Nockebybanan och Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nockebybanan och Lidingöbanan
På Lidingöbanan så är ju vagnarna blåa inuti, men på Nockebybanan har jag hört att det är en annan färg.
Vilka skillnader finns det på Nockebybanans fordon respektive Lidingöbanans inuti? (syftar ej på A32)
Vilka skillnader finns det på Nockebybanans fordon respektive Lidingöbanans inuti? (syftar ej på A32)
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Man kan undra var dessa skillnader beror på. Alla vagnar är ombyggda långt in på SL-tiden, d.v.s. årtionden efter det att de tillhörde olika företag. Till yttermera visso är de flesta vagnar dessutom omflyttade så att de flesta på den ena banan ursprungligen kommer från den andra.
Lidingöbanans vagnar känns trånga också därför att man behålla de kufiska armstöden. Varför de behållits var uppe på ett annat forum. Där framkom att det var ett personalkrav. Vid tiden för ombyggnaderna hade Nockebybanan inte konduktör men väl Lidingöbanan. Genom armstöden "tvingade" man i hop trafikanterna så att de inte satt med benen ute i gången och hindrade konduktörens framkomlighet. Det är troligt att de större förarhytterna också är ett önskemål från personalen. De här vagnarna byggdes ju om något senare än Nockebyvagnarna, så man gjorde kanske dessa modifieringar med erfarenheten därifrån. Skillnaden i inre färgsättning vet jag dock inget om.
Lidingöbanans vagnar känns trånga också därför att man behålla de kufiska armstöden. Varför de behållits var uppe på ett annat forum. Där framkom att det var ett personalkrav. Vid tiden för ombyggnaderna hade Nockebybanan inte konduktör men väl Lidingöbanan. Genom armstöden "tvingade" man i hop trafikanterna så att de inte satt med benen ute i gången och hindrade konduktörens framkomlighet. Det är troligt att de större förarhytterna också är ett önskemål från personalen. De här vagnarna byggdes ju om något senare än Nockebyvagnarna, så man gjorde kanske dessa modifieringar med erfarenheten därifrån. Skillnaden i inre färgsättning vet jag dock inget om.
Hytterna gjordes större för att man skulle få plats med fast förarstol. Om det var ett krav från personalorganistionen eller ej minns jag inte men det är nog ett rimligt antagande. A30B var ursprungligen ännu blåare inuti då även dynorna var blåa. Vagnarna uppfattades dock som alltför kalla och från den fjärde (tror jag) vagnen blev dynorna röda. Dessutom byttes lysrören ut mot en typ som hade en varmare färgton.Bert skrev:Man kan undra var dessa skillnader beror på. Alla vagnar är ombyggda långt in på SL-tiden, d.v.s. årtionden efter det att de tillhörde olika företag. Till yttermera visso är de flesta vagnar dessutom omflyttade så att de flesta på den ena banan ursprungligen kommer från den andra.
Lidingöbanans vagnar känns trånga också därför att man behålla de kufiska armstöden. Varför de behållits var uppe på ett annat forum. Där framkom att det var ett personalkrav. Vid tiden för ombyggnaderna hade Nockebybanan inte konduktör men väl Lidingöbanan. Genom armstöden "tvingade" man i hop trafikanterna så att de inte satt med benen ute i gången och hindrade konduktörens framkomlighet. Det är troligt att de större förarhytterna också är ett önskemål från personalen. De här vagnarna byggdes ju om något senare än Nockebyvagnarna, så man gjorde kanske dessa modifieringar med erfarenheten därifrån. Skillnaden i inre färgsättning vet jag dock inget om.
Förutom den ovan nämnda ATC:n skiljer sig typerna åt avseende dörrmanövreringen. På A30 kan man bara välja mellan "öppna" och "stäng", fotoceller saknas. A30B har dessutom ett läge "tillåten öpppning" där de resande själva kan öppna dörrarna med en egen knapp. I detta läge stängs dörrarna automatiskt efter ca 5 sek om inte fotocellstrålen bryts eller ny knapptryckning görs. I sådant fall startar nedräkningen om. Båda vagntyperna är försedda med klämskydd i dörrarna.
Det är bara Lidingöbanan av lokalbanorna (Roslagsbanan möjligen undantagen, den vet jag tyvärr alltför lite om) som har fungerande ATC. Häromdagen hörde jag dessutom att vissa vagnar behöver få sina ATC-antenner utbytta, men att Siemens inte längre tillverkar den på vagnarna befintliga modellen. Den nya modellen är större och leder till att antennen (som är sidomonterad eftersom baliserna är placerade på utsidan av rälerna och inte i spårmitt, som t.ex. på Tvärbanan) skrapar i vissa plattformar. Så nu får vi se hur SL Infra löser det problemet!
Förahytterna i A30B/B30B är inget under av lyx och komfort, men rymmer i alla fall en hygglig förarstol - tyvärr i vissa fall ganska sliten och dålig, men jag har hört att SL Infra i nåder beviljat inköp av några nya stolar. När det gäller trängseln i kupéerna tycker jag att en väl så stor bov i dramat är det faktum att vagnarna bara är 2,40 m. breda (orsaken till det har också avhandlats i annat forum). Jag lider med kamraterna på Nockebybanan, som nu i höst ska börja pina A30/B30 i ordinarie trafik (i flera år dessutom, eftersom SL vägrar att skaffa nya spårvagnar utan istället lägger pengarna på 140 nya spritbussar) när Tvärbanans 7,5-min. trafik lägger beslag på alla A32.
Ytterligare skillnader mellan A30/B30 och A30B/B30 på Lidingöbanan är att de senare har automatik för tryckluftbromsen -den ansätts automatiskt vid 6 km/h (om man inte frikopplar automatiken med en luftbromsspak), samt dörrbromsautomatik. Det går alltså inte att köra iväg med öppna dörrar.
Förahytterna i A30B/B30B är inget under av lyx och komfort, men rymmer i alla fall en hygglig förarstol - tyvärr i vissa fall ganska sliten och dålig, men jag har hört att SL Infra i nåder beviljat inköp av några nya stolar. När det gäller trängseln i kupéerna tycker jag att en väl så stor bov i dramat är det faktum att vagnarna bara är 2,40 m. breda (orsaken till det har också avhandlats i annat forum). Jag lider med kamraterna på Nockebybanan, som nu i höst ska börja pina A30/B30 i ordinarie trafik (i flera år dessutom, eftersom SL vägrar att skaffa nya spårvagnar utan istället lägger pengarna på 140 nya spritbussar) när Tvärbanans 7,5-min. trafik lägger beslag på alla A32.
Ytterligare skillnader mellan A30/B30 och A30B/B30 på Lidingöbanan är att de senare har automatik för tryckluftbromsen -den ansätts automatiskt vid 6 km/h (om man inte frikopplar automatiken med en luftbromsspak), samt dörrbromsautomatik. Det går alltså inte att köra iväg med öppna dörrar.
Roslagsbanan har ATC och det verkar fungera bra. Åker ofta. Någon enstaka gång kan det hända att föraren glömmer bort övervakningen mot någon lågt satt knähastighet (känner inte till hur flexibla dessa är på RB). För någon månad sedan åkte jag dock med ett tåg från Österskär till Östra vars förare konsekvent stannade någon annanstans än där U-tavlorna var placerade och lika konsekvent använde sista fartläget vid start. Konsekvensen blev naturligtvis att ATC ingrep vid i stort sett varenda station. Men på det stora hela verkar även de mer sporadiska missarna minska. Förarna vänjer sig väl helt enkelt.
Systemet är punktformigt som på BV och några balisslingor som på LB finns ej.
Systemet är punktformigt som på BV och några balisslingor som på LB finns ej.
Det ska bli mycket intressant när (om???) SL Infra får igång ATC på Tvärbanan och kan höja sth till 70 km/h. Där finns både gamla och nya hundar.....Karsten skrev:ATc funkar utmärkt på RB måste jag säga, men tyväär är det så att det är svårt att lära vissa äldre hundar sitta. Har man kört 30 år utan ATC är det nog en tuff omställning, och ATC är då inte ens bästa vän..
A30B
Även taket i A30B/B30B har målats i en något gulare vit färg. Från början lär taket ha varit kritvitt.
I hytterna på den första A30B ser man att väggpanelen inte går ända bak till hyttväggen. Flyttningen av hyttväggen måste alltså inte varit planerad från början. Från början satt också dörren från kupén till hytten centrerad i vagnen, men det blev då trångt att klämma sig förbi förarstolen in i hytten. Dörren flyttades till vänster så att en sittplats försvann vid varje hytt. Vissa vagnar har en stående aluminiumlist för att täcka över den skarv i väggpanelen som då uppstod.
I hytterna på den första A30B ser man att väggpanelen inte går ända bak till hyttväggen. Flyttningen av hyttväggen måste alltså inte varit planerad från början. Från början satt också dörren från kupén till hytten centrerad i vagnen, men det blev då trångt att klämma sig förbi förarstolen in i hytten. Dörren flyttades till vänster så att en sittplats försvann vid varje hytt. Vissa vagnar har en stående aluminiumlist för att täcka över den skarv i väggpanelen som då uppstod.
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: A30B
Det stämmer alltihop. Ett par, tre, (osäker) fick grått golv. Detta var dock en bit in i A30B-serien.ac75 skrev:Även taket i A30B/B30B har målats i en något gulare vit färg. Från början lär taket ha varit kritvitt.
I hytterna på den första A30B ser man att väggpanelen inte går ända bak till hyttväggen. Flyttningen av hyttväggen måste alltså inte varit planerad från början. Från början satt också dörren från kupén till hytten centrerad i vagnen, men det blev då trångt att klämma sig förbi förarstolen in i hytten. Dörren flyttades till vänster så att en sittplats försvann vid varje hytt. Vissa vagnar har en stående aluminiumlist för att täcka över den skarv i väggpanelen som då uppstod.
Man måste ha några vagnar i reserv också! Vi får väl se hur många omlopp i lågtrafik på TvB som verkligen kommer att köras med enkelvagnar.AdrianLangemar skrev:Stämmer det verkligen? Jag får det till 10 tåg (20 vagnar) vilket innebär att två turer på nockebybanan kan gå med A32. Under dagtid, då tvärbanan trafikeras med enkelvagnar, kan alla turer på nockebybanan gå med A32.Anonymous skrev: när Tvärbanans 7,5-min. trafik lägger beslag på alla A32.
Är det inte bättre att ha gamla vagnar i reserv, och om det behövs en extra vagn på tvärbanan så får man helt enkelt byta ut en vagn på nockebybanan när den kommer in i alvik, d.v.s. sätta ut gammal vagn på nockebybanan och ta vagnen som kört på nockebybanan över till tvärbanan. Eller tar det lång tid att köra runt vagn från nockebybanans hållplats i alvik, via vagnhallen och tillbaka ut på tvärbanans hållplats i alvik(som är så jag förstått det går till)?Anonymous skrev:Man måste ha några vagnar i reserv också! Vi får väl se hur många omlopp i lågtrafik på TvB som verkligen kommer att köras med enkelvagnar.AdrianLangemar skrev:Stämmer det verkligen? Jag får det till 10 tåg (20 vagnar) vilket innebär att två turer på nockebybanan kan gå med A32. Under dagtid, då tvärbanan trafikeras med enkelvagnar, kan alla turer på nockebybanan gå med A32.Anonymous skrev: när Tvärbanans 7,5-min. trafik lägger beslag på alla A32.
Teoretiskt sett kanske man kan göra som Mats föreslår, i praktiken blir det nog för stora problem med logistiken. Behöver man sätta ut en reservvagn på TvB snabbt kan man knappast vänta på att en A32 behagar komma in från Nockeby.Mats skrev:Är det inte bättre att ha gamla vagnar i reserv, och om det behövs en extra vagn på tvärbanan så får man helt enkelt byta ut en vagn på nockebybanan när den kommer in i alvik, d.v.s. sätta ut gammal vagn på nockebybanan och ta vagnen som kört på nockebybanan över till tvärbanan. Eller tar det lång tid att köra runt vagn från nockebybanans hållplats i alvik, via vagnhallen och tillbaka ut på tvärbanans hållplats i alvik(som är så jag förstått det går till)?Anonymous skrev:Man måste ha några vagnar i reserv också! Vi får väl se hur många omlopp i lågtrafik på TvB som verkligen kommer att köras med enkelvagnar.AdrianLangemar skrev: Stämmer det verkligen? Jag får det till 10 tåg (20 vagnar) vilket innebär att två turer på nockebybanan kan gå med A32. Under dagtid, då tvärbanan trafikeras med enkelvagnar, kan alla turer på nockebybanan gå med A32.
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Åsså återgår vi till trådens ursprung om vagnarna på Nockebybanan och Lidingöbanan:'
"På Lidingöbanan så är ju vagnarna blåa inuti, men på Nockebybanan har jag hört att det är en annan färg.
Vilka skillnader finns det på Nockebybanans fordon respektive Lidingöbanans inuti? (syftar ej på A32)"
Diskussionen om huruvida tvärbanan ska ha 7,5 min trafik och vagnomlopp etc., bör ni starta i en egen tråd, tack!

"På Lidingöbanan så är ju vagnarna blåa inuti, men på Nockebybanan har jag hört att det är en annan färg.
Vilka skillnader finns det på Nockebybanans fordon respektive Lidingöbanans inuti? (syftar ej på A32)"
Diskussionen om huruvida tvärbanan ska ha 7,5 min trafik och vagnomlopp etc., bör ni starta i en egen tråd, tack!

Så här ser Nockebybanans A30 ut invändigt:

Någon som kan posta en liknande bild på Lidingöbanans A30? Är väggarna där verkligen blåa?

Någon som kan posta en liknande bild på Lidingöbanans A30? Är väggarna där verkligen blåa?
Senast redigerad av Peter S den söndag 06 februari 2005 20:28, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Peter
http://peter.web.surftown.se
http://peter.web.surftown.se
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Snygg bild. Jag ska se om jag kan ordna något liknande. Tills vidare kan man gå in på Stefan Nicolaisens utmärkta hemsida om Lidingöbanan http://www.lidingobanan.tk och klicka sig fram till Bilder - Interiörbilder, så får man en uppfattning om hur vagn 311 ser ut inuti.Peter S skrev:Så här ser Nockebybanans A30 ut invändigt:
Någon som kan posta en liknande bild på Lidingöbanans A30? Är väggarna där verkligen blåa?
Mvh.
Björn Ehnberg
PS. Jag åker så sällan på NB och särskilt med gammelvagnarna, och så tillhör jag inte dem som promt ska repa väggar mm. i vagnarna, så jag vet inte vilket material vagninteriören är klädd med. För mig ser det ut som ädelträmönstade laminatplattor. Är det så?
Senast redigerad av Björn Ehnberg den tisdag 08 februari 2005 0:20, redigerad totalt 1 gånger.
HaHaHa, och hur ofta är alla A32 klara för trafik? För tillfället är exempelvis 2 st avställda, däribland 412 som har halva vagnen ståendes i Bromma och andra halvan i Hammarby.Anonymous skrev:Teoretiskt sett kanske man kan göra som Mats föreslår, i praktiken blir det nog för stora problem med logistiken. Behöver man sätta ut en reservvagn på TvB snabbt kan man knappast vänta på att en A32 behagar komma in från Nockeby.Mats skrev:Är det inte bättre att ha gamla vagnar i reserv, och om det behövs en extra vagn på tvärbanan så får man helt enkelt byta ut en vagn på nockebybanan när den kommer in i alvik, d.v.s. sätta ut gammal vagn på nockebybanan och ta vagnen som kört på nockebybanan över till tvärbanan. Eller tar det lång tid att köra runt vagn från nockebybanans hållplats i alvik, via vagnhallen och tillbaka ut på tvärbanans hållplats i alvik(som är så jag förstått det går till)?Anonymous skrev: Man måste ha några vagnar i reserv också! Vi får väl se hur många omlopp i lågtrafik på TvB som verkligen kommer att köras med enkelvagnar.
Tack för länken Björn! Den fungerar dessvärre inte just nu, men det kanske är något tillfälligt fel. Ska försöka igen lite senare.
Mvh Peter
http://peter.web.surftown.se
http://peter.web.surftown.se