x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
-
Kartor:
http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter/vInnerDag.pdf
http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter ... detalj.pdf
http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter/vInnerDag.pdf
http://www.sl.se/ficktid/karta%2Fvinter ... detalj.pdf
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
Re: "Ny spårväg i Stockholms innerstad?"
Äntligen! Stockholm behöver bättre kollektivtrafik! Tunnel för pendeln och innerstadsspårväg är verkligen välkomna...Johan Eriksson skrev:Hör och häpna,
-så här står det i artikeln "Ny spårväg i Stockholms innerstad?" i VTIs Lätta spår nr 2-20004 :
Det[...]alternativ.
Läs själva hela artikeln på: http://www.vti.se/3986.epibrw
Nu satte jag kaffet i vrångstrupen
-
-
-
Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek.august skrev:Äntligen! Stockholm behöver bättre kollektivtrafik! Tunnel för pendeln och innerstadsspårväg är verkligen välkomna...
Vad som förefaller också en smula märkligt är att när Stockholm begär stöd ur stadskassan för olika infrastrukturprojekt så saknas det sällan pengar, ta exemplet Arlandabanan (vilket är i sig en ekonomisk katastrof), nu Citybanan där utredning startades år 2000.
Exempel, Banverket gjorde en första utredning om tunnel genom Göteborg 1989 och fortfarande finns inga pengar eller tilltänkt annan finansiering till Västlänken(som trots allt är samhällsekonomiskt lönsam).
Fram för spår mot framtiden...
Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!Michael skrev:Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek. .
Va? Arlandabanan är byggd av privat entreprenör, ägs av en privat firma och körs av en privat firma. Staten och Banverket har inget med den å göra!Michael skrev: Vad som förefaller också en smula märkligt är att när Stockholm begär stöd ur stadskassan för olika infrastrukturprojekt så saknas det sällan pengar, ta exemplet Arlandabanan (vilket är i sig en ekonomisk katastrof), nu Citybanan där utredning startades år 2000.
-
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.bruse skrev:Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!Michael skrev:Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek. .
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Nu var inte frågan störst, utan bäst. Två olika saker!Ulrik Berggren skrev:Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.bruse skrev:Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!Michael skrev:Stockholm har väl ändå en av europas bästa kollektivtrafik i förhållandet till sin storlek. .
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Nä, och svaret var inte heller att den var störst, men väl popuärast bland arbetspendlarebruse skrev:Nu var inte frågan störst, utan bäst. Två olika saker!Ulrik Berggren skrev:Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.bruse skrev: Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!

/UB
"Bäst" är något subjektivt så länge man inte får topplacering på alla mätmetoder som existerar.bruse skrev:Nu var inte frågan störst, utan bäst. Två olika saker!Ulrik Berggren skrev:Tyvärr så räcker det inte med att resa i Europa för att få rätt uppfattning om kollektivresandet. Enligt den här i Forum ofta citerade SIKA-rapporten (se sidan 26 bl a), så är arbetsresandet med kolektivtrafik störst i Stockholm om man jämför med övriga städer i Europa, men Zürich har å andra sidan störst utbud av kollektivtrafik.bruse skrev: Du skämtar? De är enligt mig, å andra som rest mycket i Europa kan säkert hålla med, att Stockholm placerar sig inte ens bland de 10 bästa!
Andelen som åker kollektivt istället för med privatägda fordon borde väl ändå anses vara ett rätt bra mått?
-
Fast å andra sidan är det knappast möjligt att trycka speciellt många fler privatägda fordon över tullsnittet i rusningstrafik... möjligtvis då cyklar...Mats skrev:Andelen som åker kollektivt istället för med privatägda fordon borde väl ändå anses vara ett rätt bra mått?
- stockholm79
-
Stockholm skulle få en betydligt bättre kollektivtrafik om innerstadsbusslinjerna ersattes med spårvagn.
Det är väldigt positivt att även SL börjar utreda och planera för spårväg. Men man kunde önska att det blev en bättre struktur i spårnäten. Om det blir en spårvagnslinje 4 i Stockholm, kunde man önska att systemen kopplades samman mer.
Att "nya linje 4" kopplas samman med Tvärbanans spår vid Gullmarsplan. Och detsamma vid Ropsten, sammankoppling med Lidingöbanan.
Personligen tycker jag att fler linjer borde införas samtidigt. Där Stockholm återfår spårvägen i innerstaden med flera linjer. Exempelvis det förslag Cityspår har lagt fram.
Måste säga att jag är väldigt imponerad av dess utforming. Cityspår är ett genomtänkt och utarbetat förslag in i minsta detalj. Det skulle lyfta Stockholms kollektivtrafik till en av de modernaste trafikapparater i världen!
Och det bästa av allt. Kollektivresandet i huvudstaden skulle öka kraftigt med nya spårvagnslinjer som ersätter bussarna, och jag tror att fler spontana resor skulle göras om Stockholm fick spårvagnar igen!
Man kan bara hoppas!!!!!!!!!!!!!!
Det är väldigt positivt att även SL börjar utreda och planera för spårväg. Men man kunde önska att det blev en bättre struktur i spårnäten. Om det blir en spårvagnslinje 4 i Stockholm, kunde man önska att systemen kopplades samman mer.
Att "nya linje 4" kopplas samman med Tvärbanans spår vid Gullmarsplan. Och detsamma vid Ropsten, sammankoppling med Lidingöbanan.
Personligen tycker jag att fler linjer borde införas samtidigt. Där Stockholm återfår spårvägen i innerstaden med flera linjer. Exempelvis det förslag Cityspår har lagt fram.
Måste säga att jag är väldigt imponerad av dess utforming. Cityspår är ett genomtänkt och utarbetat förslag in i minsta detalj. Det skulle lyfta Stockholms kollektivtrafik till en av de modernaste trafikapparater i världen!
Och det bästa av allt. Kollektivresandet i huvudstaden skulle öka kraftigt med nya spårvagnslinjer som ersätter bussarna, och jag tror att fler spontana resor skulle göras om Stockholm fick spårvagnar igen!
Man kan bara hoppas!!!!!!!!!!!!!!