A30 vs. A32. Vilken är bäst

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
VeVen

A30 vs. A32. Vilken är bäst

Inlägg av VeVen »

Och varför?

Fortsatt diskussion från denna tråd.
Användarens profilbild
A30

Inlägg av A30 »

...
Senast redigerad av A30 den måndag 05 december 2005 21:00, redigerad totalt 1 gånger.
VeVen

Utveckla!

Inlägg av VeVen »

Motivera gärna. Bäst för föraren, resenären eller operatören?

Som resenär kan man ju tycka att A30an har charm, men nog märks åldern. Inte minst känns den väldigt trång inuti.
Användarens profilbild
A30

Inlägg av A30 »

...
Senast redigerad av A30 den måndag 05 december 2005 21:01, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:Hej.
Det handlar inte om att "vissa nya förare är ovana med A30". Det handlar om att förarmiljön (och även konduktörernas arbetsmiljö), är så mycket sämre i A30. Några exempel:
Till en del handlar det visst om att en del av den nya förarkåren är ovan vid att köra A30 eftersom det förekommer en del stopp p.g.a. just handhavandefel. Förarmiljön är inte alls SÅ helt kass i A30, visst det är trångt men reglagen sitter mkt ergonomiskt jämfört med A32. Arbetsmiljön för konduktörerna är väl till en del t.o.m. bättre i A30 särskilt vintertid eftersom kondisarna slipper frysa. För övrigt har A30 aldrig varit ur bilden för 12:an, att banan har trafikerats med A32 under en tid är bara att ses som bonus i väntan på tätare trafik på Tvärbanan. Inga av befintliga A32 är beställda för 12:an, men det finns option för några A32 för 12:an.
* Sämre stol, man sitter sämre. För trång förarhytt.
Visst, men jag kan inte påstå att man direkt sitter dåligt. Tunneltågförare som fick problem med rygg/axlar omplacerades tidigare till linje 12 eftersom ergonomin var betydligt mkt bättre i A30.
* Bullrigare i förarhytten.
Visst, vagnen är ju i grund och botten en 40-tals konstruktion.
* Sämre värme. (Visst finns det en varmluftsfläkt, men den låter för mycket vilket gör att den inte går att ha på under körning.)
Fel. Jag vågar påstå att värmen det inget fel på. En rutinerad förare slår till värmefläkten när man byter körände så är det alldeles varmt och trevligt vid nästa körändesbyte och värmen räcker gott och väl till en vända på 12:an.
* Rena bastun i förarhytten på sommaren. Ingen AC.
Visst det är ganska varmt, men det går utmärkt att köra med öppen hyttdörr (inte för att det är bättre än AC men ändå!). Dessutom blir man förvånad över att så många förare inte verkar veta/vilja använda AC:n i A32. Många förare har AC:n på för fullt samtidigt som man har öppet fönster och det är ju inte så bra...
* Sämre uppsikt i vagnarna. Vad som händer i sista vagnen ser man inte alls.
Konduktören är en ambulerande konduktör som ska byta vagn flera gånger under färden. Oavset om det är dubbla A32 på Tvären eller dubbla A30 på 12:an. Ingår i deras arbetsuppgifter.
* Man måste stanna och öppna dörrarna vid varje hållplats. Inga stanna-knappar som i A32.
På linje 12 är det stopplikt vid varje hållplats.
* Två körspakar. A30 har bara en.
Du menar säkert att A32 bara har en körspak. SÅ besvärligt är det faktiskt inte att ha två körspakar. Tänk på stackars bussförare som måste ratta och gasa och bromsa. Det går ju tydligen bra det med ;o)
* Konduktören måste byta vagn stup i kvarten.
Ja, det ingår i arbetsuppgifterna, även på Tvären då man kör tvåvagnarståg. Passar det inte finns det gott om spärrar så slipper man byta vagn eller röra på sig alls under ett arbetspass.
* Inget automatiskt hållplatsutrop
Nä, det är inte värre än att köra ett CX-tåg det ingår liksom i förarens arbete att ropa hållplatser om det inte finns automaktik. Vill man bli förare får man ju kanske räkna med att man ska ropa hållplatser.
Begriper inte hur du kan tycka att arbetsmiljön är BÄTTRE i A30.
Till en viss del ÄR den ju bättre vilket jag försöker förklara, t.ex. förarbordets placering och ergonomin överhuvudtaget. När du ska kviva ur en A32 hytt ska du först gå ner i dörrbrunnen, böja dig ner och öppna dörrhandtaget, backa upp igen från dörrbrunnen och dra med dig dörren och sen kliva ner i dörrbrunnen igen. När du sedan ska ner/upp från vagnen saknas utvändiga rejäla handtag som A30 har. Du har endast ett invändigt handtag invid förarbordet att hålla i dig. Inte bra.
"Måste använda signalflaggan"? Det är inget måste, men det är väl bra att den möjligheten finns för de förare som sitter lite mer tillbakalutat under körningen.
Det handlar inte om att sitta tillbakalutad eller inte! Även om man sitter upp normalt har man förarbordet under knähöjd!
I A30 finns inte den möjligheten. Där kan man bara sitta på ett (obekvämt) sätt.
Nä, tack och lov i A30 behöver man inte möjligheten att trycka på knapparna med signalflaggan eftersom allt sitter perfekt inom räckhåll! För övrigt ser det ju inte så bra ut om man ligger ner och kör spårvagn...
F.ö. undrar jag om du överhuvudtaget har suttit i en A30-förarhytt?
Förmodligen!
Förvisso. Men när nu föräldrar med lite större barnvagnar har vant sig med att det går hur lätt och smidigt som helst att åka med A32:orna så är det ett stort steg tillbaka när dessa försvinner från Nockebybanan. Dessutom så måste fortfarande normalstora barnvagnar lyftas upp i A30:orna p.g.a. trappsteget. Knappast en förbättring.
Nä, det är väl beklagligt men vad ska man göra när det saknas fler A32, nu är läget sådant. Ingen har ju påstått att A30 inte skulle trafikera 12.an mer, så de vagnarna har alltid funnits med i bilden. Om man nu har gått och köpt sig en Brontobarnvagn får man väl välja att skaffa en annan barnvagn eller så får man ta sig dit man vill på bästa möjliga vis. Skillnad om SL lovat att man alltid kan ta med sig Brontobarnvagnar men läget är ju inte så.
Så det är helt okej att både personal och trafikanter får det sämre, bara ni "diggare" får något att fotografera? Suck!
För det första så tycker många av de som åker 12:an att A30 är mkt trevligare än A32! Det är inte BARA sämre med A30 vilket jag förklarat. För det andra har inte A30 varit ute ur bilden på 12:an de har bara inte behövts användas lika mycket den senaste tiden. SL har inte rangerat ut A30 och sedan satt tillbaka dem i trafik. Självklart hoppas man som diggare att vi får A32 till 12:an också, det tryggar ju banans framtid. Men nu när det bara är att inse faktum så får vi se allt fler A30 i trafik på 12:an under en tid. Passar det inte så använd plattfötterna eller åk bil! Vill man inte köra A30 så går det utmärkt att söka sig till att köra buss eller tunnelbana hos Connex!

/Wattman
Du verkar ha betydande problem med attityden till Ditt jobb! Vad är det för j-vla skitsnack, rent ut sagt att sitta och klaga på trafikanterna och att de medför stora barnvagnar. Du kanske önskar Dig färre trafikanter! Eller att de åkte buss istället! Eller att de inte var rörelsehindrade! "Passar det inte så använd plattfötterna eller åk bil!" Vad är det för dumsnack? Har Du möjligen glömt att det är Du som är till för trafikanterna och inte tvärt om.

"...så tycker många av de som åker 12:an att A30 är mkt trevligare än A32.."

Vad vet Du om det? Hittills har NB fått höga kundnöjdhetsbetyg i SLs undersökningar. Vi får väl se hur det blir med den saken när det gamla A30-skrotet sätts ut i trafik på allvar nästa höst.

Sedan är det givetvis en självklarhet att konduktörens arbete blir lättare i A32 eftersom man arbetar i ett enda vagnsrum med bättre överblick. Bättre arbetsmiljö, helt enkelt. Att Du inte fattar det tycker jag är ett tydligt exempel på de vattentäta skott som råder mellan förare och konduktörer i Bromma.

/K
Användarens profilbild
Isak

Inlägg av Isak »

(ss) skrev:asså personligen så föredrar jag a30 framför plastiga a32:orna som de bara är fel på hela tiden
Vilka fel är det som uppstår på A32:orna hela tiden? Tycker dem går ganska felfritt för det mesta...
Gäst

Inlägg av Gäst »

2530 skrev:Om jag inte har helt konstigt minne så tror jag att jag skrev det på den gamla tråden... Men annars så säger jag: A30 är bekvämare, mysigare, trevligare över huvud taget... Några saker bara, har ganska många olika saker som jag skulle kunna skriva, det orkar jag inte, för nu börjar jag bli trött. Sen finns ju det här tjafset om att konduktören måste byta vagn, att det inte är bra osv. Jag tycker att om konduktören har valt att jobba som konduktör, så ska ju han/eller hon göra det som han/hon ska och får betalt för. Passar inte det, så kan man ju alltid bli spärrvakt.
Skitsnack. Vad är det för tokdebatt som blommat upp här? Man måste vara en bra insnöad tågnörd för att överhuvud taget samma dag jämföra den nedslitna 40-talkonstruktionen A30 med en modernt fordon som A32. Bekvämligheten - vad är det för snack i en 25 cm. smalare vagn. Och höggolv - men barnfamiljer, rörelsehindrade och andra som har nytta av låggolv kanske ska söka sig till något annat transportmedel "om det inte passar".

Det finns ingenting bra eller charmfullt med A30, det är en omodern och nedsliten konstruktion vars bästa exemplar snarast borde förpassas till Malmköping, (där kan ni diggare och svärmare köra) resten kunde bli reservdelsgruva till Lidingö. I själva verket borde de har skotats för flera år sedan om inte Tågia av någon obegriplig anledning nästan bokstavligen ställt sig på spåret.

För dem av er som tror att A30 har någon framtid är ni välkomna ut till Lidingö, så får ni se hur vagntypen blir om den körs i tung trafik. De flesta Brommaförare brukar inte stå ut där någon längre tid. Och nu ska dessa arma vagnar (och deras trafikanter) pinas ända fram till 2009, är det tänkt. Hoppas verkligen att de sätter press på SL så att A30-skrotet försvinner för gott, helst både från Lidingö (där behovet av vagnsutbyte är ännu större) och Nockeby tidigare än så.

Att A32 erbjuder en bättre arbetsmiljö är helt ostridigt. Alla detaljnackdelar som räknats upp för A32 är bara löst tyckande (jag har hört Brommaförare utt(r)ycka sig betydligt värre än vad som framkommit här, men det tänker jag inte återge). A32 är en alldeles utmärkt vagn, med en enda påtaglig nackdel i knapparnas placering i förarhytten. Det borde relativt enkelt kunna åtgärdas med en slavknappsats för de vanligaste knapparna, placerad på höger armstöd. Konduktören får en bättre arbetsmiljö och kan röra sig i ett enda, överblickbart vagnsrum.

Slutligen, vad är det för j-vla attityd, rent ut sagt Du visar mot de av Dina arbetskamrater som arbetar som konduktörer. Att kalla önskemål om en bättre arbetsmiljö för tjafs! Att överhuvud taget häva ur sig någonting sådant som "Jag tycker att om konduktören har valt att jobba som konduktör, så ska ju han/eller hon göra det som han/hon ska och får betalt för. Passar inte det, så kan man ju alltid bli spärrvakt". Att vifta bort ett berättigat önskemål med floskler av denna typ visar vådan av att ha vattentäta skott mellan förare och konduktörer, som ni har det i Bromma. Vad vet Du, som verkar ägna Din tid åt att köra - mycket finare, bevars eftersom så försvinnande få av er är dubbelutbildade - om konduktörernas arbetsvillkor och -miljö? Inte ett dugg, törs jag lova.

"..har valt att jobba som konduktör...". Ja, hos er ges ju inget annat val än det ena eller andra.

/K
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Respekter reglene...

Inlägg av Jourmaster »

Hei, dette forums regler sier noe om at man ikke skal drive personangrep, man skal være trevlig og respektera andras åsikter. Det er også alltid trevligt å vite hvem man diskuterar med.

Jourmaster synes tonen i noen innlegg på denne tråd nå nærmer seg grensene for disse regler, og jeg ber om at man besinner seg litt.

http://www.ss.se/forum/rules.php#1
http://www.ss.se/forum/rules.php#2
http://www.ss.se/forum/rules.php#3
http://www.ss.se/forum/rules.php#4

Og så ønskes dere en trivelig diskusjon om A30 vs A32 :wink:
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
Isak

Inlägg av Isak »

2530 skrev: Om jag inte har helt konstigt minne så tror jag att jag skrev det på den gamla tråden... Men annars så säger jag: A30 är bekvämare, mysigare, trevligare över huvud taget... Några saker bara, har ganska många olika saker som jag skulle kunna skriva, det orkar jag inte, för nu börjar jag bli trött. Sen finns ju det här tjafset om att konduktören måste byta vagn, att det inte är bra osv. Jag tycker att om konduktören har valt att jobba som konduktör, så ska ju han/eller hon göra det som han/hon ska och får betalt för. Passar inte det, så kan man ju alltid bli spärrvakt.
Anonymous skrev: Slutligen, vad är det för j-vla attityd, rent ut sagt Du visar mot de av Dina arbetskamrater som arbetar som konduktörer. Att kalla önskemål om en bättre arbetsmiljö för tjafs! Att överhuvud taget häva ur sig någonting sådant som "Jag tycker att om konduktören har valt att jobba som konduktör, så ska ju han/eller hon göra det som han/hon ska och får betalt för. Passar inte det, så kan man ju alltid bli spärrvakt". Att vifta bort ett berättigat önskemål med floskler av denna typ visar vådan av att ha vattentäta skott mellan förare och konduktörer, som ni har det i Bromma. Vad vet Du, som verkar ägna Din tid åt att köra - mycket finare, bevars eftersom så försvinnande få av er är dubbelutbildade - om konduktörernas arbetsvillkor och -miljö? Inte ett dugg, törs jag lova.

"..har valt att jobba som konduktör...". Ja, hos er ges ju inget annat val än det ena eller andra.

/K
Observera att personen som skrev det jag har markerat i citatet inte jobbar i Bromma utan endast är en 14/15 årig diggare, så någon kolega är han inte, hans text är även citerad överst.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller med skribenten ovan. Det är ju skrämmande hur insnöade och bakåtsträvande vissa spårvagnsmuppar är. "Passar det inte för rörelsehindrade eller trafikanter som medför barnvagnar att åka A30 så välj andra färdmedel" och liknande korkade argument - allt för att ni ska ha något att "digga". Suck!

Jag garanterar att 99% av trafikanterna/personalen på Nockebybanan föredrar A32 samt anser att A30 borde ha förpassats till soptippen för länge sedan! Sedan borde du Magnus tänka dig dig för innan du klassar personalens önskan om en bättre arbetsmiljö som "tjafs". Vad vet du om hur det är att jobba som förare/konduktör egentligen?

/F
Gäst

Inlägg av Gäst »

Isak skrev:Observera att personen som skrev det jag har markerat i citatet inte jobbar i Bromma utan endast är en 14/15 årig diggare...
Aha, det förklarar saken. :lol:
Användarens profilbild
A30

Inlägg av A30 »

Isak skrev:
2530 skrev: Om jag inte har helt konstigt minne så tror jag att jag skrev det på den gamla tråden... Men annars så säger jag: A30 är bekvämare, mysigare, trevligare över huvud taget... Några saker bara, har ganska många olika saker som jag skulle kunna skriva, det orkar jag inte, för nu börjar jag bli trött. Sen finns ju det här tjafset om att konduktören måste byta vagn, att det inte är bra osv. Jag tycker att om konduktören har valt att jobba som konduktör, så ska ju han/eller hon göra det som han/hon ska och får betalt för. Passar inte det, så kan man ju alltid bli spärrvakt.
Anonymous skrev: Slutligen, vad är det för j-vla attityd, rent ut sagt Du visar mot de av Dina arbetskamrater som arbetar som konduktörer. Att kalla önskemål om en bättre arbetsmiljö för tjafs! Att överhuvud taget häva ur sig någonting sådant som "Jag tycker att om konduktören har valt att jobba som konduktör, så ska ju han/eller hon göra det som han/hon ska och får betalt för. Passar inte det, så kan man ju alltid bli spärrvakt". Att vifta bort ett berättigat önskemål med floskler av denna typ visar vådan av att ha vattentäta skott mellan förare och konduktörer, som ni har det i Bromma. Vad vet Du, som verkar ägna Din tid åt att köra - mycket finare, bevars eftersom så försvinnande få av er är dubbelutbildade - om konduktörernas arbetsvillkor och -miljö? Inte ett dugg, törs jag lova.

/K
Observera att personen som skrev det jag har markerat i citatet inte jobbar i Bromma utan endast är en 14/15 årig diggare, så någon kolega är han inte, hans text är även citerad överst.
...
Senast redigerad av A30 den måndag 05 december 2005 21:02, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
A30

Inlägg av A30 »

Anonymous skrev:Håller med skribenten ovan. Det är ju skrämmande hur insnöade och bakåtsträvande vissa spårvagnsmuppar är. "Passar det inte för rörelsehindrade eller trafikanter som medför barnvagnar att åka A30 så välj andra färdmedel" och liknande korkade argument - allt för att ni ska ha något att "digga". Suck!

Jag garanterar att 99% av trafikanterna/personalen på Nockebybanan föredrar A32 samt anser att A30 borde ha förpassats till soptippen för länge sedan! Sedan borde du Magnus tänka dig dig för innan du klassar personalens önskan om en bättre arbetsmiljö som "tjafs". Vad vet du om hur det är att jobba som förare/konduktör egentligen?

/F
...
Senast redigerad av A30 den måndag 05 december 2005 21:02, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

2530 skrev:Jag jobbar som kondis, fast inte på nått j*vla Connex, eller annat.
Aha, du jobbar som konduktör? Får man fråga var? Jobbar du på heltid med det? Är du hobbykonduktör på Djurgårdslinjen möjligen?

Förresten, varför detta hat mot Connex? Vad är du missnöjd med?
Användarens profilbild
A30

Inlägg av A30 »

Anonymous skrev:
2530 skrev:Jag jobbar som kondis, fast inte på nått j*vla Connex, eller annat.
Aha, du jobbar som konduktör? Får man fråga var? Jobbar du på heltid med det? Är du hobbykonduktör på Djurgårdslinjen möjligen?

Förresten, varför detta hat mot Connex? Vad är du missnöjd med?

...
Senast redigerad av A30 den måndag 05 december 2005 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Snälla Magnus, uttalar man sig föraktfullt ("passar det inte så...") om personalens önskan om en bättre arbetsmiljö så får man faktiskt räkna med mothugg. Att jobba som konduktör någon gång i månaden på Djurgårdslinjen är nämligen INTE samma sak som att jobba heltid som konduktör på Tvär- och Nockebybanan. Så du kan omöjligt veta hur påfrestande deras arbetssituation ibland är.

Du har givetvis all rätt att hylla dina kära A30:or, men jag tycker faktiskt du går till överdrift i blind beundran. "Tjafs" som personalens arbetsmiljö verkar du nämligen inte bry dig ett dugg om. Inte heller att 99,9% av trafikanterna faktiskt INTE är spårvagnsentusiaster. De struntar fullkomligt i hur vagnarna ser ut, huvudsaken de får åka smidigt och komfortabelt från punkt A till B. Att A30 är en föråldrad vagntyp borde de flesta begripa. Svårigheten för rullstolsburna och trafikanter med breda barnvagnar att överhuvudtaget ta sig in i en A30 är bara en sak. Plus alla andra nackdelar med A30 som har tagits upp i forumet den senaste tiden. Spårvagnar är faktiskt så mycket mer än bara något snyggt att titta på.

Jag ser spårvagnarna på Nockebybanan som ett färdmedel som bör vara tillgänglig för ALLA. Det är inte en bana för diggare och nostalgiker. Sådant är Malmköping och Djurgårdslinjen till för.

P.S. Sen begriper jag fortfarande inte varför du hatar Connex. Vill du tala om varför?
Mr X

Inlägg av Mr X »

Problemet med breda barnvagnar finns redan nu när A30 sätts in i rusningstrafiken (breda barnvagnar kommer överhuvudtaget inte in i en A30 p.g.a. mittstången vid dörrarna - att komma in i en A32:a är däremot inga problem). Det händer ofta när man kör A30 att trafikanten frågar när "nästa nya vagn" kommer. Då får man kontakta TLC och fråga. Kanske kommer det en A32:a 2-3 turer efter, och då får trafikanten snällt stå kvar och vänta. Hur dessa skall klara sig i höst begriper jag inte. De får väl ta taxi eller något? Eller flytta från området?

Modern och bra kollektivtrafik, eller hur? :lol:

//Spårvagnsförare, Tvär- & Nockebybanan
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har inte åkt alls så många gånger med A30 på Nockebybanan, men flera gånger med A30B/B30B på Lidingöbanan. Där är iallafall vagnarna inget vidare med sin blå färg inuti tycker jag. Är det mycket som skiljer sig på det sättet mellan A30 och A30B/B30B undrar jag?
Användarens profilbild
A30

Inlägg av A30 »

Anonymous skrev:Jag har inte åkt alls så många gånger med A30 på Nockebybanan, men flera gånger med A30B/B30B på Lidingöbanan. Där är iallafall vagnarna inget vidare med sin blå färg inuti tycker jag. Är det mycket som skiljer sig på det sättet mellan A30 och A30B/B30B undrar jag?
...
Senast redigerad av A30 den måndag 05 december 2005 21:04, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:Håller med skribenten ovan. Det är ju skrämmande hur insnöade och bakåtsträvande vissa spårvagnsmuppar är. "Passar det inte för rörelsehindrade eller trafikanter som medför barnvagnar att åka A30 så välj andra färdmedel" och liknande korkade argument - allt för att ni ska ha något att "digga". Suck!

/F
Spårvagnsm_ _ p :!:
Aj Aj! Hur törs du skriva det ordet här :?: Du blir bannlyst,utesluten,avstängd,steglad,spårvagnshalad :o
spvf
Skriv svar