Blinkande plutt på informationsskyltar...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Blinkande plutt på informationsskyltar...
Hade, som alltid vid tunnelbaneåkning på gröna känns det som, tiden att studera de röda skyltarna beståendes av x antal lysdioder (pax för att inte löda dessa!). Mellan de två raderna finns det, minst, två dioder till. I detta fall (vilket jag sett tidigare också), lös (eller lyste - välj själva då båda är korrekt...), den ena och den andra blinkade.
Vadan detta?
Skylten fungerade som vanligt i övrigt (fastän tiden, som vanligt, fungerade sämre, men det är ju inte skyltens fel).
/Jonas.
Vadan detta?
Skylten fungerade som vanligt i övrigt (fastän tiden, som vanligt, fungerade sämre, men det är ju inte skyltens fel).
/Jonas.
Bilnkande
Blinkningen betyder att IDTS skylten är i funktion.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Bilnkande
ID...vaddåförnågot?17AGR skrev:Blinkningen betyder att IDTS skylten är i funktion.
Varför är den inte alltid i funktion, då? För det är inte alltid det blinkar, fastän allt rullar på som vanligt på de två raderna...
/Jonas.
Tycker AGRs svar var sällsynt intetsägande för en som uppenbarligen inte är insatt i skylttekniken, men men. Jag trodde jag hade koll på prickarna, men IDTS fick mig att tänka till.
Av tidigare frågor har jag förstått att den blinkande pricken innebär att skylten arbetar med realtid. Blinkande prick innebär kort och gott att tåget verkligen är 2 minuter från stationen.
Om pricken är fast visar skylten tidtabellstid. Då kan tåget gott och väl vara någon helt annan stans än två minuter från stationen etc. Detta sker när skyltens realtidssystem av någon anledning inte funkar.
MVH
Michael
Av tidigare frågor har jag förstått att den blinkande pricken innebär att skylten arbetar med realtid. Blinkande prick innebär kort och gott att tåget verkligen är 2 minuter från stationen.
Om pricken är fast visar skylten tidtabellstid. Då kan tåget gott och väl vara någon helt annan stans än två minuter från stationen etc. Detta sker när skyltens realtidssystem av någon anledning inte funkar.
MVH
Michael
...typ alltid.Spårvagnsmicke skrev:Tycker AGRs svar var sällsynt intetsägande för en som uppenbarligen inte är insatt i skylttekniken, men men. Jag trodde jag hade koll på prickarna, men IDTS fick mig att tänka till.
MVH
Michael

Men det är ju en med fast sken och en blinkande har jag sett. Betyder det att den kör både i realtid samt efter tabell?
Och när inga prickar är där alls?
På blåa linjen vet jag däremot att man kan se på punkten efter "min" om det tåget är i tid eller försenat (var det punkt för i tid och ickepunkt för försenat?).
/Jonas.
Lysdioderna som det talas om i huvudinlägget är väl de som sitter mittimellan de två textraderna. Utan att vara insatt i systemet ifråga, så skulle jag kunna tro att de visar dels skyltens status (hel/trasig), dels visar om någon data skickas till dom. (Gissning)
En annan "punkt" berördes även i inlägget, men det handlar om punkten i slutet på ordet "min". Den talar om hurvida tåget som tidsangivelsen avser har avgått från startstationen eller om tiden som visas är en tid tagen ur systemets tidtabell...
Ex:
13 Norsborg 4 min. = Tåget har inte (enligt skyltsystemet) avgått från startstationen ännu.
13 Norsborg 4 min = Tåget har (enligt skyltsystemet) avgått från startstationen.
..eller om det var tvärtom.. minns inte.
IDTS är det system som "sköter om det hela", så att säga.
En annan "punkt" berördes även i inlägget, men det handlar om punkten i slutet på ordet "min". Den talar om hurvida tåget som tidsangivelsen avser har avgått från startstationen eller om tiden som visas är en tid tagen ur systemets tidtabell...
Ex:
13 Norsborg 4 min. = Tåget har inte (enligt skyltsystemet) avgått från startstationen ännu.
13 Norsborg 4 min = Tåget har (enligt skyltsystemet) avgått från startstationen.
..eller om det var tvärtom.. minns inte.
IDTS är det system som "sköter om det hela", så att säga.
Ja, men... Får det inte att gå ihop.Spårvagnsmicke skrev:Aha. Då förstår jag genast AGRs inlägg bättre. Själva sylten är alltså en IDTS-skylt och blinkningen innebär att just skylten är i funktion. Tolkade det som att IDTS är realtidssystemet. Sorry AGR.
/Michael
Har ju sett både 'tomma' (där endast ankommande tåg visas och ej de som kommer efter), och 'fulla' (där det rullar på som vanligt), skyltar med blinket samt den stillalysande dioden. Men, jag har också sett båda dera fast UTAN några pluttar mellan raderna.
Vanligast tycker jag är att det inte är något mellan raderna vilket altså skall betyda att skyltarna inte fungerar och således är all information som visas på dessa friskt taget ur luften, eller?
/Jonas.
Blinkande
Om man stänger ner väntetidsvisningen på stationsskyltarna de sk. IDTS så förblir IDTS skylten mörk tills tåget kommer in på platformen då tänds destinationen upp. Detta gäller Bana 1
AGR
-
-
- Kontakt:
Blinkande stjärnor...
På blåa linjen har jag iakttagit att om det ex. står 10 Kungsträdgården 1 min och om det dröjer mer än en minut, i detta exempel ,så börjar stjärnor att blinka där tidvisningen stod tidigare. Först 4 stjärnor sen 3 osv. tills det inte finns någon kvar. Har även sett att om det dröjt allt för länge efter att alla dom blinkande stjärnorna är borta så har destinations skylten skyltat om till 11 Kungsträdgården 2 min. Vad beror detta på?
- TimK
- Kontakt:
Re: Blinkande stjärnor...
Det kan nog bero på flera saker, men en tänkbar anledning är att det tåg på linje 10 (i ditt exempel) som är på väg till den station där du står inte kommunicerar med stationsdatorerna på rätt sätt trots att föraren har ställt in tumhjulen i förarhytten på rätt sätt. Dessa ska ställas in med tågets linjenummer och destination, och stationsdatorerna ska fånga upp de tåg som passerar varje station och kommunicera på nåt sätt med varandra så att varje stations "vet" vilket tåg som är näst i ordningen i respektive riktning. Om detta misslyckas så förväntar sig stationsdatorn på "din" station att ett tåg på linje 10 ska komma (alltså enligt tidtabellen), och när det tåget inte finns i systemet så börjar stjärnorna blinka i skylten. Efter ett litet tag så "antar" systemet att det saknade tåget bara är borta, och går över till att visa nästa tåg i stället.Daniel Wohlin skrev:På blåa linjen har jag iakttagit att om det ex. står 10 Kungsträdgården 1 min och om det dröjer mer än en minut, i detta exempel ,så börjar stjärnor att blinka där tidvisningen stod tidigare. Först 4 stjärnor sen 3 osv. tills det inte finns någon kvar. Har även sett att om det dröjt allt för länge efter att alla dom blinkande stjärnorna är borta så har destinations skylten skyltat om till 11 Kungsträdgården 2 min. Vad beror detta på?
Nu var jag snäll mot föraren; en annan anledning kan nog vara att föraren har underlåtit att ställa in linjenummer och destination på rätt sätt. Men detta brukar oftast upptäckas och rättas till, antingen av föraren själv eller av trafikledningen som då ropar till föraren och ber honom/henne att ändra i tumhjulen.
Mvh Tim
Re: Blinkande stjärnor...
De blinkande stjärnorna syns när tåget inte avgår enligt tidtabell, när det har gått ca 80 sek och tåget inte avgått plockas tåget bort ur skyltvisningen och då visas nästa tåg som ska ankomma. Det är ett stort problem på Blå linjen i rusningen eftersom nästan alla tåg avgår sent från Kungsträdgården/hgaDaniel Wohlin skrev:På blåa linjen har jag iakttagit att om det ex. står 10 Kungsträdgården 1 min och om det dröjer mer än en minut, i detta exempel ,så börjar stjärnor att blinka där tidvisningen stod tidigare. Först 4 stjärnor sen 3 osv. tills det inte finns någon kvar. Har även sett att om det dröjt allt för länge efter att alla dom blinkande stjärnorna är borta så har destinations skylten skyltat om till 11 Kungsträdgården 2 min. Vad beror detta på?