Stränga kontrollanter

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Anonymous skrev:Vad jag vet, så bötfälls inte personer som har en uppenbar oförmåga att förstå vad det handlar om. Detta kan vara individer med olika slags handikapp eller utvecklingsstörning. Detta är dock bara ett rykte som jag hört från Metro och Plingsidan, men jag tror det stämmer.
Frågan är ju om en turist som följer strömmen resenärer som kliver på vagnen är att betrakta som utvecklingsstörd eller liknande?!?
Coppas

Inlägg av Coppas »

Mats skrev:
Anonymous skrev:Vad jag vet, så bötfälls inte personer som har en uppenbar oförmåga att förstå vad det handlar om. Detta kan vara individer med olika slags handikapp eller utvecklingsstörning. Detta är dock bara ett rykte som jag hört från Metro och Plingsidan, men jag tror det stämmer.
Frågan är ju om en turist som följer strömmen resenärer som kliver på vagnen är att betrakta som utvecklingsstörd eller liknande?!?
Kanske, kanske inte. Det finns något som juridiskt benämns som ”villfarelse” och det här nedanstående är en del av vad jag har kvar om det bland mina anteckningar i straffrätt. Vet dock inte hur rätt och riktigt det är nu då det var ett par år sedan och det kan säkert finnas några stavfel, syftningsfel eller liknande med. Vad gäller turisten så kan man ju gissa själv då. :wink:

Termen villfarelse återfinns då i formerna ”faktisk”, ”oegentlig”, ”egentlig”, ”aberratio ictus” samt ”error in persona”.

1. Faktisk villfarelse = Där man har varit okunnig om den faktiska uppkomsten vilket då alltid utesluter uppsåt, men man kan dömas för det som ett oaktsamhetsbrott.

2. Oegentlig villfarelse = Där man har varit okunnig om regler utanför straffrätten. (I övrigt se punkt 1)

3. Egentlig villfarelse = Kallas också för straffrättsvillfarelse och den utesluter inte uppsåt, detta då man är skyldig att känna till straffrättslagstiftningen. Undantag finns här i BrB 24:9 (ursäktsparagrafen) där det slås fast att man inte ska straffas om brottet begåtts beroende på bristande/fel i information vid kungörandet av den straffrättsliga bestämmelsen.

4. Aberratio ictus = Betyder då ’ej villfarelse’ och innebär att det inte föreligger någon villfarelse överhuvudtaget varför inget heller brott föreligger.

5. Error in persona = Betyder då ’fel person’ och är en faktisk villfarelse, men där uppsåt till att begå brott ändå föreligger vilket kan medföra straffrättsansvar.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Hannes

Svar

Inlägg av Hannes »

Det är inte snällt att hota unga människor om böter, så jag tror inte det. Jag är 10 år, har asperger syndrom och mitt specialintresse är tåg. Från Hannes
Fenan

Inlägg av Fenan »

"du ska på anmodan uppvisa färdbevis för kontrollpersonal" står det ltie överallt i varje fall i SL-trafiken. Alltså om kontrollanten säger "visa kortet annars får du böter" så hotar kontrollanten trafikanten ("annars" = hot) på ett legalt sätt.

Och, ja. Kontrollanter får "hota" alla med böter om de inte innehar färdbevis eller en godtagbar ursäkt ( = obemannad spärr)
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Hittade det här på Västtrafiks hemsida under Frågor och svar:

"3. Varför måste man egentligen alltid stämpla sitt kort?

Det finns två goda skäl att stämpla sitt kort varje gång. Det första är att du i och med stämplingen kontrollerar att du har kortet med och att det är giltigt. Det andra skälet är att vi får veta att du reser. Stämplingarna är ett av verktygen då vi planerar trafiken. Om många stämplar ser vi att det behövs tätare turer eller kanske en ny linje. Å andra sidan, om ingen eller bara ett fåtal stämplar kanske turen eller linjen dras in."

Skulle vara ett bra system i Stockholm, då skulle tunnelbanan varit nedlagd för längesen! :shock:
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Här är förövrigt länken till Västtrafiks Resevillkor

Kul vore det om hälften av ens passagerare hade kunnat dessa, tänk vad mkt trevligare det vart ombord då :wink:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Byggare Bob skrev:Hittade det här på Västtrafiks hemsida under Frågor och svar:

Det finns två goda skäl att stämpla sitt kort varje gång. Det första är att du i och med stämplingen kontrollerar att du har kortet med och att det är giltigt. Det andra skälet är att vi får veta att du reser. Stämplingarna är ett av verktygen då vi planerar trafiken. Om många stämplar ser vi att det behövs tätare turer eller kanske en ny linje. Å andra sidan, om ingen eller bara ett fåtal stämplar kanske turen eller linjen dras in."

Skulle vara ett bra system i Stockholm, då skulle tunnelbanan varit nedlagd för längesen! :shock:
Näe tvärtom, så kanske styrande politker inser att kapaciteten slått i taket för flera deceniers sedan, å ett elelr två t-system till behövs byggas.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

bruse skrev:
Byggare Bob skrev:Hittade det här på Västtrafiks hemsida under Frågor och svar:

Näe tvärtom, så kanske styrande politker inser att kapaciteten slått i taket för flera deceniers sedan, å ett elelr två t-system till behövs byggas.
Nja, mitt inlägg var nog lite ironi:
:oops:

"Stämplingarna är ett av verktygen då vi planerar trafiken. Om många stämplar ser vi att det behövs tätare turer eller kanske en ny linje. Å andra sidan, om ingen eller bara ett fåtal stämplar kanske turen eller linjen dras in"

D v s jag syftade på alla som plankar i tunnelbanan, hade vi haft ett liknadne system i Stockholm så hade enligt statistiken ytterst få åkt tunnelbana... :roll:
Daniel Mott

Inlägg av Daniel Mott »

Brottet man begår om man tjuvåker kallas bedrägligt beteende (BrB 9kap 2§ 2st) och lagen stadgar böter eller fängelse i högst sex månader för detta.

Svensk rätt ger alla rätt att gripa en person som begår brott på bar gärning på vilket fängelse kan följa (RB 24:7) och ett sådant brott är bedrägligt beteende, sådant gripande kallas envarsgripande. Just kriteriet "bar gärning" är viktigt eftersom det innebär att en kontrollant (eller egentligen vem som helst) har rätt att gripa en person som passerar spärrarna utan att betala eller uppvisa giltig biljett. Vid ett s.k. envarsgripande tillkommer vissa befogenheter som t.ex. rätten att använda våld som kan anses "försvarligt" om personen försöker undkomma eller gör motstånd (PL 10 §). Dessutom tillkommer även rätten att genomföra en kroppsvisitation om det är nödvändigt av säkerhetsskäl i syfte att hitta och kunna ta omhand farliga föremål (PL 19§ 1st). Sammanfattningsvis kan man alltså säga att en kontrollant vid spärrarna har rätt att gripa en person som plankar och får då använda våld för att genomföra gripandet och kroppsvisitera personen om det är nödvändigt och överlämna personen till polisen.

Men däremot är som bekant inget brott att tappa bort biljetten eller inte vilja visa upp den och därför finns det en s.k. speciallag med titeln "Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik". Denna lag reglerar rätten för ett kollektivtrafikbolag att ta ut en tilläggsavgift för resenärer som inte kan uppvisa en giltig biljett vid kontroll, hur avgiften skall fastställas och vilka befogenheter som tillkommer kontrollpersonalen.

Denna lag medför inte någon skyldighet för resenärer att uppge namn, personnummer eller uppvisa legitimation för kontrollpersonalen. Kontrollanternas befogenheter är mycket begränsade till att avlägsna personer som vägra lösa biljett eller betala tilläggsavgift (5§). Begreppet "avlägsna" medför att kontrollanterna får föra personen från platsen, tåget eller bussen och om det är nödvändigt använda försvarligt våld (PL 10 1st punkt 4). Dessutom får de begära hjälp från polisen att genomföra avlägsnandet om så är nödvändigt.

Dessutom finns det ett avsnitt i Ordningslag (1993:1617) vars 4 kap 6 § punkt 4 stadgar "4. skaffa sig tillträde till område innanför ingångsspärren till tunnelbana utan att kunna uppvisa giltigt färdbevis". Påföljden regleras av den 10 § " Den som bryter mot någon av 4--6 §§ döms till penningböter, om gärningen inte är belagd med strängare straff i brottsbalken eller någon annan författning.". Med anledning av att fängelse inte finns i straffskalan är inte rekvisiten för ett envarsgripande uppfyllt. Dock ger den aktuella lagen (9 §) befogenheter till polisman och ordningsvakt att avvisa eller avlägsna personen.

Tidigare nämndes att rätten att göra envarsgripande, men eftersom det inte är ett brott att tappa biljetten eller inte vilja visa den och inte heller kan anses vara på bar gärning kan man inte använda denna rätt inne på tunnelbaneområden, buss och motsvarande. Därmed kan man sammanfatta kontrollanternas hårt begränsade befogenheter till att ta ut tilläggsavgift av personen som inte kan uppvisa giltig biljett. Vägrar personen betala tilläggsavgift får kontrollanten inte hålla kvar personen eller vidta någon annan tvångsåtgärd förutom att avlägsna personen från platsen.

Dessutom gäller att om avsaknaden av giltig biljett "får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet" får inte tilläggsavgift uttagas (2§ lag 1977:67)).
Daniel Mott
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Daniel Mott skrev:Dessutom gäller att om avsaknaden av giltig biljett "får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet" får inte tilläggsavgift uttagas (2§ lag 1977:67)).

"bristande kännedom om lokala förhållanden" borde vara tillräckligt för att en turist ska slippa avgiften om denne klivit på i bakre vagnen då två M28/29 går multade, eller hur?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Mats skrev:
Daniel Mott skrev:Dessutom gäller att om avsaknaden av giltig biljett "får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet" får inte tilläggsavgift uttagas (2§ lag 1977:67)).

"bristande kännedom om lokala förhållanden" borde vara tillräckligt för att en turist ska slippa avgiften om denne klivit på i bakre vagnen då två M28/29 går multade, eller hur?
"bristande kännedom om lokala förhållanden" råkade jag ut för en gång. Fast det var ingen kontroll förstås!
Det var i Göteborg och jag skulle åka med deras variant av pendeltåg. På perongen fanns biljettautomat av samma typ som jag sett utomlands. Att biljetten inte stämplades i samband med köpet la jag inte märke till. När jag bytte till buss fick jag reda på att jag skulle stämplat biljetten ombord på tåget! Funderar på vad en kontrollant på tåget skulle sagt! (Detta är mer än 10 år sedan!)
Joohan

Inlägg av Joohan »

Jag tycket att kontrolaterna ska få hota och slå dom som plankar för dom gör ett brott då dom plankar och ska itne vissas någon hänsyn ;)
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

BussJohan skrev:Jag tycket att kontrolaterna ska få hota och slå dom som plankar för dom gör ett brott då dom plankar och ska itne vissas någon hänsyn ;)
Seriöst värre. Kontrollanterna skulle då göra sig skyldiga till ett grövre brott. Vem ska då hota och slå dem?
Barre

Inlägg av Barre »

Mats skrev:
Jag och min flickvän bötfälldes första veckan efter att vi flyttat hit, men vi slapp att betala (i Göteborg). Vi hade stämplat 2x1 kuponger för två perssoner istället för 2x2 kupoger.
Anledningen var att jag och en spårvagnsförare missförstod varandra,
problemet låg i skillnaden mellan vi och jag (jämför "hur mucket skall VI stämpla", och"hur mycket skall JAG stämpla")
Jag berättade detta för kontrolanten, som endå skrev ut en bot , men sa till mig att lämna in en skriftlig överklagan.

Jag gjorde detta samt bifogade intyg som visade att jag var nyinflyttad och det hela avskrevs. Vi fick dock betala de två kuponger vi missat, via postgiro :)

En sak var dock lite krånglig när kontrolanten kom. När jag berättade hur det låg till så blev han något konfunderad. Jag sa att jag var nyinflyttad, men jag hade ändå ett perssonnummer som visade att jag är född i Göteborg (detta då jag bodde här när jag var yngre).
Men efter en stund när han förstått situationen var allt frid och fröjd.
Skriv svar