I en ledare i Upsala Nya Tidning i dag pläderas för att återföra spårvagnar i denna stad:
Citat ur avslutningen:
"För Uppsalas del skulle en återgång till spårbunden trafik vara en tilltalande möjlighet. Spårtrafik är visserligen dyr i investeringar och måste den på lika villkor dela gaturummet med bilen blir det knappast någon vinst i framkomlighet.
Däremot är det förstås alltid trevligt med spårtrafik. Spårväg skulle också passa väl in i Uppsalas gatubild med sin blandning av bevarade gamla byggnader och moderna betonghus. Leder man bort biltrafiken från innerstaden och satsar på relativt hög turtäthet kan spårtrafik bli ett attraktivt alternativ för Uppsala. De planer på en förarlös bana genom staden som arbetats fram hos Uppsalabuss AB har visserligen fungerat på andra håll i världen men torde vara ett projekt som har svårt att vinna acceptans hos såväl allmänhet som politiker.
Vill Uppsala göra något radikalt åt sina trafikproblem borde kommunen ta sig en allvarlig funderare på spårtrafik. Inte minst borde det vara möjligt för kollektivtrafiken att stimulera fler - och framför allt många bilister - att hellre ta spårvägen till jobbet eller till bion."
Länk till hela ledaren:
http://www2.unt.se/first/1,1205,2,00.ht ... n1,00.html
Uppsala borde få spårväg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
Uppsala borde få spårväg
Ju förr dess bättre.
Men Uppsalabuss? försökte
Men uppsalabuss, var det väl, försökte väl med en liten förarlös spårtaxiliknande sak? Är det projektet helt borta nu, och är man på en mer realistisk väg?
Se där - en värmande klapp i Julens tider.
Även i Uppsala lever alltså tanken, därmed kan jag konstatera att
i Helsingborg, Kiruna och Uppsala lever tanken ännu.
Jag tror att vi spårvägsfreaks går en intressant närframtid till mötes.
Intressant i artikeln är att det hänvisas till en planerad motorvägsring som är klar 2007, börjar man fundera över hur lång tid det tar att få till en spårväg så hamnar vi i minst samma tidsrum. Planering - minst ett år, kanske 2, upphandling av bygge, 1 år, bygge 1-2 år. Upphandling av vagnar 2 år, bygge och leverans av vagnar 2 år. förvisso byggs bana och vagnar samtidigt, men börjar vi med 2003 och säger 2+1+2 så ger det 2007, med mina tillhöftade siffror...
För övrigt har jag stött på en man som hade som mål i livet att införa en smalspårig elektrisk turistspårväg i Eksjö. Om jag inte missminner mig skulle Eksjö i så fall blivit den andra staden i Sverige med trolleystångsdrift! Underbar man - underbara tankar - dessvärre något svårfinansierat. Kan man kanske tänka sig en M32p eller kanske M32t
/Tony
Även i Uppsala lever alltså tanken, därmed kan jag konstatera att
i Helsingborg, Kiruna och Uppsala lever tanken ännu.
Jag tror att vi spårvägsfreaks går en intressant närframtid till mötes.
Intressant i artikeln är att det hänvisas till en planerad motorvägsring som är klar 2007, börjar man fundera över hur lång tid det tar att få till en spårväg så hamnar vi i minst samma tidsrum. Planering - minst ett år, kanske 2, upphandling av bygge, 1 år, bygge 1-2 år. Upphandling av vagnar 2 år, bygge och leverans av vagnar 2 år. förvisso byggs bana och vagnar samtidigt, men börjar vi med 2003 och säger 2+1+2 så ger det 2007, med mina tillhöftade siffror...
För övrigt har jag stött på en man som hade som mål i livet att införa en smalspårig elektrisk turistspårväg i Eksjö. Om jag inte missminner mig skulle Eksjö i så fall blivit den andra staden i Sverige med trolleystångsdrift! Underbar man - underbara tankar - dessvärre något svårfinansierat. Kan man kanske tänka sig en M32p eller kanske M32t

/Tony
Med reservation för tyckfel.