ni var.
Appropå spårspring: För några veckor sedan var jag med om en kille som kom springandes i full fart, hoppade över staketet som finns på hållplatsen och slänger sig på min vagn. Han var riktigt ordentlig av sig och skulle till och med köpa biljett av mig. Jag sa ungefär "Egentligen borde det kosta 620 kr om man räknar med böterna för att beträda spårområdet, men jag är på gott humör idag och tar bara 20 kr för biljetten". Killen såg ganska spak ut och tackade så hemskt mycket. När han sedan gick av vagnen kom han fram och tackade igen för att jag varit så schysst,
- Daniel "You can't look dignified while having fun!"
BussJohan skrev:jo, som redan sagts så var jag och spårtobbe nere på spåren men vi gick i gången som går in i Tuneln och var därför aldrig ute på spåret som användes vid den tiden efter som linje 8 redan hade skutat gå för kvällen... Och sen hade vi kollat noga innan så inga vagnar var på ingång... Och sen är det faktiskt itne så farligt långt max 5 meter:D
Det är bra att du tänker på din egen säkerhet Johan, Men:
Det finns dock ingen "gång" i tunneln som är öppen för allmänheten. Du kan heller inte vara säker på att det inte vänder vagnar i slingan bara för att det inte finns tidtabellslagda turer på 8:an vid den tiden.
nä, det kunde jag ju iof sig itne veta , men det är ju itne så långt in i tunneln man ser ju faktiskt ´slingan på en gång Och om det kommer någon vagn Från stan så tar det itne många secunder att lämna spårområdet .. .. Men det kasnek var dumt och gå indär och ta bilderna men nu är det redan gjort ...
BussJohan skrev:nä, det kunde jag ju iof sig itne veta , men det är ju itne så långt in i tunneln man ser ju faktiskt ´slingan på en gång Och om det kommer någon vagn Från stan så tar det itne många secunder att lämna spårområdet .. .. Men det kasnek var dumt och gå indär och ta bilderna men nu är det redan gjort ...
Ingen skada skedd denna gången. Men nu vet ni och därmed vet ni också vad som förväntas
Il-samtal är just precis Il-samtal, det vill säga ett samtal som TLX skall expediera snabbt eftersom det innehåller akut information.
(Det är alltså ett sätt att tränga sig före i samtalskön)
BussJohan skrev:okej , trode man ringde farbror blå
Det kan bli den yttersta konsekvensen. Ok, att bli påkörd och dödad är väl den yttersta konsekvensen. För två veckor sedan var det en berusad kvinna som var ute och gick i spåret. Jag bromsade in och när jag hade ca 50 meter kvar till henne ramlade hon och satt sen bara där. Jag larmade trafikledningen och gick ut för att kolla hur det var med henne. Jag lyckades hjälpa henne upp och erbjöd henne att åka med till nästa hållplats men hon ville absolut inte åka med. Hon lyckades stapla bort till närmaste korsning och ställde sig där och vinkade glatt när jag körde iväg. Jag meddelade trafikledningen var hon stod någonstans och de ringde polisen som kom och plockade upp henne.
- Daniel "You can't look dignified while having fun!"
Edit:
Nederstaa bilden är itne på kl-ttr-t ...
Det ser ut som det men igentligen ska det vara på ett fönstersom syns där .. tänkte om det är någon sorts av ficka rum dom har där nere i betongen?
Är det inte möjligt att det kan komma andra vagnar. Typ övningskörning med M32, arbetsfordon eller liknande. Bara för att det är kväll/natt är det väl ingenting som säger att området är tomt och öde!
PS. Nu gick det bra. Men det är både synd och onödigt om du skulle bli påkörd av en spårvagn när du utövar din hobby! Dyrt kan det också bli om vissa tanter/farbröder kommer!
Mikael Karlsson skrev:Är det inte möjligt att det kan komma andra vagnar. Typ övningskörning med M32, arbetsfordon eller liknande. Bara för att det är kväll/natt är det väl ingenting som säger att området är tomt och öde!
Det kan komma väldigt mycket konstiga fordon vid de mest udda tider på dygnet på alla spår i Göteborg, det kan vara allt från M32:or till kontaktledningssynvagnar till fordon som vänds på oväntad plats på grund av kraftiga förseningar - provkörningar av teknisk personal är heller inte speciellt ovanligt inte minst när det gäller att nyttja "oanvända" vändplatser, som just slingan Frölunda Torg.