Datumformat

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

TimK skrev:Siffrorna tar mer plats än en snedstreck, ett mellanslag och ett bindestreck.
Aha, trodde det var antalet tecken som gällde.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Daniel L skrev:
bruse skrev:Det viktiga är att årtalet skrivs med 4 siffor, då får man inte problem med att tolka 020304!
TimK skrev:Likförbannat är jag tvungen att skriva exvis. 17/12 -02 när jag skriver felrapporter på C20-vagnar därför att utrymmet för datumet är så snävt tilltaget....
Men 17/12-02 är 8 tecken, varför inte skriva 20021217?
Det kanske kanm misstolkas för 20:e februari år 1217 8)
Huvudet på spiken - Daniel!!!!

Skriv om möjligt med bokstäver där det går, det går aldrig att misstolka.
Annars är snestrecksvarianten en bra typ - den går inte heller att misstolka.

På detta tema med snedstrecksdatum har jag upplevt följande i det excellenta kalkylprogrammet excell:
För att få rätt datum fick inmatningen se ut: mm/dd, snarare än tvärt om

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Tony,

Man tycker att det rimligen borde vara möjligt att fixa till det problemet genom att ställa in antingen Windows eller Excel på europeiskt datumformat. Jag använder inte Windows mer än absolut nödvändigt så jag vet inte säkert.

Mvh Tim
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TimK skrev:Tony,

Man tycker att det rimligen borde vara möjligt att fixa till det problemet genom att ställa in antingen Windows eller Excel på europeiskt datumformat. Jag använder inte Windows mer än absolut nödvändigt så jag vet inte säkert.

Mvh Tim
Föredrar inte heller M$ jag heller, men Windows och Excel var inställt på europeiskt datumformat vid det tillfället. Du vet la "Windows hidden settings"

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Låst