Hornberg/Söderhallen

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Connex suger

Hornberg/Söderhallen

Inlägg av Connex suger »

Vet nån när SL kommer att installera BussPC/Busskom på bussarna i Hornsberg och Söderhallen?
Kommer det att bli som t.ex. på linje 4
"Linje 4 --> mot Gullmarsplan --> Skanstull --> Anslutning till Tunnelbana" eller kommer det stå som:
"Linje 4 Gullmarsplan --> Skanstull"
??? :?:
jocke b

Inlägg av jocke b »

bra fråga, någon som vet
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Nu är det väl på kortvagnarna man skall installera BussPC, blåbussarna har ju i princip redan systemet, men jag misstänker att en viss koplettering/modifiering är på plats.

Min önskan på blåbussarna vore i såfall en display bakom leden, så att även dem som sitter längst bak ser vart man är samt om någon tryckt på "STOP"-knappen.

Vecka 15 samt 26 skall utbildningsstarten för Söder resp. Hornsberg påbörjas, så det är på G!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Installation av "Blåbussarna" beräknas ske under oktober månad, etappen ligger sist så man kan få med visning/styrning av de hållplatsskyltar som redan existerar. Det kommer då vara två displayer som alla andra BussPC bussar har. Det nuvarande systemet kommer bytas ut så efter utbytet har alla bussar inom Stockholms Län likadan utrustning med hänsyn till BussPC och BussKom (den nya radion).
Andersb

Invändiga destinationskyltar och auto-utrop av hållplatser

Inlägg av Andersb »

JustNu projektet innehåller flera olika delar när det gäller BussPC/BussKom ser det ut så här:

Följande text visas i displayen (2 displayer i ledbussarna):
Exempel: När bussen står still

Text 1: Linje 172 (Linjenummer)
Text 2: Norsborg (destination)

Dessa 2 textvisningar är stumma, dvs "rösten" ropar ej ut denna info.

Följande text visas i displayen (2 displayer i ledbussarna):
Exempel: När bussen är i rullning

Text: Norra Sköndal (nästa hållplats)
Utrop: Norra Sköndal (utrop av nästa hållplats)

Systemet bygger på GPS

Ibland händer det att systemet ligger "före" bussen. Anledningen till detta vet jag ej. Men så fort bussen står still så uppdaterar systemet sig.(självklart även i rörelse)
Det innebär att systemet kan ropa ut en hållplats "flera" gånger, dvs första gången lite för tidigt och andra gången blir det rätt.

Jag har dock bara råkat ut för detta 1 gång och jag åker flera busslinjer varje dag för att ta mig till och hem från mitt arbete.

När det gäller linje 1, 3 och 4 så kommer dem också senare under året att få de nya systemet vilket är bra eftersom man då får en enhetlig standard på alla ca 1900 bussarna i Stockholms län.

Bra jobbat SL!
Användarens profilbild
kildor

Re: Invändiga destinationskyltar och auto-utrop av hållplats

Inlägg av kildor »

Andersb skrev:Exempel: När bussen står still

Text 1: Linje 172 (Linjenummer)
Text 2: Norsborg (destination)
Kosmetisk detalj, men just den här biten tycker jag är mindre bra. Text 1 är still medan Text 2 är rullande. Ologiskt och obegripligt. Antingen borde man ha hela texten "Linje 172 mot Norsborg" rullande, eller så har man en text som är still: "172 Norsborg". Men som helhet är systemet mycket bra.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Det jag tycker är mindre bra nu efter några veckors intrimning i Handenland ärföljande brister:

- Förarna bör inte ha möjlighet att helt kunna "stänga av" högtalarutropen/rösten! Kan förstå orsaken: att det kan bli "tjatigt" i bussen, men systemet är till för passagerarna
- Systemet borde kunna anpassas så att de yttre destinationsskyltarna inte visar "Ej i trafik" när bussen kör fram till ändhållplats för lastning (händer väldigt ofta vid Handenterminalen)

Sedan om ovanstående problem beror på tekniska orsaker, det har jag förståelse för, men föga troligt!
Coppas

Inlägg av Coppas »

Byggare Bob skrev:Det jag tycker är mindre bra nu efter några veckors intrimning i Handenland ärföljande brister:

- Förarna bör inte ha möjlighet att helt kunna "stänga av" högtalarutropen/rösten! Kan förstå orsaken: att det kan bli "tjatigt" i bussen, men systemet är till för passagerarna
- Systemet borde kunna anpassas så att de yttre destinationsskyltarna inte visar "Ej i trafik" när bussen kör fram till ändhållplats för lastning (händer väldigt ofta vid Handenterminalen)

Sedan om ovanstående problem beror på tekniska orsaker, det har jag förståelse för, men föga troligt!
På Råsta har man kört med BussPC sedan i höstas så jag utgår från det som gäller där. Mig veterligt så finns det ingen möjlighet att stänga av utropen utan man kan bara välja mellan lägena 'Hög', 'Mellan' eller 'Låg'. Det finns i alla fall ingen funktion för att via displayen för BussPC välja on/off på högtalarutropen. Är det inget ljud alls så är väl högtalarna antingen trasiga eller kanske säkringen. I vissa lägen så kan dessa inställningar vara lite fel så även på nivå 'Låg' så är ljudnivån öronbedövande.

Det händer då tydligen (som jag har förstått det) att verkstadspersonalen kopplar ur högtalarna tills dess att det har åtgärdats. Är ju tydligen mera av en programfråga vilket f.n. då tydligen faller utanför verkstadens ordinarie kompetens. Själv efterlyste jag redan från början en stegvis inställning av ljudet (vem f-n hade ens accepterat denna klena variation på inställningar på stereon eller nallen?) för att kunna få en mera acceptabel ljudnivå för alla parter. Alla fel kring BussPC (som då skrivs på en separat rapport) lämnas/framförs till TX som dock sedan faxar denna till berörd avdelning på SL centralt. Depåerna verkar alltså än så länge inte ha alltför mycket att säga till om här.

Vad gäller 'Ej i trafik' så är det mer av ett handhavandefel skulle jag vilja säga. Det går att skylta upp destination innan bara man går in manuellt och anger t.ex. position. Även andra varianter finns. I Handen så beror det väl till en viss del på att systemet inte har varit i bruk så länge och förarna har inte lärt sig de finesser som finns. Det som gäller är ju ett aktivt och intresserat extraknappande vid t.ex. ändhållplatserna, men tyvärr är ju en hel del förare inte är speciellt intresserade av att kunna absolut mera än det som de absolut måste kunna för att nödtorftigt kunna hantera systemet.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
AndersB

BussPC

Inlägg av AndersB »

Anledningen till att texten rullar och står still är mycket enkel!

Displayen är begränsad till ett visst antal bokstäver, de destinationer som är längre en maxantalet med bokstäver kommer ju självklart att "rulla" fram.

När det gäller ljudnivån tycker jag INTE att chauffören ska kunna sänka ljudet så mycket så att det blir omöjligt att uppfatta, faktum är ju att detta utrop är ju till för de resande och EJ chauffören.

Men jag tycker ändå att det verkar fungera utmärkt!!!

Go SL!
Användarens profilbild
kildor

Re: BussPC

Inlägg av kildor »

AndersB skrev:Anledningen till att texten rullar och står still är mycket enkel!

Displayen är begränsad till ett visst antal bokstäver, de destinationer som är längre en maxantalet med bokstäver kommer ju självklart att "rulla" fram.
Faktum är att alla destinationer rullar, oavsett om de får plats eller inte.
Coppas

Inlägg av Coppas »

AndersB skrev:När det gäller ljudnivån tycker jag INTE att chauffören ska kunna sänka ljudet så mycket så att det blir omöjligt att uppfatta, faktum är ju att detta utrop är ju till för de resande och EJ chauffören.
Visst är det till för trafikanterna och inte chauffören, men samtidigt så är det chaufförens arbetsplats och någon möjlighet att ställa in ljudet på även en för föraren dräglig nivå är önskvärd. Speciellt viktigt är detta om man betänker att man som förare ibland tillbringar uppåt nio timmar på jobbet och är volymen så hög att man nästan blir döv (och inte går att sänka) så är det fullt mänskligt att man även som förare rycker säkringen. Det måste finnas rimliga gränser och den ena nödvändigheten får inte egentligen ha företräde framför den andra.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
AndersB

Inlägg av AndersB »

kildor skrev: Faktum är att alla destinationer rullar, oavsett om de får plats eller inte.
Detta stämmer inte alls! Det är endast ändhållplats som rullar (när bussen står still) samt de hållplatser som EJ får "plats" i displayen.
Jag ska kanske tillägga att längst till höger i displayen visas ju "Stannar" när man trycker på stoppknappen.

Jag får väl ge ett exempel eftersom det verkar behövas:

Linje 806,807,818, 822,823

Hållplats Jungfruvägen (Trollbäcken) visas konstant i displayen, nästa hållplats är Trollbäckens Centrum som "rullar" fram eftersom namnet är för "långt" för att kunna visas på en bild i displayen.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

AndersB skrev:
kildor skrev: Faktum är att alla destinationer rullar, oavsett om de får plats eller inte.
Detta stämmer inte alls! Det är endast ändhållplats som rullar (när bussen står still) samt de hållplatser som EJ får "plats" i displayen.
Då missförstod vi varandra. Med destinationer menade jag alltså ändhållplatser. Och det jag ville få fram var att det ser fånigt ut när den korta texten "Slussen" rullar på dessa skyltar. Det blir ju mycket mer informativt om det istället står "Linje 442 mot Slussen" i ett stycke i stället för att dela upp det i två omgångar.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det där med innerskyltar är svårt... En vanlig syn i Chalmerstunneln är:

6 Länsmansgården via
Nästa: Och Domkyrkan
Därefter: Wavrinskys plats

Orsak: vagnen skyltar om efter korsvägen till Länsmansgården över Järntorget och Domkyrkan, detta går in i hållplatsskyltarna men skrivs över när vagnen lämnar hållplats. Alltså - texten står kvar tills dess vagnen kommer till Chalmers. Felet är buggrapporterat och kommer att åtgärdas i samband med uppdatering - frågan är väl som vanligt när. (Det kostar trotsallt en del att göra sådana uppdateringar)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Karsten

Karsten

Inlägg av Karsten »

Tycker BussPC funkar förhållandevis bra. Dock var den enda buss jag kört med BussPC rena skräcken. Swebus 1552, en gammal lyxvagn från 1992. Bussen är försedd med FM-radio i hela bussen, och en funktion som kopplar bort FM-radion vid användning av mikrofonen vid förarplatsen. Detta får till följd att så fort "tanten i taket" tänker eller ska säga något, så kopplas musiken bort och ersätts med ett öronbedövande brus, ibland kombinerat med ett skrälligt utrop. Jag förstår att man vid installation gärna använder befintligt högtalarsystem, men i detta fall lider bara resande och förare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

kildor skrev: Då missförstod vi varandra. Med destinationer menade jag alltså ändhållplatser. Och det jag ville få fram var att det ser fånigt ut när den korta texten "Slussen" rullar på dessa skyltar. Det blir ju mycket mer informativt om det istället står "Linje 442 mot Slussen" i ett stycke i stället för att dela upp det i två omgångar.
Absolut! Där håller jag också med dig. Men systemet som bygger på en plattform ifrån Init är Windowsbaserat och eftersom det är "bara" en enkel text som kommer ut på displayen utgår jag ifrån att man kan programera denna på väldigt många sätt. Så nog finns det en chans att SL programerar om displayerna om trafikanterna klagar.

Anledningen till att det ser ut som det gör nu beror nog helt enkelt på att det ska vara så lite text (information) som möjligt i displayen för att underlätta för trafikanterna.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Anonymous skrev:Anledningen till att det ser ut som det gör nu beror nog helt enkelt på att det ska vara så lite text (information) som möjligt i displayen för att underlätta för trafikanterna.
Det kan ju vara en bra princip. Men det blir ju inte lättare att läsa när texten rullar. Och lite tydlighet kan också vara bra för att det inte ska råda någon tvivel om vad som är aktuell hållplats och vad som är bussens destination. Jag vet inte om det kan vara så att man valt att ha destinationen rullande bara för att särkilja det från hållplatsnamnet som (oftast) står med stilla text. Men då gör man det lite onödigt för sig tycker jag - man kunde åtminstone skriva mot Slussen för tydlighetens skull.
Användarens profilbild
M224

Re: Karsten

Inlägg av M224 »

Karsten skrev:Tycker BussPC funkar förhållandevis bra. Dock var den enda buss jag kört med BussPC rena skräcken. Swebus 1552, en gammal lyxvagn från 1992. Bussen är försedd med FM-radio i hela bussen, och en funktion som kopplar bort FM-radion vid användning av mikrofonen vid förarplatsen. Detta får till följd att så fort "tanten i taket" tänker eller ska säga något, så kopplas musiken bort och ersätts med ett öronbedövande brus, ibland kombinerat med ett skrälligt utrop. Jag förstår att man vid installation gärna använder befintligt högtalarsystem, men i detta fall lider bara resande och förare.
Har hört detta fenomen i flera vagnar :?
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Coppas skrev: Vad gäller 'Ej i trafik' så är det mer av ett handhavandefel skulle jag vilja säga. Det går att skylta upp destination innan bara man går in manuellt och anger t.ex. position. Även andra varianter finns. I Handen så beror det väl till en viss del på att systemet inte har varit i bruk så länge och förarna har inte lärt sig de finesser som finns. Det som gäller är ju ett aktivt och intresserat extraknappande vid t.ex. ändhållplatserna, men tyvärr är ju en hel del förare inte är speciellt intresserade av att kunna absolut mera än det som de absolut måste kunna för att nödtorftigt kunna hantera systemet.

Mvh // Nico
Håller med om att intresset har varit blandat från förarnas sida. Åkte en gång med linje 824 från Handenterminalen och där var BussPCn troligen inte ens igång. Bussen var skyltad "Ej i trafik" (även när jag klev av!) och displayerna var svarta. När någon frågade chauffören varför, så blev svaret typ att det brydde han sig inte om. Så jag tor nog att en del är "emot" BussPC. Men då skall man nog överväga om man skall jobba kvar som bussförare... :?
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: Invändiga destinationskyltar och auto-utrop av hållplats

Inlägg av NerdBoy »

Andersb skrev:Systemet bygger på GPS

Ibland händer det att systemet ligger "före" bussen. Anledningen till detta vet jag ej. Men så fort bussen står still så uppdaterar systemet sig.(självklart även i rörelse)
Det innebär att systemet kan ropa ut en hållplats "flera" gånger, dvs första gången lite för tidigt och andra gången blir det rätt.
Vad händer om föraren råkar knappa in fel linje eller tvingas ta en avvikande färdväg vid t.ex. en trafikolycka? Märker systemet att det är något fel med GPS-positionen och slutar ropa hållplatser, eller försöker det ropa ut hållplatser lite på måfå?

Konkret exempel: linje 670 mot Vaxholm har en viss färdväg på dagen och en något längre på natten då man tar över 672:ans sväng ut på Resarö. Som det är nu är det många förare som inte ställer om systemet till nattrafik och eftersom det i nuläget enbart går efter antal rullade meter så fortsätter det glatt ropa ut hållplatser på helt fel ställen. Inatt fick jag min hållplats utropad två gånger ute i mörka skogen på Resarö innan vi var tillbaka på "rätt" färdväg. Fungerar det nya systemet bättre ur den synvinkeln?

/Calle
Skriv svar