KomFram

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

KomFram

Inlägg av Ulrik Berggren »

Hej!

Har lite korta frågor om KomFram- systemet som jag hoppas att någon kunnig göteborgare kan svara på.

Jag har läst en del på trafikkontorets hemsida, men inte lyckats bli klok på allt ändå.

Så till frågorna:
1. Hur sker positioneringen av fordonen? Är det genom GPS eller är det bara slingor i gatan som styr realtidsvisning och signalprio mm? :?:

2. Används KomFram för trafikledning? :?:

3. Bygger KomFram på Hogias informations- och trafikledningssystem PubTrans?

Återkommer senare med mer :)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
PE

Ang KomFram

Inlägg av PE »

Hej

1. Det sker genom positionering med hjälp av slingor.
2. Nej, viss hjälp av systemet kan man kanske ha
3. Nej, PubTrans är inte infört i Västtrafiksområdet och kommer inte att bli på flera år. KomFram uppdateras av Västtrafiks databas TDS.
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

2: Ja det används i trafikledning, man kan se hur vagnarna ligger till i tidtabellen, tidig/i tid/sen med hur många min/sek. Även Mobitex används för detta ändåmål.

Slingorna ligger tätare i centrum än ute i ytterområdena, KomFram använda även att lokallisera en vagn som inkommer med tyst överfallslarm.
Patrik Henriksson
Inlägg: 18
Blev medlem: måndag 30 september 2002 22:27
Ort: Kungälv

Inlägg av Patrik Henriksson »

1. Slingor + odometer och dörröppning. Signalljusprioritering skall dock där det förekommer i Västtrafik (förutom KomFram även MobiBus samt i Borås) ske manuellt via en för ändamålet framtagen knappsats. Det finns dock stöd för automatiskt körvägsval (som kan ändras av föraren) men det tillämpas bara i MobiBus, inte i KomFram.

3. KomFram i Göteborg bygger på ett centralsystem utvecklat av Göteborg Energi, sedermera övertaget av Volvo. Därför används Volvos fordonsdator AIC istället för Thoreb C90 i en del stadstrafikbussar, med i stort samma funktionalitet och mot samma centralsystem. På andra håll förekommer centralsystem från Thoreb, med åtminstone samma funktionalitet i fordonen (med C90).

KomFram samverkar med trafikledningssystemet Hogia MobiBus vars centralsystem utgörs av PubTrans. Från PubTrans förses KomFram med realtidsinformation om regiontrafiken (som ingår i MobiBus) vilket visas på de skyltar som ingår i KomFram. Samtidigt hämtas realtidsinformation från KomFram till PubTrans för stadstrafiklinjer som skyltas i Linariasystemet, t ex i Mölndal centrum. Från PubTrans skickas senrapporter både för region- och stadstrafik till Linaria.

Västtrafik har två PubTrans-miljöer. Den ovan nämnda har varit i drift sedan 1998, men kommer att ersättas av en ny som installerats under 2004. Den senare kommer också att ersätta TDS och senare förse samtliga Västtrafiks informationssystem och liknande (t ex fordonssystem, reseplanerare, ärendehantering, ekonomi/uppföljning etc) med både planerad information och realtid. Sedan någon månad är det klart så långt att all planerad trafik ska finnas i databasen.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Patrik Henriksson skrev:1. Slingor + odometer och dörröppning. Signalljusprioritering skall dock där det förekommer i Västtrafik (förutom KomFram även MobiBus samt i Borås) ske manuellt via en för ändamålet framtagen knappsats. Det finns dock stöd för automatiskt körvägsval (som kan ändras av föraren) men det tillämpas bara i MobiBus, inte i KomFram.

3. KomFram i Göteborg bygger på ett centralsystem utvecklat av Göteborg Energi, sedermera övertaget av Volvo. Därför används Volvos fordonsdator AIC istället för Thoreb C90 i en del stadstrafikbussar, med i stort samma funktionalitet och mot samma centralsystem. På andra håll förekommer centralsystem från Thoreb, med åtminstone samma funktionalitet i fordonen (med C90).

KomFram samverkar med trafikledningssystemet Hogia MobiBus vars centralsystem utgörs av PubTrans. Från PubTrans förses KomFram med realtidsinformation om regiontrafiken (som ingår i MobiBus) vilket visas på de skyltar som ingår i KomFram. Samtidigt hämtas realtidsinformation från KomFram till PubTrans för stadstrafiklinjer som skyltas i Linariasystemet, t ex i Mölndal centrum. Från PubTrans skickas senrapporter både för region- och stadstrafik till Linaria.

Västtrafik har två PubTrans-miljöer. Den ovan nämnda har varit i drift sedan 1998, men kommer att ersättas av en ny som installerats under 2004. Den senare kommer också att ersätta TDS och senare förse samtliga Västtrafiks informationssystem och liknande (t ex fordonssystem, reseplanerare, ärendehantering, ekonomi/uppföljning etc) med både planerad information och realtid. Sedan någon månad är det klart så långt att all planerad trafik ska finnas i databasen.
Stort tack för uttömmande svar (Det gäller er övriga också!):D . En kort följdfråga bara, vad är TDS?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Patrik Henriksson
Inlägg: 18
Blev medlem: måndag 30 september 2002 22:27
Ort: Kungälv

TDS

Inlägg av Patrik Henriksson »

Ulrik Berggren skrev: . En kort följdfråga bara, vad är TDS?
Trafik-/produktionsdatabas för Västtrafik Göteborgsområdet, Sjuhärad och Fyrbodal. Utvecklad av Digital/Compaq/HP för GL och Bohustrafiken. Körs i stordatormiljö i det Unixliknande operativsystemet OpenVMS.
Skriv svar