Bussar och vinterväglag?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
OSkar000
Kontakt:

Bussar och vinterväglag?

Inlägg av OSkar000 »

Hur funkar det egentligen?

Åkte Åtvidaberg - Linköping (universitet) i måndags när det snöade som värst och det var så att säga en spännande resa.
Väglaget kan beskrivas som snö med enstaka asfaltsfläckar och ändå gick i ungefär samma hastighet som vanligt. Är det så att jag är feg och underskattar bussarnas väggrepp vid halt väglag? Ändå känns det ganska olustigt när bakänden på bussen helt plötsligt befinner sig i fel fil.

Ändå är det väl ganska ovanligt att bussar halkar i diket? Att de kör fast är väl däremot ganska vanligt? I måndags var det åtminstone två bussar som satt fast i en rondell i åtvid.
Karl

Re: Bussar och vinterväglag?

Inlägg av Karl »

Bussens tyngd är oftast till en fördel tycker jag, sålänge man håller en vettig hastighet och bussens däck är hyfsade. Risken att köra fast är betydligt större med en personbil. Jag kör buss i Stockholm och ända gången jag fastnat i den senaste snön var när jag skulle lämna en hållplats. Efter att ha petat i backen och backat nån meter var det inga problem att komma loss. Ofta handlar det om förarnas körvana! När snön kommer ska man givetvis hålla en lägre hastighet än annars, speciellt i korsningar och på snötäckta gator. Tyvärr är det inte alla som gör detta och det är då olyckstillbuden sker. Nu vet jag inte vilken typ av buss du åkte, men alla kortbussar och boggibussar är bakhjulsdrivna, så bakändan kan få för sig att smita iväg när det är halt, inte helt ovanligt, men det gäller att föraren har koll på fordonet i ett sådant ögonblick. :roll:
OSkar000
Kontakt:

Inlägg av OSkar000 »

Angående bussarna som satt fast så var det i en ganska trång rondell precis innanför en ganska brant backe. Tidigare var det en vanlig korsning där och varje vinter brukade det sitta fast några bussar där. Uppförsbacke och blankpolerad snö är knappast det optimala underlaget för något fordon, specielllt om man inte kan ta fart innan.

Bussen jag åkte med var en volvo 8700, låggolvsversionen, treaxlad. Samma buss satt senare på dagen fast i ovan nämnda backe...

Det där med lägre hastighet verkar det tyvärr som att en del av förarna inte har lärt sig. Det går ruggigt fort inne i Linköping ibland.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Bussar och andra tunga fordon verkar ha betydligt enklare att ta sig fram på vinterväg än vad vanliga bilar har. Det enda problem jag upplever med bussarna här är att framänden kan glida uppåt en meter i sidled när de försöker stanna för att släppa på eller av passagerare. Det är väl när framhjulen låser sig. Därför tar jag ett resolut steg ner i det snöfyllda diket när bussen håller på att stanna... I övrigt känner jag mig betydligt tryggare som busspassagerare än som bilförare.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
J.R Ewing

Inlägg av J.R Ewing »

OSkarr åkte sträckan Åtvidaberg-Linköping i halt väglag. Jag förstår precis vad du menar.
Var i dina trakter en vinter. Åkte med linje 460 från Norrköping till Valdemarsvik. Det var ett ganska intensivt snöfall. Bussen slirade och vinglade längs E22:an. Då kände jag mig väldigt feg. För som det uppfattades hade bussen samma hastighet som vid barmark.

Men det var inte det värsta. I Valdemarsvik bytte jag till linje 535 mot Åtvidaberg. Och den vägen var inte den trevligaste i sådant väglag. Då blev man ännu mer fegare. Tror det heter Gärdesrum, otroligt smal väg, kurvig och backig. Bussen kör på ganska bra. Då är man inte så kaxig.

8) Säg så här 8) Alla blir vi rädda nån gång :lol:
Hoya

Inlägg av Hoya »

Jag har åkt ganska mycket buss under skolåren. Främst Västtrafiks 618 (numera 621) mellan Trollhättan och Lilla Edet. Och som jag kan minnas har bussen bara fått problem en enda gång på vintern i en ganska brant backe där det blev stopp. Sen så har dom ju problem ibland på isiga grusplaner och sånt men det är ju en annan femma. :wink:

Hoya
Gäst

Inlägg av Gäst »

En följdfråga

Har ledbussar mycket sämre fäste än vanliga bussar?

Brukar kännas som de står och slirar i en halv evighet innan de börjar röra på sig på dåligt plogade busshållplatser. Tänker främst på bussar med drivning på mittenaxeln.

Totalt under den här vintern så har jag varit med om två bussar som suttit fast samt ett par lastbilar på jobbet i höstas. Alla i rejält motlut utan möjlighet att ta sats innan.
OSkar000
Kontakt:

Inlägg av OSkar000 »

Anonymous skrev:En följdfråga

Har ledbussar mycket sämre fäste än vanliga bussar?

Brukar kännas som de står och slirar i en halv evighet innan de börjar röra på sig på dåligt plogade busshållplatser. Tänker främst på bussar med drivning på mittenaxeln.

Totalt under den här vintern så har jag varit med om två bussar som suttit fast samt ett par lastbilar på jobbet i höstas. Alla i rejält motlut utan möjlighet att ta sats innan.
Glömde självklart att logga in :p

Bussar som glider i sidled är rätt så otäckt. Hitills har jag som tur är inte varit med om nån som lyckats glid upp över kantstenarna på busshållplatserna som tur är.

Ner emot Valdemarsvik är det allt annat än bra vägar. Det räcker att åka där sommartid för att man ska hålla sig därifrån på vintern. Visserligen är det väldigt roliga vägar att köra fort på med bil, men att åka buss där undviker jag helst.
Användarens profilbild
Mattias Henriksson

Inlägg av Mattias Henriksson »

När jag tog busskort fick jag lära mig att man bör köra lika försiktigt med buss som med personbil i halt väglag. Visserligen har den tyngre bussen mycket bättre grepp, men när det väl släpper och bussen börjar glida, då stannar den inte så lätt...

Lite obehagligt när man kör buss är den kraftiga servostyrningen, som gör att man inte känner väglaget i ratten på samma sätt som när man kör personbil.
Skriv svar