Går ofta kommer sällan...

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Joohan

Går ofta kommer sällan...

Inlägg av Joohan »

Västtrafiks vagnar går altså ofta med sällan... På frölunda är det ju 3 vagnar och alla går och kommer på samma gång varför itne dela ut det mera`?
Harald
Kontakt:

Re: Går ofta kommer sällan...

Inlägg av Harald »

BussJohan skrev:Västtrafiks vagnar går altså ofta med sällan... På frölunda är det ju 3 vagnar och alla går och kommer på samma gång varför itne dela ut det mera`?
Nu yrar du väl i alla fall. Så här ser tidatbellerna från Frölunda Torg mot stan ut:

10-minuterstrafik
L8: 02,12,22,32,42,52
L7: 06,16,26,36,46,56
L1: 09,19,29,39,49,59

12-minutertrafik
L1: 00,12,24,36,48
L8: 04,16,28,40,52
L7: 08,20,32,44,56

15-minuterstrafik
L8: 03,18,33,48
L7: 06,21,36,51
L1: 12,27,42,57

Mycket jämnare kan det väl nte vara?
Joohan

Inlägg av Joohan »

Harald skrev:
BussJohan skrev:Västtrafiks vagnar går altså ofta med sällan... På frölunda är det ju 3 vagnar och alla går och kommer på samma gång varför itne dela ut det mera`?
Nu yrar du väl i alla fall. Så här ser tidatbellerna från Frölunda Torg mot stan ut:

10-minuterstrafik
L8: 02,12,22,32,42,52
L7: 06,16,26,36,46,56
L1: 09,19,29,39,49,59

12-minutertrafik
L1: 00,12,24,36,48
L8: 04,16,28,40,52
L7: 08,20,32,44,56

15-minuterstrafik
L8: 03,18,33,48
L7: 06,21,36,51
L1: 12,27,42,57

Mycket jämnare kan det väl nte vara?
hehe, okej :D det sak vara så på pappret ja, men om du går dit så komemr altid 7:an 3 minuter tidigt osv... gå och prova själv...
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

BussJohan skrev:... om du går dit så komemr altid 7:an 3 minuter tidigt osv... gå och prova själv...
Det går inte att köra in tre minuter från Opaltorget till Frölunda Torg. Min erfarenhet är att det är mycket ovanligt att förarna kör för tidigt och att alla alltid skulle göra det utan att GS och Västtrafik reagerar är uteslutet. Du skriver strunt. Däremot kan det bli förseningar åt andra hållet som gör att ettan och sjuan ibland kommer tätt ihop eftersom det är långt från Östra sjukhuset resp. Bergsjön till Frölunda. Men utåt från Frölunda är det ju bara två linjer och du skrev tre, så jag utgår från att du menade mot stan.
Joohan

Inlägg av Joohan »

Harald skrev:
BussJohan skrev:... om du går dit så komemr altid 7:an 3 minuter tidigt osv... gå och prova själv...
Det går inte att köra in tre minuter från Opaltorget till Frölunda Torg. Min erfarenhet är att det är mycket ovanligt att förarna kör för tidigt och att alla alltid skulle göra det utan att GS och Västtrafik reagerar är uteslutet. Du skriver strunt. Däremot kan det bli förseningar åt andra hållet som gör att ettan och sjuan ibland kommer tätt ihop eftersom det är långt från Östra sjukhuset resp. Bergsjön till Frölunda. Men utåt från Frölunda är det ju bara två linjer och du skrev tre, så jag utgår från att du menade mot stan.
ska ta en bild imorgon på tavlan och vagnen , så får du se .. det är altid så på 07:02 vagen på morgonen
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det behövs inte. I förra inlägget var det alltid, nu är det en enda avgång. Jag tror vi kan avsluta den här diskussionen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tycker inte jag. Det är likadant på många andra ställen i stan. Oavsett vad tidtabellerna säger. Mellan Valand och Korsvägen går fyran och femman ofta hack i häl, det gäller åt båda hållen. Och fler linjer på denna sträcka finns det inte. Samma sak med ettan och trean hela vägen mellan centralen och Härlanda.
Joohan

Inlägg av Joohan »

Anonymous skrev:Tycker inte jag. Det är likadant på många andra ställen i stan. Oavsett vad tidtabellerna säger. Mellan Valand och Korsvägen går fyran och femman ofta hack i häl, det gäller åt båda hållen. Och fler linjer på denna sträcka finns det inte. Samma sak med ettan och trean hela vägen mellan centralen och Härlanda.
ja det är jus å....
Barre

Inlägg av Barre »

I högtrafik går jag till hållplats SKF och väntar, det kommer alltid något, och tidtabellen stämmer ändå oftast ej här, ofta för tidigt, ofta för sent, ibland i tid.

Är det inte lika tättrafikerat för tillfället går jag via SKF, ser jag inget där, så går jag tilll gamlestadstorget och väntar in något där.

Sedan byter jag på drottningtorget, om jag inte kom med det jag ville.

Är det fråga om kväll/nattrafik med glest mellan vagnarna kollar jag dock tidtabellen och går ut och ställer mig med god marginal på SKF.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Tänk på att om en vagn går två minuter för tidigt i högtrafik är det troligt att den är åtta minuter sen. Vagnarna går normalt inte före tid.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn G

Inlägg av Björn G »

Anonymous skrev:Tycker inte jag. Det är likadant på många andra ställen i stan. Oavsett vad tidtabellerna säger. Mellan Valand och Korsvägen går fyran och femman ofta hack i häl, det gäller åt båda hållen. Och fler linjer på denna sträcka finns det inte. Samma sak med ettan och trean hela vägen mellan centralen och Härlanda.
Kan ju bero på att linje 4 och 5 är tidtabellslagda "hack i häl" på den sträckan, 2 minuter mellan rum åt BP, och 3 minuter emellan åt Kv.

Björn G
Gäst

Inlägg av Gäst »

Typiskt är att man ser utifrån sitt eget perspektiv på kollektivtrafiken och inte utifrån helheten. Det finns en massa hänsyn att ta när man lägger tidtabeller. Viktigast är kanske att se till att alla vagnar inte kommer samtidigt till Brunnsparken, samtrafik vid vissa knutpunkter m.m.
Om man ska flytta en linje tidsmässigt får det följdverkningar som kanske inte är genomförbara, då detta leder till att flera andra linjer påverkas som i sin tur påverkar............
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Håller med Gäst.

Att fyran och femman går nära varandra kan kanske förklaras av att det även finns andra linjer som går "samma" sträcka, exempelvis 14.

Varje enskild linje påverkar tre till fyra andra linjer. Det går inte att lyckas överallt.

//Tony
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är förklarligt. Men å andra sidan - när det gäller linje 1 och 3 har jag erfarenhet eftersom jag reser varje dag. Tidtabellen *är* faktiskt lagd så att det är jämt avstånd mellan vagnarna. Men ettan brukar för det mesta vara försenad och trean i tid eller något tidig. Så det kanske är dags att ge ettan lite mer mariginal?
Joohan

Inlägg av Joohan »

Anonymous skrev:Det är förklarligt. Men å andra sidan - när det gäller linje 1 och 3 har jag erfarenhet eftersom jag reser varje dag. Tidtabellen *är* faktiskt lagd så att det är jämt avstånd mellan vagnarna. Men ettan brukar för det mesta vara försenad och trean i tid eller något tidig. Så det kanske är dags att ge ettan lite mer mariginal?
och 8 och 7 går altid samtidigt från frölunda fsat det står 3 minuter kvar på 7:an .. sen får Harald säga vad han vill om att det är omöjligt att köra in 3 mintuer p å den sträckan, kasnke står det fel på tavlan då?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

BussJohan skrev:
Anonymous skrev:Det är förklarligt. Men å andra sidan - när det gäller linje 1 och 3 har jag erfarenhet eftersom jag reser varje dag. Tidtabellen *är* faktiskt lagd så att det är jämt avstånd mellan vagnarna. Men ettan brukar för det mesta vara försenad och trean i tid eller något tidig. Så det kanske är dags att ge ettan lite mer mariginal?
och 8 och 7 går altid samtidigt från frölunda fsat det står 3 minuter kvar på 7:an .. sen får Harald säga vad han vill om att det är omöjligt att köra in 3 mintuer p å den sträckan, kasnke står det fel på tavlan då?
Jag är sällan i Frölunda, men ibland är jag vid Marklandsgatan och dit brukar de inte komma samtidigt så de särar tydligen på sig på vägen dit.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det skulle ju kunna tänkas vara så att fenomenet uppträder vid de tidpunkter som Johan åker, emedan Harald som åker vid andra tider inte drabbas. Skulle faktiskt inte förvåna mig.

//T
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Enligt Johan går de alltid samtidigt från Frölunda, alltså även vid de tider jag ser dem vid Marklandsgatan.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Som Harald nämnde så är det inte konstigt att vagnarna kommer efter varandra eftersom linjera redan färdats långt från Både Marklandsgatan och Opaltorget.

Förseningarna byggs på och i slutet av linjen är det den delen av förseningen som märks.

Linje 1 har marginal men ska "bråka" med linje 7 och 8 ner till Linnéplatsen, genom centrum alla de andra linjerna och där tillkommer även busslinjer för att sen ta sig igenom Brunnsparken och Drottningtorget för att sen bråka med 3, 6 och 8 och en eventuell linje 34.

Som sagt detta är inget speciellt för Linje 1 utan alla andra linjer buss som spårvagn.
Det är trångt i stan helt enkelt och som sagt tidigare, man ser det bara ur sitt eget perspektiv i stället för helheten.

Trevlig resa!
SpårisTobbe

Inlägg av SpårisTobbe »

Jag kan ju säga att jag håller verkligen inte med harald nån stans, jag har varit ute på frölunda och åkt vagn, och det är som de säger, alla tre vagnarna kommer inom 5 min sedan får man vänta i kanske 7-10 min för att alla vagnarna ska komma igen samtidigt...
Skriv svar