Vad ska man se i Paris?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik Sthlm

Vad ska man se i Paris?

Inlägg av Henrik Sthlm »

Jag ska åka till Paris på långweekend om två veckor och vill förstås uppleva en del av deras lokaltrafik. Är det någon som har bra tips på vad som är särskilt intressant? Jag minns från ett besök för tio år sedan att en av metrolinjerna var mycket speciell (gummihjul!). Jag har förstått att det finns ett par nyanlagda spårvägslinjer. Är det någon av dessa som är extra sevärd eller tekniskt intressant? Finns det något trafikmuseum?

Jag surfade runt lite på måfå igår för att hitta intressanta artiklar, men det mesta jag hittade var på franska. Har någon bra länkar på svenska/engelska vore det bra.

Tacksam för alla tips, och vem vet, det kanske kommer bilder från sevärdheterna om några veckor.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Finns en del bra engelska sajter, kolla på fliken Plus > Länkar.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Försök med sidan http://www.ratp.fr det kan vara något att undersöka. Den finns även på engelska.

P.S. Ge oss gärna en reserapport när du kommer hem. Jag är också nyfiken på Paris. Har aldrig varit där. Men är lite nyfiken på deras kollektivtrafik!

Mikael
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Mikael Karlsson skrev:Försök med sidan http://www.ratp.fr det kan vara något att undersöka. Den finns även på engelska.

P.S. Ge oss gärna en reserapport när du kommer hem. Jag är också nyfiken på Paris. Har aldrig varit där. Men är lite nyfiken på deras kollektivtrafik!

Mikael
Den är underbar
* går ofta (metron)
* går i tid (vad jag märkt)
* korrekt och konsekvent skyltat hela tiden överallt
* all information på minst 2 språk inklusive engelska, personalen däremot är det si å så med engelskan, men man går aldrig bet.
* ordentliga kartor i alla fordon, även bussarna
* taxeinformation och andra råd och tips i alla fordon, på både engelska å franska!

De ni SL! Vilken punkt kan ni komma upp till? Ingen!
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Tyvärr ständes trafikmuseet för några år sedan, och det är nu under uppbyggnad på ny plats men är ännu ej återöppnat för allmänheten (se länk: http://www.amtuir.org/ du kan i alla fall se samlingen på nätet...)

Mitt tips i övrigt är att inte glömma RER-trafiken med dubbeldäckartågen under centrala Paris (tänk "Mälartunneln" x 10 ungefär...). Notera de roliga beteckningarna på dessa linjer som anger typ av tåg, fyra bokstäver i "fantasiord" typ HOXE, ALUT etc. Det är alltså beteckningar för att folk skall känna igen "sitt" tåg, det går massor av "skip-stop" varianter nämligen till olika förortsgrenar.

Tunnelbanelinje 14 är nya METEOR-banan med automatiska tåg och plattformsdörrar. Vill man åka tunnelbana ovan jord är det linje 2 och 6 som gäller.

Och hur är det, går fortfarande innerstadsbussarna på linje 28 med "bakre balkong", en rest från äldre tiders påstigningsplattform? De gick ännu 2000 men kanske de vagnarna är borta nu...

Spårvagnslinjerna är lite olika T1 är mer gatuspår, T2 är fd förortsjärnväg genom Sèvre-dalen (porslinstillverkarna bodde där). Det byggs väl fler linjer nu också, undra hur långt de kommit?

SB
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Augsuti 2001 åkte vi balkongbuss på linje 29 iallafall.
essin

Inlägg av essin »

Linje 1, 4, 6, 11 och eventuellt 14 och någon till går på gummihjul, om det kan vara intressant.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

essin skrev:Linje 1, 4, 6, 11 och eventuellt 14 och någon till går på gummihjul, om det kan vara intressant.
Är banorna bygda enbart för gummihjul, eller kan man ha blandad trafik?
Jag har för mej att gummihjulsvagnarna även har hjul för järnvägsräls som används genom växlar!
Gäst

Inlägg av Gäst »

bruse skrev:Augsuti 2001 åkte vi balkongbuss på linje 29 iallafall.
De fanns tydligen kvar 2002. Bild finns på länken.

http://www.amtuir.org/dossiers/95_ans_o ... sc10ra.jpg
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

LÅ1 skrev:
essin skrev:Linje 1, 4, 6, 11 och eventuellt 14 och någon till går på gummihjul, om det kan vara intressant.
Jag har för mej att gummihjulsvagnarna även har hjul för järnvägsräls som används genom växlar!
Ja men jag tror inte att de kan gå på rena "vanliga" spår för det. Och inte heller kan dessa linjer ta "vanliga" vagnar om jag inte misstar mig. Rättelser mottages tacksamt :-).

Mvh Tim
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

TimK skrev:
LÅ1 skrev:
Ja men jag tror inte att de kan gå på rena "vanliga" spår för det. Och inte heller kan dessa linjer ta "vanliga" vagnar om jag inte misstar mig. Rättelser mottages tacksamt :-).

Mvh Tim
Jorå, det finns vanliga räler där med, utifall de får punka, samt för verkstadsfordon.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

bruse skrev:
TimK skrev:
LÅ1 skrev: Är banorna bygda enbart för gummihjul, eller kan man ha blandad trafik?

Mvh Tim
Jorå, det finns vanliga räler där med, utifall de får punka, samt för verkstadsfordon.
Ja, jag visste att det fanns stålräler där, ifall att tåget får punktering (vilket känns löjligt att bara skriva), men jag trodde inte att ett vanligt tåg kunde använda de räler p.g.a. (!) det övriga grunk som var till för gummihjulen. Har aldrig noga observerat hur spåren ser ut på dessa linjer.

Tack för rättelsen.

Mvh Tim
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Bergbanan vid Montmartre(?) "Funiculaire de Montmartre" finns väl kvar???
Användarens profilbild
PCC

Re: Vad ska man se i Paris?

Inlägg av PCC »

Hej!

RATP har ett museitunneltåg med äldre Sprague-vagnar som kör några guidade turer några gånger om året. Kontakta RATP för info om turer med dessa fina vagnar.

Det finns ett sexvagnars silverfärgat tunnelbanetåg av typ MF67W2 (prototyp för MF67) som ibland kan ses ibland på linje 12 när det inte används för övningskörning.

Mellan Nation och Charonnedepån för linje 2 finns tunnelbanans enda plankorsning med allmän väg (Rue de Lagny).

Lägg även märke till den mkt behagliga dörrstängningssignalen som alla tunnelbanevagnar har. Inte alls lika störande som det nya "brölande oljudet" när man stänger dörrarna med C20...

mvh PCC
Jørgensen
Kontakt:

Inlägg av Jørgensen »

Nogle spredte indtryk fra da jeg var i Paris i februar sidste år:

- Kabelbanen på Montmatre er der, så vidt jeg husker, stadig.
- Der kører et turisttog med gummihjul rundt på Montmatre.
- På bybusserne er der under sideruderne skilte med angivelse af linieføringen. Farverne veksler mellem linierne. Linie 39 har for eksempel hvid skrift på pink baggrund.
- Metroen er generelt nem at benytte. Man skal bare kende linienummeret og vide hvor toget skal køre hen, så kan man sagtens finde rundt under jorden.
- Metroen betjener de fleste bydele, så hvis man kan finde en metrostation, kan man også finde hjem. Et skift eller to vil ofte nødvendigt, men til gengæld køres der tit.
- Der er vist tre-fire forskellige typer metrotog.
- Der er to sporvejslinier, der meget logisk hedder T1 og T2. De er ikke forbundet og kører med hver sin type materiel. Begge linier er tværlinier.
- Der er flere banegårde (Gare du Lyon, Nord, L'est osv.) og jernbaner ud af byen i alle retninger, så det er muligt at fotografere lokaltog, fjerntog og godstog flere steder. For eksempel kan nævnes linie T2's stoppested Belvedere, hvor der fra en gangbro er udmærket udsigt til en paralleltliggende banedæmning med løbende trafik af regionaltog. Også Gare de Noysy-le-sec der betjenes af RER-linie E og sporvejslinie T1 kan nævnes. Men i øvrigt er det stort set bare at studere bykortet og finde mulighederne.
Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

LÅ1 skrev:
---------------------------------
Det är riktigt; det finns 'flänsar' på insidan av gummihjulen.

F.ö. är nog gummihjulsdriften på sikt på utdöende. Friktionen är högre vid inbromsning och acceleration vilket leder till värmealstring, som på lång sikt värmer upp tunnlarna där gummhjulstågen går. Det är dyrt att ventilera bort värmen, och därför pekar väl det mesta på att det blir stålhjulsmetro igen med tiden. Sedan gummihjulsmetron kom har ju också ny teknik gjort stålhjulsmetron med nya vagnar väsentligt tystare, och det var ju av bullerskäl som man började med gummihjulsmetron på 1950-talet vill jag minnas.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

En av mina favoriter är linje 10(?) mot Bolognerskogen, där tåget går i en slinga de sista/första stationerna. Stationen där slingan delar sig har bara en plattform in mot stan, tåget ut mot Bologne åker samtidigt upp på en ramp!!
En annan favorit är Temple, linje 11:s station är omgjord till "kapten Nemos ubåt"! (Obs! i Paris har varje linje sin egen station, så det gäller att gå till rätt linje.)
Liege är också en mycket vacker station, med två "halvstationer" som har otroligt vackra kakelbilder av Liege på spårväggarna. Tyvärr kommer jag inte på vilken station som hade bokstavskakel, men gissar på Concorde.

För övrigt kan tilläggas att Paris är en underbar stad! Ha det så kul!

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Henrik Sthlm

Inlägg av Henrik Sthlm »

Henrik Sthlm skrev:Jag ska åka till Paris på långweekend om två veckor och vill förstås uppleva en del av deras lokaltrafik. Är det någon som har bra tips på vad som är särskilt intressant? Jag minns från ett besök för tio år sedan att en av metrolinjerna var mycket speciell (gummihjul!). Jag har förstått att det finns ett par nyanlagda spårvägslinjer. Är det någon av dessa som är extra sevärd eller tekniskt intressant? Finns det något trafikmuseum?

Jag surfade runt lite på måfå igår för att hitta intressanta artiklar, men det mesta jag hittade var på franska. Har någon bra länkar på svenska/engelska vore det bra.

Tacksam för alla tips, och vem vet, det kanske kommer bilder från sevärdheterna om några veckor.
Tack för alla fina tips! Nu packar jag väskan och styr mot Arlanda torsdag morgon. Hoppas kunna återkomma med lite bilder så småningom. \Henrik
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Henrik Sthlm skrev:
Henrik Sthlm skrev:Jag ska åka till Paris på långweekend om två veckor och vill förstås uppleva en del av deras lokaltrafik. Är det någon som har bra tips på vad som är särskilt intressant? Jag minns från ett besök för tio år sedan att en av metrolinjerna var mycket speciell (gummihjul!). Jag har förstått att det finns ett par nyanlagda spårvägslinjer. Är det någon av dessa som är extra sevärd eller tekniskt intressant? Finns det något trafikmuseum?

Tack för alla fina tips! Nu packar jag väskan och styr mot Arlanda torsdag morgon. Hoppas kunna återkomma med lite bilder så småningom. \Henrik
Ha det så kul!

Själv sitter jag på mitt hotellrum i Paris efter att ha arbetat här i tre dagar. Den här gången hann jag inte med nått fotande eller kollektivtrafiktittande (mer än på väg till och från jobbet), men jag är här ganska ofta med jobbet så det blir kanske tillfälle senare i sommar.
Skriv svar