Nya "hot" mot Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nya "hot" mot Lidingöbanan
Enligt larmartikel i Lidingö Tidning denna vecka så har bultarna börjat ge sig på tågbron och klaffbron är helt slut. Ett rullager har kärvat fast så bron kan inte expandera och viceversa därav bultarnas röresler som uppgår till 10 mm.I avvaktan på närmare inspektion efter helgerna har hastigheten satts ner för tågen.
Lidingö stad suckar och säger att det kanske kostar 30-40 mkr att byta klaffen, Artikeln är dock mycket saklig skriven av en ny journalist som tidigare skrivit korrekt om Lidingöbanan. På förstasidan har dock tidningen inte förnekat sig - ev. måste Lidingöbanan läggas ner. Lidingö Tidning försummar inte ett tillfälle att med nålstick och insinuationer förespråka Lidingöbanans avveckling. Man kan undra vem som blivit påkörd eller fått tassen i kläm.
Lidingö stad suckar och säger att det kanske kostar 30-40 mkr att byta klaffen, Artikeln är dock mycket saklig skriven av en ny journalist som tidigare skrivit korrekt om Lidingöbanan. På förstasidan har dock tidningen inte förnekat sig - ev. måste Lidingöbanan läggas ner. Lidingö Tidning försummar inte ett tillfälle att med nålstick och insinuationer förespråka Lidingöbanans avveckling. Man kan undra vem som blivit påkörd eller fått tassen i kläm.
Nej, tidningen är opolitisk, utkommer en gång per vecka och utges samt trycks av Norrtälje Tidning. Det är en typisk lokaltidning med notiser om stulen tvätt i torkrummet etc. Tidningen måste betraktas som oförarglig men det är något med Lidingöbanan, men jag vet inte vad.
Skrivs det något om LB så är det nästan alltid garanterat negativt. Å andra sidan kan man också säga att SL generellt är dåliga i sin marknadsföring/ kommunikation genom media. SAS för att nämna ett transportföretag har, tidigare, varit suveräna på att domptera media.
Beträffande bron så åtog sig kommunen hela ansvaret för bron i samband med upprustningen och garanterad fortsatt trafik. Moderaterna lär väl den gången ha varit i absolut majoritet. I dag är moderaterna inte i den positionen längre.
Största kritiken mot banan annars är förstås det musela vagnmaterielet. Det framkommer både i enkäter och bland folk på "stan".
Skrivs det något om LB så är det nästan alltid garanterat negativt. Å andra sidan kan man också säga att SL generellt är dåliga i sin marknadsföring/ kommunikation genom media. SAS för att nämna ett transportföretag har, tidigare, varit suveräna på att domptera media.
Beträffande bron så åtog sig kommunen hela ansvaret för bron i samband med upprustningen och garanterad fortsatt trafik. Moderaterna lär väl den gången ha varit i absolut majoritet. I dag är moderaterna inte i den positionen längre.
Största kritiken mot banan annars är förstås det musela vagnmaterielet. Det framkommer både i enkäter och bland folk på "stan".
hmmmmm, lite märkligt är det. Om man jämför med tolvan, där i stort sett alla ställer upp till dens försvar när ändringar förs på tal. Där har man även fått modernare material. Fast tolvan används ju av alla i Västerled (såg föresten en filmsnutt på TV häromdagen med Per Albin sittande på tolvan. Han dog vad jag förstår på Ålstensgatans hållplats). Folk i Bromma har heller aldrig emotsatt sig utbyggnadsplaerna av Tvärbanan. Man måste kanske, som "jes" skriver, komma med någon possitiv framtoning typ "modernisering av banan, med EU-pengar" eller att man ska ge bättre förbindelser med Stockholm (där de flesta jobbar). Inte bara att den kostar pengar och höga skatter.
Kan det vara så att påtryckargrupperna mot Lidingöbanan bor i villa- och radhusområdena på norra ön, de som har andra kommunikationer (bil, buss)? På södra ön är det väl mest lägenheter samt en del ambassadvillor, och de grupperna kanske inte tillhör påtryckargrupperna eller de större målgrupperna för politikerna.
Kan man inte ta mittfilerna på nya bron och lägga banan där? Jag arbetar en hel del på Lidingö och har nog aldrig sett den väldimensionerade bron med bilköer. Då kanske man även kan dra banan förbi centrum, vilket väl kan ge bättre förbindelser för många. Man måste väl ändå ordna en bättre lösning än den gällande provisoriska slutstationen?
Kan det vara så att påtryckargrupperna mot Lidingöbanan bor i villa- och radhusområdena på norra ön, de som har andra kommunikationer (bil, buss)? På södra ön är det väl mest lägenheter samt en del ambassadvillor, och de grupperna kanske inte tillhör påtryckargrupperna eller de större målgrupperna för politikerna.
Kan man inte ta mittfilerna på nya bron och lägga banan där? Jag arbetar en hel del på Lidingö och har nog aldrig sett den väldimensionerade bron med bilköer. Då kanske man även kan dra banan förbi centrum, vilket väl kan ge bättre förbindelser för många. Man måste väl ändå ordna en bättre lösning än den gällande provisoriska slutstationen?
:-)lle
Lidingöbanan
Hejsan,
I ett inlägg inför Djurgårdslinjens förlängning till Centralen och frågan om ny vagnhall föreslog jag att vagnhallen skulle läggas i Värtan med förbindelse även till Lidingöbanan. Man fick då en naturlig förlängning av LB till Stockholms city med betydligt förbättade kommunikationer till/från Silja- ch Tallinbåtarna. Dessutom fick man en modern hallanläggnming som försörjer både LB, 7, DL i norra änden av centrum. Hit kunde man också flytta Spårvägsmuseum och samordna detta med DL.
I södra änden av city kunde man återuppväcka Söderhallen och låta SB och Tvärbanan husera där i väntan på Stadsnätet som då får två perfekta hallar.
Hälsningar
-Per
I ett inlägg inför Djurgårdslinjens förlängning till Centralen och frågan om ny vagnhall föreslog jag att vagnhallen skulle läggas i Värtan med förbindelse även till Lidingöbanan. Man fick då en naturlig förlängning av LB till Stockholms city med betydligt förbättade kommunikationer till/från Silja- ch Tallinbåtarna. Dessutom fick man en modern hallanläggnming som försörjer både LB, 7, DL i norra änden av centrum. Hit kunde man också flytta Spårvägsmuseum och samordna detta med DL.
I södra änden av city kunde man återuppväcka Söderhallen och låta SB och Tvärbanan husera där i väntan på Stadsnätet som då får två perfekta hallar.
Hälsningar
-Per
Lidingöbanan
Hejsan,
Nej, inte ännu - men det är ju bara 2-3 år sedan!
Hälsningar
-Per
Nej, inte ännu - men det är ju bara 2-3 år sedan!
Hälsningar
-Per
LB + DJL + Cityspårvägen + Spvmuseum i Värtan = Sant??
Några kommentarer om vad som rör sig i mitt huvud, när jag är aktiv inom SL kring dessa ting:
Kombinationen Djurgårdslinjen + Cityspårvägen till Centralen + kopplingen till Lidingöbanan + flyttningen av Spårvägsmuseum + vagnhall i Värtaområdet (Lindarängen för Djurgårdslinjen/Cityspårvägen i st för Falkenbergsgatan, Spårvägsmuseum i st f Söderhallen och även för Lidingöbanan i st f Aga) var något som diskuterades redan 1999 i SL:s utredningsarbete kring konsekvenserna av att förlänga Djurgårdslinjen till Centralen. Jag såg då till att dessa ideer diskuterades och i utredningens slutliga rapportform fanns i alla fall delar av detta med.
Sedan dess ligger det hela som bekant en del i träda (spårvägsbyggen är som bekant långt ifrån gratis!), men såväl den politiska situationen (vad de nya politikerna i Stdashuset och i Landstinget egentligen vill vet vi ännu inte) som den rent planmässiga situationen för Värtaområdet bevakar vi f n för att se hur vi på lämpligaste sätt bör agera, om det verkligen blir läge för allt eller delar av det som rubriken i detta inlägg antyder. I sammanhanget håller alltså vi i all fall diskussionsvägen dörren öppen för Lidingöbanan och flyttningen av Spårvägsmuseet + Djurgårdslinjens vagnhall. Det vore dumt att släppa någon av de möjligheter som kan behöva utnyttjas, innan det blir klarare vad som blir politikernas inriktning.
Gott Nytt Spår f ö alla diggare av spårtrafik!!
Ruggige Ragge
(Tillfällig inhoppare i spalten för att kunna önska Gott Nytt År)
Kombinationen Djurgårdslinjen + Cityspårvägen till Centralen + kopplingen till Lidingöbanan + flyttningen av Spårvägsmuseum + vagnhall i Värtaområdet (Lindarängen för Djurgårdslinjen/Cityspårvägen i st för Falkenbergsgatan, Spårvägsmuseum i st f Söderhallen och även för Lidingöbanan i st f Aga) var något som diskuterades redan 1999 i SL:s utredningsarbete kring konsekvenserna av att förlänga Djurgårdslinjen till Centralen. Jag såg då till att dessa ideer diskuterades och i utredningens slutliga rapportform fanns i alla fall delar av detta med.
Sedan dess ligger det hela som bekant en del i träda (spårvägsbyggen är som bekant långt ifrån gratis!), men såväl den politiska situationen (vad de nya politikerna i Stdashuset och i Landstinget egentligen vill vet vi ännu inte) som den rent planmässiga situationen för Värtaområdet bevakar vi f n för att se hur vi på lämpligaste sätt bör agera, om det verkligen blir läge för allt eller delar av det som rubriken i detta inlägg antyder. I sammanhanget håller alltså vi i all fall diskussionsvägen dörren öppen för Lidingöbanan och flyttningen av Spårvägsmuseet + Djurgårdslinjens vagnhall. Det vore dumt att släppa någon av de möjligheter som kan behöva utnyttjas, innan det blir klarare vad som blir politikernas inriktning.
Gott Nytt Spår f ö alla diggare av spårtrafik!!
Ruggige Ragge
(Tillfällig inhoppare i spalten för att kunna önska Gott Nytt År)
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Att nya Lidingöbron inte lider av bilköer var jag tvungen att kommentera för det stämmer knappast.Olle skrev:
-klipp-
Kan man inte ta mittfilerna på nya bron och lägga banan där? Jag arbetar en hel del på Lidingö och har nog aldrig sett den väldimensionerade bron med bilköer. Då kanske man även kan dra banan förbi centrum, vilket väl kan ge bättre förbindelser för många. Man måste väl ändå ordna en bättre lösning än den gällande provisoriska slutstationen?
Jag har tidigare arbetat som tågförare på Lidingöbanan och kan intyga att det är mycket vanligt med trafikstockningar på bron i rusningen. Mången morgon har jag kört mitt tåg från Torsvik till Ropsten och noterat en lång kö av bilar som väntade på att få komma in till Stockholm från "ön" som man säger därstädes. Situationen på kvällen är ofta det omvända, dvs. långa köer som är på väg ut mot Lidingö.
Mvh Tim
[/list][/u]
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Re: LB + DJL + Cityspårvägen + Spvmuseum i Värtan = Sant??
Fine ord å høre fra SLRagnar T skrev: Jag såg då till att dessa ideer diskuterades och i utredningens slutliga rapportform fanns i alla fall delar av detta med ... Det vore dumt att släppa någon av de möjligheter som kan behöva utnyttjas, innan det blir klarare vad som blir politikernas inriktning.


/Baard