ATO premiär.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
ATO premiär.
I dag 18/4 kl 07.15 Så avgick det första tåget i trafik som kördes med ATO. Från Högdalen till Hässelbystrand och åter till HÖD. En mycket behaglig resa, tåget stannar mjukt och fint vid stationerna och inga ryck vid hastighetsminskningar för lägre börvärden. V1 var 2219 och V3 2236.
ATO = förarövervakad automatisk körning.
ATO = förarövervakad automatisk körning.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: ATO premiär.
Varför infördes det inte från början en möjlighet för föraren att ta del av nästkommande börvärdes målhastighet? Inte som nu, beep-beep, 3 sekunder börja bromsa till hastighet xx ?? Självklart skall nästkommande börvärde kunna presenteras med en t.ex gul visare. Tåget får ju redan denna information idag. Samma hastighetsmätare finns ju i andra länder med just gula och röda visare för att kunna visa just detta.17AGR skrev:inga ryck vid hastighetsminskningar för lägre börvärden.
Då tror jag att körningen skulle blivit mycker mer rättvis ATO kontra förare. Att undanhålla föraren information om vilken målhastigheten är tyder på dålig projektering och dålig insikt i vilken information en förare skall ha, nämligen information om nuvarande högsta hastighet och kommande högsta hastighet.
//Rojje
Det är först nu som Järnvägsinspektionen har sagt OK!rojje skrev:Varför infördes det inte från början en möjlighet för föraren att ta del av nästkommande börvärdes målhastighet? Inte som nu, beep-beep, 3 sekunder börja bromsa till hastighet xx ?? Självklart skall nästkommande börvärde kunna presenteras med en t.ex gul visare. Tåget får ju redan denna information idag. Samma hastighetsmätare finns ju i andra länder med just gula och röda visare för att kunna visa just detta.17AGR skrev:inga ryck vid hastighetsminskningar för lägre börvärden.
Då tror jag att körningen skulle blivit mycker mer rättvis ATO kontra förare. Att undanhålla föraren information om vilken målhastigheten är tyder på dålig projektering och dålig insikt i vilken information en förare skall ha, nämligen information om nuvarande högsta hastighet och kommande högsta hastighet.
//Rojje
Själv är jag förare och är lite tveksam till nyttan av ATO - fungerar bara i idialsituationer, som idag, får t ex inte regna, lövhalka och överhuvudtaget inget halt. Så idealsträckan på Gröna Linjen är väl sträckan Fridhemsplan - Skanstull

Första gången dom provkörde med ATO för ett par år sedan gled tåget helt förbi Hammarbyhöjden pga halka - den tyske teknikern utbrast då spontant "Scheise" - tycker det säger allt om tillförlitligheten vid dåligt underlag.

SLutligen måste föraren sitta på helspänn hela tiden då han måste vara beredd att ta över när något händer - låter mer stressande än att själv köra.
Men det är å andra sidan mina helt personliga åsikter - kanske jag ändrar mig när jag har gått utbildningen. (är dock tveksam)
-
Syftet är väl, förutom bekvämare färd, just att få en störningsfriare drift och mindre risk för stockning och förseningar? Kan man få tågen att köras mer optimalt och på samma sätt borde rimligtvis risken för störningar minska. Det är väl om något en satsning på att få tågen att gå i tid.Byggare Bob skrev:Tycker man skall satsa på att få tågen att gå i tid, istället för att lattja med massa tekniska finesser som troligen bara kommer att öka förseningarna...
Kan ATO få folk att kliva ombord smidigare? Kan ATO få folk som ska till A och B att sluta ta första bästa tåg (C) till Gullmarsplan för att där byta till rätt tåg tillsammans med alla andra tusentals människor, istället för att den som ska till A tar tåget till A?kildor skrev:Syftet är väl, förutom bekvämare färd, just att få en störningsfriare drift och mindre risk för stockning och förseningar? Kan man få tågen att köras mer optimalt och på samma sätt borde rimligtvis risken för störningar minska. Det är väl om något en satsning på att få tågen att gå i tid.Byggare Bob skrev:Tycker man skall satsa på att få tågen att gå i tid, istället för att lattja med massa tekniska finesser som troligen bara kommer att öka förseningarna...
ATO kanske gör att vi får en optimal hastighet mellan stationer men det kommer alltid att bli förseningar som inte måste bero på att vi förare är värdelösa på att hålla rätt hastighet.. även om det ska bli lite kul att testa.
Klart att det inte går att bli av med alla typer förseningar med hjälp av ATO, men det ger ju bättre förutsättningar för att få tågen att gå i tid (och hämta in förseningar). Jag tror att ni förare är ganska duktiga på att hålla rätt hastighet och veta när ni ska bromsa in, men jag tror ju helt klart att ett datorprogram kan göra det bättre eftersom ett program kan veta exakt på sekunden/metern när det är optimalt att bromsa etc. Som förare blir det kanske lite tråkigare, men jag ser ju inte varför ATO skulle vara någonting dåligt. Inte heller tror jag att SL plöjer ner en massa pengar i detta om man inte räknar med att hämta hem detta i form av bättre tidhållning och komfort.Daniel skrev:Kan ATO få folk att kliva ombord smidigare? Kan ATO få folk som ska till A och B att sluta ta första bästa tåg (C) till Gullmarsplan för att där byta till rätt tåg tillsammans med alla andra tusentals människor, istället för att den som ska till A tar tåget till A?
ATO kanske gör att vi får en optimal hastighet mellan stationer men det kommer alltid att bli förseningar som inte måste bero på att vi förare är värdelösa på att hålla rätt hastighet.. även om det ska bli lite kul att testa.
Jag kan lugna dig med att det är precis tvärt om. Föraren har MER information om sträckan framför tåget än vad ATO har. Föraren vet nämligen var stationerna ligger, det vet uppenbarligen inte ATO förrän ungefär i höjd med plattformskanten. Och då har den redan tvärbromsat för att börvärdet "plötsligt" går ned till 50 (oj, vad konstigt).rojje skrev:Varför infördes det inte från början en möjlighet för föraren att ta del av nästkommande börvärdes målhastighet? Inte som nu, beep-beep, 3 sekunder börja bromsa till hastighet xx ?? Självklart skall nästkommande börvärde kunna presenteras med en t.ex gul visare. Tåget får ju redan denna information idag. Samma hastighetsmätare finns ju i andra länder med just gula och röda visare för att kunna visa just detta.17AGR skrev:inga ryck vid hastighetsminskningar för lägre börvärden.
//Rojje
AGR:s ovan citerade påstående stämmer inte riktigt. Det är ofta som tåget tvingas till full driftbromsning för att hålla rätt hastighet, även vid infart till stationerna. En förare kan alltså lätt köra mjukare än ATO gör (vilket dock förutsätter ett visst intresse för arbetet).
Föraren har även andra fördelar: han/hon hör på radion vad som händer framför, har erfarenhet av trafiken vid aktuellt klockslag, vet vilken linje som ligger före och hur långt före och en massa andra saker som ATO inte vet.
Men: det finns också fördelar med den hårdare ATO-körningen. Man kommer fram fortare, åtminstone så länge inte stationsuppehållen drar ut på tiden.
Såvitt jag kan se yttrar sig AGR bara om den ovan beskrivna turen den 18/4, och hur tåget uppförde sig då. Vad vet Du om detta? Var Du med på tåget den 18/4? Eller grundar Du Dina yttranden på tidigare testkörningar? I så fall vore det väl lämpligt att framhålla det istället!Anonymous skrev:
AGR:s ovan citerade påstående stämmer inte riktigt. Det är ofta som tåget tvingas till full driftbromsning för att hålla rätt hastighet, även vid infart till stationerna. En förare kan alltså lätt köra mjukare än ATO gör (vilket dock förutsätter ett visst intresse för arbetet).
Kan ATO få förarna att stänga direkt när alal gått av å på, å inte vänta 10-20 sekunder?Daniel skrev: Kan ATO få folk att kliva ombord smidigare? Kan ATO få folk som ska till A och B att sluta ta första bästa tåg (C) till Gullmarsplan för att där byta till rätt tåg tillsammans med alla andra tusentals människor, istället för att den som ska till A tar tåget till A?
Kan ATO få föraren att öppna dörren med en gång, å inte snacka i privat mobiltelefon istället?
ATO kommer iaf göra så vi kunder slipper stå på näsan, fara in i en vägg, eller grannens armhåla, för att föraren tycker det är kul att se på videon hur folk gör sig illa?

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- stockholm79
Konstigt - jag har nu kört tunnelbana i drygt 4 år och aldrig fått ont i västerarmen - undrar om du inte håller spaken fel? Man ska inte hålla med hela handen över spaken utan håll ungefär som man håller i en penna, då kan man reglera hastigheten i princip med ett par fingrar och tummen, mycket bekvämt och inga plågor. Med det körsättet rör du i princip aldrig armen utan bara fingrarna. Dessutom kan man alternera lite mellan olika körsätt. Viktigt dessutom att du vilar vänsterarmen på armstödet - som du förståss har justerat till rätt höjd och läge - så blir inte armen hängande i luften, en vanlig orsak till ont i armen då musklerna måste motverka tyngdlagen hela tiden!Rico skrev:Jag tycker iallafall att det vore störtskönt att slippa köra. Det är nog inte bara jag som fått ont i vänsterarmen av att sitta och dra i den där spaken hela dagarna... och ni som tänkt skriva "byt jobb då om det är så plågsamt", kom gärna med förslag!! (på nytt jobb)

Risken med ATO kan nog bli att man måste sitta mera på helspänn för att rycka in om det händer något oväntat vilket kan resultera i trötthet och spänningsvärk. Tänk t ex om dom har smörjt spåren, det märker inte ATO-systemet utan tåget börjar glida, t ex vid en station, då måste du som förare ta över från ATO och motverka tendensen. Sitter du då med korslagda armar och halvsover kan du tänka dig hur långt tåget har glidigt innan du ens har tagit över!

Ursäkta mig Bruse men nu är du ute och cyklar ganska ordentligt. När ska vi kunna se på videon när folk gör sig illa? Monitorn stänger nämligen av sig när tåget startar just för att vi inte ska bli distraherade av den.bruse skrev:Kan ATO få förarna att stänga direkt när alal gått av å på, å inte vänta 10-20 sekunder?Daniel skrev: Kan ATO få folk att kliva ombord smidigare? Kan ATO få folk som ska till A och B att sluta ta första bästa tåg (C) till Gullmarsplan för att där byta till rätt tåg tillsammans med alla andra tusentals människor, istället för att den som ska till A tar tåget till A?
Kan ATO få föraren att öppna dörren med en gång, å inte snacka i privat mobiltelefon istället?
ATO kommer iaf göra så vi kunder slipper stå på näsan, fara in i en vägg, eller grannens armhåla, för att föraren tycker det är kul att se på videon hur folk gör sig illa?
Den största fördelen (?) med ATO blir nog att du som passagerare kommer hem eller till jobbet 1 eller 2 minuter snabbare än idag - jätteviktigt eller hur?

Som de flesta helt riktigt påpekar är att den största förseningsfaktorn är faktiskt trafikantflödet in och ut ur tåget, det tar allt mellan ca 10 till 30 sekunder på varje station, där är problemet - tänk om alla tåg gick bara i vagntransport hela dagarna, då skulle nog tidtabellen hållas!!

Jag ser nu att jag skrev otydligt! Förstår att du missuppfattade.Patrick skrev:Ursäkta mig Bruse men nu är du ute och cyklar ganska ordentligt. När ska vi kunna se på videon när folk gör sig illa? Monitorn stänger nämligen av sig när tåget startar just för att vi inte ska bli distraherade av den.bruse skrev:Kan ATO få förarna att stänga direkt när alal gått av å på, å inte vänta 10-20 sekunder?Daniel skrev: Kan ATO få folk att kliva ombord smidigare? Kan ATO få folk som ska till A och B att sluta ta första bästa tåg (C) till Gullmarsplan för att där byta till rätt tåg tillsammans med alla andra tusentals människor, istället för att den som ska till A tar tåget till A?
Den största fördelen (?) med ATO blir nog att du som passagerare kommer hem eller till jobbet 1 eller 2 minuter snabbare än idag - jätteviktigt eller hur?![]()
Som de flesta helt riktigt påpekar är att den största förseningsfaktorn är faktiskt trafikantflödet in och ut ur tåget, det tar allt mellan ca 10 till 30 sekunder på varje station, där är problemet - tänk om alla tåg gick bara i vagntransport hela dagarna, då skulle nog tidtabellen hållas!!
Menar förståss att föraren kan väl stänga å köra, när alla gått av å på, inte vänta ytterligare 10-20 sekunder på ingenting...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark