x

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Johan Eriksson

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 12:49, redigerad totalt 1 gånger.
PG
Kontakt:

Inlägg av PG »

Tyvärr tror jag inte att det finns någon sådan sida. Din undran kanske är en utmaning att fixa en sådan sida!

Själv har jag inte särskilt många bilder - men jag vet att det finns massor från de sista åren - så bara någon orkar låna och skanna! Jag har antagit utmaningen! :roll:

Till dess så njut av denna bild från Sibbarp!

Bild

/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

PG skrev:Tyvärr tror jag inte att det finns någon sådan sida. Din undran kanske är en utmaning att fixa en sådan sida!
Jag väntar... är du inte klar än? :P
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

bruse skrev:
PG skrev:Tyvärr tror jag inte att det finns någon sådan sida. Din undran kanske är en utmaning att fixa en sådan sida!
Jag väntar... är du inte klar än? :P
Hehehe, gleder meg til å se resultatet!
Hadde jeg hatt bilder fra Malmö, så hadde jeg sikkert laget en side selv!

Andreas
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 12:48, redigerad totalt 1 gånger.
PG
Kontakt:

Inlägg av PG »

bruse skrev: Jag väntar... är du inte klar än? :P
Jodå - ett ebryo finns på:
http://www.lund.bostream.se/pege/

Förhoppningsvis så kommer det mera bilder efter hand som jag får lust och ork!

/PG
PG Andersson (747)
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Det gikk fort. Bra :D

Et par nye spørsmål:
1: hvor langt var enkeltsporet, og var det noe signalanlegg e.l. som sikret trafikken her?
2: hvor ligger vognhallen (ikke markert på kartet)?

/Baard
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

PG skrev:
bruse skrev: Jag väntar... är du inte klar än? :P
Jodå - ett ebryo finns på:
http://www.lund.bostream.se/pege/

Förhoppningsvis så kommer det mera bilder efter hand som jag får lust och ork!

/PG
Flotte bilder!
Hva med noen bilder av de Malmö mustangene som fortsatt eksisterer også?

Regner med at du har dette i ditt arkiv, selv så har jeg kunn bilder av ML74, kan man gjette hvorfor :D

ANdreas
Kalle

Tackar + efterlyser bilder

Inlägg av Kalle »

Tackar för de roliga bilderna du lagt upp på din sida, det var skoj att se en bild på enkelspåret till Sibbarp och Erikslust.

Jag har en efterlysning, och det är bilder (helst färg) på G-mustangernas färd till-och från vagnhallen via Stora Nygatan-Studentgatan-Amiralsgatan-Föreningsgatan. Jag har aldrig hittills sett en sådan bild någonstans, vare sig på nätet eller i övrigt.

Förresten, som anslutande fråga: Trafikerade Malmös G-mustanger någonsin (ens som provvagn, experiment eller insatsvagn) någon annan sträcka än linje 4 samt vagnhallsförbindelsen från "Gustav" via Amiralsgatan?
-Kom nånsin en Malmö-G-mustang till Triangeln, Centralen, Möllevångstorget eller Värnhem?

Tackar på förhand för ev mustang-bilder samt svar på mustang-frågorna

Kalle

(Som av "hembygdsskäl" har en önskan till, en spårvagnsbild i färg från Bergsgatan i höjd med Spångatan-Möllevångsgatan-Möllevångstorget)
PG
Kontakt:

Inlägg av PG »

BaardB skrev: 1: hvor langt var enkeltsporet, og var det noe signalanlegg e.l. som sikret trafikken her?
2: hvor ligger vognhallen (ikke markert på kartet)?
På fråga 1 svarar jag att det var 800 meter mellan Stranden och Sibbarp. Jag tror (är inte säker :oops: ) att man hade en formsignal som säkrade sträckan.

På fråga 2 så är svaret att kartan nu är uppdaterad. :D
Andy skrev: Hva med noen bilder av de Malmö mustangene som fortsatt eksisterer også?
Andy! Det är nu fixat - håll till godo! :P

För dig som inte vet var sidan om linje 4 finns så följ vägen till http://www.pege.nu nedan.

/PG
PG Andersson (747)
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 12:48, redigerad totalt 1 gånger.
PG
Kontakt:

Inlägg av PG »

Johan Eriksson skrev:Om ombyggnaden av 413 fullföljts,
-hur hade den sett ut då :?: Ny dubbeldörr fram och dörrställning 2-2-2 :?:

Nyfiken på detta med enmansbetjäningsplanerna i Malmö :!:
Dubbeldörr var inte möjlig eftersom kontrollern sitter på högersidan i förarhytten. Detta innebar att man var tvungen att ta ut ett hack i denna för att föraren skulle kunna vrida stolen 180 grader för att expediera resenärerna. Om jag nu minns rätt så visade det sig att det krävdes en stor ombyggnad av kontrollern för att klara att göra detta "hack" och då lades projektet ner eftersom det blev för komplicerat.

Alltså:
Dubbeldörr fram var aldrig påtänkt vad jag vet. :idea:
Ingensättning av tredje dörren bak torde vara nödvändigt av säkerhetsskäl. :!:
Sannolik dörrställning efter ombyggnad 1-2-2. :?:

Ska se vad som kan finnas i några arkiv - men det kommer att ta tid :cry:

/PG
PG Andersson (747)
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 12:47, redigerad totalt 1 gånger.
PG
Kontakt:

Inlägg av PG »

Johan Eriksson skrev: Vad menar du med säkerhetsskäl :?:
Säkerhetsskäl är att föraren inte har någon möjlighet att se dörr tre i en backspegel. På den tid vi nu talar om så fanns inte videoövervakning.

Jag minns ett problem till med stolsnurrandet vid enmansbetjäning och det var att kontrollerratten också satt i vägen och behövde ändras. Vagnen var alltså inte byggd för att bli enmansbetjänad i högertrafik.
/PG
PG Andersson (747)
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Det var heller ikke de samtidige Höka-vognene i Oslo, men man fikk det jo til :!:
Ellers kan jeg nevne at man i Trondheim bygde om sine vogner til enmannsbetjening allerede i -67/68. Her ble bakre dør stengt, men etter en del år gjenåpnet. Det var egen lampe på førerbordet som kontroll av at den var stengt...

/Baard
Anders Törnblad

Inlägg av Anders Törnblad »

Själv har jag inte särskilt många bilder - men jag vet att det finns massor från de sista åren - så bara någon orkar låna och skanna! Jag har antagit utmaningen! :roll:

Till dess så njut av denna bild från Sibbarp!

Bild

/PG
Snygg bild och en snygg hemsida!
Skulle önska att jag kunde bidra med bilder, men 1973 åkte jag mest med blåa sprvagnar.
Det är rent märkvärdigt att INGET finns kvar av fyran. Kanske gjorde man som i Trondheim och började riva upp direkt för att det inte skulle gå att ångra sig. Vet någon hur det förhöll sig med det?
Delar av trean låg däremot kvar i tjugo år efter nedläggningen, plus en bit av ettans spår mellen Stortorget och Centralen vill jag minnas. Slingan vid Kastanjeplatsen var nog kvar ett tag med.
Nu är allt väck.

Anders - som sprang hela fyrans sträckning idag i minusgrader!
Skriv svar