
Glad Påsk
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Glad Påsk
En påskhälsning med viss tåganknytning.


AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Vackert!
Glad Påsk!
Glad Påsk!
/Jonas - Powered by Nikon D70
Ordförande i Unga Spårvagnsentusiasters Intresseförening
Ordförande i Unga Spårvagnsentusiasters Intresseförening
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Det kan vara svårt, men:TonyM skrev:Och en sådan påsk sedan, Kyrkan kan inte ha det lätt i dessa tider då
Jungfru Marie Bebådelsedag och Långfredagen sammanfaller
(25 mars, på dagen 9 månader före 25 december)
Får man passa på att önska en osedvanligt glad påsk, med extra många våfflor!
//Tony
Marie Bebådelsedag trängs undan av påskhelgen ochdessutom palmsöndagen, så MBeb firades i år den 13 mars. I år blir alltså Jesus ett långt gånget litet barn.
Professionell tyckare
Koppelstänger?
Koppelstänger mitt i hjulnaven? Verkar Hönsigt!
Fast, eftersom hjulens diametrar är olika, så kan man ju förstås inte sätta koppelstängerna någon annan stans! Dessutom måste rotationen medge Frigång, eftersom hjulhastigheterna skiljer.
Men vad skall man då med kopplelstänger till? Man kan undra vem som Värpt fram den lösningen. Någon som egentligen kan mycket litet, men som far omkring och Fjädrar sig? En fordonsSprätt kanske? Som är bra på att öppna Näbben i alla lägen, men som knappast är bra på att lägga Ägg i konstruktionskorgen?
Skorstensröken tror jag därför snarare kommer från en kaffebryggare än från ett framdrivningsmaskineri!
Lokvisslan då? Säger den Kuckeliku?
Helt Galet i alla fall! Borde resultera i inBurning!
Glad Pjåsk alla konstruktiva kritiker!
/Ruggige Hönsfarmaren
Fast, eftersom hjulens diametrar är olika, så kan man ju förstås inte sätta koppelstängerna någon annan stans! Dessutom måste rotationen medge Frigång, eftersom hjulhastigheterna skiljer.
Men vad skall man då med kopplelstänger till? Man kan undra vem som Värpt fram den lösningen. Någon som egentligen kan mycket litet, men som far omkring och Fjädrar sig? En fordonsSprätt kanske? Som är bra på att öppna Näbben i alla lägen, men som knappast är bra på att lägga Ägg i konstruktionskorgen?
Skorstensröken tror jag därför snarare kommer från en kaffebryggare än från ett framdrivningsmaskineri!
Lokvisslan då? Säger den Kuckeliku?
Helt Galet i alla fall! Borde resultera i inBurning!
Glad Pjåsk alla konstruktiva kritiker!
/Ruggige Hönsfarmaren
- Kristofer
- Inlägg: 1511
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Visst, samma modell som på Brio trätåg. Inga krångliga kopplingar, och står bara tillräckligt vagnarna tillräckligt nära varandra så är det bara att lossa bromsen så sköter magnetismen resten.MartinW skrev:Själv är jag lite nyfiken på kopplet. Är det nån typ av supermagnet de använder eller?Björn J. skrev:Är det vanligt med enaxliga tedrar på kycklingjärnvägar?
Bj.
Koppla inte loss tendern bara, det kan gå illa då...
Glad påsk!
Kristofer
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Självklart är ju lasten destinerad till något SKALBOLAG någonstans...
Faktum är att kopplet ser ut att vara någon typ av enkammarbuffert som jag sett någon gång på någon smalspårig järnväg, inte helt olik trumpetkopplet alltså med lös mellandel.
Det är ju ÄGGANDE att försöka att hitta på några fler ordvitsar, men det höjer väl bara kolesterolhalten i blodet kan tänkas.
Trots att påskortet är trevligt, så kan man ju undra när påsk- och julkortstecknare skall lära sig att teckna ånglokomotiv någorlunda korrekt.
Men inte ens den gode Hergé, George Remini, Tintins tecknare, kunde det där med ånglok riktigt, han placerade tvenne buffertar och centralt placerat skruvkoppel på ett ånglok.... i Amerika... nåväl det kanske har förekommit där också, men ångloket såg i övrigt väldigt europeiskt ut.
Bj.
Faktum är att kopplet ser ut att vara någon typ av enkammarbuffert som jag sett någon gång på någon smalspårig järnväg, inte helt olik trumpetkopplet alltså med lös mellandel.
Det är ju ÄGGANDE att försöka att hitta på några fler ordvitsar, men det höjer väl bara kolesterolhalten i blodet kan tänkas.
Trots att påskortet är trevligt, så kan man ju undra när påsk- och julkortstecknare skall lära sig att teckna ånglokomotiv någorlunda korrekt.
Men inte ens den gode Hergé, George Remini, Tintins tecknare, kunde det där med ånglok riktigt, han placerade tvenne buffertar och centralt placerat skruvkoppel på ett ånglok.... i Amerika... nåväl det kanske har förekommit där också, men ångloket såg i övrigt väldigt europeiskt ut.
Bj.
Vadå jag dyster?