Tunnelvagnsinredningar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Markus Eisler

Tunnelvagnsinredningar

Inlägg av Markus Eisler »

Hett ämne som många verkar intresserade av.

Beträffande vagnsgolv har fyra typer förekommit:
Räfflade svarta gummigolv (C1-C12 1050), släta grå-beige (C12 1051-1129), släta bruna (C12 1133-C14/C15), släta grå (C20).

Dessutom försågs C6 2705 med grått slätt golv i samband med prov med C20-färgsättning. När vagnen senare återställdes till ordinarie C6-interiör fick den svart slätt golv. Särling var dessutom C12 1011 som fick slätt svart golv endast vid dörrplattformarna.

Beträffande säten vid leverans:
Gröna tjocka soffor (C1 2001-C6 2818). Sofforna var av något skilda utföranden för C1-C3 respektive för C4-C6. C1-C3-vagnarna hade läderklädsel vid leverans som senare successivt byttes ut mot galonklädsel vid vandalisering.
Orange tjocka galonsoffor för reviderade C2:or i "konstfackutförande".
Bruna tjocka galonsoffor med delade ryggar (C8-C12 1129).
Tunna sitt- och ryggplättar i galon (C12 1130-C14 1329, C14Z 1460-61).
Tunna sitt- och ryggplättar i brunt randigt "kontorstyg" (C13 1251-1259, C14 1330-1379, C14Z 1462-63).
Tunna sitt- och ryggplättar i brun plysch (C14 1380-1399). Under åren 1986-90 fick samtliga Cx-vagnar dessa säten inmonterade.
Blått Lasse Åberg-designat tyg (C20).
Tunna sitt- och ryggplättar med blått Lasse Åberg-designat tyg (ett antal vagnar av typerna C4, C6, SB C10/ C11, C12, C13).

Dessutom några specialare: C13 1241-1250 fick 1985 sitt- och ryggplättar i brun plysch med orange färgfält i mitten; första plyschsätena. Och, inte att förglömma, C14 1290 med sina specialsäten från Frankrike under åren 1985- ca 88: Hårda sitt- och ryggplättar med stålbrynja "invävd" i tyget monterade med plastram runt! Ett prov med vandalsäkra säten typ Paris metro som dock inte slog så väl ut pga obekväm konstruktion. C20 2104 med tunna provsäten.

Beträffande väggbeklädnader vid leverans:
Målade masonitväggar (C1-C3), perstorplaminat (C4-C13 1202), glasfiberarmerad högtryckslaminat (C13 1203-C14/C15), högtryckslaminat Glossy; högblankt utförande (C4-C13 vid revision från 1989-), brännlackerad aluminiumplåt (C20).

Dessutom har väggbeklädnader förekommit med applicering av kl-tt-r gr-ff-t- (som dock senare visade sig inte vara speciellt kl-tt-r!) Gällde ett antal C2, C4 samt C14-vagnar.

Fortsätter senare...kanske glömt något...någon som vill ta vid...?
Markus Eisler

Tillägg / rättelse till ovan:

De SB-vagnar C10/C11 som har blå Lasse Åberg-designade säten är ej sitt- och ryggplättar, utan tjocka soffvarianten.
Mikael R
Kontakt:

Re: Tunnelvagnsinredningar

Inlägg av Mikael R »

Markus Eisler skrev:Hett ämne som många verkar intresserade av.
Jodå, detta är ett mycket intressant ämne. Tyvärr så börjar det bli lite ont om vagnar med olika inredningar :? Speciellt på röda linjen där nästan alla vagnar har det vanliga gul/vit-prickiga utseendet. Största skillnaden är ju sätena och golvet....

PS. Finns det någon vagn med större avvikelse i inredningen jämfört med de vanliga oranga och gul/vit-prickiga?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Fredrik Klint

Tub-inredningar...

Inlägg av Fredrik Klint »

En eloge till Markus, fantastiskt mycket material du skrapat ihop, en hel del som jag inte visste! Mycket intressant!
Mikael R undrar om det finns inredningar förutom orange och gul/vit... Svaret är nej, med undantag av C20. Samtliga vagnar har gul/vit inredning förutom C14/C15 som är orange. Observera dock att C6:orna har vit vägg i A-änden medan C7-C9 + C13 har gul vägg i A-änden. Vidare har även C8 & C9 blå stolpar, C6 har silver och C13 bruna. Hur är det med C7???
Vad gäller blå säten så håller jag på med att skriva upp sånt just nu... Jag känner till 18st C4:or som fick blå säten, totalt var det troligtvis max 25st. Endast två C12:or fick blå säten; C12H 1128 & 1145. Endast en C13-vagn fick blå säten, 1255, övriga som har blå säten är C13H .

Mvh Fredrik
Markus Eisler

C7-vagnarna har rostfria, blanka stolpar.
Beträffande SB-vagnarna vill jag bara göra ett förtydligande:
Av de ursprungliga C10- / C11-vagnarna har samtliga tjocka säten med delade ryggar. Flertalet har brun plyschklädsel, men ett antal har fått blå "Lasse Åberg"-klädsel.
De fyra "nya" SB-vagnarna (2819-2822) har sitt- och ryggplättar i brun plysch.
Mikael R
Kontakt:

Re: Tub-inredningar...

Inlägg av Mikael R »

Fredrik H Klint skrev:Mikael R undrar om det finns inredningar förutom orange och gul/vit... Svaret är nej, med undantag av C20. Samtliga vagnar har gul/vit inredning förutom C14/C15 som är orange. Observera dock att C6:orna har vit vägg i A-änden medan C7-C9 + C13 har gul vägg i A-änden. Vidare har även C8 & C9 blå stolpar, C6 har silver och C13 bruna. Hur är det med C7???

Mvh Fredrik
Okej, tack för infon. Har lagt märke till kortväggarna i C6 resp. C7-C9.

Såg härom veckan en C14 vagn med en mittstolpe från en C4 (metall längst ner och längst upp och brun på mitten), fast detta kanske är en vanlig företeelse. Såg rätt kul ut hur som helst.

Sedan undrar jag hur det är med signalhornen på C6. De ser nästan ut som sådana som satt på C5, alltså de är bredare än vanligt. På leveransbilder av C6/C7 saknas signalhorn på vanliga platsen. Har man monterat dessa i efterskott? Detta hör ju inte till interiören men jag är nyfiken på detta och undrar om någon av er har svar på detta.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Markus Eisler

Litet mer kompletteringar om vagnsinredningar som kanske intresserar...

3 st C12:or hann revideras med gul / vit inredning. 1006, 1040 (som dock hade vita stänkta laminat även på dörrarnas sidoplåtar) och 1165.

Under åren 1986-88 kl-tt-r cirka 400 vagnar på tunnelbana 1 med ett särskilt vax som försvårade kl-tt-r och underlättade sanering. Det gällde vagnarna C12-C14 samt de bästa C2-/C3-vagnarna. Invändigt gick detta skydd att se som en mjölkaktig vit hinna på väggar och i tak.

C6 2725 hade eftersittning som i bussar i två avdelningar i vagnen. Den byggdes om till ordinarie utförande under 80-talet.

Inför C6-revisionerna provombyggdes en vagn med tänkt interiör, som dock aldrig blev av i serieutförande. Den utfördes med gråstänkta vägglaminat (liknande X1), mörkgrå sitt- och ryggplättar i plysch samt blå dörrar. Det var endast A-änden som testades och vagnen sattes aldrig i trafik.

Till sist en fråga till Fredrik H Klint som har bra kännedom om tunnelvagnarna: Vet du vilken C2 som under tidigt 70-tal på prov försågs med nya infällda belysningsarmaturer typ C8 inför dessa leveranser? Intressant att veta! Vet du också skillnaderna på C20 och C21?
Fredrik Klint

Div. tunnelvagnar...

Till Markus E:
Vet tyvärr inte vilken C2:a det var, skall höra med andra intresserade som kanske vet... Återkommer i framtiden...
"C21" är internbeteckningen på C20-vagnar med inbyggd AC i hytten, vagnsnr 2200 och uppåt. Själva AC-aggregatet på taket ser man bara om man står på en viadukt eller liknande och tittar ner på tåget. Observera dock att vagnarna är märkta C20! Du vet kanske att 2165-2199 är s.k. HS-vagnar som bara kan gå som ledarvagnar på bana 2/3....? De har inte Siemenssystemet inbyggt.
Till Mikael R:
Man kan säga att det finns tre varianter av C6H; Lyxvagnar, snikvagnar och "T-vagnar"... Kort förklaring:
Lyx = Vagnar med elektrisk destskylt (gula bokstäver), elektriska vindrutetorkare med intervalläge och spolarvätska. Riktig tyfon (luftdriven).
Snik = Destskylt á la "veva-veva", luftdrivna v-torkare och elektrisk tyfon, s.k. "moppetuta" (låter väldigt mesigt)
T-vagn = Snikvagn med riktig tyfon

Har papper på vilka vagnar som är vad... kan återkomma med det om intresse finns...
Användarens profilbild
Henrik N

Inlägg av Henrik N »

Hur många C6H-vagnar finns i lyxversion?
Mikael R
Kontakt:

Re: Div. tunnelvagnar...

Inlägg av Mikael R »

Fredrik H Klint skrev: Till Mikael R:
Man kan säga att det finns tre varianter av C6H; Lyxvagnar, snikvagnar och "T-vagnar"... Kort förklaring:
Lyx = Vagnar med elektrisk destskylt (gula bokstäver), elektriska vindrutetorkare med intervalläge och spolarvätska. Riktig tyfon (luftdriven).
Snik = Destskylt á la "veva-veva", luftdrivna v-torkare och elektrisk tyfon, s.k. "moppetuta" (låter väldigt mesigt)
T-vagn = Snikvagn med riktig tyfon

Har papper på vilka vagnar som är vad... kan återkomma med det om intresse finns...
Hehehe, kul :D Skulle vara intressant att veta vilka det är som är vad. :)
Fredrik Klint

C6H...

Angående de tre versionerna av C6H, ett förtydligande: Det är vagnar med "riktig" tyfon (lyx- och T-vagnar) som har synlig tyfon framtill. Snikvagnar med "moppetuta" har ingen "tratt" framtill.
Det finns 41st lyxvagnar och 21st T-vagnar och således 96st snikvagnar.
Kan återkomma med vagns-nr om nån vill...
Användarens profilbild
adtranz

Inlägg av adtranz »

hej jag åkt vissa gånger i en c6 på linje 13 som har ett c4 fönster
Markus Eisler

Jaha...?
Gäst

Inlägg av Gäst »

adtranz skrev:hej jag åkt vissa gånger i en c6 på linje 13 som har ett c4 fönster
Eh? C6 har väl likadana fönster som C4, som förövrigt har likadana fönster som alla Cx-vagnar utom C1,C2,C3? :? Det ända som skiljer de åt är väl fönsterplaceringen av öppningsbara resp. oöppningsbara?
Användarens profilbild
Daniel L

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 17:04, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Daniel L skrev: Med reservationg för stavningen på "Jang" :P
Reservationen för stavningen var bra - det är young-fönster som för övrigt även passar på M25, M28 och M29 om jag inte är felunderrättad (vilket jag säker är)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

C5 har jag ingen aning men gissar på "Young"
Utan att ha forskat i detta, så minns jag att dörrarna på C5 öppnades utanpå vagnkorgen (ungefär för vad som gäller för C20 idag) och att även fönstren hade ett annat arrangemang än vad som gällde för vanliga C4. De hade ett väldigt 'tunt' arrangemang. Så även de var nog special (som nästan allt annat i vagnen).
Hälsningar
Gunnar Eriksson
Skriv svar