Patrick skrev:rojje skrev:17AGR skrev:inga ryck vid hastighetsminskningar för lägre börvärden.
Varför infördes det inte från början en möjlighet för föraren att ta del av nästkommande börvärdes målhastighet? Inte som nu, beep-beep, 3 sekunder börja bromsa till hastighet xx ?? Självklart skall nästkommande börvärde kunna presenteras med en t.ex gul visare. Tåget får ju redan denna information idag. Samma hastighetsmätare finns ju i andra länder med just gula och röda visare för att kunna visa just detta.
Det är först nu som Järnvägsinspektionen har sagt OK!
Vänta nu, har järnvägsinspektionen tidigare sagt nej till en gul börvärdesvisare, och vad har fått dem att ändra sig?
Patrick skrev:stockholm79 skrev:Patrick skrev:Som de flesta helt riktigt påpekar är att den största förseningsfaktorn är faktiskt trafikantflödet in och ut ur tåget, det tar allt mellan ca 10 till 30 sekunder på varje station, där är problemet - tänk om alla tåg gick bara i vagntransport hela dagarna, då skulle nog tidtabellen hållas!!

Finns inte lösningen på det problemet redan idag? Fler och bredare dörrar!
C20 borde ha fått en dörr mer i varje ände, eller haft bredare dörrar där.
Tror inte det hänger på antalet dörrar, mera på den mänskliga naturen. Det måste väntas på att folk stiger av innan man kan stiga på - ofta står folket på perongen mitt för dörröppningen så att dom som ska av tåget måste tränga genom folkmassan - brukar ibland köra den gamla fina frasen via högtalaren - "Lämna plats för avstigande", inte måga som gör det numera

Jag har aldrig sett nån skylt om hur man ska hantera det här. Är det inte trafiksäkrare om de som ska kliva på står på plattformen en halvmeter ut framför dörrarna som öppnas, d.v.s. på behörigt avstånd från tåget när det rullar fram, medan de som ska kliva av smiter åt sidorna längs med tåget? Nu verkar den modellen aldrig ha förespråkats av någon, men håll med om att det är en inte helt otänkbar lösning på problemet, och vad säger att inte fler som tänkt åka tänker sig den lösningen? Om halva bunten tänker den lösningen, och andra halvan den varianten att de som kliver av går rakt fram medan de som ska kliva på står vid sidan, så är kaoset ett faktum.
Informationsskyltning efterlyses!
Patrick skrev:Sedan har vi dom som sitter och sover och vaknar till när stägningssignalen börjar pipa och med ett tigersprång slänger sig ur tåget - oftast fastnar i dörren så att man måste öppna igen.
Är det här ett vanligt problem? Undrar hur det skulle vara om stationsutropen var inspelade av olika röster för olika stationer, eller om man hade något olika "pling", säg om man t.ex. har fyra röster eller fyra "pling"-ljud, då kopplar man ett visst ljud till den hållplats man ska av vid, en koppling som ofta sker i det undermedvetna till skillnad från tolkningen av röstlägesmässigt likvärdiga utrop.
Patrick skrev:Som du ser, den mänskliga faktorn påverkar mera än dörrars antal eller placering hur snabbt man kan stänga dörrarna!
Näe, jag ser iaf ingen statistik som bevisar det ena eller det andra.