x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 15:58, redigerad totalt 2 gång.
gunnar nordström
Inlägg: 99
Blev medlem: tisdag 10 september 2002 14:46

Inlägg av gunnar nordström »

Kul om det blir av. Men för en som inte varit i Sthlm på länge vore det kul med lätt linjebeskrivning av de fyra stombusslinjerna alltså bara ändstationerna och kanske någon stor mellanliggande hållplats/knutpunkt. Jag har letat över nätet etc, men inte hittat något.

Tack på förhand! :D
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
gunnar nordström
Inlägg: 99
Blev medlem: tisdag 10 september 2002 14:46

Inlägg av gunnar nordström »

:D Tack Bruse, såg att tex 4:an följde i stort sett gamla spårvagn 4;ans väg.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Inlägg av august »

Johan Eriksson skrev:Hör och häpna,
-så här står det i artikeln "Ny spårväg i Stockholms innerstad?" i VTIs Lätta spår nr 2-20004 :

Det[...]alternativ.

Läs själva hela artikeln på: http://www.vti.se/3986.epibrw

Nu satte jag kaffet i vrångstrupen :wink:
Äntligen! Stockholm behöver bättre kollektivtrafik! Tunnel för pendeln och innerstadsspårväg är verkligen välkomna...
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 15:57, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

I det aktuella förslaget har man väl även med en linje 5 mellan Djurgården och City, vidare mot Hornsberg med tiden.

Går man tillbaka något år så finns det ett ännu bättre förslag när det gäller spårvagnar i Stockholm. Nämligen "Cityspår" det vore något det. Något jag hellre röstar på!
TS

Inlägg av TS »

Är inte detta Cityspår, då? Kartan ser ju likadan ut som den på deras hemsida, men linjedragningarna verkar ju ha ändrats ganska ordentligt.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 15:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Michael
Inlägg: 132
Blev medlem: lördag 09 augusti 2003 14:20
Ort: Göteborg Hjuvik

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Inlägg av Michael »

august skrev:Äntligen! Stockholm behöver bättre kollektivtrafik! Tunnel för pendeln och innerstadsspårväg är verkligen välkomna...
Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek.
Vad som förefaller också en smula märkligt är att när Stockholm begär stöd ur stadskassan för olika infrastrukturprojekt så saknas det sällan pengar, ta exemplet Arlandabanan (vilket är i sig en ekonomisk katastrof), nu Citybanan där utredning startades år 2000.

Exempel, Banverket gjorde en första utredning om tunnel genom Göteborg 1989 och fortfarande finns inga pengar eller tilltänkt annan finansiering till Västlänken(som trots allt är samhällsekonomiskt lönsam).
Fram för spår mot framtiden...
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Inlägg av bruse »

Michael skrev:Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek. .
Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!
Michael skrev: Vad som förefaller också en smula märkligt är att när Stockholm begär stöd ur stadskassan för olika infrastrukturprojekt så saknas det sällan pengar, ta exemplet Arlandabanan (vilket är i sig en ekonomisk katastrof), nu Citybanan där utredning startades år 2000.
Va? Arlandabanan är byggd av privat entreprenör, ägs av en privat firma och körs av en privat firma. Staten och Banverket har inget med den å göra!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 15:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Inlägg av Ulrik Berggren »

bruse skrev:
Michael skrev:Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek. .
Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!
Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Inlägg av bruse »

Ulrik Berggren skrev:
bruse skrev:
Michael skrev:Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek. .
Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!
Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.
Nu var inte frågan störst, utan bäst. Två olika saker!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Inlägg av Ulrik Berggren »

bruse skrev:
Ulrik Berggren skrev:
bruse skrev: Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!
Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.
Nu var inte frågan störst, utan bäst. Två olika saker!
Nä, och svaret var inte heller att den var störst, men väl popuärast bland arbetspendlare :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Inlägg av M_M »

bruse skrev:
Ulrik Berggren skrev:
bruse skrev: Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!
Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.
Nu var inte frågan störst, utan bäst. Två olika saker!
"Bäst" är något subjektivt så länge man inte får topplacering på alla mätmetoder som existerar.

Andelen som åker kollektivt istället för med privatägda fordon borde väl ändå anses vara ett rätt bra mått?
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"

Inlägg av august »

Mats skrev:Andelen som åker kollektivt istället för med privatägda fordon borde väl ändå anses vara ett rätt bra mått?
Fast å andra sidan är det knappast möjligt att trycka speciellt många fler privatägda fordon över tullsnittet i rusningstrafik... möjligtvis då cyklar...
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Inlägg av stockholm79 »

I gamla Sovjet åkte nästan alla kollektivt. Men betyder det då att (kollektivtrafik-)systemet var bra???

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Stockholm skulle få en betydligt bättre kollektivtrafik om innerstadsbusslinjerna ersattes med spårvagn.

Det är väldigt positivt att även SL börjar utreda och planera för spårväg. Men man kunde önska att det blev en bättre struktur i spårnäten. Om det blir en spårvagnslinje 4 i Stockholm, kunde man önska att systemen kopplades samman mer.

Att "nya linje 4" kopplas samman med Tvärbanans spår vid Gullmarsplan. Och detsamma vid Ropsten, sammankoppling med Lidingöbanan.

Personligen tycker jag att fler linjer borde införas samtidigt. Där Stockholm återfår spårvägen i innerstaden med flera linjer. Exempelvis det förslag Cityspår har lagt fram.
Måste säga att jag är väldigt imponerad av dess utforming. Cityspår är ett genomtänkt och utarbetat förslag in i minsta detalj. Det skulle lyfta Stockholms kollektivtrafik till en av de modernaste trafikapparater i världen!
Och det bästa av allt. Kollektivresandet i huvudstaden skulle öka kraftigt med nya spårvagnslinjer som ersätter bussarna, och jag tror att fler spontana resor skulle göras om Stockholm fick spårvagnar igen!

Man kan bara hoppas!!!!!!!!!!!!!!
Skriv svar