Går ofta kommer sällan...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
Tidtabellerna för linjerna 1, 7 och 8 är gjorda så att det är några minuters mellanrum till nästa vagn från Frölunda in mot stan.
Men sedan är det inte alltid det funkar i praktiken. Det är inte alls omöjligt att linje 1 och 7 ankommer samtidigt till Tynnered. Och då kan de också vara försenade och avgår därför nästan samtidigt. Vid Frölunda torg sammanstrålar de med åttan.
Att de avgår för tidigt tror jag inte på. Däremot kan det vara en försenad vagn som kommer tre minuter före nästa tur.
Jag tycker det funkar bra i Frölundaområdet. Det är nästan ingen väntetid mellan spårvagnarna. Får man stå och vänta 3 eller 8 minuter, det spelar ingen roll.
Men sedan är det inte alltid det funkar i praktiken. Det är inte alls omöjligt att linje 1 och 7 ankommer samtidigt till Tynnered. Och då kan de också vara försenade och avgår därför nästan samtidigt. Vid Frölunda torg sammanstrålar de med åttan.
Att de avgår för tidigt tror jag inte på. Däremot kan det vara en försenad vagn som kommer tre minuter före nästa tur.
Jag tycker det funkar bra i Frölundaområdet. Det är nästan ingen väntetid mellan spårvagnarna. Får man stå och vänta 3 eller 8 minuter, det spelar ingen roll.
-
Ja 1,7,8 kommer allla inom några minuter för sedan får man stå o vänta ett tag för att alla ska komma igen samtidigt, gäller båda hållen. Sen tvittar det vad det står i papprena för det stämmer ändå inte i verkligheten... när jag o bussjohan var ute o tog lite bilder förra veckan vid utgången vid frölunda torgs tunneln så kom alla vagnar samtidigt hela tiden och vi han knappt med o ta några bilder för de kom samtidigt (han ej ställa om kameran) Så är det och du kan få tycka vad du vill men så här är det!
Hälsnigar spåristobbe och bussjohan!
Hälsnigar spåristobbe och bussjohan!
fattar du vad vi säger? det är inte jämt och det handlar itne bara om visas turer det är säkert 80% som går fel ...' skrev:Har du läst alls nåntinng av som står i tråden??
Visst att det häder att vagnarna kommer tätt vissa turer, men vagnarna kan bil o är försenade av olika orsaker, t ex att folk håller dörrar.
Tidtabellen är lagd så att det ska var "jämnt" mellan vagnarna vilket det också är allt som oftast.
-
sitter du 365 dagar om året för att kunna säga något annat då? Hur kan du veta hur det är då? jag åker vagn från fröunda minst två gånger om dagen varje dag om året och kan säga vad jag tycker från vad jag vet. vet ej hur ofta du åker den...' skrev:OK du sitter altså hela trafikdygnet o kollar varenda tur 7 dagar i veckan 52 veckor om året för att kunna säga att det är 80% av turena som kör fel??
Det är mest ner på stan det är så och 80% skrevs bara för att du skulel fatta att detär väldigt OFTA och inte bara 2 turer om dagen som ni verkar tro... Och sen så brukar dom få stå och köa ett år vid rödljuset in på stationen för att dom andra linjerna står före' skrev:Något statistiskt underlag för ditt påstående?? Annat än ditt "ord"??
Sitter o aktar mina kollegor när man är ute o kör o ditt påstående stämmer inte, iallafall inte till ,som du skriver, 80%felaktigheter kanske 20% som ligger fel eller försent

Ner mot stan?? Isåfall är det signalen vid Brilljantgatan som vagnara står o köar o det sker mkt sällan.BussJohan skrev:... dom få stå och köa ett år vid rödljuset in på stationen för att dom andra linjerna står före ...
Ut mot Frölunda står dom o väntar vid Orgelgatans signal ner mot hållplatsen (det finns inga stationer ute på stan) Frölunda Torg, då är garranterat vagnen som står "där nere" sen.
-
Är det nåt fel på och ge sitt ord för mig betyder det rätt så mycket.. Om inte du har satt upp några kameror som går 365 dagar och de bevisar att vagnarna aldtig går med bra mellanrum så kommer jag att tycka lika dant som jag gör nu.' skrev:Något statistiskt underlag för ditt påstående?? Annat än ditt "ord"??
Sitter o aktar mina kollegor när man är ute o kör o ditt påstående stämmer inte, iallafall inte till ,som du skriver, 80%felaktigheter kanske 20% som ligger fel eller försent
' skrev:Ner mot stan?? Isåfall är det signalen vid Brilljantgatan som vagnara står o köar o det sker mkt sällan.BussJohan skrev:... dom få stå och köa ett år vid rödljuset in på stationen för att dom andra linjerna står före ...
Ut mot Frölunda står dom o väntar vid Orgelgatans signal ner mot hållplatsen (det finns inga stationer ute på stan) Frölunda Torg, då är garranterat vagnen som står "där nere" sen.
och då är dom sena väldigt ofta kan man inte lägga om så dom har längrew tid på sig och köra linjen? än att dom kommer på en gång som vi säger
Nu finns det faktiskt statistik på hur exakt vagnarna går o för det behövs inga kameror, alla turer loggas via komfram som visar punktlighet gentemot tidtabellen, där ser man hur det ligger till.
Altså behövs det inga lekmänn som påstår sig att vagnarna gör fel med 80%
Att alla vagnar inte håller tidtabellen är ju inte förarnas fel eller en tidtabells fel utan sålänge det är mäniskor inblandade så blir det fel

Att alla vagnar inte håller tidtabellen är ju inte förarnas fel eller en tidtabells fel utan sålänge det är mäniskor inblandade så blir det fel

Det löser tyvärr inte "problemet" eftersom folk vill ha så korta restider som möjligt, sedan ger du vagnarna mer körtid så blir vagnarna likförbenat senaBussJohan skrev:och då är dom sena väldigt ofta kan man inte lägga om så dom har längrew tid på sig och köra linjen? än att dom kommer på en gång som vi säger

Kan du ta reda på den statistiken då?' skrev:Nu finns det faktiskt statistik på hur exakt vagnarna går o för det behövs inga kameror, alla turer loggas via komfram som visar punktlighet gentemot tidtabellen, där ser man hur det ligger till.

-
Dom kanske går att sänka ljusstyrkan på men inte släcka ner, då funkar varken skyltning eller hplutrop......BussJohan skrev:haha,nä för dom brukar altid vara nersläckta ;D;D
Sedan är det skillnad på hplskyltarna som är en realtidskylt med ungefärlig tid till vagnen kommer.
KomFrammen sitter på förarplatsen o är ett hjälpmedel
Så hitta på saker du bara för att få rätt
Du menar väll displayerna på [/b]hållplatserna där spårvagnsförarna stannar? dom brukar ju vara svarta nästan jämt?' skrev:Dom kanske går att sänka ljusstyrkan på men inte släcka ner, då funkar varken skyltning eller hplutrop......BussJohan skrev:haha,nä för dom brukar altid vara nersläckta ;D;D
Så hitta på saker du bara för att få rätt