Volvobussar i Göteborg

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:Må dessa bussar gå i graven snart...
Några bussar är redan ur trakik.. te.x. 612, 613.
SAC

Inlägg av SAC »

För att eventuellt skingra eventuella missuppfattningar bör väl noteras att Region inte enbart omfattar Mölndalsgaraget, utan även Kruthusgatan (GVX) där merparten av linjerna 80, 99, 203 och 771 utgår ifrån. Dessutom körs vissa turer på linjerna 201, 401 och 402 av GVX.
PJ

Inlägg av PJ »

Det skrivs ofta att 600-vagnarna är på väg ut, men tydligen så är dom inte det. Flera av dem surrar fortfarande runt i stan... varför??
Björne

Inlägg av Björne »

PJ skrev:Det skrivs ofta att 600-vagnarna är på väg ut, men tydligen så är dom inte det. Flera av dem surrar fortfarande runt i stan... varför??
Innan bussar som ska ersätta dom har levererats så kan man ju inte fasa ut 600-vagnarna. Det kommer en dag då deras tid inne i stan är förbi, ingen vet nog riktigt klar när den dagen inträffar.
Joohan

Inlägg av Joohan »

hej jag åkte ne sån buss på linje 50 eller 90 komemr inte ihår och jag tycker itne det är någon fara med dom bekvämma säten om man gemför med den andra bussarna som går oftast på linje 50 nu , den skuttar och hoppar låter satan längtbak och hårda stolar :P Gillar 600 bussarna ... Tror själv på bättre kvalite i dom än i dom nya :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

PJ skrev:Det skrivs ofta att 600-vagnarna är på väg ut, men tydligen så är dom inte det. Flera av dem surrar fortfarande runt i stan... varför??
Det är inte så att det är bussar från -95, -96 som det är tal om då? Det är väldigt få från -94 som än rullar, och som Björne säger, man måste ha något att ersätta dem med.
Björne

Inlägg av Björne »

Anonymous skrev:
Det är inte så att det är bussar från -95, -96 som det är tal om då? Det är väldigt få från -94 som än rullar, och som Björne säger, man måste ha något att ersätta dem med.
Dom är vad jag minns levererade från 93-96 och visst finns det några få vagnar med låga nummer. Tror både att 603 och 607 tex finns kvar.
Lars H

Inlägg av Lars H »

Björne skrev:
Anonymous skrev:
Dom är vad jag minns levererade från 93-96 och visst finns det några få vagnar med låga nummer. Tror både att 603 och 607 tex finns kvar.
Lars: De från 1993,finns t.o.m. dom kvar? Är det inte 10-år som gäller innan man måste ta ur de ur trafik?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Lars H skrev:
Lars: De från 1993,finns t.o.m. dom kvar? Är det inte 10-år som gäller innan man måste ta ur de ur trafik?
10-årsgränsen gäller inom miljözonen. Det är inte alla busslinjer som går genom den. Linjer som bara går på Hisingen är exempel på sådana linjer då ingen del av öa ingår i miljözonen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
PJM

Inlägg av PJM »

Hur kan det då komma sig att 600-vagnarna exempelvis körs i vissa få fall på linjerna till och från Bergsjön? Dom passaerar ju definitivt miljözonen, och likaså linje 50...

Är det någon som vet om några har försvunnit nyligen?
Coppas

Inlägg av Coppas »

PJM skrev:Hur kan det då komma sig att 600-vagnarna exempelvis körs i vissa få fall på linjerna till och från Bergsjön? Dom passaerar ju definitivt miljözonen, och likaså linje 50...

Är det någon som vet om några har försvunnit nyligen?
Vet inte hur det ser ut på platsen eller hur reglerna är just i Göteborg, men i Stockholm så ska det ju finnas vissa genomfartsgator och vägar som är undantagna från detta. Kanske det är något liknande här som sagt. :lol:

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Gäst

Inlägg av Gäst »

600-vagnar i västra Göteborg; Vi har kvar 604, 614, 615, 616, 617 & 618 och de kommer att vara kvar tills tabellbytet i juni. Sedan är den busstypen historia!! 619 - 623 går i Mölndalstrafiken t.v. hur länge vet inte jag???
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad är det för bussar som ska köpas in?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Förresten! Samtliga 600-vagnar ÄR "Miljöklassade" faktiskt!!! Tro icke annat!!! Annat kan man ju tro när man liggar bakom en MAN-buss (111-115, 121-125), för där stinker det otroligt mycket orenad diesel!!!
Användarens profilbild
daca

Inlägg av daca »

Anonymous skrev:600-vagnar i västra Göteborg; Vi har kvar 604, 614, 615, 616, 617 & 618 och de kommer att vara kvar tills tabellbytet i juni. Sedan är den busstypen historia!! 619 - 623 går i Mölndalstrafiken t.v. hur länge vet inte jag???
606, 607, 611, 613 finns också kvar och går tilsammans med 619-623 i Mölndal. 619-623 kommer nog att bli kvar ett tag, man har ju kostat på dem ny lack och nya karossidor.
Länge leve Den Oudsten!
Björne

Inlägg av Björne »

daca skrev:
Anonymous skrev:600-vagnar i västra Göteborg; Vi har kvar 604, 614, 615, 616, 617 & 618 och de kommer att vara kvar tills tabellbytet i juni. Sedan är den busstypen historia!! 619 - 623 går i Mölndalstrafiken t.v. hur länge vet inte jag???
606, 607, 611, 613 finns också kvar och går tilsammans med 619-623 i Mölndal. 619-623 kommer nog att bli kvar ett tag, man har ju kostat på dem ny lack och nya karossidor.
Älvängen ska ju få en ledbuss har jag hört av en källa där :wink: Misstänker att det kan röra sig om en 600-vagn när dom avyttras från Stadstrafiken.
CJA

Inlägg av CJA »

MAN-bussarna i 100-serien är under all kritik, då kan jag hålla med om att vissa 600-vagnar är något bättre. MAN stinker diesel, precis som någon skrev nedan, och är överlag mer högljudda.

Men, positivt är att allt färre och färre 600-vagnar syns till, och i maj-juni kommer dessa bussar vara ett minne blott. Tills dess gör GS allt dom kan för att försöka undvika 600-vagnarna på rena stadslinjer.
Björne

Inlägg av Björne »

Hörde av en bekant idag att Ale fått sig en 600-vagn. Är osäker på numret, men någonting säger 613 eller 617, finns dessa kvar?
Volvobussar

Inlägg av Volvobussar »

Varfr kan man då inte hålla bussarna i skick istället för att låda dem förfalla? Tycker att 600-serien var de bästa som byggts hos Volvo när de var nya. ((UrbanDetta har tagits upp tidigare))
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag var i Angered på förmiddagen och noterade att samtliga Volvobussar var utrustade med videoövervakning. På andra linjer där Volvobussar är i trafik (t.ex. 34, 28, 29) är det aldrig videoövervakade sådana. Är det en medveten strategi från Västtrafik? Är problemen med skadegörelse och rån/misshandel ombord större i Angeredsområdet?
Skriv svar