C20 stannar kort på Kungsträdgården
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C20 stannar kort på Kungsträdgården
tjenixen
Har undrat en längre tid (eftersom jag reser till Kungsan på min väg till jobbet) varför C20-tågen stannar upp (för att sedan ta lite fart och glida fram till korrekt plats) efter halva (norra) perrongen när de ska stanna vid Kungsträdgården.
Någon som kan upplysa mig om denna lilla särart som obevekligen får ovana resenärer att nästan ramla?
Har undrat en längre tid (eftersom jag reser till Kungsan på min väg till jobbet) varför C20-tågen stannar upp (för att sedan ta lite fart och glida fram till korrekt plats) efter halva (norra) perrongen när de ska stanna vid Kungsträdgården.
Någon som kan upplysa mig om denna lilla särart som obevekligen får ovana resenärer att nästan ramla?
Inbromsningar vid slutstationer
Vi har "samma problem" på Gröna Linjen vid slutstationerna. Det är vid infart till stationerna 45 km/tim för att sedan när ungefär halva perongen är kvar dyker hastigheten ner till 11 km/tim - ofta hinner man inte parrera med körspaken vilket gör att det blir en inbromsning så tåget blir stillastående ett par sekunder innan man man krypa fram till rätt läge. Denna övning resulterar ofta i att trafikanterna tror att det är ett kort tåg och därför börjar springa mot tåget. Snacka om blickar när man börjar köra framåt igen 

Re: Inbromsningar vid slutstationer
Men eftersom du kör ofta, borde du vid det här laget lärt dig detta fenomen, och bromsa in själv manuellt i god tid, så slipper detta hända.Patrick skrev:Vi har "samma problem" på Gröna Linjen vid slutstationerna. Det är vid infart till stationerna 45 km/tim för att sedan när ungefär halva perongen är kvar dyker hastigheten ner till 11 km/tim - ofta hinner man inte parrera med körspaken vilket gör att det blir en inbromsning så tåget blir stillastående ett par sekunder innan man man krypa fram till rätt läge. Denna övning resulterar ofta i att trafikanterna tror att det är ett kort tåg och därför börjar springa mot tåget. Snacka om blickar när man börjar köra framåt igen
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jag tänkte precis i samma banor som dig Bruse. Dte är väl för tusan upp till förarna!bruse skrev:Men eftersom du kör ofta, borde du vid det här laget lärt dig detta fenomen, och bromsa in själv manuellt i god tid, så slipper detta hända.Patrick skrev:Vi har "samma problem" på Gröna Linjen vid slutstationerna. Det är vid infart till stationerna 45 km/tim för att sedan när ungefär halva perongen är kvar dyker hastigheten ner till 11 km/tim - ofta hinner man inte parrera med körspaken vilket gör att det blir en inbromsning så tåget blir stillastående ett par sekunder innan man man krypa fram till rätt läge. Denna övning resulterar ofta i att trafikanterna tror att det är ett kort tåg och därför börjar springa mot tåget. Snacka om blickar när man börjar köra framåt igen
- TimK
- Kontakt:
Med C20 är det tyvärr så att tåget bromsar självt vid sådana restriktiva besked även om tågets hastighet redan ligger under gränsen.bruse skrev:Men eftersom du kör ofta, borde du vid det här laget lärt dig detta fenomen, och bromsa in själv manuellt i god tid, så slipper detta hända.Patrick skrev:Vi har "samma problem" på Gröna Linjen vid slutstationerna. Det är vid infart till stationerna 45 km/tim för att sedan när ungefär halva perongen är kvar dyker hastigheten ner till 11 km/tim - ofta hinner man inte parrera med körspaken vilket gör att det blir en inbromsning så tåget blir stillastående ett par sekunder innan man man krypa fram till rätt läge. Denna övning resulterar ofta i att trafikanterna tror att det är ett kort tåg och därför börjar springa mot tåget. Snacka om blickar när man börjar köra framåt igen
(Det kan vara likadant med Cx, jag minns inte, men i vilket fall som helst så bromsar inte Cx lika hårt så det spelar mindre roll där.)
Dessutom kan vi människor ibland glömma även sånt som vi har lärt oss tidigare.
Mvh Tim
Ett problem är att tåget bromsar inte in på exakt samma plats vid varje slutstation, på t ex Hässelby Strand finns det dessutom TVÅ platser som den kan dyka - beroende på hur man kommer in på stationen, kan man s a s bara "glida" in med minimal bromsning så dyker den ungefär där den sluttande uppgången mynnar ut på platformen, bromsar man "fel" så kniper den tidigare! Och aldrig är jag och tåget överens om rätt plats eller hur jag har bromsatbruse skrev:
Men eftersom du kör ofta, borde du vid det här laget lärt dig detta fenomen, och bromsa in själv manuellt i god tid, så slipper detta hända.

Dessutom är det olika platser beroende på vilken platformsdel man kommer in på. Snacka om förvirrande och irriterande! Sen hjälper det inte hur mycket man har kört - fel blir det ofta!

-
Börvärdet dyker ju inte på samma plats på ändstationerna (bana 1). Så fort du ligger under 11km/h så rasar den ju ner dit. Kom ihåg när man fick vändhjälp och tåget sen fick krypa hela vägen ner?!?! Kör in på ändstation i 5km/h så ska du få se att börvärdet rasar direkt!!Anonymous skrev:Ett problem är att tåget bromsar inte in på exakt samma plats vid varje slutstation, på t ex Hässelby Strand finns det dessutom TVÅ platser som den kan dyka - beroende på hur man kommer in på stationen, kan man s a s bara "glida" in med minimal bromsning så dyker den ungefär där den sluttande uppgången mynnar ut på platformen, bromsar man "fel" så kniper den tidigare! Och aldrig är jag och tåget överens om rätt plats eller hur jag har bromsatbruse skrev:
Men eftersom du kör ofta, borde du vid det här laget lärt dig detta fenomen, och bromsa in själv manuellt i god tid, så slipper detta hända.!
Dessutom är det olika platser beroende på vilken platformsdel man kommer in på. Snacka om förvirrande och irriterande! Sen hjälper det inte hur mycket man har kört - fel blir det ofta!
Rico skrev:Börvärdet dyker ju inte på samma plats på ändstationerna (bana 1). Så fort du ligger under 11km/h så rasar den ju ner dit. Kom ihåg när man fick vändhjälp och tåget sen fick krypa hela vägen ner?!?! Kör in på ändstation i 5km/h så ska du få se att börvärdet rasar direkt!!
Det beror ju på var stoppbocken är. I Hagsätra t ex kan man bromsa något senare eftersom spåret fortsätter en bit efter stationen. Lutningen kan möjligen också inverka något (farsta strand).
Skillnaden mellan två plattformsdelar på samma station är mikroskopisk. Om man upplever den som störande så kommer man nog in med fel hastighet från början, eller släpper bromsen på fel ställe.
Rycket som blir när tåget kommer under 10 km/h (och börvärdet rasar til 11) kan man oftast slippa genom att öka bromskraften lite strax innan det inträffar.
Att bromskurvan tycks skilja lite mellan olika tåg kan bero på att visarna visar lite olika. Genom att trycka på testnappen kan man eventuellt upptäcka det i förväg.