x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Tyvärr tror jag inte att det finns någon sådan sida. Din undran kanske är en utmaning att fixa en sådan sida!
Själv har jag inte särskilt många bilder - men jag vet att det finns massor från de sista åren - så bara någon orkar låna och skanna! Jag har antagit utmaningen! :roll:
Till dess så njut av denna bild från Sibbarp!

/PG
Själv har jag inte särskilt många bilder - men jag vet att det finns massor från de sista åren - så bara någon orkar låna och skanna! Jag har antagit utmaningen! :roll:
Till dess så njut av denna bild från Sibbarp!
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Jodå - ett ebryo finns på:bruse skrev: Jag väntar... är du inte klar än? :P
http://www.lund.bostream.se/pege/
Förhoppningsvis så kommer det mera bilder efter hand som jag får lust och ork!
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
Flotte bilder!PG skrev:Jodå - ett ebryo finns på:bruse skrev: Jag väntar... är du inte klar än?
http://www.lund.bostream.se/pege/
Förhoppningsvis så kommer det mera bilder efter hand som jag får lust och ork!
/PG
Hva med noen bilder av de Malmö mustangene som fortsatt eksisterer også?
Regner med at du har dette i ditt arkiv, selv så har jeg kunn bilder av ML74, kan man gjette hvorfor

ANdreas
Tackar + efterlyser bilder
Tackar för de roliga bilderna du lagt upp på din sida, det var skoj att se en bild på enkelspåret till Sibbarp och Erikslust.
Jag har en efterlysning, och det är bilder (helst färg) på G-mustangernas färd till-och från vagnhallen via Stora Nygatan-Studentgatan-Amiralsgatan-Föreningsgatan. Jag har aldrig hittills sett en sådan bild någonstans, vare sig på nätet eller i övrigt.
Förresten, som anslutande fråga: Trafikerade Malmös G-mustanger någonsin (ens som provvagn, experiment eller insatsvagn) någon annan sträcka än linje 4 samt vagnhallsförbindelsen från "Gustav" via Amiralsgatan?
-Kom nånsin en Malmö-G-mustang till Triangeln, Centralen, Möllevångstorget eller Värnhem?
Tackar på förhand för ev mustang-bilder samt svar på mustang-frågorna
Kalle
(Som av "hembygdsskäl" har en önskan till, en spårvagnsbild i färg från Bergsgatan i höjd med Spångatan-Möllevångsgatan-Möllevångstorget)
Jag har en efterlysning, och det är bilder (helst färg) på G-mustangernas färd till-och från vagnhallen via Stora Nygatan-Studentgatan-Amiralsgatan-Föreningsgatan. Jag har aldrig hittills sett en sådan bild någonstans, vare sig på nätet eller i övrigt.
Förresten, som anslutande fråga: Trafikerade Malmös G-mustanger någonsin (ens som provvagn, experiment eller insatsvagn) någon annan sträcka än linje 4 samt vagnhallsförbindelsen från "Gustav" via Amiralsgatan?
-Kom nånsin en Malmö-G-mustang till Triangeln, Centralen, Möllevångstorget eller Värnhem?
Tackar på förhand för ev mustang-bilder samt svar på mustang-frågorna
Kalle
(Som av "hembygdsskäl" har en önskan till, en spårvagnsbild i färg från Bergsgatan i höjd med Spångatan-Möllevångsgatan-Möllevångstorget)
På fråga 1 svarar jag att det var 800 meter mellan Stranden och Sibbarp. Jag tror (är inte säkerBaardB skrev: 1: hvor langt var enkeltsporet, og var det noe signalanlegg e.l. som sikret trafikken her?
2: hvor ligger vognhallen (ikke markert på kartet)?

På fråga 2 så är svaret att kartan nu är uppdaterad.

Andy! Det är nu fixat - håll till godo!Andy skrev: Hva med noen bilder av de Malmö mustangene som fortsatt eksisterer også?

För dig som inte vet var sidan om linje 4 finns så följ vägen till http://www.pege.nu nedan.
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Dubbeldörr var inte möjlig eftersom kontrollern sitter på högersidan i förarhytten. Detta innebar att man var tvungen att ta ut ett hack i denna för att föraren skulle kunna vrida stolen 180 grader för att expediera resenärerna. Om jag nu minns rätt så visade det sig att det krävdes en stor ombyggnad av kontrollern för att klara att göra detta "hack" och då lades projektet ner eftersom det blev för komplicerat.Johan Eriksson skrev:Om ombyggnaden av 413 fullföljts,
-hur hade den sett ut dåNy dubbeldörr fram och dörrställning 2-2-2
![]()
Nyfiken på detta med enmansbetjäningsplanerna i Malmö
Alltså:
Dubbeldörr fram var aldrig påtänkt vad jag vet.

Ingensättning av tredje dörren bak torde vara nödvändigt av säkerhetsskäl.

Sannolik dörrställning efter ombyggnad 1-2-2.

Ska se vad som kan finnas i några arkiv - men det kommer att ta tid

/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Säkerhetsskäl är att föraren inte har någon möjlighet att se dörr tre i en backspegel. På den tid vi nu talar om så fanns inte videoövervakning.Johan Eriksson skrev: Vad menar du med säkerhetsskäl :?:
Jag minns ett problem till med stolsnurrandet vid enmansbetjäning och det var att kontrollerratten också satt i vägen och behövde ändras. Vagnen var alltså inte byggd för att bli enmansbetjänad i högertrafik.
/PG
PG Andersson (747)
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
trafikchef MSS, ordförande SSS:M
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Det var heller ikke de samtidige Höka-vognene i Oslo, men man fikk det jo til
Ellers kan jeg nevne at man i Trondheim bygde om sine vogner til enmannsbetjening allerede i -67/68. Her ble bakre dør stengt, men etter en del år gjenåpnet. Det var egen lampe på førerbordet som kontroll av at den var stengt...
/Baard

Ellers kan jeg nevne at man i Trondheim bygde om sine vogner til enmannsbetjening allerede i -67/68. Her ble bakre dør stengt, men etter en del år gjenåpnet. Det var egen lampe på førerbordet som kontroll av at den var stengt...
/Baard
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:17
Snygg bild och en snygg hemsida!PG skrev:Tyvärr tror jag inte att det finns någon sådan sida. Din undran kanske är en utmaning att fixa en sådan sida!
Själv har jag inte särskilt många bilder - men jag vet att det finns massor från de sista åren - så bara någon orkar låna och skanna! Jag har antagit utmaningen!![]()
Till dess så njut av denna bild från Sibbarp!
/PG
Skulle önska att jag kunde bidra med bilder, men 1973 åkte jag mest med blåa sprvagnar.
Det är rent märkvärdigt att INGET finns kvar av fyran. Kanske gjorde man som i Trondheim och började riva upp direkt för att det inte skulle gå att ångra sig. Vet någon hur det förhöll sig med det?
Delar av trean låg däremot kvar i tjugo år efter nedläggningen, plus en bit av ettans spår mellen Stortorget och Centralen vill jag minnas. Slingan vid Kastanjeplatsen var nog kvar ett tag med.
Nu är allt väck.
Anders - som sprang hela fyrans sträckning idag i minusgrader!