Är man färgblinda hos "Västtragik"?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Är man färgblinda hos "Västtragik"?
Defekt färgseende eller...
Att sedan denna buss stundom är skyltad "Röd express" gör ju inte resernärerna mindre förvirrade...
Någon kanske har en förklaring på varför det är som det är med dessa kolorerade fordon?
Bj.
Att sedan denna buss stundom är skyltad "Röd express" gör ju inte resernärerna mindre förvirrade...
Någon kanske har en förklaring på varför det är som det är med dessa kolorerade fordon?
Bj.
Ja det låter ju både konsekvent och logiskt.... Fattar ni vilka bussproblem vi har här i väst..?TonyM skrev:Bör tilläggas att när bussen är skyltad Röd Express så står den blå texten kvar, emedan texten röd express skrives med gul text i destinationslådan i frontrutan.
Hoppas ni försår varför jag ogillar att åka buss, särskillt på "utomstadslinjerna".
Bj.
- Kristofer
- Inlägg: 1458
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Varför inte föra över detta tänk på spårvagnstrafiken. Måla alla vagnar som ska trafikera 4:an gröna, och alla vagnar på 5:an röda, så ska ni få se på kaos sen.Björn Johansson (BJ) skrev:Ja det låter ju både konsekvent och logiskt.... Fattar ni vilka bussproblem vi har här i väst..?
Bj.
Men, det har man ju inte gjort (ännu)! Varför inte? Jo därför att det har fungerat ypperligt i 130(?) år att ha blåmålade spårvagnar både på blå, grön, gul, svart och röd linje (med flera) och bara visa linjefärgen på skyltar eller bakom linjenummersiffran... Men det kanske inte fungerar i bussvärlden?
Dessutom har man ytterligare två innovationer på spårvagnarna som expressbussarna saknar: linjenummer och destinationsskyltning...
Nåväl, hjulet kanske måste uppfinnas på nytt...
Kristofer
Då skulle jag vilja se gänget med orage färg strax nedanför Sahlgrenska och gänget med Gul färg strax ovanför.Kristofer skrev:Varför inte föra över detta tänk på spårvagnstrafiken. Måla alla vagnar som ska trafikera 4:an gröna, och alla vagnar på 5:an röda, så ska ni få se på kaos sen.Björn Johansson (BJ) skrev:Ja det låter ju både konsekvent och logiskt.... Fattar ni vilka bussproblem vi har här i väst..?
Bj.
För att inte tala om de som skulle behöva stå i Angered och måla inkommande åttor till nior och tvärt om - eller de två gängen i Brunnsparken på kvällen som målar 8 till 11 och 11 till 8, ho ho vilken cirkus....
Nja.. De första 23 åren, det vill säga under hästtiden, var alla vagnar bruna.Kristofer skrev: Men, det har man ju inte gjort (ännu)! Varför inte? Jo därför att det har fungerat ypperligt i 130(?) år att ha blåmålade spårvagnar både på blå, grön, gul, svart och röd linje (med flera) och bara visa linjefärgen på skyltar eller bakom linjenummersiffran... Men det kanske inte fungerar i bussvärlden?
Dessutom har man ytterligare två innovationer på spårvagnarna som expressbussarna saknar: linjenummer och destinationsskyltning...
Även om SSR:s 2:e suppleant ofta och gärna berättar om damen som frågade föraren på 1:an hur hon kom till Kålltorp, han menade att linje tre skulle vara rätt men i sitt svar angav han "Ta den blåe vagnen som kommer bakom mig" hvarhvid damen i fråga äntrade släpet på den ettan... (Ettan är vit)
Expressbussarna är oftast väl skyltade vad det gäller destination, det är i undantagsfall - exempelvis då en röd buss går på blå eller en gul på röd - som man väljer att skylta busslinjenamnet. På Grön express (som för övrigt går till skogen) skyltas det alltid destination och vian på ett tydligt sätt.
Linjenummer är inte ett måste, det är snarare bara praktiskt av administrativa skäl, GS införde inte linjenummer förrän 1909 (tror jag det var) tidigare hade spårvagnarna haft linjenamn likt expressbussarna.
Hur som - om bussen har namn eller nummer spelar ingen roll, bara det är tydligt vart den går och vilken väg den tar dit.
Med reservation för tyckfel.
- Kristofer
- Inlägg: 1458
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Det är exakt det som är kärnpunkten. Målar man hela bussen i linjefärgen så låser man den till en linje. Fungerar oftast bra, men blir ganska oflexibelt. Man kan till exempel inte låta en expressbusslinje fortsätta som en annan vissa tider på dygnet på det sätt som exempelvis 8 och 11 kopplas på kvällarna, och det går inte att låna bussar mellan linjerna på ett flexibelt sätt.TonyM skrev:Då skulle jag vilja se gänget med orage färg strax nedanför Sahlgrenska och gänget med Gul färg strax ovanför.
För att inte tala om de som skulle behöva stå i Angered och måla inkommande åttor till nior och tvärt om - eller de två gängen i Brunnsparken på kvällen som målar 8 till 11 och 11 till 8, ho ho vilken cirkus....
Bra. Men man har ju ändå problem när man lånar vagnar mellan linjerna...TonyM skrev:Expressbussarna är oftast väl skyltade vad det gäller destination, det är i undantagsfall - exempelvis då en röd buss går på blå eller en gul på röd - som man väljer att skylta busslinjenamnet. På Grön express (som för övrigt går till skogen) skyltas det alltid destination och vian på ett tydligt sätt.
Håller med till 100%. Jag tillhör exempelvis den falang som anser att linjenumren borde tas bort helt i Stockholms tunnelbana. (Så ja, nu har jag garanterat sett till så att det blir lite fart på denna tråd...)TonyM skrev:Linjenummer är inte ett måste, det är snarare bara praktiskt av administrativa skäl, GS införde inte linjenummer förrän 1909 (tror jag det var) tidigare hade spårvagnarna haft linjenamn likt expressbussarna.
Hur som - om bussen har namn eller nummer spelar ingen roll, bara det är tydligt vart den går och vilken väg den tar dit.
Linjenummer är ett av de sätt man kan göra detta tydligt på, och att bussen är rosa eller mintgrön är ett annat. Och det är lika galet att komma med en grön buss på röd express som att komma med en felskyltad spårvagn. Men har man föredömlig destinationsskyltning minimerar man problemet.
- Christer J
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Det enklaste är väl att göra som i Paris på bussarna. Där har man en långskylt av plåt som hängs upp under fönstren på sidan. Den har linjens färg samt ändhållplatser med huvudsträckningen emellan, precis som en traditionell långskylt. Det är bara att hänga upp rätt skylt när man kör ut bussen från hallen.Kristofer skrev: Det är exakt det som är kärnpunkten. Målar man hela bussen i linjefärgen så låser man den till en linje. Fungerar oftast bra, men blir ganska oflexibelt. Man kan till exempel inte låta en expressbusslinje fortsätta som en annan vissa tider på dygnet på det sätt som exempelvis 8 och 11 kopplas på kvällarna, och det går inte att låna bussar mellan linjerna på ett flexibelt sätt.
H / Christer
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Det problemet uppstår bara när samma operatör har två linjer. Blå och Röd Express trafikeras av den före detta kommunala förvaltningen, Grön Orusttrafiken, Orange Buss i Väst (Är det någon som sett en buss med västen på ) Lila Linjebuss.Kristofer skrev:Bra. Men man har ju ändå problem när man lånar vagnar mellan linjerna...TonyM skrev:Expressbussarna är oftast väl skyltade vad det gäller destination, det är i undantagsfall - exempelvis då en röd buss går på blå eller en gul på röd - som man väljer att skylta busslinjenamnet. På Grön express (som för övrigt går till skogen) skyltas det alltid destination och vian på ett tydligt sätt.
Tunnelbana är en sak, där är linjenummer/namn förhållandevis överflödigt av andra skäl än diggabla/administrativa. För gatutrafik (spårvagn och buss) är det en annan sak. Här måste det på fordonet tydligt anges vart det går, behovet finns även på tunnelbana - men här kan skyltningen utföras på annat sätt och fortfarande vara minst lika informativ. (Därmed inte sagt att det är dåligt med bra skyltning på en tunnelbanevagn - tvärt om)Kristoffer skrev:Håller med till 100%. Jag tillhör exempelvis den falang som anser att linjenumren borde tas bort helt i Stockholms tunnelbana. (Så ja, nu har jag garanterat sett till så att det blir lite fart på denna tråd...)TonyM skrev:Linjenummer är inte ett måste, det är snarare bara praktiskt av administrativa skäl, GS införde inte linjenummer förrän 1909 (tror jag det var) tidigare hade spårvagnarna haft linjenamn likt expressbussarna.
Hur som - om bussen har namn eller nummer spelar ingen roll, bara det är tydligt vart den går och vilken väg den tar dit.
Linjenummer är ett av de sätt man kan göra detta tydligt på, och att bussen är rosa eller mintgrön är ett annat. Och det är lika galet att komma med en grön buss på röd express som att komma med en felskyltad spårvagn. Men har man föredömlig destinationsskyltning minimerar man problemet.
Guess what, det var nästan så det var från första början med expressbussarna i Göteborg. Men i och med upphandlingar och spridning över flera operatörer så har man med tiden ändrat.Christer J skrev: Det enklaste är väl att göra som i Paris på bussarna. Där har man en långskylt av plåt som hängs upp under fönstren på sidan. Den har linjens färg samt ändhållplatser med huvudsträckningen emellan, precis som en traditionell långskylt. Det är bara att hänga upp rätt skylt när man kör ut bussen från hallen.
Löst hängande skyltar är dessutom en trafikfara om de sitter så att folk kan fastna i dem, exempelvis om det är mycket folk på en hållplats går det bra att stöta i en bussida om bussen kör långsamt, men om en destskylt hänger monterad går det att fastna i denna => Plingplongtaxi till plåsterhuset.
Med reservation för tyckfel.
Dessa gummihjusförsedda dieseldrivna skapelser (ryyys).
Västtrafik har i ett ögonblick av klarsyn fastslagit att:
Lokaltrafikfordon skall vara blå.
Expressfordon skall vara gula.
Långdistansfordon skall vara röda.
Det innebar i början att även spårvagnarna i Gbg skulle vara blå i enlighet med vad man kan se på vissa lokalbussar (rys).
Nåväl vi fick nästan tillbaka den gamla färgsättningen efter mycket funderande som vi har sett på bilder och annat.
En enkel men dock förklaring till det defekta färgseendet som inledde denna tråd.
/JAgr
Västtrafik har i ett ögonblick av klarsyn fastslagit att:
Lokaltrafikfordon skall vara blå.
Expressfordon skall vara gula.
Långdistansfordon skall vara röda.
Det innebar i början att även spårvagnarna i Gbg skulle vara blå i enlighet med vad man kan se på vissa lokalbussar (rys).
Nåväl vi fick nästan tillbaka den gamla färgsättningen efter mycket funderande som vi har sett på bilder och annat.
En enkel men dock förklaring till det defekta färgseendet som inledde denna tråd.
/JAgr
Problemet med "Gulblå" express uppstod väl när Västtrafik plötsligt frångick designen med gula expressbussar. Bussar på Grön express levererades gröna efter leveransen av bussarna på Blå express. Har hört flera idéer om detta. På Postvagen skrev någon om gula skolbussar på Orust och i tidningen för några år sedan stod det att folk inte fattade att gula bussar går på Blå express. Nä, tacka sjutton för det när man inte genomför reformen tydligt och snabbt. Så länge vissa linjer går kvar i egna färger kommer gemene man aldrig förstå att gult är Västtrafiks blixtrande snabba symbol för expressbussar.JAgr skrev:Dessa gummihjusförsedda dieseldrivna skapelser (ryyys).
Västtrafik har i ett ögonblick av klarsyn fastslagit att:
Lokaltrafikfordon skall vara blå.
Expressfordon skall vara gula.
Långdistansfordon skall vara röda.
/JAgr
Det där med röda bussar hade jag inte hört förut. Vågar man hoppas på en problemfri start?
Så lät det inte innan i marknadsföringen just innan färgreformen. Då hette det att spårvagnarna inte skulle målas som lokalbussarna därför att de var en strikt göteborgsk angelägenhet och att man avvaktade framtagning av ny (förvisso nästan gammal) design. Men, men, makthavare i detta land kan ju som bekant ändra sig.JAgr skrev: Det innebar i början att även spårvagnarna i Gbg skulle vara blå i enlighet med vad man kan se på vissa lokalbussar (rys).
Nåväl vi fick nästan tillbaka den gamla färgsättningen efter mycket funderande som vi har sett på bilder och annat.
/JAgr
Michael
Re: Är man färgblinda hos "Västtragik"?
Logiken är ju ganska enkel faktiskt.. Västtrafik gjorde en otrolig färgdesignförändring som medförde att bussar som körde i "förorten" skulle vara silverfärgade, i stadstrafik blå och i expresstrafik gula. Nu är bara problemet det att upphandlingsintervallerna är så långa så att man har en mycket vild blandning av designer, allt från expressbussar målade i linjefärg (Orange och Röd express är ju så), Gula Expressbussar, Västtrafikblå stadsbussar, silverfärgade förortsbussar, västtrafiksblå förortsbussar och Stadstrafiks-färgade (3 blå kulörer som spårvagnarna i Göteborg - vissa iallafall - de som jag inte målat om än ). När det blir en enheltlig busspark, det vetigudarna, men troligtvis byter man designprogram innan dess.Björn Johansson (BJ) skrev:Defekt färgseende eller...
Att sedan denna buss stundom är skyltad "Röd express" gör ju inte resernärerna mindre förvirrade...
Någon kanske har en förklaring på varför det är som det är med dessa kolorerade fordon?
Bj.
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Leg Spvf i GBG
JAgr:s beskrivning stämmer till punkt och pricka. Problemet med gulblå express uppstod väl inte av att man frångick sin princip snarare tvärt om.Arnold skrev:Problemet med "Gulblå" express uppstod väl när Västtrafik plötsligt frångick designen med gula expressbussar. Bussar på Grön express levererades gröna efter leveransen av bussarna på Blå express. Har hört flera idéer om detta. På Postvagen skrev någon om gula skolbussar på Orust och i tidningen för några år sedan stod det att folk inte fattade att gula bussar går på Blå express. Nä, tacka sjutton för det när man inte genomför reformen tydligt och snabbt. Så länge vissa linjer går kvar i egna färger kommer gemene man aldrig förstå att gult är Västtrafiks blixtrande snabba symbol för expressbussar.JAgr skrev:Dessa gummihjusförsedda dieseldrivna skapelser (ryyys).
Västtrafik har i ett ögonblick av klarsyn fastslagit att:
Lokaltrafikfordon skall vara blå.
Expressfordon skall vara gula.
Långdistansfordon skall vara röda.
/JAgr
Men Landsortsbussarna är väl trots detta blå?
Det stämmer att skolbussarna på Orust är gula och därmed är det en teori att det är för att inte kunna använda expressbussar som skolbussar på orust som orusttrafiken fick besked om att Grön express skulle vara fortsatt grön. (Tror för övrigt att det var jag som berikade postvagnen med denna ínfo.)
Kan ju vara som så att tanken fanns från början men att den stoppades innan den var offentligArnold skrev:Så lät det inte innan i marknadsföringen just innan färgreformen. Då hette det att spårvagnarna inte skulle målas som lokalbussarna därför att de var en strikt göteborgsk angelägenhet och att man avvaktade framtagning av ny (förvisso nästan gammal) design. Men, men, makthavare i detta land kan ju som bekant ändra sig.JAgr skrev: Det innebar i början att även spårvagnarna i Gbg skulle vara blå i enlighet med vad man kan se på vissa lokalbussar (rys).
Nåväl vi fick nästan tillbaka den gamla färgsättningen efter mycket funderande som vi har sett på bilder och annat.
/JAgr
/T
Med reservation för tyckfel.
Kanske blev lite otydligt, men det var egentligen det jag menade. Blå express blev så att säga hackkycklingen eftersom principen inte följdes när Grön express levererades.TonyM skrev:JAgr:s beskrivning stämmer till punkt och pricka. Problemet med gulblå express uppstod väl inte av att man frångick sin princip snarare tvärt om.
Men Landsortsbussarna är väl trots detta blå?
Sedan är jag inte riktigt med på detta med röda bussar. Att landsortsbussarna precis som stadsbussarna ska vara blå står (väl) klart. Finns det en särkskild typ av långfärdsbussar, som inte klassas som expressbussar?
Låter helt klart möjligt!TonyM skrev: Kan ju vara som så att tanken fanns från början men att den stoppades innan den var offentlig
/T
/Michael
Det finns ytterligare en klass bussar, specialbussar. Detta är exempelvis flygbussen. Dessa bussar är inte röda utan silfverfärgade.Arnold skrev: Sedan är jag inte riktigt med på detta med röda bussar. Att landsortsbussarna precis som stadsbussarna ska vara blå står (väl) klart. Finns det en särkskild typ av långfärdsbussar, som inte klassas som expressbussar?
Däremot är inte alla långfärdsbussar expressbussar. Exempelvis går det en linje från Göteborg till Skepplanda som går med stadsbussfordon. (Ungefär halvägs till Trollhättan, c:a 4,5 mil) den går inte direkt så totala resesträckan är nog längre. Jag som tycker att det är kämpigt att åka Den Oudsten ut till jobbet, de trettio minuter det tar.
Men någon med röd insikt må gärna fördjupa vårt dunkla västkustska färgseende.
/Tony
Kanske inte så där illröd insikt... men kollade upp en flygbuss igår.TonyM skrev:Det finns ytterligare en klass bussar, specialbussar. Detta är exempelvis flygbussen. Dessa bussar är inte röda utan silfverfärgade.
/Tony
I destinationsskylten står det i pluralis "Flygbussarna"...
Jag tycker att det ser lite märkligt ut.
Bj.
Sen saltar ju västtrafik (man stavar ju sig själv med gement v i sin logga) sin kulörta sallad med att bara använda den exklusiva gula expressbussfärgen i Göteborgsområdet. Skaraborgarnas "LänsPendel" och Älvsborgarnas "Komfortbussen" som i sina koncept inneburit hög fordonsstandard mm får minnsann hålla tillgodo med "mjölkpallsblå" när de målas om. Skälet lär vara att de inom sina omlopp används på andra linjer. På Skaraborgs LänsPendel 1 och linje 200 som körs parallellt mellan Lidköping och Skövde har man tillämpat den geniala idén att använda llinjenummerskylten för att skilja linjerna åt... Det har varit tillåtet att köra med "för fin" buss på andra linjer än LP, men inte tvärtom. Älvsborgarna har haft sina "-hundralinjer" som haft liknande principer.
Att åtminstone i tidtabeller mm börja använda de f.n. inofficiella linjenumren på de kulörta expresserna finns det ju ett antal fördelar med.
Att åtminstone i tidtabeller mm börja använda de f.n. inofficiella linjenumren på de kulörta expresserna finns det ju ett antal fördelar med.