C20-dörrar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Markus Eisler

C20-dörrar

Inlägg av Markus Eisler »

Vet någon varför C20-dörrarna inte öppnas individuellt med öppnaknappen, utan alltid manövreras centralt? Hela poängen med öppnaknapparna (som i Paris...etc...) är ju att man dels slipper få tåget utkylt vid varje station, dels medger det en tystare resa om endast de dörrar som används öppnas.

Minst sagt irriterande att alla dörrar ständigt öppnas, ofta helt i onödan, på mindre stationer utanför tullarna.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det drar ju en massa energi att den goa värmen åker ut varje gång. Särkskilt vid blåshålor som Gullmarsplan, där förarbytene tenderar att bli tillräckligt för att vagnen ska anta minusgrader.

Är det ingen som räknat på den kostnaden? Alla med villa borde förfasa sig av att kyla ut sitt hus var 2:annan minut typ, å sen dra på full värme mellanåt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Erland

Inlägg av Erland »

DN PåStan hade häromveckan en modern ordbok, där kunde man bland annat läsa:

Evighet= Tiden från det de nya t-banevagnarna stannat på stationen till dess dörrarna öppnas.

Rätt träffande faktiskt
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erland skrev: Evighet= Tiden från det de nya t-banevagnarna stannat på stationen till dess dörrarna öppnas.
Webmaster får två imaginära pepparkaksburkar med tillhörande imaginär glögg innehållande imaginärt glöggbös om han är snäll och lägger till det i Swetramways ordlista 8)

By the way - tusen tack för hjulkortet!

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Jens K

Re: C20-dörrar

Inlägg av Jens K »

Markus Eisler skrev:Vet någon varför C20-dörrarna inte öppnas individuellt med öppnaknappen, utan alltid manövreras centralt? Hela poängen med öppnaknapparna (som i Paris...etc...) är ju att man dels slipper få tåget utkylt vid varje station, dels medger det en tystare resa om endast de dörrar som används öppnas.

Minst sagt irriterande att alla dörrar ständigt öppnas, ofta helt i onödan, på mindre stationer utanför tullarna.
Det där har jag undrat över i alla år, tagit upp här minst en gång och skrivit till SL Forum om. Svaren man får är värdelösa. Det enda argumentet som har någorlunda tyngd är att Stockholmarna skulle vara "vana" vid att dörrarna öppnas automatiskt. M a o de är för korkade för att lära sig att trycka på en knapp.

Överhuvudtaget verkar allting som har med tågdörrar att göra vara belagt med någon sorts idiotspärr. Det är t ex livsfarligt att ha dörrar på pendeltågsvagnarna (de danska) som fungerar utmärkt ungefär överallt annat i världen.

Det ska bli kul att se vilket liv det blir när X420-pendeltågen kommer i trafik. Där MÅSTE man nämligen öppna dörrarna för hand. Och de stängs automatiskt med ganska ordentlig kraft. :P
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

På A32 på linje 22 så får man öppna dörren själv. Även på de blå bussarna. Å det lärde sig de "dumma" kunderna utan en enda reklamkampanj eller information. De "dumma" fattade galoppen direkt.

Kanske inteligensen, eller brist på sådan, sitter hos de tjäntemän, som tror att alla kunder är lika korkade som dom?
Jens K

Inlägg av Jens K »

bruse skrev:På A32 på linje 22 så får man öppna dörren själv. Även på de blå bussarna. Å det lärde sig de "dumma" kunderna utan en enda reklamkampanj eller information. De "dumma" fattade galoppen direkt.

Kanske inteligensen, eller brist på sådan, sitter hos de tjäntemän, som tror att alla kunder är lika korkade som dom?
Fast för att motsäga mig själv (eller nåt) så har jag varit med om två incidenter på tvärbanan (som jag åker dagligen, så många är det ju inte), en gång en kille som nervöst gick av och an och svor till "fan" när tåget åkte vidare utan att dörren öppnades (i Alviks Strand) och en annan kille vid ett annat tillfälle som stod och glodde på dörren tills jag sa åt honom att trycka på knappen. :lol:

Jag har för mig att vissa vagar har en lite skylt "du öppnar dörrarna själv", men inte alla? Är det så eller har jag drömt det?
Dan Ekström

Öppna själv

Inlägg av Dan Ekström »

Det är flera förare på gröna linjen som försökt att få resenärerna att öppna dörrarna själv, utan framgång. Efter att ropat sig hesa hela vägen från Hagsätra till Hässelby utan framgång så har dom gett upp.
Bästa vore om SL centralt satsade på en informationskampanj.

Dan
Markus Eisler

Jamen självklart går det inte att enstaka förare kör sitt race.

Det hela måste ju förankras centralt; att på samtliga nya C20-tåg får man öppna dörrarna själv. Vad jag vet finns högtalare på stationer, IDTS-skyltar på stationer, displayer i vagnar, Radio Sthlm som möjliga kanaler att nå ut med detta. Så förbaskat svårt kan det inte varar att få detta att fungera. Sätt dekaler vid dörrarna,

Men som sagt - en färd från Hässelby till city skulle bli fasen så mycket bekvämare såväl klimat- som ljudmässigt, om resenärerna fick öppna sina dörrar sjölva!
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Fast problemet är att det inte är fördelaktigt att låta trafikanterna öppna dörrarna själva på samtliga stationer. Ska man verkligen försöka lära folk att de ska öppna dörrarna själva ibland, men inte alltid? Hur kommer det att lyckas? Inte särskilt väl tror jag....

Mvh Tim
Jonas Strömblad

Inlägg av Jonas Strömblad »

TimK skrev:Fast problemet är att det inte är fördelaktigt att låta trafikanterna öppna dörrarna själva på samtliga stationer.

Mvh Tim

Varför är det ofördelaktigt att resenärerna öppnar själva på samtliga stationer?
/J (som oxå tycker man borde använda passöppningen på C20)
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Jonas Strömblad skrev:
TimK skrev:Fast problemet är att det inte är fördelaktigt att låta trafikanterna öppna dörrarna själva på samtliga stationer.

Mvh Tim

Varför är det ofördelaktigt att resenärerna öppnar själva på samtliga stationer?
/J (som oxå tycker man borde använda passöppningen på C20)
På stationer med många av- och påstigande tar det ju mer tid.

Dessutom går ju dörrarna igen automatiskt även om någon är på väg att kliva av eller på genom dem. Klämrisken är överhängande.

Kontentan är att det bara funkar när det är relativt få av- och påstigande. Alltså Angbyplan = bra, Enskede gård = bra, Skanstull = dåligt, T-Centralen = helt otänkbart.

Mvh Tim
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Eller så enkelt spm: utestationer: självöppning. Innestationer, som oftast är i innerstan med många passagerare: föraröppning.

Ska föraren öppna på Gullmarsplan, får de gärna stänga dem också! Vid förarbyten tenderar öppningen vara både 1 och 2 och tom mer än 3 minuter. Det blir jävligt kallt! :twisted:

Det finns lagar och förordningar både i EU och Sverige som reglerar hur kreatur ska fraktas till slakt. Hur trångt de får stå, hur lång resan högst får vara, hur bra ventilation det måste vara, vilken temperatur det måste vara... allt för att de ska ha det bra på den sista resan.

Men hu vi kunder behandlas betyder antaglingen inte ett skit. Kallt och dragit, trångt och ryckigt.... Kunderna behandlas mao värre än kreatur som ska till slakt :twisted: :twisted: :twisted:
Markus Eisler

Nej Tim, det stämmer knappast.

Om man använder passageraröppning på C20-dörrarna så bör man rimligtvis kunna styra systemet att passagerare öppnar dörrar själva utan att det går igen direkt efteråt. Sedan stänger föraren samtliga öppnade dörrar centralt. Så fungerar dörrsystemet i Paris, så självklart går det att introducera även i tunnelbanan i Stockholm! På samtliga stationer.
Så sker utomlands - på såväl citystationer som förort, i såväl högtrafik som lågtrafik!

I bland blir jag litet trött på den allmänna "går-inte"-inställningen hos SL, dvs "har vi gjort på ett sätt de senaste 40 åren så kan vi ju inte ändra på det"!!
Nej, här har vi nya C20-tåg med fina möjligheter att höja standarden för resande genom att slippa drag och onödigt dörrsmällande - som man inte utnyttjar. Otroligt!!
Niklas Karlsson

Dörröppning i Norrköping

Inlägg av Niklas Karlsson »

På den tiden (det låter som man är närmare 80 :D ) när M67 ensamma härskade i Norrköpings spårvagnsspår var det automatisk öppning och stängning av samtliga dörrar på både bussar och spårvagnar. När M94-orna köptes in från Duisburg, Tyskland, behöll man det tyska systemet med att resenärerna själva fick öppna dörrarna. I början stod det till och med instruktioner på tyska inne i vagnarna.

Numera verkar resenärerna i Norrköping ha vant sig vid att trycka på en knapp för att få upp dörrarna, oavsett om man ska på eller av vagnen. Numera finns knappar även på bussarna, fast bara på utsidan, så de används bara när man ska kliva på genom bakdörrarna.

Således borde det gå alldeles utmärkt att införa dörröppning för resenärerna även i Stockholm. Som bekant uttalade ju en viss kvinnlig moderat för några år sedan det numera klassiska "Stockholmare är smartare än lantisar". Alltså borde de vara smarta nog att klara allt lantisarna klarar, även att trycka på en knapp för att få upp dörren.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Markus Eisler skrev:Nej Tim, det stämmer knappast.

Om man använder passageraröppning på C20-dörrarna så bör man rimligtvis kunna styra systemet att passagerare öppnar dörrar själva utan att det går igen direkt efteråt. Sedan stänger föraren samtliga öppnade dörrar centralt. Så fungerar dörrsystemet i Paris, så självklart går det att introducera även i tunnelbanan i Stockholm! På samtliga stationer.
Så sker utomlands - på såväl citystationer som förort, i såväl högtrafik som lågtrafik!

I bland blir jag litet trött på den allmänna "går-inte"-inställningen hos SL, dvs "har vi gjort på ett sätt de senaste 40 åren så kan vi ju inte ändra på det"!!
Nej, här har vi nya C20-tåg med fina möjligheter att höja standarden för resande genom att slippa drag och onödigt dörrsmällande - som man inte utnyttjar. Otroligt!!
Jo Markus, det stämmer precis. Det är så dörrarna fungerar. Du behöver inte gilla det, men jag talar om fakta.

Jag tycker inte heller att det är en bra design på dörrarna att de fungerar på det sättet, men det ÄR så de fungerar.

Ibland blir jag lite trött på dem som inte förmår inse att allting inte är perfekt här i världen. Blir också rätt så trött på dem som gärna vill tala om för andra hur saker och ting fungerar utan att ha vetskapen om hur de egentligen fungerar, som t.ex. C20-tåg.

Sist men inte minst: Om dörrarna, när de väl öppnades av trafikanterna, förblev öppna tills de stängdes centralt av föraren så skulle man givetvis gå miste om mycket av vitsen med att låta trafikanterna öppna dörrarna själva över huvud taget, d.v.s. att hålla tåget varmt.

-- Tim
Markus Eisler

Ändra på dörrtekniken då!!

Om nu dörrarna är konstruerade att självsstänga direkt efter passageraröppning är jag helt övertygad om att man kan ändra denna inställning. SJÄLVKLART går det att ställa in dem på att vara kvar i öppet läge tills dörrarna stängs centralt av föraren. Fråga Bombardier! Jämför Cx-vagnar som har precis denna teknik att de förblir öppna efter passageraröppn.
Om dörrarna, när de väl öppnades av trafikanterna, förblev öppna tills de stängdes centralt av föraren så skulle man givetvis gå miste om mycket av vitsen med att låta trafikanterna öppna dörrarna själva över huvud taget, d.v.s. att hålla tåget varmt.
Självklart skulle det innebära stora fördelar! Ett fullängdståg med C20 har 21 dörrpar som i dag ständigt fläks upp vid varje station! Om vi ponerar att endast en fjärdedel av dessa behöver öppnas av passagerarna på mindre stationer så har man vunnit mycket beträffande klimat och ljud.
Ibland blir jag lite trött på dem som inte förmår inse att allting inte är perfekt här i världen. Blir också rätt så trött på dem som gärna vill tala om för andra hur saker och ting fungerar utan att ha vetskapen om hur de egentligen fungerar, som t.ex. C20-tåg.
Ja det kan man ju bli. Men om man inser att något kan förbättras så anser jag att det är mer tröttsamt om man ignorerar ett problem och låter det bero. Jag har aning aning om din roll i trafiken. Kritiken är riktad mot Connex / SL som inte verkar få ordning på ett angeläget önskemål från många. Och som sagt - ingenting är så fulländat att det inte kan förbättras. C20 har ju hittills modifierats inom många områden så det är knappast problem att justera dörrfunktioner!! [/quote]
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Markus Eisler skrev:Ändra på dörrtekniken då!!

Om nu dörrarna är konstruerade att självsstänga direkt efter passageraröppning är jag helt övertygad om att man kan ändra denna inställning. SJÄLVKLART går det att ställa in dem på att vara kvar i öppet läge tills dörrarna stängs centralt av föraren. Fråga Bombardier! Jämför Cx-vagnar som har precis denna teknik att de förblir öppna efter passageraröppn.
Och som inte går att öppna inifrån....
Markus Eisler skrev:
Om dörrarna, när de väl öppnades av trafikanterna, förblev öppna tills de stängdes centralt av föraren så skulle man givetvis gå miste om mycket av vitsen med att låta trafikanterna öppna dörrarna själva över huvud taget, d.v.s. att hålla tåget varmt.
Självklart skulle det innebära stora fördelar! Ett fullängdståg med C20 har 21 dörrpar som i dag ständigt fläks upp vid varje station! Om vi ponerar att endast en fjärdedel av dessa behöver öppnas av passagerarna på mindre stationer så har man vunnit mycket beträffande klimat och ljud.
Just det, men det är ju det jag har sagt: Detta fungerar endast på mindre stationer! På större stationer så försvinner ju fördelarna även om vi antar att självstängandet byggs bort.

På mindre stationer så tycker jag att den nuvarande dörrfunktionen är tillfredsställande. Det är bara när det är ganska mycket folk i rörelse att klämrisken blir så stor att den inte går att bortse ifrån. (Om det är mindre folk är det mindre troligt att någon blir klämd över huvud taget, och förarens chanser att upptäcka att någon har blivit klämd är förstås mycket större.)
Markus Eisler skrev:
Ja det kan man ju bli. Men om man inser att något kan förbättras så anser jag att det är mer tröttsamt om man ignorerar ett problem och låter det bero. Jag har aning aning om din roll i trafiken. Kritiken är riktad mot Connex / SL som inte verkar få ordning på ett angeläget önskemål från många. Och som sagt - ingenting är så fulländat att det inte kan förbättras. C20 har ju hittills modifierats inom många områden så det är knappast problem att justera dörrfunktioner!!
[/quote]

Nej det har ingen påstått heller.

Däremot så är jag inte fullt säker på att vi egentligen talar om ett riktigt problem.

-- Tim
Markus Eisler

Jag diskuterade inte huruvida Cx-vagnarnas dörrar gick att öppna innifrån. Vad jag poängterade var att tekniken fanns på redan existerande, äldre tunnelvagnar.

Det fungerar fortfarande på alla stationer, även om fördelarna inte är lika påtagliga i innerstaden under högtrafik.

Du kanske inte uppfattar detta som ett problem. Det beror väl på vilka ambitioner SL / Connex har beträffade komforten för resenärer. Finns möjligheten att höja standarden bör man också göra detta. Klart slut.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Markus Eisler skrev:Jag diskuterade inte huruvida Cx-vagnarnas dörrar gick att öppna innifrån. Vad jag poängterade var att tekniken fanns på redan existerande, äldre tunnelvagnar.
Jag har inte heller påstått att du har diskuterat huruvida Cx-vagnarnas dörrar går att öppna inifrån. Däremot så tänkte jag påpeka en nackdel med just den lösning som finns på de vagnarna. Får man inte göra det kanske?
Markus Eisler skrev:Det fungerar fortfarande på alla stationer, även om fördelarna inte är lika påtagliga i innerstaden under högtrafik.
Det gör det ju inte, vare sig dörrarna går igen av sig själva (med tillhörande klämrisk) eller om de inte gör det (då all varmluft försvinner ut i alla fall eftersom i princip alla dörrar öppnas och förblir öppna tills föraren stänger dörrarna).

Dessutom så finns det ju knappast någon anledning att oroa sig särskilt mycket för nedkylning av passagerarutrymmet på stationer under jord, vilket jag tycker torde vara rätt så självklart.
Markus Eisler skrev:Du kanske inte uppfattar detta som ett problem. Det beror väl på vilka ambitioner SL / Connex har beträffade komforten för resenärer. Finns möjligheten att höja standarden bör man också göra detta. Klart slut.
Har du någonsin hört talas om någonting som heter "budget" eller "pengar"?

-- Tim
Skriv svar